Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams Belang (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=74)
-   -   Vlaams Blok in de toekomst... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17929)

Rock Against Communism 18 juli 2004 19:51

Vlaams Blok in de toekomst...

Het Vlaams Blok kent nu een periode die cruciaal is voor de verdere opgang (?) van de partij.

Ofwel evolueren ze verder naar een brede centrum-rechtse partij, waar je niets meer van extreem/radicaal rechtse standpunten in terugvindt. Dit is schijnbaar de richting die F. Vanhecke uitwil. Het gevaar is dat de radicale vleugel (ondermeer de achterban van FDW) dit niet langer meer gaat nemen.

Ofwel "stagneren" ze, en blijven ze op dit niveau. Radicaal, maar nét niet zódanig radicaal om veroordeeld te worden. De veroordeling van de rechter had te maken met uitspraken en opschriften in het verleden, dus op het tijdstip dat de rechter hen veroordeelde, was de partij al vrij van "racisme" (althans dat wat ze in het strafwetboek bestempelen als vreemdelingenhaat).

Ofwel, en dit is de minst waarschijnlijke mogelijkheid, gaan ze terug verrechtsen.

Wat ik niet uitsluit is dat het Vlaams Blok ooit uiteen zal vallen, bv. als de partij te zeer het vlaamsnationalistisch standpunt gaat uitdragen, en de radicale vreemdelingen politiek links (!) laat liggen. Een extreemrechtse scheuring is niet ondenkbaar dan.

C uit W 18 juli 2004 20:23

Het Vlaams Blok mag voor mijn part een beetje constructiever worden, en minder aan afbraakpolitiek doen.
Ideologisch moet ze haar kenmerkende speerpunten behouden. Dat zal moeilijk zijn, want de aantrekkingskracht van de macht zal vele zwakken week maken.
In elk geval moeten Vlaamse onafhankelijkheid, nationalisme, rechts conservatisme en een (gezonde!!) terughoudendheid voor migratie. Ook de kritiek op de Islam moet ze behouden?
De andere punten zijn (voor de meesten denk ik toch) van minder belang, en mogen aangepast worden al naar gelang de huidige politieke situatie.

Rock Against Communism 18 juli 2004 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het Vlaams Blok mag voor mijn part een beetje constructiever worden, en minder aan afbraakpolitiek doen..

Dat is moeilijk hoor, hoe kan je constructief zijn als je geen kans krijgt? We zullen pas zien of hun afbraakpolitiek blufpoker was eens ze echte macht krijgen. En daar ben ik echt benieuwd naar. Trouwens, geef toe dat paars ons land meer slecht dan goed gedaan heeft... niet moeilijk dan om aan afbraakpolitiek te doen hé...

Raven 18 juli 2004 22:49

Ik denk niet dat "ideologische verschuiving" iets is waar het Vlaams Blok mee te kampen zal krijgen. Dat is het mooie aan oppositie, je hoeft geen water bij de wijn te doen wat de dood heeft betekent voor Agalev die nu nog maar nipt het hoofd boven water kan houden dankzij teruggekomen SP-A kiezers (is geen gezonde basis). Wel zullen ze zich conform maken aan de wet, opgelegt door wet (niet door evolutie of verandering) maar dat hoeft niet gepaard te gaan met "verlinksing".

Immers, Het Vlaams Blok is, na al die jaren, geen klein scheurpartijtje meer zoals Liberaal Appel, Fervent Nationaal, Solide, e.a, en is een waar handelsmerk geworden voor een sterk, onafhankelijk Vlaanderen met de daarbijhorende migratie-politiek ten behoud van dit Vlaanderen. Dit hoeft niet altijd gegoten te worden in programma-bladen die ten raadplege liggen op hun website (wat toch bijna niemand leest, buiten de rechtbanken), maar kan inherent zitten in het imago van de partij, wat veel, veel, veel belangrijker is.

Het VB heeft zich hiernaast, consequent, op een Vlaams Nationalistische wijze geprofileerd, dus een "plotse" scheiding van kiezers die niet willen weten van een splitsing, is hoogst onwaarschijnlijk. Dat er een groep VB-kiezers zijn die niet wakker liggen van een onafhankelijk Vlaanderen, zou ik misschien nog kunnen in vraag laten (ondanks hier geen bewijzen voor zijn, de leden zijn alvast sterk nationalistisch). Maar dat er protest zou komen.... lijkt mij bijna uitgesloten.

