Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crisis? Schaf de verplichte sluitingsdag voor winkels af. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179591)

Karma 20 november 2012 09:37

Crisis? Schaf de verplichte sluitingsdag voor winkels af.

Er moet meer geconsumeerd worden maar de winkels zijn gesloten op zondag en feestdag. Meestal een dag dat mensen gezellig in de stad eens willen rondlopen.
Schaf die verplichte sluitingsdag af en laat winkels open zijn wanneer ze zelf willen en er zal meer gekocht worden.

giserke 20 november 2012 09:41

Dat is vooral rampzalig voor winkels en zelfstandigen zonder personeel.
Mensen gaan niet meer consumeren daarvoor.

Karma 20 november 2012 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6424589)

Veel winkels willen open zijn op zondag, zeker die zonder personeel.

Bollywood 20 november 2012 09:46

Citaat:

bwa ik wacht al 3 weken om een nieuwe jas en 2 kostuums te kopen. Maar na mijn werk is alles dicht en op zaterdag lukt het me precies niet om buiten te geraken nadat ik de vrijdagavond de plaatselijke horeca heb wezen steunen. Op zondag verveel ik me soms te pletter.

Karma 20 november 2012 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood (Bericht 6424592)
bwa ik wacht al 3 weken om een nieuwe jas en 2 kostuums te kopen. Maar na mijn werk is alles dicht en op zaterdag lukt het me precies niet om buiten te geraken nadat ik de vrijdagavond de plaatselijke horeca heb wezen steunen. Op zondag verveel ik me soms te pletter.

Inderdaad ... de zondag is de dag bij uitstek om winkels te gaan bezoeken.
In Rusland bestaat dat niet die verplichte sluitingsdag.

giserke 20 november 2012 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 6424591)
Veel winkels willen open zijn op zondag, zeker die zonder personeel.

Die moeten dan 7 dagen op 7 dagen werken? Dacht het niet. :?

Karma 20 november 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6424596)
Die moeten dan 7 dagen op 7 dagen werken? Dacht het niet. :?

Ze kunnen ook een dag sluiten in de week hé. Maar degenen die wel willen werken kunnen dat dan doen.
Wat ik niet juist vind is dat alles gesloten is op zondag, net als het overgrote deel van de bevolking wat tijd heeft om te winkelen.

fox 20 november 2012 10:04

Niet alles is gesloten op zondag.

De schoofzak 20 november 2012 10:07

En dan die bestaande uitzonderingen in dit onland:
- in toeristische centra (en als er maar één toerist komt per maand, kan men toch een aanvraag indienen ... Sint Niklaas ...)
- meubelwinkels

of:
nachtwinkels. Waarom zou een winkel niet 24 u op 24 open mogen zijn, als de winkelier dit kan organiseren, en dit wil organiseren omdat er klanten zijn ...?

Maar maar ...

dit heeft niets komma niets met de crisis te maken.
Enkel onze winkel- en vrijetijdscultuur.

.

pajoske 20 november 2012 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 6424587)
Er moet meer geconsumeerd worden maar de winkels zijn gesloten op zondag en feestdag. Meestal een dag dat mensen gezellig in de stad eens willen rondlopen.
Schaf die verplichte sluitingsdag af en laat winkels open zijn wanneer ze zelf willen en er zal meer gekocht worden.

Verdient gij maandelijks meer als de winkels op zondag open zijn?

Neen.

Verhoogde consumptie, ik dacht het niet, want als je maar 1.000 euro hebt kan je er geen 1.100 uitgeven. JE gaat wel veel meer winkel-wandelen krijgen. Met andere woorden, het aantal gepresteerde uren (door winkelpersoneel) zal verhogen, terwijl de (algemene) omzet niet verhoogt.
Tel daarbij dat de energiekosten stijgen voor eenzelfde omzet, en je weet direct dat dit niet onmiddellijk een gunstige maatregel is.
Komt daarbij dat zo een regel vooral gunstig is voor grotere winkelbedrijven die goedkope winkelmeisjes inzetten en nadelig voor de kleine zelfstandige handelszaak.

Nu zijn het net die grote winkelketens die meestal hun winsten naar het buitenland versassen, terwijl de kleine zelfstandige die in eigen land houdt. Dan spreken we nog niet over het slechtere sociale leven van de mensen die op zondag moeten werken, omdat anderen zaterdag te lui/zat zijn om uit hun bed te komen.

fox 20 november 2012 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6424629)

Neen.

Verhoogde consumptie, ik dacht het niet, want als je maar 1.000 euro hebt kan je er geen 1.100 uitgeven. JE gaat wel veel meer winkel-wandelen krijgen. Met andere woorden, het aantal gepresteerde uren (door winkelpersoneel) zal verhogen, terwijl de (algemene) omzet niet verhoogt.
Tel daarbij dat de energiekosten stijgen voor eenzelfde omzet, en je weet direct dat dit niet onmiddellijk een gunstige maatregel is.
Komt daarbij dat zo een regel vooral gunstig is voor grotere winkelbedrijven die goedkope winkelmeisjes inzetten en nadelig voor de kleine zelfstandige handelszaak.

Nu zijn het net die grote winkelketens die meestal hun winsten naar het buitenland versassen, terwijl de kleine zelfstandige die in eigen land houdt. Dan spreken we nog niet over het slechtere sociale leven van de mensen die op zondag moeten werken, omdat anderen zaterdag te lui/zat zijn om uit hun bed te komen.

True. kort gezegd, het probleem van de huidige economische crisis ligt helemaal niet aan aanbodzijde. Maatregelen zoals winkels openlaten op zondag of een feestdag afschaffen helpen geen bal aangezien het probleem bij de vraag gesitueerd moet worden.

Karma 20 november 2012 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6424605)
Niet alles is gesloten op zondag.

Neen, en in de winkels die wel open zijn kun je over de hoofden lopen.

Karma 20 november 2012 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6424629)

Neen.

Ik verdien niet meer omdat de winkels open zijn maar ik heb genoeg en dat wil dus zeggen dat ik meer zou kopen.

Meuh 20 november 2012 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 6424684)
Neen, en in de winkels die wel open zijn kun je over de hoofden lopen.

Inderdaad, dit wilde ik ook zeggen.
Hier is een winkelcomplexje met de grotere ketens dat op zondag open is (maandag gesloten) en daar is het altijd onmenselijk druk op zondag. Deze mensen komen daar niet voor te etalageshoppen of voor de gezelligheid aangezien er niks horeca in de buurt is.

Maar geef nu toch gewoon de mensen zelf de keuze, waarom altijd allerlei geboden en verboden opleggen aan iedereen!

santos 20 november 2012 12:52

Dan gaan we gewoon af op het systeem zoals in bvb in de VS. Mensen die aan de kassa zitten en voor ketens werken zullen dan in de toekomst 1,5 of 2 jobs hebben om het hoofd boven water te kunnen houden.

Tejokus 20 november 2012 12:53

Citaat:

Het personeel gaat ook graag winkelen op zon- en feestdagen :)

brother paul 20 november 2012 12:54

Citaat:

laten we zeggen dat het de vrije keuze is van de zelfstandige

MIP 9 december 2012 14:25

en ook 24/7 gaan werken zoals in London en NY , is dat wel gezond ?

Henri1 9 december 2012 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 6424587)

Hebben de burgers dan ineens ook meer geld om uit te geven ?

HRobin 9 december 2012 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6450936)
Hebben de burgers dan ineens ook meer geld om uit te geven ?

Klein detail dat de threadstarter vergeten is ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be