Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Taalvaardigheid . Verzamelen , HIER !!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179532)

Klarekijk 18 november 2012 21:24

Taalvaardigheid . Verzamelen , HIER !!!

Beste forumers .

Dit is dan een draad waar alle proffesoren , gefrustreerden en opscheppers ongestoord hun gang kunnen gaan over taalvaardigheid .

Ik acht dit echt wel nodig omdat vele debatten hier onderbroken en aangevult worden met oeverloos geneuk en persoonlijke aanvallen over schrijffouten .

Vaak gaat de inhoud van een debat er danig door teloor dat het interessante er af is .

Ik heb uiteraard respect en waardering voor mensen die zonder fouten kunnen schrijven , maar aangezien er bij mijn weten nog niet één enkele keer een dictee de nederlandse taal zonder één schrijffout is neergelgd, heb ik zo ook mijn bedenking of de nederlandse taal niet oeverloos moeilijk is gemaakt , een beetje onbestuurbaar als onze politiek .
Ik weet ook wel dat officiële documenten best zonder fouten zijn opgemaakt .

Maar in vele dossiers ( in het bijzonder juridische ) zou men best mogen teruggaan naar wat meer eenvoudig verstaanbare volkstaal .

Mijn vriendelijke en oprechte groeten .

Over de taal zelf zal ik best niet mee doen , om niet onmiddelijk aan te zetten tot schimpen en onmiddelijke persoonlijke aanvallen .

kiko 18 november 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6422345)
Beste forumers.

Dit is dan een draad waar alle proffesoren , gefrustreerden en opscheppers ongestoord hun gang kunnen gaan over taalvaardigheid .

Ik acht dit echt wel nodig omdat vele debatten hier onderbroken en aangevult worden met oeverloos geneuk en persoonlijke aanvallen over schrijffouten .

Vaak gaat de inhoud van een debat er danig door teloor dat het interessante er af is .

Ik heb uiteraard respect en waardering voor mensen die zonder fouten kunnen schrijven , maar aangezien er bij mijn weten nog niet één enkele keer een dictee de nederlandse taal zonder één schrijffout is neergelgd, heb ik zo ook mijn bedenking of de nederlandse taal niet oeverloos moeilijk is gemaakt , een beetje onbestuurbaar als onze politiek .

Maar in vele dossiers ( in het bijzonder juridische ) zou men best mogen teruggaan naar wat meer eenvoudig verstaanbare volkstaal .

Over de taal zelf zal ik best niet mee doen , om niet onmiddelijk aan te zetten tot schimpen en onmiddelijke persoonlijke aanvallen .

3 op 10.

Door je ouders laten ondertekenen en morgen afgeven.

Klarekijk 18 november 2012 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6422360)
3 op 10.

Door je ouders laten ondertekenen en morgen afgeven.

3 op 10 dat heb ik nog nooit gehaald

quercus 18 november 2012 22:08

Citaat:

Beste forumers .

Je hoeft geen "professor, gefrustreerde en opschepper" te zijn om een correcte taal op prijs te stellen.

Iedereen maakt wel eens spelling-, grammaticale of doodeenvoudig "technische" (te snel op het toetsenbord zitten kloppen)fouten. Dat overkomt mijzelf evenzeer als een ander. Maar een tekstje van enkele regels dat krioelt van de fouten is toch wel ergerlijk. Het heeft voor gevolg dat de inhoud niet eens meer ernstig genomen wordt.

Txiki 18 november 2012 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6422399)
Je hoeft geen "professor, gefrustreerde en opschepper" te zijn om een correcte taal op prijs te stellen.

Iedereen maakt wel eens spelling-, grammaticale of doodeenvoudig "technische" (te snel op het toetsenbord zitten kloppen)fouten. Dat overkomt mijzelf evenzeer als een ander. Maar een tekstje van enkele regels dat krioelt van de fouten is toch wel ergerlijk. Het heeft voor gevolg dat de inhoud niet eens meer ernstig genomen wordt.

2

kiko 18 november 2012 22:13

Het is wel een feit dat de taalvaardigheid afneemt. Een tijdje gelezen las ik een aantal brieven van mijn voorouders, brieven daterend van de jaren 1920.

