Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   wat een reputatie: belgen blinken uit in dronkenrijden en snelrijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179168)

brother paul 9 november 2012 10:46

wat een reputatie: belgen blinken uit in dronkenrijden en snelrijden
 
http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...0205381557.htm

en dat gaat dan gewoon over attitude...

je vergelijkt landen met allemaal verschillende barema's
en je vergelijkt met een land die juist zijn barema verlaagd heeft...
en die uitblinkt in flitspalen...

Micele 9 november 2012 10:50

Citaat:

Iets meer dan de helft van de Belgische autobestuurders zegt dat de meesten van zijn vrienden meer dan 20 kilometer per uur te snel rijden in de bebouwde kom. Het Europees gemiddelde ligt daar op 38 procent. (Belga/TV)
En de overheid tot de pleuris maar blijven beweren dat het wereldrecordaantal flitspalen en dito mobiele snelheidscontroles wel resultaten oplevert. :lol:

Naja, die 50 % +20 km/h binnen bbk kan men relativeren als vele Belgische- bbk 30 kmh door de strot geduwd krijgen, ttz vooral "de meeste" zonder enige infrastructurele aanpassing van het wegbeeld.

Travis66 9 november 2012 10:54

Wat wil dat nu zeggen, dat Belgen eerlijker zijn dan de andere europeanen als men ze iets vraagt?
Of dat wij zoveel 30 km/u zones hebben dat iedereen al wel eens door de dorpskom reed tegen 50 km/u.

Zet de snelheidsbeperking op 10 per uur en we komen er nog bekaaider uit.

Micele 9 november 2012 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6409159)
Wat wil dat nu zeggen, dat Belgen eerlijker zijn dan de andere europeanen als men ze iets vraagt?
Of dat wij zoveel 30 km/u zones hebben dat iedereen al wel eens door de dorpskom reed tegen 50 km/u.

In die richting zal het gaan, denk ik ook. (was nog aan ´t editeren)

Citaat:

Zet de snelheidsbeperking op 10 per uur en we komen er nog bekaaider uit.
Ik geloof idd dat we ook de meeste onaangepaste snelheidsbeperkingen hebben van al die landen die ze onderzocht hebben, maar dat zal SARTRE wslk niet onderzoeken.

De ongeloofwaardigheid van vele snelheidsbeperkingen (vooral in Vlaanderen) zal ook het hoogst zijn, geen wonder dat de ondervraagden zonder schaam voor hun eerlijke mening uitkwamen.

Febiac schreef daar in 2006 al een mooi stukje over, en toen waren de Vmax (zone 30- (zone 50 ook buiten bbk), 70-titis op hoofdstroomwegen, nog niet zo erg als nu: (ik citeer een stukje)
Citaat:

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460

SNELHEIDSBEPERKINGEN : OOK EEN KWESTIE VAN GELOOFWAARDIGHEID

Net zoals onaangepaste snelheden bestaat er ook zoiets als onaangepaste snelheidsbeperkingen. Dat veel automobilisten sneller rijden dan de ingestelde snelheidsbeperking op een bepaalde weg(lengte), kan een indicatie zijn dat deze limiet niet strookt met de ontwerpsnelheid en inrichting van de weg, en intuïtief dus niet als correct wordt ervaren. Of zouden de meeste automobilisten snelheidsduivels zijn, wat sommigen wel eens willen gezegd hebben? Wij gaan er alleszins van uit dat heel wat mensen een gezonde portie 'redelijkheid' aan de dag leggen achter het stuur. Iedereen kent plaatsen waar een lager snelheidsregime is ingesteld dan wat de weginrichting en omgeving suggereren. De toegelaten snelheid wordt er als traag ervaren en stemt niet overeen met het comfort en zekerheidsgevoel van de weggebruiker. Ook het omgekeerde bestaat: in landelijk gebied komt het voor dat een bochtige smalle weg waar 90km/u mag, uitkomt op een kaarsrechte bredere weg waar slechts 70 km/u of zelfs 50km/u is opgelegd.

De foto's geven alleszins aan dat de weg niet is aangepast aan het ingestelde snelheidsregime. Wekt het dan verbazing dat sommige snelheidsverlagende maatregelen de weggebruiker de indruk geven dat zij berusten op willekeur? Bovendien lijkt het tegenwoordig 'in' om het verkeer vooral te vertragen, zonder rekening te houden met het wegbeeld. Staat men er nog bij stil of het ingestelde snelheidsregime op een bepaalde weg inderdaad een ongevalrisico inhoudt, alvorens hem in vraag te stellen? Het zou niet de eerste keer zijn dat een zwaar verkeersongeval, ergens gebeurd ten gevolge van een rijsnelheid ver boven de toegestane limiet, aangewend wordt als argument om maar meteen een lagere snelheidsbeperking op te leggen.
...]

