![]() |
Frustratie in het verkeer op Canvas
Uitzending CANVAS / TERZAKE : Smagghe en Vermassen "hekelen" weginfra + repressiebeleid
http://www.canvas.be/programmas/terz...4a5?guid=99246 2e discussie: Citaat:
Smagghe heeft het over massa´s onafgestemde verkeerslichten waar men bvb ´s avonds 2 minuten moet wachten bij rood zonder dat er iemand door groen rijdt over het kp; hij heeft het ook over in capaciteit drastisch versmalde wegen waar men nu dagelijks moet aanschuiven in de file waar voor de verandering helemaal geen file te zien was enz... Beide sprekers hebben het ook over de pakkans bij overtredingen en dat menige typische repressie helemaal niets uithaalt omdat de bestuurder het ongeloofwaardig vindt, ttz hij leert er ook niets uit en wil het ook niet (veralgemening). Vermassen spreekt van kassa-kassa die niets uithaalt als men de bestuurders niet beter opleidt of in jongere jaren opvoedt. Zonder voldoende draagvlak zal er daar niets verbeteren. De meeste bestuurders zien het als een snelheidsbelasting (met weinig pakkans als men oplet of met hulpmiddelen) waar ze gewoon mee moeten leven. Af en toe een snelheidsboete zal het ook niet uitmaken... Bestuurders willen hun verloren tijd terug goed willen maken bij lagere snelheden door gevaarlijker (voorrang)/onhoffelijker te rijden aan kruispunten of waar geritst moet worden, ook bepaalde sluipwegen worden zoveel mogelijk benut omdat de hoofdwegen steeds trager worden , ttz veel filegevoeliger geworden zijn met dikwijls stokkend verkeer. |
Tja … zolang de mensen niet inzien dat de combinatie van een erg dichtbevolkte regio in combinatie met een autocultuur onvermijdelijk leidt tot overal stokkend verkeer en opstoppingen, zal het er niet op beteren – wel integendeel. De mensen zetten hun oogkleppen op en kijken enkel naar zichzelf, maar wanneer iedereen op dezelfde manier in een regio als Vlaanderen op dezelfde manier redeneert, dan zit men natuurlijk met een enorm verkeersprobleem.
Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen. Verkeersopstoppingen in dichtbevolkte regio’s waar de auto zijn intrede maakt zijn trouwens een wereldwijd fenomeen, van de ene kant van de bol tot de andere. Peking is er zo’n beetje een stereotiep voorbeeld van, niettegenstaande de gigantische infrastructuurwerken waarin men investeert. Citaat:
|
Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.
|
Ik geloof wel degelijk dat de verkeerssituatie de oorzaak is van de frustraties, ook dat is een wereldwijd fenomeen. Alleen wordt de zwarte piet steevast naar de overheid doorgeschoven, daar waar de mensen zelf in de eerste plaats verantwoordelijk zijn. De meeste files ontstaan dagelijks door tal van ongevallen veroorzaakt door de bestuurders zelf.
|
Citaat:
Link (pdf) heb ik al een paar maal gegeven. Ik google even, dit is een andere die spreekt van 1/3 sneller verkeer tov van 2006 (stad Münster, adaptieve verkeerslichtenregeling van 24 lichten) Citaat:
Hier de link van zelfs tot 38 % reductie in het aantal stops met de adaptieve sturing, alle weggebruikers tijdens bepaalde tijden: ![]() http://www.siemens.com/innovation/ap...ns-ziel-2.html Belziek kent zelfs de 2e beste sturing (conventionele optimalisatie) niet.... En nog een andere invalsweg in Münster krijgt er eentje wslk als aanvulling of als vb op de eerste (Albersloher Weg): Citaat:
Voor jou bestaat maar één boeman de autobestuurder zelf, telkens bewijs je het opnieuw. Citaat:
|
Wordt Vermassen nog altijd serieus genomen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer je rode lichten bewust slecht afstelt om verkeersontradend te werken, dan wilt dat eigenlijk hetzelfde zeggen als de lichten bewust slecht afstellen om chauffeurs te ergeren, en dus te frustreren. Dan moet je achteraf niet komen janken dat mensen gefrustreerd rondrijden en hiervoor met de vinger wijzen naar de beleidsmakers. |
Citaat:
|
De vinger is reeds een paar keer op de wonde gelegd: een pestbeleid in de vorm van oneindig veel snelheidscontoles op plaatsen die bvb totaal niet aangepast zijn aan de opgelegde snelheid. Dit doen de overheid en de politiediensten uit pure geld-en gemakzucht, één man die op enkele uren tientallen argeloze bestuurders geld uit hun zakken kan kloppen is veel makkelijker dan controles doen op bellen achter het stuur (wat veel gevaarlijker is dan een klein beetje te snel rijden), het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer of op bepaalde uren (wat voor veel frustratie zorgt bij veel automobilisten), links en middenstrookrijders op de snelweg (wat heel snel voor files zorgt en dus algemene frustratie), de ongelijkheid in de controles in Vlaanderen en Walloniê (in Wallonië zijn er minder controles, minder flitspalen en als er al controles zijn dan staat het flitsvoertuig open en bloot opgesteld),....
De problematiek van de niet op elkaar afgestelde verkeerslichten in grote steden is reeds jaren geleden aan bod gekomen. Toen werd door de bevoegde minister (ik weet al niet meer wie het was) beloofd om het aan te pakken maar vanzelfsprekend is er nog helemaal niks gebeurd. Ondertussen wordt de zwarte piet naar de bestuurders doorgeschoven wat tot nog meer onderhuidse frustraties leid. |
Citaat:
zie je hier trouwens ook heel mooi bevestigd :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nordrhein-Westfalen (523 inw/km²) met zijn Roergebied is veel dichter bevolkt als Vlaanderen (456 inw/km²) - en heeft zelfs meer transitverkeer - en daar doen ze wel iets aan de files en stokkend verkeer. In Nederland (met Randstad) trouwens ook. Het is maar dat je dat ook weet en van je illusie wat af geraakt. vbtje: Citaat:
|
Citaat:
En dat ook nog: Citaat:
|
Citaat:
Gaat het goed, is er vooruitgang inzake verkeersveiligheid, dan is dat steevast dankzij het gevoerde beleid. Maar is er achteruitgang, is er verslechtering, dan is dat natuurlijk niet te wijten aan het gevoerde beleid, dan komt dat door in de eerste plaats de chauffeur. Dus moet die chauffeur met een strengere aanpak tot de orde worden geroepen. Zo gaat dat in dit land al tientallen jaren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vermassen die anderen narcistisch noemt? Dat is het verhaaltje van de pot verwijt de ketel... |
Citaat:
Zelfde bij hevige regenval. Je ziet ze dan ook met totaal onaangepaste weggedrag vlammen en wanneer ze dan door aquaplaning de controle over hun voertuig verliezen en een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard weer de grote schuldige. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be