![]() |
30 % meer PV´s voor De Lijn, betalen is meestal voor "ons"
Citaat:
Overig verkeer :97.400.000.000 / 698980 (# 700.000 - 1020 *PV-lijnbussen ) = om de 139.346 km één boete uitgeschreven (# cijfers 2009* volgens hln.be). bron: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=13 Citaat:
Gehaaste Lijnchauffeurs ? Mogen andere bestuurders dan ook (soms) gehaast zijn ? |
Citaat:
|
Citaat:
Ach, die chauffeurs van de Lijn worden even goed als wij allemaal constant in de val van de struikrovers gelokt. Wat kan je er aan doen? Met dikke tegenzin betalen en zwaar tandenknarsen en wraak zweren bij de volgende verkiezingen, om dan anderen in het zadel te helpen die hetzelfde soort struikrovers blijken te zijn als de vorige. |
Citaat:
En de tramkms* of ca. 15 % zijn in de berekening inbegrepen... Ook om op een 70 kmh-weg geflitst te worden moet hij al de nodige 77 kmh halen (70 + 6 kmh marge) als het verkeer het enigzins toelaat, dus al serieus optrekken en de nodige vrije afstand hebben.... Met een vlotte auto/moto ligt dat anders, ook inhalen doen die eerder... Ik vraag me af of die bussen wel op die 75 kmh-netto-beperking überhaupt geflitst worden (Art 11.3 op 1+1 90 kmh wegen 11.2.2° b)) (technisch mogelijk), van trams flitsen* al gehoord ? :-) Citaat:
http://www.delijn.be/images/jaarvers...tcm7-21732.pdf dat de kms van de Tram daar ook meegerekend worden om aan die ~ 118.000 km/snelheidPV te komen. Tram : 15.881.930 km + bussen eigen beheer: 104.335.530 km Totaal : 120.217.460 km/ 1020* snelheidsPV(bron HLN) = 117.860 km/V-PV (klopt bron HLN.be *) Citaat:
of Lijnbussen eigen beheer: 104.335.530 km /1020 V-PV = 102.290 km per V-PV (HLN) tov van overig (meestal sneller) verkeer: 139.346 km per V-PV. N:B de GVA bron "corrigeerde" die 1020 PV´s van hln.be naar 993 wat nog altijd 121.064 km /PV zijn... Citaat:
|
Het moet nu maar eens gedaan zijn met die obsessie om mensen te pesten die iets sneller rijden dan toegelaten. De ongelukken die eventueel zouden te wijten zijn aan een bus die iets te snel rijd zijn hoogstwaarschijnlijk volledig te verwaarlozen. Persoonlijk heb ik er absoluut geen bezwaar tegen dat mijn bus snel rijd om mij van A naar B te vervoeren. In de 20 jaar dat ik met het openbaar vervoer meerijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een tram of bus in een ongeval betrokken geraakte. Die buschauffeurs kunnen heus wel rijden en 5 of 10km/h te snel zal er zeker niet de oorzaak van zijn dat ze verongelukken.
|
Citaat:
Citaat:
Lijnbussen zijn immers "veel dodelijker als auto´s per afgelegde kms", dit door zijn massa en hoge constructie (vooral impact/verplettering zwakke weggebruiker). Nederland doet daar niet geheimzinnig over, zelfs op hun betere weginfra is dat nu eenmaal zo; in België kunnen de echte cijfers enkel maar "erger" zijn als in NL. Citaat:
# Citaat:
Even omrekenen naar per 100.000 km is (2010 Assuralia): 379.700/770.000 = 0,493 alle personenwagenongevallen per 100.000 km, dus incl. ook enkel materiële schade. Leselongevallen zijn amper ~ 45.000. # 5,83 bus/ 0,493 pw = 11,8 maal méér ! |
Ik ga de cijfers hierboven zeker niet betwisten. Maar kwestie van de massa van de bussen, kunnen we mogelijk al een vergelijking doortrekken met vrachtwagens.