Klein Licht 9 november 2012 11:42

Hoe doen de duitsers het met hun zone 20's?

Blue Sky 9 november 2012 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6409159)
Wat wil dat nu zeggen, dat Belgen eerlijker zijn dan de andere europeanen als men ze iets vraagt?
Of dat wij zoveel 30 km/u zones hebben dat iedereen al wel eens door de dorpskom reed tegen 50 km/u.

Zet de snelheidsbeperking op 10 per uur en we komen er nog bekaaider uit.

:-D

Dat denk ik niet. Denk dat ze vooral arroganter zijn en menen dat zij het verkeersreglement naar hun eigen ( enggeestige en beperkte) inzicht selectief mogen toepassen. Zo zal de ene vinden dat hij zijn richtingaanwijzers niet hoeft te gebruiken, de andere zal vinden dat hij sneller mag rijden dan de limiet, nog een andere zal voorbijsteken waar hij niet mag, …

Een en ander blijkt ook uit statistieken uit het verleden waaruit blijkt dat 2/3 dagelijks GSM gebruiken in auto, 2/3 te snel rijd in bebouwde kom, 7/10 richtingaanwijzers niet gebruikt bij rond punt, …

Micele 9 november 2012 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 6409222)
Hoe doen de duitsers het met hun zone 20's?

Vlotjes.
http://www.zeit.de/1967/48/der-schil...omplettansicht

alfa16vjtd 9 november 2012 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6409290)
:-D

Dat denk ik niet. Denk dat ze vooral arroganter zijn en menen dat zij het verkeersreglement naar hun eigen ( enggeestige en beperkte) inzicht selectief mogen toepassen. Zo zal de ene vinden dat hij zijn richtingaanwijzers niet hoeft te gebruiken, de andere zal vinden dat hij sneller mag rijden dan de limiet, nog een andere zal voorbijsteken waar hij niet mag, …

Een en ander blijkt ook uit statistieken uit het verleden waaruit blijkt dat 2/3 dagelijks GSM gebruiken in auto, 2/3 te snel rijd in bebouwde kom, 7/10 richtingaanwijzers niet gebruikt bij rond punt, …

Als men de politie als belastingsdienst gebruikt moet men natuurlijk niet verschieten dat niemand de arm der wet nog serieus neemt.

Jan van den Berghe 9 november 2012 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6409150)
En de overheid tot de pleuris maar blijven beweren dat het wereldrecordaantal flitspalen en dito mobiele snelheidscontroles wel resultaten oplevert. :lol:

Algemeen bekend dat de pakkans in België laag is. Daarom is het noodzakelijk dat het aantal controles drastisch wordt opgevoerd.

Jan van den Berghe 9 november 2012 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 6409311)
Als men de politie als belastingsdienst gebruikt moet men natuurlijk niet verschieten dat niemand de arm der wet nog serieus neemt.

Dat klopt niet, want wie zich houdt aan de regels, betaalt geen cent.

Micele 9 november 2012 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6409369)
Algemeen bekend dat de pakkans in België laag is. Daarom is het noodzakelijk dat het aantal controles drastisch wordt opgevoerd.

Joepie. :lol:

nihao 9 november 2012 14:02

Trajectcontrole :)

1207 9 november 2012 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 6409430)
Trajectcontrole :)

ipv boetes sneller rijbewijs afpakken
dat doet echt pijn

Micele 9 november 2012 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6409438)
ipv boetes sneller rijbewijs afpakken
dat doet echt pijn

Nog van die moppen.

brother paul 9 november 2012 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6409369)
Algemeen bekend dat de pakkans in België laag is. Daarom is het noodzakelijk dat het aantal controles drastisch wordt opgevoerd.

alé jan, we hebben het wereldrecord flitspalen, en dan ga jij beweren dat we een lage pakkans hebben ??

brother paul 9 november 2012 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6409371)
Dat klopt niet, want wie zich houdt aan de regels, betaalt geen cent.

Je kunt ook gedwongen worden door een andere om te hard te rijden, of een verkeersbord overzien hebben, wat volgens u dan maar uw fout moet zijn

wat is de tolerantie voor foutmarge ? Zeg eens Jan, hoeveel keer mag je eens een fout maken in uw leven. De studenten passeren met 50% en in het verkeer moet je met 150% aandacht rijden...

Scorpio 9 november 2012 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6409541)
Je kunt ook gedwongen worden door een andere om te hard te rijden

Ah? Hoe werkt dat?

Citaat:

of een verkeersbord overzien hebben, wat volgens u dan maar uw fout moet zijn
Van wie anders?

Citaat:

wat is de tolerantie voor foutmarge ? Zeg eens Jan, hoeveel keer mag je eens een fout maken in uw leven. De studenten passeren met 50% en in het verkeer moet je met 150% aandacht rijden...
Wat stel jij dan voor? Dat alle controles op snelheid e.d. gewoon gestopt worden, en iedereen zijn goesting laten doen? 't Zou wat worden!

brother paul 9 november 2012 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6409571)
Ah? Hoe werkt dat?



