Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Antwerpenaren komen in opstand tegen De Lijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179523)

fonne 18 november 2012 14:44

Antwerpenaren komen in opstand tegen De Lijn
 
In Antwerpen zijn ze het nu echt beu. De Lijn slaagt er niet in om voldoende capaciteit te creëren op de meest winstgevende verbindingen van Vlaanderen, maar laat wel volop lege bussen rijden in streken waar er gewoon geen vraag is naar openbaar vervoer. Het communisme in werking: daar waar de nood het hoogst is wordt er het zwaarst bespaard.

Woede over volle trams ontspoort

1207 18 november 2012 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6421964)
In Antwerpen zijn ze het nu echt beu. De Lijn slaagt er niet in om voldoende capaciteit te creëren op de meest winstgevende verbindingen van Vlaanderen, maar laat wel volop lege bussen rijden in streken waar er gewoon geen vraag is naar openbaar vervoer.

Samengevat
zijn bus leeg is er geklaag, zitten ze vol is er evenveel geklaag

tuurlijk is het een besparingsoperatie maar het belangrijkste blijven ze vertikken bij lijn en nmbs
een fatsoenlijk nachtvervoer zodat ge een concert in 't sportpaleis of AB gewoon kunt uitzien en toch nog thuis geraakt

PeterCC 18 november 2012 23:39

Zolang de inkomsten van de Lijn voor 85% uit belastinggeld bestaan en er slechts een klein aandeel van haar klanten, de reizigers, komt zal de Lijn nooit de belangen van de reiziger vooraan plaatsen.

Ik heb het hier al vaak herhaald: het probleem van de Lijn is dat haar klanten niet bereid zijn om voor de dienst die ze organiseert te betalen.

Het is voor het overleven van het bedrijf veel belangrijker goed te staan met de overheid dan met haar klanten. Dat is de realiteit en een betoging gaat daar niet aan verhelpen.

1207 19 november 2012 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6422540)
Ik heb het hier al vaak herhaald: het probleem van de Lijn is dat haar klanten niet bereid zijn om voor de dienst die ze organiseert te betalen.

de klanten betalen dmv belastingen
de lijn is een openbare dienst zoals politie, brandweer, ...

eentje die slecht georganiseerd is maar openbare diensten hebben de slechte eigenschap dat ze verlieslatend zijn. ook de brandweer is zwaar verlieslatend maar ik zou die toch niet privatiseren

giserke 19 november 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6422540)
Zolang de inkomsten van de Lijn voor 85% uit belastinggeld bestaan en er slechts een klein aandeel van haar klanten, de reizigers, komt zal de Lijn nooit de belangen van de reiziger vooraan plaatsen.

Ik heb het hier al vaak herhaald: het probleem van de Lijn is dat haar klanten niet bereid zijn om voor de dienst die ze organiseert te betalen.

Het is voor het overleven van het bedrijf veel belangrijker goed te staan met de overheid dan met haar klanten. Dat is de realiteit en een betoging gaat daar niet aan verhelpen.

Wat voor zever is me dat?
Heb jij enig idee wat wij maandelijks betalen aan abonnementen?
En zoals eerder gezegd wij betalen 2 keer: via belastingen en dan nog eens een duur abonnement.

Typisch gezever en gelul van pipo's die nooit het openbaar vervoer gebruiken.

Hier in Gent is het van hetzelfde liedje, de drukste tram van België tram 1, is ook continue te laat. En niet door verkeersginder of werken, zoals De Lijn gemakkelijkheidhalve reageert, maar door chauffeurs die niet opletten, hun dienst niet kennen, en die meer zitten te lummelen dan naar het bord te kijken wanneer ze moeten vertrekken.
Ik zat ooit op tram 1, hij was al 10min te laat. Toch stopte hij om sigaretten te kopen.
Ik kon die gast eigenlijk tegen te grond slaan.

santos 19 november 2012 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6421964)
In Antwerpen zijn ze het nu echt beu. De Lijn slaagt er niet in om voldoende capaciteit te creëren op de meest winstgevende verbindingen van Vlaanderen, maar laat wel volop lege bussen rijden in streken waar er gewoon geen vraag is naar openbaar vervoer. Het communisme in werking: daar waar de nood het hoogst is wordt er het zwaarst bespaard.

Woede over volle trams ontspoort

Ik wist niet dat in vlaanderen de communisten aan de macht waren.
Was het niet, wat we zelf doen doen we beter?

giserke 19 november 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6423025)
Ik wist niet dat in vlaanderen de communisten aan de macht waren.
Was het niet, wat we zelf doen doen we beter?

Wat voor kul is me dat? De Lijn zit al 20-30 jaar in handen van socialisten.
Bovendien als je constant bestolen wordt door de maffia van Luik, Brussel en de Borinage heb je idd geen geld om een deftig eigen beleid te voeren.

santos 19 november 2012 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6423030)
Wat voor kul is me dat? De Lijn zit al 20-30 jaar in handen van socialisten.
Bovendien als je constant bestolen wordt door de maffia van Luik, Brussel en de Borinage heb je idd geen geld om een deftig eigen beleid te voeren.

