Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Actieweekend in teken van toegankelijk busvervoer voor gehandicapten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179470)

cookie monster 17 november 2012 07:13

Actieweekend in teken van toegankelijk busvervoer voor gehandicapten
 
Actieweekend in teken van toegankelijk busvervoer voor gehandicapten

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dicapten.dhtml

Dit is algemeen bedoeld naar rolstoelpatienten !!
Ik vind dit een goede actie !!!!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hln.be
Nochtans, verklaart Aerts, moeten (of mogen) chauffeurs in principe niet tussenbeide komen als de halte niet toegankelijk is gemaakt.

Officiëel mag een buschauffeur zijn plaats zelfs niet verlaten ,
dus , ofwel helpen enkele vrijwillige ,
of laat die mindervalide maar wachten op de volgende bus ,
of dat die zelf maar voor vervoer zorgt (?!?!) !!
:? Euh .... 8O

Scherven A. Mok 17 november 2012 11:49

Laatst zat ik op tram 2 of 3 en klonk er een boodschap door de luidsprekers. Dat we even geduld moesten oefenen en/of of we een handje konden toesteken aan de volgende halte omdat er iemand met een rolstoel ging op of afstappen. Ik vond dat wel een goed idee. Er was echter niets te zien aan de halte. Misschien had de vorige tram hem of haar al mee.

Micele 17 november 2012 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6420533)
of laat die mindervalide maar wachten op de volgende bus, of dat die zelf maar voor vervoer zorgt (?!?!) !!
:? Euh .... 8O

Als men niet op het OV aangewezen wil zijn (of er is geen) kan dat bvb zo:
Citaat:

http://www.youtube.com/watch?v=LKmay94QpSc
Wilskracht en Techniek Autoaanpassingen voor mindervalide
Link: auto´s voor mindervaliden

Of indien men geen rijbewijs heeft of rijongeschikt is of ... , kan dat zo:
Citaat:

http://www.hulporganisaties.be/pages...lng=NL&Id=3362

Een betaalbare taxi voor minder mobiele mensen.… Het kan!:

Moet je dringend naar de dokter of de tandarts? Wil je je beste vriendin bezoeken in het ziekenhuis of een namiddagje naar de bijeenkomst van de seniorenclub?

Een verplaatsing van A naar B is vaak een moeilijke en dure opdracht voor gehandicapten, senioren, rolstoelgebruikers of mensen die het financieel moeilijk hebben. In vele gevallen kan de Minder Mobielen Centrale (MMC) uitkomst bieden als aanvulling bij de reguliere taxibedrijven.

Het idee van de MMC’s werd eind jaren negentig gelanceerd door Wivina Demeester, toenmalig Vlaams Minister van Financiën en Begroting, Gezondheidsinstellingen, Welzijn en Gezin en kende sindsdien een enorm succes in Vlaanderen.

Wie kan er gebruik van maken?

Het gebruik van de MMC's is bedoeld voor mensen met een inkomen van maximaal twee maal het leefloon. Hiervoor dien je de nodige bewijsstukken voor te leggen. Door het invoeren van deze inkomensgrens is er hoegenaamd geen of weinig concurrentie met de reguliere taxibedrijven. Er mag bovendien geen openbaar vervoer voorhanden zijn op het gevraagde traject, tenzij de betrokkene specifiek vervoer nodig heeft, wat vaak het geval is bij rolstoelgebruikers.

Om van de diensten van de MMC’s gebruik te kunnen maken betaal je een jaarlijks lidgeld van 7 euro, waardoor je ook meteen verzekerd bent voor burgerlijke aansprakelijkheid. Daarnaast wordt een bescheiden vergoeding per gereden kilometer gevraagd.

Wie verzorgt het transport?

Het transport wordt verzorgd door vrijwillige automobilisten die met hun eigen privé-wagen minder mobiele mensen vervoeren in hun eigen omgeving of gemeente. Vaak beschikken de MMC’s ook over aangepaste busjes waarmee rolstoelgebruikers vervoerd kunnen worden. Om vrijwillig chauffeur te worden moet je je beschikbaarheid opgeven gedurende bepaalde dagen of uren. De chauffeur moet uiteraard over een geldig rijbewijs en een geldige verzekering beschikken. Voor geboden diensten ontvangt de vrijwilliger een onkostenvergoeding.

Een permanentiedienst, vaak centraal verzorgd door de gemeentelijke instellingen of OCMW’s, zorgt voor de dispatching.

Samenwerking met Taxistop.

In Vlaanderen worden de MMC’s georganiseerd in samenwerking met Taxistop. Taxistop sluit voor alle vrijwillige chauffeurs een omnium-verzekering af. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur zelfs als een ongeluk door hemzelf werd veroorzaakt. Taxistop reikt ook (alternatieve) praktische oplossingen aan voor allerhande kleine of grote mobiliteitsvraagstukken.

Een alfabetische adreslijst met de MMC’s in je buurt vind je op

www.taxistop.be

HRobin 18 november 2012 15:32

Dat men eens een kijkje neemt in Groot-Brittanië: een plaats voorzien voor een rolstoel + klapstoeltje voor de begeleider. Bussen uitgerust met een plank waarmee de rolstoelgebruiker vlotjes de bus op/af kan. Sommige van die planken kunnen door middel van een knop door de bestuurder bediend worden ( in één geval wist de bestuurder niet meer waar de knop was :-D ). Sommige planken moeten nog met de hand uitgeklapt & ingeklapt worden. Geen sprake van dat je dat zelf (als begeleider) mag doen: taak van de chauffer die dat met de glimlach doet.
En de rest van de passagiers? Geen kik, desnoods helpen ze je nog ook.

Scorpio 18 november 2012 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 6421984)
Dat men eens een kijkje neemt in Groot-Brittanië: een plaats voorzien voor een rolstoel + klapstoeltje voor de begeleider. Bussen uitgerust met een plank waarmee de rolstoelgebruiker vlotjes de bus op/af kan.

Is hier ook hoor, in alle bussen gebouwd sinds +/-2003 - 2004, en een deel van de bussen ouder dan dat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be