Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
(Bericht 6429692)
Mijn eerste wet: het is toegelaten propagandisten van het liberalisme met een nekschot te executeren. En geen overheid die mij zal tegenhouden. :lol:
|
Ge hebt dan ook geen wetten uit te vaardigen he, ge zult dat zelf mogen doen, en misschien dat die propagandisten zelf een groter geweer hebben dan gij, dus pas maar op dat ge zelf geen hagel in uw broek krijgt, en geen overheid die hen zal tegenhouden ;-)
Nee, serieus, hoe moeilijker er een BELGISCHE regering gevormd kan worden, en hoe slechter het met die staat gaat, hoe beter.
Met het recht van de sterkste is er trouwens niks mis (het is trouwens onvermijdelijk). De enige reden om een staat te hebben is omdat het economisch interessanter is om de wederzijdse afspraak kunnen te maken van elkaar niet de kop trachten in te slaan, dan kunnen we al die kosten van die schietijzers en zo vermijden, en die inspanningen aanwenden om een aangenamer en confortabeler leven te leiden.
Maw, om de wederzijdse kost die geweldpleging met zich meebrengt, kunnen te vermijden. Dat is de ENIGE reden om een staat te hebben, een andere is er niet. Die staat is gewoon de geweldsmonopolist aan wie we opgedragen hebben om onze wederzijdse afspraak van elkaar de kop niet in te kloppen, doen na te leven. Zolang we wederzijds akkoord zijn om die afspraak ook te maken, omdat we daar alletwee voordeel aan denken te hebben.
Blijkt dat die staat dan tevens ook handig kan dienen om toezicht te houden op een paar andere afspraken die we met wederzijdse instemming zouden maken.
En al de rest is machtsmisbruik van die staat door de monopoliepositie ten aanzien van geweld dat die heeft. Elke wet die niet door ongeveer 100% van de bewoners werd goedgekeurd (dus "met wederzijdse toestemming") is een vorm van machtsmisbruik van de staat, of van een groep op een andere. Dat is tot op zekere hoogte accepteerbaar, zolang je soms eens in de onderdrukte groep zit, en soms eens in de profiterende groep, kan het zijn dat het netto pakket nog te pruimen valt. Maar dat is dan eerder bij toeval.
Hoe moeilijker zo een onderdrukkingsmachine het dus heeft, hoe beter ik dat vind, want hoe minder vlot al die koehandeltjes kunnen gemaakt worden.
En inderdaad op een zeker ogenblik is het misschien beter om terug naar het recht van de sterkste terug te grijpen.