![]() |
Superbus geplande kruissnelheid 250 kmh
Uit Nederland, ontwerp Italiaans... :-)
Citaat:
De snelbus heeft een koppelrijke electrische aandrijving (hybride met brandstofmotor als range extender en voor de accu´s permanent op te laden ? ) en verbruikt door zijn goede aerodynamische eigenschappen en lage hoogte zoveel energie bij 250 kmh als de klassieke grote bus bij 100 kmh op de snelweg, dit bij dezelfde afmetingen lengte en breedte; aantal plaatsen zijn natuurlijk minder (toch 25) maar daarvoor comfortabeler enz... De huidige lome bussen (gemiddeld snel als een goede fietser) hebben ook maar een gemiddelde bezettingsgraad van 14 in Be... - 250 kmh was overigens de eerste kruissnelheid van de prille hogesnelheidstreinen in Europa (TGV-F/ICE-D) en alle autoconstructeurs hebben hun snellere normale auto´s ook op die limiet gelimiteerd (uitgezonderd bepaalde sportwagens) En daarvoor moeten uiteraard de snelle auto´s aldaar ook 250 kmh kunnen rijden als ze op dezelfde (uiterst-linkse) rijstrook van die superbus willen rijden. Anders hindert men de snelbus. ;-) Die daar trager als 240 kmh rijden en/of de bus hinderen worden vanuit de bus geflitst. :lol: (grapje) De superbus kan eventueel in bepaalde stadscentra rijden (dus op alle wegen met aangepaste snelheid van het overige verkeer), in Nederland al uitgetest, dus de passagiers kunnen tot op bepaalde plaatsen in het stadscentrum afgezet kunnen worden, gewone bushalteplaatsen kunnen daarvoor dienst doen. Dus geen extra infra nodig daar. Ik denk alleszins dat daarvoor een markt bestaat, nu nog bepaalde snelwegen vrijgeven of snelbusklaar maken. Maar die liggen er al en vereisen enkel maar lichte goedkope aanpassingen (ook aan de wetgeving) Aie, dit is natuurlijk concurrentie van de HST -tussen steden- die veel duurder (betere spoorlijninfra) en veel minder flexibel is. De superbus kan naar elke stad men kan er zelfs een super-bel-bus van maken. Hopelijk is dit het einde van de illusie "sneltram" kuchkuch tot 120 kmh... Superbus in Groningen: Citaat:
Citaat:
Uiteraard moet de 250 kmh dan gehaald worden op de vrije vrijgegeven snelwegstukken. Een gemiddelde snelheid van 150 kmh of meer naargelang halte(s) (snelwegparking ? stad aan de rand vd snelweg) moet dan doenbaar zijn. |
Openbaar vervoer kan aantrekkelijk worden gemaakt als het sneller gaat dan met de wagen. Zo een superbus zou inderdaad een goed idee zijn. Dergelijke bussen zouden een aparte rijstrook (een vierde rijstrook autosnelweg) kunnen krijgen waar ze snelheden halen van 250-300 km/u. 1 stopplaats per provinciehoofstad en dit aan een parking vlakbij de autosnelweg.
Ik geef een voorbeeldje: Start Oostende 7u30 Parking in de buurt van Brugge 7u40 Parking in de buurt van Gent 7u50 Brussel (met aansluiting op de metro) 8u05 Leuven 8u20 Luik 8u35 |
In de plaats van die trage lijnbussen met duizenden stopplaatsen zou de Vlaamse regering eens beter investeren in snelbussen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Bof, niet dat zo'n superbus enig nut heeft in België. Binnenkort heeft niemand nog de middelen om daarvoor te betalen. Meneer DiRupo en zijn bende rovers is daar goed voor aan't zorgen. Is dat geen enorme besparing. geen openbaar vervoer meer nodig, iedereen kan te voet naar de soepkeukens. |
Citaat:
Dus voor een of meerdere (bel)passagiers oppikken die net hun snelbusticketje online betaald heeft. Uit-instappen gaat zeer snel via individuele deuren. Bekijk best het filmpje door Implementation 2015 aan te klikken op de timeline van deze link: http://www.superbusproject.com/concept Ze simuleren daar een traject van # Abu Dhabi naar Dubai (VAE) # - ook door stedelijk gebied - en natuurlijk via een superbustrack 250 kmh (kan bestaande autosnelweg E11 # zijn), de performance en techniek lezen zich alleszins indrukwekkend (formule 1 techniek incl remmen), ik citeer nog de technische gegevens/concept bij een full E motor met releatief korte reikwijdte van 210 km. Hangt natuurlijk van de hoeveelheid kWh Accu´s af, E-hybrides met range extender kunnen i.p. ook gebruikt worden (als basisvb een Porsche 918 Hybrid mar dan sterker en meer kWh-aandeel http://www.youtube.com/watch?v=VzsiDnzsQcA ). # Abu Dhabi naar Dubai # : 152 km , superbus op 1h ? Traject Google-maps: # http://goo.gl/maps/YJTvg # Citaat:
|
ik zou al content zijn als ik op de volledige lengte van de E40 250 mag rijden :-D
|
Citaat:
In elk geval moet je naar Duitsland om dat te kunnen, toen ik mijn eerste "260 kmh auto" had in 1983 was dat helemaal geen probleem zelfs overdag was er nog niet zoveel verkeer op bepaalde lange autobahnstukken, mijn hoogste gemiddelde over langere afstand was eens 170 kmh met wat geluk in goede omstandigheden; daarvoor waren kruisnelheden tussen 200-250 kmh nodig. (het lampje reserve sprong toen relatief snel aan na volgetankt vertrokken te zijn, die auto´s verbruikten toen wel +50 % meer als nu... ;-)) |
Nooit gedacht dat Micele zou gaan lobbyen voor aparte rijstroken voor openbaar vervoer :-)
Maar goed, zoals het nu wordt voorgesteld is er niet echt voordeel tov een HST me dunkt... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be