Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Frustratie in het verkeer op Canvas (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179434)

Micele 15 november 2012 20:44

Frustratie in het verkeer op Canvas
 
Uitzending CANVAS / TERZAKE : Smagghe en Vermassen "hekelen" weginfra + repressiebeleid

http://www.canvas.be/programmas/terz...4a5?guid=99246

2e discussie:
Citaat:

"Wees een heer in het verkeer." Een slogan van weleer. Vandaag moet je blijkbaar een wolf zijn om te overleven. De agressie neemt zienderogen toe en het bosmaaier-incident van afgelopen week in Sint-Niklaas is voorlopig een driest hoogtepunt. Advocaat Jef Vermassen en Touring-woordvoerder Danny Smagghe praten vanavond over verkeer en frustraties. Wat maakt u kwaad in het verkeer?
Zonet op Canvas gevolgd, beide sprekers begrijpen de frustraties bij bestuurders -die bij sommige leidt tot aggressief rijden en meer-. "Verkeer" mag natuurlijk geen reden zijn maar...

Smagghe heeft het over massa´s onafgestemde verkeerslichten waar men bvb ´s avonds 2 minuten moet wachten bij rood zonder dat er iemand door groen rijdt over het kp; hij heeft het ook over in capaciteit drastisch versmalde wegen waar men nu dagelijks moet aanschuiven in de file waar voor de verandering helemaal geen file te zien was enz...

Beide sprekers hebben het ook over de pakkans bij overtredingen en dat menige typische repressie helemaal niets uithaalt omdat de bestuurder het ongeloofwaardig vindt, ttz hij leert er ook niets uit en wil het ook niet (veralgemening). Vermassen spreekt van kassa-kassa die niets uithaalt als men de bestuurders niet beter opleidt of in jongere jaren opvoedt.

Zonder voldoende draagvlak zal er daar niets verbeteren. De meeste bestuurders zien het als een snelheidsbelasting (met weinig pakkans als men oplet of met hulpmiddelen) waar ze gewoon mee moeten leven. Af en toe een snelheidsboete zal het ook niet uitmaken...

Bestuurders willen hun verloren tijd terug goed willen maken bij lagere snelheden door gevaarlijker (voorrang)/onhoffelijker te rijden aan kruispunten of waar geritst moet worden, ook bepaalde sluipwegen worden zoveel mogelijk benut omdat de hoofdwegen steeds trager worden , ttz veel filegevoeliger geworden zijn met dikwijls stokkend verkeer.

Blue Sky 15 november 2012 22:27

Tja … zolang de mensen niet inzien dat de combinatie van een erg dichtbevolkte regio in combinatie met een autocultuur onvermijdelijk leidt tot overal stokkend verkeer en opstoppingen, zal het er niet op beteren – wel integendeel. De mensen zetten hun oogkleppen op en kijken enkel naar zichzelf, maar wanneer iedereen op dezelfde manier in een regio als Vlaanderen op dezelfde manier redeneert, dan zit men natuurlijk met een enorm verkeersprobleem.

Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen.

Verkeersopstoppingen in dichtbevolkte regio’s waar de auto zijn intrede maakt zijn trouwens een wereldwijd fenomeen, van de ene kant van de bol tot de andere.

Peking is er zo’n beetje een stereotiep voorbeeld van, niettegenstaande de gigantische infrastructuurwerken waarin men investeert.

Citaat:

De gemiddelde snelheid van het verkeer (personenauto’s, taxi’s, hulpdiensten en stadsbussen) ligt momenteel op 24 km/u en zal in 2015 gedaald zijn tot 13,5 km/u. De normen voor de luchtkwaliteit worden er met factor 20 overschreden.

Flippend Rund 15 november 2012 22:28

Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.

Blue Sky 15 november 2012 22:35

Ik geloof wel degelijk dat de verkeerssituatie de oorzaak is van de frustraties, ook dat is een wereldwijd fenomeen. Alleen wordt de zwarte piet steevast naar de overheid doorgeschoven, daar waar de mensen zelf in de eerste plaats verantwoordelijk zijn. De meeste files ontstaan dagelijks door tal van ongevallen veroorzaakt door de bestuurders zelf.

Micele 15 november 2012 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6418870)
Verkeerslichtjes afstellen en hier en daar wat verbeteringen zijn rommelen in de marge en gaan heus niks fundamenteel aan het probleem veranderen.

