circe |
23 november 2012 10:10 |
Turkse lessen zorgen niet voor kennis Nederlands, Arabisch of Chinees
Tien jaar nadat men in Nederland tot diezelfde conclusie kwam en een jaar of vijf nadat men in Belgie toch nog eens probeerde heeft men ook in Gent ontdekt dat leren lezen en schrijven in het Turks, en de rest van de lesjes in het Turks krijgen er niet toe leidt dat men Nederlands leert. Heel moeilijke conclusie. Een beetje gezond verstand zou toch onmiddellijk denken dat indien je tien jaar lang in het Chinees les hebt gekregen, je toch automatisch Papiamento en Arabisch moet kunnen spreken en schrijven nietwaar? Toch blijkt het niet zo te zijn. Oekandana.
Citaat:
GENT - Turks in de klas is goed voor het welbevinden van de kinderen, maar het verbetert hun taalvaardigheid niet.
Moet je mordicus het Nederlands opleggen op school of mag de moedertaal van de kinderen van vreemde afkomst ook een plaats krijgen? De stad Gent heeft het sinds 2008 laten onderzoeken in eerst vier, later vijf basisscholen, stedelijke en katholieke. In die scholen lieten de leraren kinderen af en toe hun thuistaal gebruiken. Om hun gevoelens te uiten, tijdens een groepswerk of als ze iets moesten opzoeken.
In twee van deze scholen ging het project nog een stap verder. Kinderen van het eerste en het tweede leerjaar mochten er in het Turks leren lezen en schrijven. In de veronderstelling dat dat hun taalvaardigheid, zowel in het Turks als later in het Nederlands, zou verbeteren.
Onderzoekers van de Universiteit Gent en de KU Leuven begeleidden het project. Uit hun eindrapport komen twee conclusies naar voor.
Allereerst: het informele gebruik van de thuistaal is goed voor het welbevinden van de kinderen. Ze voelen zich meer zelfverzekerd. En het staat het leren van het Nederlands kennelijk niet in de weg.
Maar van de groep die intensiever Turks mocht gebruiken, vallen de resultaten tegen. Hun taalvaardigheid is niet beter dan die van kinderen in andere scholen, niet voor Nederlands en vreemd genoeg ook niet voor Turks. Wel scoren ook deze kinderen hoger op welbevinden en op betrokkenheid. De motivatie voor lezen lag ook hoger, stelde een leerkracht Turks vast.
Veelheid aan talen
‘Voor het beleid is dit duidelijk', concludeert de afscheidnemende schepen van Onderwijs, Rudy Coddens (SP.A). ‘De thuistaal toestaan mag. Wie hamert op Nederlands-en-niets-dan-het-Nederlands heeft ongelijk, want het is niet negatief voor het beheersen van onze taal.'
‘Maar onderwijzen in de thuistaal is geen succes, moeten we toegeven. Daarvoor was het project ook te beperkt, met slechts vier uur per week. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat het pas effect heeft als het over meerdere jaren volgehouden wordt. Het botst ook met de nieuwe realiteit: we hebben geen scholen meer met overwegend Turkse kinderen. Er is nu een veelheid aan talen.'Het nieuwe stadsbestuur zal het informeel toelaten van thuistalen in scholen aanmoedigen.
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...21122_00378684
Citaat:
Uit internationaal onderzoek is gebleken dat het pas effect heeft als het over meerdere jaren volgehouden wordt.
|
Hoezo? welk "internationaal onderzoek"? In Nederland viel het toch ook tegen? en hoeveel jaar willen ze dan in het Turks onderwijzen? 2x6 jaar? zodat ze onmiddellijk in het Nederlands naar de unief zullen kunnen?
Het informeel toelaten van thuistalen wordt dan toch nog AANGEMOEDIGD! Flink zo! leren onze eigen kinderkes tenminste ook wat Turks, Arabisch, Farsi, Berbers, Indisch, en een klets afrikaanse talen. Verrijkend is dat.
Ik spaar ondertussen voor privé onderwijs voor mijn kleinkinderen.
Stel je voor dat ze van school worden gestuurd zoals dat Engels meisje dat als "racist" werd gebrandmerkt omdat ze vroeg in een ander groepje een taak te mogen maken, vermits ze in haar groepje enkel in het Farsi praatten en de domme geit verstond dat niet. Zulke racistische vragen stellen mag niet in het London van 2012.
|