Ondanks hun beperkte scholing hanteerden die mensen een sierlijk en haast literair taalgebruik. Dat zie je de dag van vandaag nergens meer, en dat vind ik wel spijtig.

lombas 18 november 2012 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6422413)
Het is wel een feit dat de taalvaardigheid afneemt. Een tijdje gelezen las ik een aantal brieven van mijn voorouders, brieven daterend van de jaren 1920.

Ondanks hun beperkte scholing hanteerden die mensen een sierlijk en haast literair taalgebruik. Dat zie je de dag van vandaag nergens meer, en dat vind ik wel spijtig.

Maar hoe zat het met de spelling, want die was rond 1920 toch ferm gecontesteerd en in volle (detail)verandering?

Fransch werd Frans, maar Russies delfde het onderspit tegen Russisch.

Boeiende historie.

:-)

manta 19 november 2012 00:01

Citaat:

Beste forumers .

U bent dus van mening dat men in een Chinees restaurant geen rijst mag serveren???
Hoe komt u daarbij?
Ontopic blijven is lastig in k&k...

Klarekijk 19 november 2012 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6422569)
U bent dus van mening dat men in een Chinees restaurant geen rijst mag serveren???
Hoe komt u daarbij?
Ontopic blijven is lastig in k&k...

Uwe manta vertoont duidelijk al wat roestplekken hoor , als de ophanging al niet los zit .

Mambo 19 november 2012 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6422413)

Ze konden er wel wat van hé? Allee mijn moeder toch. En nee ik heb het niet geerfd. Spijtig genoeg soms.

cookie monster 19 november 2012 06:20

Zolang IK de tekst versta , meer moet dat niet zijn !! :thumbsup:
Enkel wanneer het rekenen gaat , bv betalen , dan ....
ben ik pietje precies !! .... Rekenen ze in een winkel
1 €-cent teveel aan , ik loop niet terug naar de winkel !!

manta 19 november 2012 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6422643)
Uwe manta vertoont duidelijk al wat roestplekken hoor , als de ophanging al niet los zit .

Onmogelijk. die wordt iets te goed onderhouden...:-D

NieuwNoors 19 november 2012 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6422864)
Zolang IK de tekst versta , meer moet dat niet zijn !! :thumbsup:
Enkel wanneer het rekenen gaat , bv betalen , dan ....
ben ik pietje precies !! .... Rekenen ze in een winkel
1 €-cent teveel aan , ik loop niet terug naar de winkel !!

Typische 'Ollander!!!! :-P

cookie monster 19 november 2012 08:58

Als ik 1 cent nog te goed moet betalen ,
nou , daar kom je NOOIT onderuit :cry: !!
Wat zullen we nou krijgen 8O ??

NieuwNoors 19 november 2012 09:00

Iedereen maakt weleens een foutje. Ook ik, evengoed als iemand anders. Maar wanneer er in een reactie van 2 of 3 zinnetjes vijf, zes, zeven fouten staan, dat is erover. Is ook wel storend voor de lezer. Misschien eerst, vooraleer te verzenden, eens uw reactie nalezen?

NieuwNoors 19 november 2012 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6422928)
Als ik 1 cent nog te goed moet betalen ,
nou , daar kom je NOOIT onderuit :cry: !!
Wat zullen we nou krijgen 8O ??

Oei, sorry Cookie! Had het verkeerd begrepen...:oops::oops:
Ik sliep nog half.
Ok, jij bent GEEN 'Ollander.:lol::lol:

cookie monster 19 november 2012 09:11

Asjemenou :lol:

NieuwNoors 19 november 2012 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6422941)
Asjemenou :lol:

Nou, wat sneu sjeg! :-D

cookie monster 19 november 2012 09:17

1 kopje koffie , geen jat koffie :mrgreen:

NieuwNoors 19 november 2012 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6422948)
1 kopje koffie , geen jat koffie :mrgreen:

1 paar botten, geen laarzen.
nen boo mè confituur, geen sneejtje broowd met zjem.8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be