Waar ik wel voor vrees is het volgende:

Het Vlaams Blok is, en degene die er wat dichter bij staan zullen dit wel weten, opgebouwd uit een paar groepen(of beter, achterban). Bijvoorbeeld, De groep achter Dewinter is niet dezelfde als die achter Vanhecke. In grote lijnen zijn ze hetzelfde, maar de nuances liggen duidelijk anders. Samen in de oppositie, verenigd in een sterke partij die geen concessies moet doen, heeft een heel krachtige samensmeltende werking gehad over de jaren heen. Het Cordon Sanitaire, de verkettering, heeft allen bijgedrage tot de sterke band die er nu bestaat.

Maar de dag dat het Vlaams Blok in de regering komt, moeten ze heel voorzichtig zijn dat de kleine scheurtjes die dan zichtbaar zullen worden geen barsten worden. Anders zal het Vlaams Blok varen als de FPÖ en dat zou innig triest zijn.

Rock Against Communism 19 juli 2004 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Maar de dag dat het Vlaams Blok in de regering komt, moeten ze heel voorzichtig zijn dat de kleine scheurtjes die dan zichtbaar zullen worden geen barsten worden. Anders zal het Vlaams Blok varen als de FPÖ en dat zou innig triest zijn.

dat durf ik toch te betwijfelen
De dag dat het Blok in de regering zit, zullen ze hun hoofddoel zo rap mogelijk ten uitvoer brengen, namelijk belgië opdoeken. Moesten die "barstjes" optreden, zou dat pas een hele tijd daarna zijn.
Ik denk dat het Blok duidelijke richtlijnen moet stellen, en verdere "jurgen verstrepen toestanden" moet vermijden. Niet dat ik hem niet op prijs stel ofzo, integendeel, maar je kan een partij pas één blok laten vormen als ze konsekwent is, dit kan niet als de éne dit zegt terwijl de andere iets anders beweert over datzelfde onderwerp. (niet alleen verstrepen, ook morelleke is daar ne krak in).
Voor de rest maak ik mij daar geen zorgen over, moesten er afscheuringen zijn, blijft het electorale rechtse potentieel hetzelfde.

Betweter 19 juli 2004 11:01

Het Vlaams Blok zal dezelfde koers blijven varen. Wij zijn de CVP niet ;-)

Cynicus 20 juli 2004 19:47

Het Vlaams Blok hoeft helemaal niet van koers te veranderen en hoeft zeker geen toegevingen te doen inzake het vreemdelingenprogramma. De opeenvolgende verkiezingsoverwinningen vormen daarvan het beste bewijs.

Jasper 20 juli 2004 20:40

Ik ben blijkbaar de enige die voor een koerswijziging van het Vlaams Blok gekozen heeft.

Wat mij betreft moet het Blok een "volksunie" worden, een verzameling van alle vlaamsgezinden, een verbeterde versie van de vroegere VU-partij.

Daartoe zal ze naar het centrum moeten opschuiven. Het gevaar schuilt er immers in dat door de huidige partij-lijn aan te houden, nog meer reactie-stemmers worden aangetrokken, maar dat een belangrijk potentieel van vlaamsnationalisten, die nu nog bij N-VA, CD&V en ook bij Spirit en zelfs andere partijen zit, nooit zal toetreden. De splitsing in de vlaamsnationale geesten zal dan geïnstitutionaliseerd worden.

Rock Against Communism 20 juli 2004 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Ik ben blijkbaar de enige die voor een koerswijziging van het Vlaams Blok gekozen heeft.

Wat mij betreft moet het Blok een "volksunie" worden, een verzameling van alle vlaamsgezinden, een verbeterde versie van de vroegere VU-partij.