Onzin er zijn steden in Duitsland die bewezen hebben dat het verkeer op de hoofdstroomweg door de stad tot 37 % "tijdwinst" kan hebben op bepaalde uren zonder nadelen voor het dwarsend verkeer en daar zijn openbaar vervoer en overstekende voegangers inbegrepen.

Link (pdf) heb ik al een paar maal gegeven.

Ik google even, dit is een andere die spreekt van 1/3 sneller verkeer tov van 2006 (stad Münster, adaptieve verkeerslichtenregeling van 24 lichten)
Citaat:

http://www.muenster.de/stadt/presses...layout:default

Münster (SMS) Positive Nachrichten für die münsterschen Verkehrsplaner und das Tiefbauamt: Seitdem Mitte vergangenen Jahres die adaptive Ampelsteuerung den Verkehr am Albersloher Weg regelt, läuft der Verkehrsfluss ganz erheblich besser. Das hat die repräsentative Untersuchung der Ruhruniversität Bochum ergeben. "Der so genannte Performance Index belegt eine Verbesserung um bis zu einem Drittel gegenüber 2006. Das hat uns in dieser Deutlichkeit selbst überrascht", sagt Christian Schowe, der Leiter des Amtes für Stadtentwicklung, Stadtplanung und Verkehrsplanung.

Die sich selbst regulierende Ampelsteuerung ist bundesweit erstmalig auf einem Straßenzug mit insgesamt 24 Ampeln im Einsatz.

"Der gefühlte Eindruck mancher Verkehrsteilnehmer auf dem Albersloher Weg ist ein anderer", weiß Verkehrsplaner Pott. Denn die adaptive Steuerung erfasst die Verkehrsströme zu jeder Zeit sehr genau, auch in den Zufahrtsstraßen und beim ÖPNV.
Maar blijkbaar kan die regeling daar nog optimaler valt verder te lezen, niet alles lukt van de eerste keer. Allez tot 33 % WINST ook voor het milieu en het lawaai langs die weg is zeker niet te verwaarlozen.

Hier de link van zelfs tot 38 % reductie in het aantal stops met de adaptieve sturing, alle weggebruikers tijdens bepaalde tijden:
http://www.siemens.com/innovation/ap...ns-ziel-2.html

Belziek kent zelfs de 2e beste sturing (conventionele optimalisatie) niet....

En nog een andere invalsweg in Münster krijgt er eentje wslk als aanvulling of als vb op de eerste (Albersloher Weg):
Citaat:

http://www.wn.de/Muenster/2011/01/Na...ahr-in-Betrieb

Münster - Die extrem stark frequentierte Verkehrsachse Weseler Straße/Steinfurter Straße erhält im Frühjahr eine neue, adaptive Ampelsteuerung nach dem Vorbild des Albersloher Weges. Das teilte der städtische Verkehrsplaner Andreas Pott am Dienstagabend in der Sitzung der Bezirksvertretung Mitte mit.
Jij doet het natuurlijk af als rommelen in de marge, verwonderd me niets.
Voor jou bestaat maar één boeman de autobestuurder zelf, telkens bewijs je het opnieuw.
Citaat:

De meeste files ontstaan dagelijks door tal van ongevallen veroorzaakt door de bestuurders zelf
Gelukkig is al wie een voertuig bestuurd een bestuurder, dus vooral fietsers ook. :-D

Munglik 15 november 2012 23:57

Wordt Vermassen nog altijd serieus genomen?

Jan van den Berghe 16 november 2012 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 6418872)
Een onderdrukt landje met heel wat frustratie, en heel wat om gefrustreerd over te zijn. Dat uit zich natuurlijk in het rijgedrag.

Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

Distel 16 november 2012 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6418884)
Ik geloof wel degelijk dat de verkeerssituatie de oorzaak is van de frustraties, ook dat is een wereldwijd fenomeen. Alleen wordt de zwarte piet steevast naar de overheid doorgeschoven,

Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur, met nog maar eens een nieuwe reeks hindernissen en pestmaatregelen tot gevolg.

Wanneer je rode lichten bewust slecht afstelt om verkeersontradend te werken, dan wilt dat eigenlijk hetzelfde zeggen als de lichten bewust slecht afstellen om chauffeurs te ergeren, en dus te frustreren. Dan moet je achteraf niet komen janken dat mensen gefrustreerd rondrijden en hiervoor met de vinger wijzen naar de beleidsmakers.

Distel 16 november 2012 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6418996)
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.