Erg hé, altijd de schuld op een ander moeten schuiven en dat is nu geen kul :)
't Is anders toch de vlaamse regering die de aanstellingen doet voor de directeur van de lijn.

Libro 19 november 2012 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6422540)
Zolang de inkomsten van de Lijn voor 85% uit belastinggeld bestaan en er slechts een klein aandeel van haar klanten, de reizigers, komt zal de Lijn nooit de belangen van de reiziger vooraan plaatsen.

Ik heb het hier al vaak herhaald: het probleem van de Lijn is dat haar klanten niet bereid zijn om voor de dienst die ze organiseert te betalen.

Het is voor het overleven van het bedrijf veel belangrijker goed te staan met de overheid dan met haar klanten. Dat is de realiteit en een betoging gaat daar niet aan verhelpen.

Het probleem is het beleid om voor elke voordeur een bushalte te willen. Daardoor is er te weinig capaciteit op de ene lijn en rijden er elders lege bussen rond (met nutteloze vervuiling tot gevolg). Accepteer de plaats van de auto in het verkeer en voer taxicheques in voor mensen die niet kunnen of willen autorijden.

lombas 19 november 2012 12:15

Als Antwerpenaar kan ik dit enkel maar beamen. Ik neem dagelijks rond 6.30 de tram: deze zit reeds vol. Als ik om 7.00, laat staan 7.30 de tram neem, kan ik er nauwelijks bij. Daarbovenop komt dat de trams soms helemaal niet rijden zonder enige notificatie (24, 4, ...) en dat het vernieuwde reizigersinformatiesysteem volledig inadequaat en onoverzichtelijk is.

In het weekend de tram nemen is om problemen vragen: per tramgedeelte zijn er gemakkelijk vier �* vijf kinderwagens die onmogelijk al het volk erbovenop kunnen nemen.

De hermelijntrams zijn goed ingericht, er wordt in het algemeen op tijd gereden, ik voel me veilig op tram en bus, de lijnen zijn goed herschikt in het nieuwe plan... maar het kan niet zijn dat als een tramlijn doorgetrokken wordt tot aan de rand van Boechout dat verminderde frequentie als gevolg heeft omdat er niet voldoende personeel is of rollend materieel.

Dat is hetzelfde als plots Westvleteren aan te gaan bieden op de Chinese, Amerikaanse, &c. markt zonder voorzien te hebben dat je productie dan ook wat naar boven moet.

Bobke 19 november 2012 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6422979)
Hier in Gent is het van hetzelfde liedje, de drukste tram van België tram 1, is ook continue te laat. En niet door verkeersginder of werken, zoals De Lijn gemakkelijkheidhalve reageert, maar door chauffeurs die niet opletten, hun dienst niet kennen, en die meer zitten te lummelen dan naar het bord te kijken wanneer ze moeten vertrekken.
Ik zat ooit op tram 1, hij was al 10min te laat. Toch stopte hij om sigaretten te kopen.
Ik kon die gast eigenlijk tegen te grond slaan.

Dus gaan ze nu staken om meer tijd te hebben om sigaretten te kunnen kopen ?

Micele 19 november 2012 12:42



Of ze nu het openbaar vervoer ook gaan ontmo€dig€n na de personenwagen ?

Citaat:

http://www.provant.be/mobiliteit/

Iedereen heeft (bijna) elke dag te maken met mobiliteit: winkelen, gaan werken, de kinderen naar school brengen, … De provincie Antwerpen legt de nadruk op zachte mobiliteit en gaat daarbij uit van het STOP-principe: zoveel mogelijk Stappen, Trappen (fiets), het Openbaar vervoer gebruiken en pas in laatste instantie de Personenwagen inzetten.

Veiliger en duurzamer verkeer

Fietsen

De provincie is hét fietsbestuur bij uitstek. Zowel mensen die fietsen in hun vrije tijd als slimme weggebruikers die hun fiets gebruiken voor woon-werk- en schoolverkeer kunnen bij ons terecht voor informatie.
.
Degelijke loopschoenen kopen en-of een fiets die men niet kan pikken :? ?
Citaat:

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/34/689.html

Bewegwijzering helpt voetgangers op pad

Wat hebben automobilisten, busreizigers en treinpassagiers gemeen? Voor of na hun verplaatsing moeten ze nog een stukje wandelen om op de plaats van bestemming te geraken. Om de voetgangers op weg te helpen, plaatste de stad in de eerste helft van 2009 voetgangersbewegwijzering.

Te voet gaan is de ideale oplossing voor verplaatsingen van ongeveer 1 kilometer. Maar mensen die niet zo goed bekend zijn in de stad, zien er vaak tegenop omdat ze de weg niet kennen. Het stadsbestuur helpt de voetgangers op weg door speciale wegwijzers te plaatsen.

cookie monster 20 november 2012 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6422979)
Ik zat ooit op tram 1, hij was al 10min te laat. Toch stopte hij om sigaretten te kopen.
Ik kon die gast eigenlijk tegen te grond slaan.