Daartoe zal ze naar het centrum moeten opschuiven. Het gevaar schuilt er immers in dat door de huidige partij-lijn aan te houden, nog meer reactie-stemmers worden aangetrokken, maar dat een belangrijk potentieel van vlaamsnationalisten, die nu nog bij N-VA, CD&V en ook bij Spirit en zelfs andere partijen zit, nooit zal toetreden. De splitsing in de vlaamsnationale geesten zal dan geïnstitutionaliseerd worden.

Eigenlijk ging de poll vooral over wat uw gedacht was van de toekomst van het Blok, niet wat je hoopt dat het Blok zal doen. Maar dat terzijde. Ik denk dat de meeste vlaamsnationalisten vanzelf de stap zullen zetten naar het Blok, ook als deze niet opschuift richting centrum. Het potentieel zit vooral in de N-VA, en de rechtervleugels van CD&V en VLD. Na een volgende falende (want paarse) regering zal de teleurstelling bij de rechtse achterban van de coalitiepartners groot zijn (ze kozen voor een centrumrechts vlaams kartel, wat krijgen ze: terug paars).

Cyperken 20 juli 2004 21:32

Citaat:

Akkoord maar als het VB opschuift naar centrum-rechts dan zal een deel ervan zich afscheuren en dat willen we dan ook weer niet.

Peedy 20 juli 2004 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Akkoord maar als het VB opschuift naar centrum-rechts dan zal een deel ervan zich afscheuren en dat willen we dan ook weer niet.

Als ze gewoon niet verschuiven dan behouden ze hun huidige kiezers en zullen ze der steeds nieuwe bijkrijgen, vanaf het moment dat er 'verschoven' wordt, zijn er altijd mensen die zich niet meer zullen kunnen vinden in het programma, en we willen toch geen nieuw VU-drama meemaken hé...:-)

Jasper 21 juli 2004 09:30

Inherente spanningen zijn er in iedere partij (een soort "VU-syndroom"); dat heeft dikwijls meer te maken met persoonlijkheden, dan met echte ideologische strekkingen.

In se moet de partij niet "opschuiven"; het is enkel van belang de partij "aanvaardbaar" te maken voor diegenen die er nog niet bijzijn.

Om dat te doen zal je je in de gedachtengang van de potentiële kiezers moeten inleven; die zijn niet noodzakelijk rechts of uiterst-rechts. Ik kan mij best indenken dat een Groen!-sympathisant voor een onafhankelijk Vlaanderen is, maar de drempel naar de partij te hoog vindt (ik kan u rustig een tiental van zulke drempels opnoemen, maar dat leidt ons tot een andere discussie).

Raven 21 juli 2004 13:45

Citaat:

Het Vlaams Blok is een restant van het opsplitsen van de vroegere VU in radicalen en progressievelingen na het egmont-pact. De radicalen vormden het het Vlaams Blok en dat heeft al die jaren sindsdien kunnen overleven tot het Vlaams Blok dat we nu kennen, de progressievelingen zijn na een paar gedaanteverwisselingen gereïncarneerd tot N-Va.

De scheuren van toen zijn nog altijd aanwezig vandaag, en zeer sterk (kijk maar naar dit forum) dus enige samensmelting van vlaamsgezinden lijkt mij onwaarschijnlijk. Tevens zie ik nog steeds een radicalisering in het Vlaams Blok wat betreft Vlaams Nationalisme. Zeker bij de VBJ. Dit alleen al verzekerd bijna dat zo'n samensmeling ook onwaarschijnlijk blijft. Een samenwerking is iets anders natuurlijk, maar daar heeft de N-Va de deur op dichtgesmeten, niet het Vlaams Blok.

Maar hoe langer hoe meer lijkt zelfs een samenwerking niet eens meer nodig. De progressieve Vlaamse beweging krimpt voortdurend, tenzelfde tijd het Vlaams Blok blijft groeien (en niet een beetje). Dus de radicale boodschap spreekt veel meer aan dan de progressieve. Het zou maar dom zijn moest het Vlaams Blok dan ook ideologisch opschuiven naar links.

Ze zullen echter wel in vorm moeten opschuiven naar het centrum doordat het establishement via de rechtbanken dat opdwingt, maar zoals ik eerder schreef, omdat het in vorm veranderd, hoeft het niet in ongeschreven ideologie te veranderen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be