Van wie anders?

Wat stel jij dan voor? Dat alle controles op snelheid e.d. gewoon gestopt worden, en iedereen zijn goesting laten doen? 't Zou wat worden!

wel een SUV met bullbar die bumperkleeft, een camionette van een tuinman die u achtervolgt (is recent bewezen dat die naar het leven kunnen staan) , dan heb je ook carjackers die gaan joyriden met uwR8 nadat ze u neergeknuppeld hebben, dan kun je ook nog vlug moeten thuiszijn voor uw vrouwmens omdat ze anders met haar baarmoederverzakking heel uw avond gaat verpesten etc

Hoe bedoel je ? als je met uw maserati zie 150rijdt, dan ga je zeker moeten gestraft worden omdat een socialist vindt dat je even hard mag rijden dan een elektrische smart.

Nogmaals gans dat flitsmarketing gedoe, is dezelfde zever als belasting op kapitaal. In Belgie betaal je een vermogensbelasting via het erfenisrecht, en in Belgie betaal je gewoon meer voor uw Maserati door meer te verbruiken, door meer inschrijvingstaks, door meer rijtaks te betalen, en door meer boetes te betalen. Dus heeft allemaal in feite niets met verkeersveiligheid te maken.

als er max 120 moet gereden worden op een strook, begin dan met een systeem te ontwerpen die alle auto's automatisch limiteert in snelheid, en je zult dan uw theorie van de snelheid kunnen bewijzen. Dan pas zul je echt kunnen bewijzen dat diegene die trager rijden effectief veiliger rijden.

Trouwens hoeveel minder ongevallen gebeuren er in Gent, sedert die trajectcontrole ? We hebben wel noteer goed 30-50.000 overtredingen per maand, en nog altijd weten we niet hoeveel minder ongevallen we hebben daar op die strook.

Micele 9 november 2012 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6409571)
Wat stel jij dan voor? Dat alle controles op snelheid e.d. gewoon gestopt worden, en iedereen zijn goesting laten doen? 't Zou wat worden!

Wat worden denk je ?
Blijkbaar nog nooit in België/Europa gereden toen op de meeste wegen nog geen snelheidsbeperkingen bestonden ?

Mss wordt het verkeer en vooral de weginfra (+rand) er dan zelfs veiliger, zoals op het eiland Man (geen limieten buiten bebouwde kom) dat ruim veiliger is als het Europees gemiddelde. :-)

Of zoals op menige Duitse - aanbevolen 130 - snelweg tov andere -overheidsbeperkte- Europese snelwegen.

Denk je nu echt dat bestuurders geen zelfverantwoording hebben en niet met aangepaste snelheid kunnen rijden zonder strikte snelheidsmax ?
(naast het principe sneller = meer verbruiken = duurder verplaatsen)

Scorpio 9 november 2012 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6409584)
wel een SUV met bullbar die bumperkleeft, een camionette van een tuinman die u achtervolgt (is recent bewezen dat die naar het leven kunnen staan)

Jij versnelt als er eentje in je kont zit te rijden? Waarom? Ik vertraag in zo'n geval! Tot hij me voorbijsteekt, afstand houdt, of tot ik bijna stil sta. Whichever comes first...

Citaat:

dan heb je ook carjackers die gaan joyriden met uwR8 nadat ze u neergeknuppeld hebben, dan kun je ook nog vlug moeten thuiszijn voor uw vrouwmens omdat ze anders met haar baarmoederverzakking heel uw avond gaat verpesten etc
Niet onnozel doen he. Als mensen het hebben over overtredingen gaat het NIET over dit he.

Citaat:

als je met uw maserati zie 150rijdt, dan ga je zeker moeten gestraft worden omdat een socialist vindt dat je even hard mag rijden dan een elektrische smart.
Wat?

Citaat:

Nogmaals gans dat flitsmarketing gedoe, is dezelfde zever als belasting op kapitaal. In Belgie betaal je een vermogensbelasting via het erfenisrecht, en in Belgie betaal je gewoon meer voor uw Maserati door meer te verbruiken, door meer inschrijvingstaks, door meer rijtaks te betalen, en door meer boetes te betalen.
Wat een onvoorstelbare onzin! Niemand verplicht je om te snel te rijden in die Maserati. Niemand. Eigen keuze. Wil je je niet aan de regels houden? Dan betaal je de boetes! Zeer eenvoudig systeem. Het idee dat iemand met een dure en snelle auto zich NIET aan de regels zou moeten houden is zo van de pot gerukt dat het eigenlijk zelfs geen reactie waard is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Wat worden denk je ?

Ga eens kijken in landen waar verkeersregels enkel op papier bestaan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be