Hypochonder 16 november 2012 08:36

De vinger is reeds een paar keer op de wonde gelegd: een pestbeleid in de vorm van oneindig veel snelheidscontoles op plaatsen die bvb totaal niet aangepast zijn aan de opgelegde snelheid. Dit doen de overheid en de politiediensten uit pure geld-en gemakzucht, één man die op enkele uren tientallen argeloze bestuurders geld uit hun zakken kan kloppen is veel makkelijker dan controles doen op bellen achter het stuur (wat veel gevaarlijker is dan een klein beetje te snel rijden), het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer of op bepaalde uren (wat voor veel frustratie zorgt bij veel automobilisten), links en middenstrookrijders op de snelweg (wat heel snel voor files zorgt en dus algemene frustratie), de ongelijkheid in de controles in Vlaanderen en Walloniê (in Wallonië zijn er minder controles, minder flitspalen en als er al controles zijn dan staat het flitsvoertuig open en bloot opgesteld),....

De problematiek van de niet op elkaar afgestelde verkeerslichten in grote steden is reeds jaren geleden aan bod gekomen. Toen werd door de bevoegde minister (ik weet al niet meer wie het was) beloofd om het aan te pakken maar vanzelfsprekend is er nog helemaal niks gebeurd.

Ondertussen wordt de zwarte piet naar de bestuurders doorgeschoven wat tot nog meer onderhuidse frustraties leid.

1207 16 november 2012 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6418984)
Wordt Vermassen nog altijd serieus genomen?

zijn commentaar rond narcisme was wel terecht
zie je hier trouwens ook heel mooi bevestigd :)

Munglik 16 november 2012 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6419245)
zijn commentaar rond narcisme was wel terecht
zie je hier trouwens ook heel mooi bevestigd :)

;-)

Blue Sky 16 november 2012 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6418945)
Onzin er zijn steden in Duitsland die bewezen hebben dat het verkeer op de hoofdstroomweg door de stad tot 37 % "tijdwinst" kan hebben op bepaalde uren zonder nadelen voor het dwarsend verkeer en daar zijn openbaar vervoer en overstekende voegangers inbegrepen.

Link (pdf) heb ik al een paar maal gegeven.

Ik google even, dit is een andere die spreekt van 1/3 sneller verkeer tov van 2006 (stad Münster, adaptieve verkeerslichtenregeling van 24 lichten)


Maar blijkbaar kan die regeling daar nog optimaler valt verder te lezen, niet alles lukt van de eerste keer. Allez tot 33 % WINST ook voor het milieu en het lawaai langs die weg is zeker niet te verwaarlozen.

Hier de link van zelfs tot 38 % reductie in het aantal stops met de adaptieve sturing, alle weggebruikers tijdens bepaalde tijden:
http://www.siemens.com/innovation/ap...ns-ziel-2.html

Belziek kent zelfs de 2e beste sturing (conventionele optimalisatie) niet....

En nog een andere invalsweg in Münster krijgt er eentje wslk als aanvulling of als vb op de eerste (Albersloher Weg):


Jij doet het natuurlijk af als rommelen in de marge, verwonderd me niets.
Voor jou bestaat maar één boeman de autobestuurder zelf, telkens bewijs je het opnieuw.

Gelukkig is al wie een voertuig bestuurd een bestuurder, dus vooral fietsers ook. :-D

Ik zeg ook niet dat het niet HELPT, ik zeg dat het niets fundamenteel aan het probleem doet dat er gewoon teveel wagens rondrijden. En dat laatste leidt onvermijdelijk tot stokkend verkeer in een regio als Vlaanderen. Het verkeer er vlot trekken is een illusie.

Micele 16 november 2012 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6419479)
Ik zeg ook niet dat het niet HELPT, ik zeg dat het niets fundamenteel aan het probleem doet dat er gewoon teveel wagens rondrijden. En dat laatste leidt onvermijdelijk tot stokkend verkeer in een regio als Vlaanderen. Het verkeer er vlot trekken is een illusie.

Het verkeer wat vlotter trekken is helemaal geen illusie.

Nordrhein-Westfalen (523 inw/km²) met zijn Roergebied is veel dichter bevolkt als Vlaanderen (456 inw/km²) - en heeft zelfs meer transitverkeer - en daar doen ze wel iets aan de files en stokkend verkeer.