Te laat mag die zijn (met reden) , te vroeg niet ,
maar .... te laat ,
en dan nog eens sigaretten kopen tijdens de rijdienst ,
daar kan men die persoon voor ontslaan !!
Voor zoiets: Klacht neerleggen bij de lijn !!

Wat ze wel mogen , als ze dringend naar't WC moeten ....

kelt 28 november 2012 19:20

Ik kan die woede heel goed begrijpen.
De Lijn moet besparen,dat is zo bepaald middels democratische procedures.
Het is misgelopen doordat de Lijn,van de politiek,de kaasschaafmethode moest toepassen omdat enkele heilige huisjes(zoals continue toegankelijkheid van de toeristische zones,gratis mobiliteit voor de oudste babyboomers ) grotendeels overeind moesten blijven,op kosten van de overheid dus wegens de verwaarloosbare zelf-financiering van het openbaar vervoer.

Op die manier,omdat je iedere cent maar één keer kunt uitgeven,omdat je iedere chauffeur maar een shift per keer kunt inzetten(en de arme man of vrouw ook wel eens verlof mag nemen) kan het enorme,groeiende, klantenbestand in de piekuur-periodes de pot op!

KEUZES moet men maken....en als er inderdaad moet bespaard worden dan moet men proberen bepaalde diensten kompleet en onberispelijk te maken en ze elders (de schaamverkavelingen)gewoon af te schaffen.Het verspreiden van de ellende komt gewoon neer op diegenen die het openbaar vervoer NODIG hebben,en niet op diegenen die wel eens met de bus naar de markt willen.....

O ja,ziedaar weer eens een gevolg van de ruimtelijke wanorde...en de "ouderwetse kaasschaaf-politiek(ja...N-VA jullie zitten ook in die regering!)

DeProf_eet 28 november 2012 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6422252)
Samengevat
zijn bus leeg is er geklaag, zitten ze vol is er evenveel geklaag tuurlijk is het een besparingsoperatie maar het belangrijkste blijven ze vertikken bij lijn en nmbs een fatsoenlijk nachtvervoer zodat ge een concert in 't sportpaleis of AB gewoon kunt uitzien en toch nog thuis geraakt

Ik denk eerlijk gezegd dat als er prioriteiten moeten geschept worden en besparingen (die 2 en in welke verhouding daar kan over gediscussieerd worden), dat het dagelijks vervoer van de werkende mensen overdag toch in de eerste plaats normaal moet verlopen, en niet in sardienedozen.

Daluur begint bij de Lijn vanaf ongeveer 18h - 18:30h !! En vanaf dan is er een interval van 15 Minuten !! Is dat nog normaal ?

Men trekt tramlijn 5 door tot aan het Shopping Centre, maar er komt geen halve tram per uur bij, bij wijze van spreken.

Enkele weken geleden nog nam ik tram 5 om 21h, zonder dat er hoegenaamd eender welke activiteit te doen was in het Sportpaleis: 30 minuten vertraging en bomvol !!! om 21h !!

Ik kan zonder overdrijven zeggen dat er nog geen 2 trams op 10 op tijd zijn. En ik reken "te laat" dan nog maar vanaf pakweg 3 min.

DeProf_eet 28 november 2012 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6422540)
Dat is de realiteit en een betoging gaat daar niet aan verhelpen.

Ik vermoed het ook niet eerlijk gezegd. Maar laten we wel wezen. Voor mijn part mag het personeel van de Lijn voor wat betreft het gedeelte Antwerpen, gerust een volle week staken. Ik zal me daar geduldig in schikken, maar ik garandeer je dat dat zal helpen.

santos 29 november 2012 07:32

Ja maar openbaar vervoer moet toch rendabel zijn volgens sommige.
Dus is het beter dat mensen lang moeten wachten en dat de bus/tram altijd vol zit hé.

DeProf_eet 29 november 2012 09:37

Het is duideljk dat u totaal geen last hebt van het al of niet goed werken van het openbaar vervoer, en zeker geen regelmatige tram-bus reiziger bent. Laat staan iemand die op de dag van vandaag dagelijks geconfronteerd word met de slechte werking van De Lijn.

santos 29 november 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 6436560)
Het is duideljk dat u totaal geen last hebt van het al of niet goed werken van het openbaar vervoer, en zeker geen regelmatige tram-bus reiziger bent. Laat staan iemand die op de dag van vandaag dagelijks geconfronteerd word met de slechte werking van De Lijn.

Inderdaad niet, ik woon dicht genoeg bij men werkplaats om de bus te pakken. Weliswaar niet die van de lijn. Maar ik ben dan ook tegen privatisering en geloof ook niet dat openbaar vervoer winstgevend moet zijn.

Karel Martel B 29 november 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6421964)
De Lijn slaagt er niet in om voldoende capaciteit te creëren op de meest winstgevende verbindingen van Vlaanderen

Bedoel je soms minst verlieslatende?

Er is een subtiel verschil.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be