Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Vlaams Belang : Brusselse Vlan nu ook in Turks en Arabisch (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180350)

Politics.be 6 december 2012 16:40

Vlaams Belang : Brusselse Vlan nu ook in Turks en Arabisch

zoveelste signaal dat integratie in Brussel niet nodig zou zijn. Het Franstalige Brusselse gratis huis-aan-huis blad Vlan, verschijnt vanaf deze week ook deels in het Arabisch en Turks.

Volgens Vlaams Belang geeft de redactie van Vlan – deel van de Roularta Media Group – hiermee een totaal verkeerd signaal. In plaats van anderstaligen in de hoofdstad aan te moedigen om de nodige inspanningen te leveren om Frans en/of Nederlands te leren, geeft Vlan hiermee net het signaal dat de kennis van één der landstalen in Brussel eigenlijk niet zo belangrijk is; en dat Marokkanen, Turken, …op hun wenken en vooral in hun eigen taal bediend worden. De grenzen van de onwil tot integratie worden hiermee ten zoveelste maal in de verkeerde richting opgeschoven. En ditmaal niet door de anderstaligen en vreemdelingen, maar door sommige Franstalige Brusselaars zelf.

Ten tweede heeft Vlaams Belang ook bedenkingen bij het editoriaal van Jean-Paul Langhoor in de eerste ‘Vlan Multikul’. Zo schrijft de Brusselse Vlan-directeur dat de pagina’s in het Turks en Arabisch een nieuwe stap zijn, na eerdere pagina’s in het Engels en Nederlands. Kortom, volgens Langhoor is de positie en de plaats van het Nederlands in Brussel zowat gelijk te stellen met die van het Turks en Arabisch in Brussel, namelijk: een vreemde taal die enkel dankzij de goedhartigheid van de Franstaligen kan en mag gesproken worden.

Wanneer de heer Langhoor in zijn edito dan ook schrijft “Ceci ne peut, �* terme, que renforcer notre identité unique”, kan men zich enkel maar de vraag stellen of Vlan hiermee een verborgen agenda dient; ofwel of men bij Vlan werkelijk zo naïef en kortzichtig is te denken dat de zoveelste knieval voor de islamitische gemeenschap in onze stad werkelijk bijdraagt tot de versterking van onze eigen cultuur.

Dominiek Lootens
Fractievoorzitter Vlaams Belang
Brussels Hoofdstedelijk Parlement

Bron: politics.be

cookie monster 6 december 2012 21:27

Zoveel gezeik om talen !!!! Als ze nu eens da'boekske
in ALLE bestaande talen der wereld uitbrengen ,
want nu wordt er nog gediscrimineerd !!!!

Munglik 6 december 2012 21:28

Wat stelt VB nu eigenlijk voor?

lombas 6 december 2012 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6447486)
Wat stelt VB nu eigenlijk voor?

Om geen Turks of Arabisch te gebruiken in zulke bladen hé. Begrijpend lezen leer je toch nog aan de universiteit? ;-)

Inhoudelijk: Vlan is bij mijn weten een privéblad. Het Vlaams Belang hoeft zich niet uit te spreken over private publicaties.

Munglik 6 december 2012 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6447495)
Om geen Turks of Arabisch te gebruiken in zulke bladen hé. Begrijpend lezen leer je toch nog aan de universiteit? ;-)

Inhoudelijk: Vlan is bij mijn weten een privéblad. Het Vlaams Belang hoeft zich niet uit te spreken over private publicaties.

Hopen ze misschien dat ze er zelf mee zullen stoppen?

Ik bedoelde eigenlijk: Wat wil het VB er aan doen.

Citaat:

Begrijpend lezen leer je toch nog aan de universiteit? ;-)
Ze veronderstellen dat je dat kan.

Snerror 6 december 2012 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6447483)
Zoveel gezeik om talen !!!! Als ze nu eens da'boekske
in ALLE bestaande talen der wereld uitbrengen ,
want nu wordt er nog gediscrimineerd !!!!

Er is geen samenleving mogelijk wanneer mensen elkaar niet begrijpen.

cookie monster 7 december 2012 11:10

@ Snerror
Vwala , u begrijpt teminste mijn punt !! :thumbsup:

circe 7 december 2012 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 6447664)
Er is geen samenleving mogelijk wanneer mensen elkaar niet begrijpen.

klopt. Daarom is het broodnoodzakelijk om de plaatselijke ta(a)l(en) zo snel mogelijk onder de knie te krijgen als men migreert.

Doet men dit niet dan moet men zoals Cookie zegt, het boekje in alle mogelijke talen publiceren of men discrimineert.

Maar geen nood: ik denk dat er ondertussen nog weinig Nederlandstaligen da boekske WILLEN hebben. Dat ze hun reclame inkomsten dan maar bij de Turken en Marokkanen gaan halen.

OilOnFire 7 december 2012 11:54

Goed zo: dat ze maar doorgaan met zoveel mogelijk segregeren.
Mij mag het tot en met. De voor de handliggende conclusie zal zich wel spontaan opdringen: 'Huis Oost of West' = T' huis best'.

Straks komt er een nieuwe prent over de 'profeeet'?! - Hou jullie maar vast aan de takken van de bomen: er zullen nogmaals de nodige doden en gewonden vallen. De schade; allerlei: zullen wij wel bekostigen!.

A propos: hoe noemt men in de '€ ' de volgelingen van laatst genoemde: Profeeteurs! :lol:

lombas 7 december 2012 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6447634)
Ze veronderstellen dat je dat kan.

De vakken kritiek en kwalitatieve onderzoeksmethoden heb ik nog niet veel in het middelbaar gezien.

;-)

Kallikles 7 december 2012 15:29

Haha, het VB op de bres voor het Frans in Brussel!

Hoe laag kun je vallen, mannen?

Eberhard Leclerc 7 december 2012 15:46

Het VB is altijd de objectieve bondgenoot geweest van de Franstaligen.

Geen verrassingen hier dus.

Munglik 7 december 2012 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6448264)
De vakken kritiek en kwalitatieve onderzoeksmethoden heb ik nog niet veel in het middelbaar gezien.

;-)

Ze zijn ook geen onderdeel van mijn richting (voor zover ik weet).

Kallikles 7 december 2012 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6448505)
Het VB is altijd de objectieve bondgenoot geweest van de Franstaligen.

Geen verrassingen hier dus.

²

Xenophon 7 december 2012 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6447495)

Het VB moet zwijgen dan?

lombas 7 december 2012 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6448539)
Het VB moet zwijgen dan?

Dat zeg ik niet; ik zeg enkel dat het terzake niets hoéft te zeggen. Vermits het dus een privé-publicatie is.

Licht verschil met de Turkse vertaling voor de Antwerpenaar of dergelijk, toch?

Hier in de Turkse wijk zie ik ook overal Hürriyet in de bus steken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be