In Nederland (met Randstad) trouwens ook. Het is maar dat je dat ook weet en van je illusie wat af geraakt.
vbtje:
Citaat:

http://www.rtl.nl/components/actueel...nder_files.xml

RTL Nieuws | 08 oktober 2012, 05:16

Extra asfalt helpt in strijd tegen files

Nederlanders zitten gemiddeld meer op de weg, maar staan minder in de file. Dat is de opvallende conclusie van de Publieksrapportage Rijkswegennet.
Van mei tot en met augustus hebben weggebruikers in Nederland 1,7 miljoen uur minder in de file gestaan dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Rijkswaterstaat komt dit vooral doordat op veel plekken de wegen zijn verbreed, zoals op de A12 tussen knooppunt Gouwe en knooppunt Oudenrijn. Doordat daar een extra rijstrook is geopend zijn automobilisten daar nu tien minuten sneller. Bij elkaar leverden alle wegaanpassingen in het land 1,7 miljoen uur minder file op, een daling van 3,5 procent.

Micele 16 november 2012 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6418996)
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

De Belgische overheid past zelf zijn wetten van het verkeersreglement en wegbeheerder niet toe, waarom zouden "heel wat Belgen" dan die wetten strikter naleven als de overheid zelf ?

En dat ook nog:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6419158)
Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.


PeterCC 17 november 2012 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6419156)
Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur, met nog maar eens een nieuwe reeks hindernissen en pestmaatregelen tot gevolg.
(...)

Dat is inderdaad de realiteit.
Gaat het goed, is er vooruitgang inzake verkeersveiligheid, dan is dat steevast dankzij het gevoerde beleid.
Maar is er achteruitgang, is er verslechtering, dan is dat natuurlijk niet te wijten aan het gevoerde beleid, dan komt dat door in de eerste plaats de chauffeur.
Dus moet die chauffeur met een strengere aanpak tot de orde worden geroepen.
Zo gaat dat in dit land al tientallen jaren.

lohabra 18 november 2012 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6418996)
Heel wat Belgen kunnen niet omgaan met de wet, laat staan met de naleving ervan.

'k Zou zeggen: wie bij gelegenheid eens wat gaat neuzen in de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens, en dan eens om zich kijkt op de openbare weg, die zal het u beslist niet (kunnen) ontgaan, dat de overheid zélf de grootste moeite heeft met haar eigen regeltjes. Plaatsingsvoorwaarden en minimale afmetingen, worden bvb met de regelmaat van de klok straal overtreden. En daarnaast, worden er soms nieuwe regels bij uitgebraakt die zodanig opgesteld zijn, dat ze strijdig zijn met reeds bestaande regelgeving. Zo was het hiaat met motorfietsen of die nu al / niet op het trottoir mogen parkeren nog maar nét eindelijk opgelost, of daar was de volgende kemel alweer. Namelijk dat nieuwe bordje voor fietsers en dat rode licht, remember. De drukpersen van het Staatsblad waren nog niet koud, of er moesten weer wijzigingen gebeuren om het gehele plaatje terug te laten kloppen.

Black Seven 18 november 2012 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6419158)
Inderdaad, hoe debieler de wet, hoe minder mensen ze naleven.

Debiele wetten in combinatie met een debiel volk geeft altijd vonken:lol:

Hypochonder 18 november 2012 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6419245)
zijn commentaar rond narcisme was wel terecht


Vermassen die anderen narcistisch noemt? Dat is het verhaaltje van de pot verwijt de ketel...

Blue Sky 18 november 2012 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6419156)
Bullshit. De zwarte piet wordt steevast doorgeschoven naar de chauffeur,

Een mooi voorbeeldje is de winter, wanneer het begint te sneeuwen. Sommige automobilisten rijden dan op hun zomerbandjes de baan op en blijkbaar verwachten die dan dat ieder lokaal straatje er perfect bijligt en er met zout gestrooid wordt en steevast maken ze daarover van hun oren. De overheid is dan de grote boeman natuurlijk. Dubbel idioot natuurlijk. In de eerste plaats omdat dit zo’n beetje hetzelfde als op uw salonschoenen te voet door de sneeuw te lopen en in de tweede plaats omdat het ook compleet irrealistisch om te verwachten dat ieder straatje gestrooid wordt. Bovendien rijden er dan ook nog een hoop als idioten rond ( te laat remmen, gas geven in de bochten, … ) en als ze dan een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard de grote schuldige.

Zelfde bij hevige regenval. Je ziet ze dan ook met totaal onaangepaste weggedrag vlammen en wanneer ze dan door aquaplaning de controle over hun voertuig verliezen en een ongeval hebben … u raadt het al … is de overheid uiteraard weer de grote schuldige.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be