Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Federale regering remt welvaart land af! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178488)

Roodkapje 27 oktober 2012 14:20

Federale regering remt welvaart land af!
 
Volgens de voorzitter va, VOKA remt de federale regering onze welvaart af:

"Federale regering remt welvaart land af”
“De regering remt de welvaart van het land af.” Dat heeft Michel Delbaere, voorzitter van de werkgeversorganisatie Voka, zaterdag gezegd in het radioprogramma Grand Oral La Première-Le Soir op de RTBF, naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk. Volgens hem is “links niet efficiënt”.
“Het probleem van Ford Genk is in de eerste plaats een federaal probleem, omdat het arbeidsrecht en de sociale zekerheid nog altijd een federaal domein zijn”, aldus de Voka-voorzitter. Hij roept premier Elio Di Rupo op gebruik te maken van de “bewustwording rond Ford Genk om het kader te creëren dat het mogelijk maakt voor bedrijven die groeien de multinationals van morgen te worden”.

Delbaere haalde uit naar de “redelijk conservatieve reactie van de PS” als er vandaag vraag is naar hervormingen. De Voka-voorzitter zette ook zijn confederalistische visie op de staat uiteen. Volgens hem moeten Vlaanderen en Wallonië beslissen wat ze nog samen willen doen: “het buitenlands beleid, het leger, een deel justitie”.

Wat betreft de sociale zekerheid moet de bekommernis de “doeltreffendheid” zijn. Delbaere ziet Vlaanderen wel niet op zijn eentje functioneren. “Dat is niet aan de orde. We hebben geen plan B. Dat is een uitvinding van Wallonië, het plan B.” De Voka-voorzitter pleitte ook nog voor een grote fiscale hervorming."

http://www.standaard.be/artikel/deta...21027_00349900

Zou dit kloppen of weten die van VOKA nier waarover die spreken?

Stef007 27 oktober 2012 16:20

Wat een toeval (weeral): Waar N-VA niet in de meerderheid zit, daar wordt het zwarte schaap gevonden. Maar nee hoor, Voka en N-VA: daar is geen link!

Doa 27 oktober 2012 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6388546)
Wat een toeval (weeral): Waar N-VA niet in de meerderheid zit, daar wordt het zwarte schaap gevonden. Maar nee hoor, Voka en N-VA: daar is geen link!

kan je dan ook aantonen dat het een leugen is wat Voka verteld?

Stef007 27 oktober 2012 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6388558)
kan je dan ook aantonen dat het een leugen is wat Voka verteld?

De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.

Doa 27 oktober 2012 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6388566)
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.

6% maar? dat betwijfel ik heel sterk maar er zijn meerdere factoren die de kosten bepalen he, energie is hier belast als luxeproduct, transport in belgie is duur enerzijds door de slechte infrastructuur en alle files en anderzijds de dure diesel, ...

E. Gidius 27 oktober 2012 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6388378)
Volgens de voorzitter va, VOKA remt de federale regering onze welvaart af:

Bwoa... alle propaganda tegen de federale overheid is welkom hé.

Roodkapje 27 oktober 2012 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6388566)
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.

Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)

Zipper 27 oktober 2012 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6388706)
Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)

In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?

Doa 27 oktober 2012 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 6388718)
In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?

ja en de transportkosten richting europese markt zijn dan weer veel hoger... nog zo'n nuttige opmerkingen?

Roodkapje 27 oktober 2012 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 6388718)
In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?

Kom dan niet zagen dat de loonkosten geen rol spelen.

Verder nog iets? ;-)

Vlanin 27 oktober 2012 18:36

links niet efficient?
en blauw beschermt de graaiers (immo)

zo is het altij iet

vrijevlaming 27 oktober 2012 19:32

Weer een reden erbij waarom België kapot moet.

1207 27 oktober 2012 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6388706)
'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)

genk is goedkoper als Duitsland
is loonkost het argument had Ford een duitse vestiging moeten sluiten.

dit argument is dus onzin

Roodkapje 27 oktober 2012 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6388810)
genk is goedkoper als Duitsland
is loonkost het argument had Ford een duitse vestiging moeten sluiten.

dit argument is dus onzin

8O

Spanje is toch goedkoper dan Duitsland?

Hollander 27 oktober 2012 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6388566)
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.

1) 200.000 auto's á laten we zeggen 15.000,- kostprijs per auto (geen idee, ik roep maar een dwarsstraat) dus totaal productiekosten 3.000.000.000

2) 5000 man personeel á 60.000 kosten per jaar = 300.000.000 EUR

300 mio van 3 mrd = 10 %

Dus dat zou wel eens in de buurt kunnen komen.

Maar andere factoren worden ook beinvloed door loonkosten. Zoals de toelevering, transport, schoonmaak en weetikveelwat. Al met al lijkt me de loonkosten inderdaad niet de hoofdmoot.

Roodkapje 27 oktober 2012 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 6388816)
1) 200.000 auto's á laten we zeggen 15.000,- kostprijs per auto (geen idee, ik roep maar een dwarsstraat) dus totaal productiekosten 3.000.000.000

2) 5000 man personeel á 60.000 kosten per jaar = 300.000.000 EUR

300 mio van 3 mrd = 10 %

Dus dat zou wel eens in de buurt kunnen komen.

Maar andere factoren worden ook beinvloed door loonkosten. Zoals de toelevering, transport, schoonmaak en weetikveelwat. Al met al lijkt me de loonkosten inderdaad niet de hoofdmoot.

Inderdaad,
Op 10 jaar tijd zou dat maar 5 miljard $ schelen. ;-)

Stingray 27 oktober 2012 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6388706)
Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)

En waarom gaan ze dan niet in China produceren? Ik denk dat de loonkost daar zelfs maar een fractie van die in Valencia is.

stuyckp 27 oktober 2012 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6388566)
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.

En hou je dan ook rekening met de lonen van de toeleveranciers ? Ik denk dat je dan al vlug aan 12% zit. Ik ga ervan uit dat een auto maken geld kost. Dus 12% op een zeer hoog bedrag is een grote som geld. Doe dat in de helft en je krijgt wat ze uitsparen door naar Spanje te gaan.
De loonkost is wel degelijk een probleem.

stuyckp 27 oktober 2012 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6389041)
En waarom gaan ze dan niet in China produceren? Ik denk dat de loonkost daar zelfs maar een fractie van die in Valencia is.

Transport is ook niet gratis.

Stingray 27 oktober 2012 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6389070)
Transport is ook niet gratis.

Dat is maar beperkt. Voor alle andere producten kan er wel in China geproduceert worden en ook BMW is recent nog een fabriek voor de X5 aan het bouwen daar. Waarom zou dit voor Ford dan niet kunnen ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be