Feit blijft denk ik dat die 5 of 10km/h dat sommige bussen al eens sneller rijden zeker niet de hetse verantwoorden die de overheid handhaaft t.o.v. snelrijders. Men moet veel soepeler zijn ten aanzien van mensen die iets te snel rijden. Het feit dat de Lijn zelf niet zo streng optreed tov personeel dat iets te snel rijd duid mijn inziens toch aan dat zij hun chauffeurs die iets te snel rijden niet onmiddellijk als doodrijders bestempelen. Iets wat de overheid wel doet met hun camera obsessie en hun jacht op snelrijders. Men zou eens een vergelijking moeten maken welke soort criminele misdrijven men zoal kan begaan die dezelfde sancties zouden geven dan die van iemand die bvb 140 of 150km/h rijd op een snelweg. Dat laatste word perceptiegewijs veel te hard bestraft. |
Citaat:
Citaat:
Iedereen weet dat een bus zelfs aan 5 kmh gereden snelheid al dodelijk kan zijn (ook verpletting onder het wiel), en bij een redelijk voetgangersveilige personenauto moet dat al 30 kmh of meer impact zijn. Citaat:
Citaat:
In Be wordt dat helemaal niet onderzocht, ttz onder de mat geveegd. |
Ik denk dat we het over vrijwel de meeste punten eens zijn. Ik kan daarenboven zeggen dat mijn mening mogelijk des te ongenuanceerder en neutraler is daar ik al een 10-tal jaren geen wagen of moto bestuur. Ik heb er dus totaal geen belang bij om voor of tegen snelheidsbeperking te zijn of om voor of tegen harde sanctionering van snelheidsovertreders te zijn.
|
Citaat:
Ik blijf er mij over verbazen dat onze Vlaamse overheid nog steeds vasthoudt aan haar politiek om het aantal tramlijnen, zelfs in een stedelijke omgeving, verder uit te bouwen. |
Citaat:
Mij dus ook, zie zelfs plan Spartacus in Limburg. Een veel te dure sneltram, daar ben ik quasi zeker dat ze het geld niet hebben, ook de cijfers van het nut (verwachte passagiers) zijn veel te optimistisch. In Nederland vinden ze tramplannen te duur en onrendabel... maar Hasselt... Citaat:
Van (véél) geld gesproken een "veel veiligere tram" bestaat... dat is enkel zoveel mogelijk onder de grond (Metro) of een totaal veilig gescheiden tramspoor zonder gelijkvloerse kruisingen als hij bovengronds gaat (analogie autosnelweg). Alhoewel ik al een redelijk veilig tramnet (denk ik) bovengronds enkele dagen als toerist getest heb (Basel). Maar daar zijn de kwetsbare weggebruikers er duidelijk gewend aan, ook aan het feit dat bijna al het privé-autoverkeer daar geweerd werd, behalve plaatselijk verkeer en taxi´s. Ook de stedelijke weginfra moet op het OV Tram-bus dus totaal afgestemd worden. Zie ik in Vlaanderen niet gebeuren, daarvoor moeten ze eerst bewijzen dat ze hun autosnelwegflessehalzen kunnen wegwerken, als ze dat al niet kunnen... |
De Lijn betaalt meeste boetes zelf.
Wie betaalt de snelheidsboetes van De Lijn ? Juist...
Citaat:
|
Ik lees hier: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...stropdas.dhtml dat de Lijn 8000 chauffeurs in dienst heeft. Die rijden samen iets van een 150 miljoen km bij elkaar (zie de eerste post: in 2010: 1250 boetes = 1 om de 118.000km => 1250 * 118000 = 147,5 miljoen km)
Een goeie 1000 boetes per jaar lijkt me niet zo slecht. Gemiddeld om de 8 jaar een boete. Ik zit hoger. Wat me wel opvalt is dat de gemiddelde chauffeur van de Lijn jaarlijks verbazend weinig kilometers aflegt: ongeveer 18.000 (1250 * 118000 / 8000). Dat is nauwelijks meer dan wat de gemiddelde Belg met zijn auto aflegt. OK, een lijnbus rijdt gemiddeld niet zo snel, misschien iets van een 25km/hr, maar toch. Ik kan me niet voorstellen dat een chauffeur van een commercieel transportbedrijf er zo gemakkelijk van afkomt. |
Wat zeggen de Duitse sites, Micele?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be