Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De verfransing van Vlaams-Brabant (https://forum.politics.be/showthread.php?t=1804)

Zeno! 31 januari 2003 19:26

Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente:

En vandaag staat dit in De Standaard:
Citaat:

BRUSSEL -- De Vlaamse gemeenten rond Brussel met taalfaciliteiten hoeven zich niets aan te trekken van de rondzendbrief van de Vlaamse regering over de verkiezingen. Dat zegt Antoine Duquesne, de federale minister van Binnenlandse Zaken. Hij vergist zich, reageert zijn Vlaamse collega, Paul Van Grembergen...
Voila, een Franstalige minister (die geen woord Nederlands kan; nota bene minister van BINNENLANDSE zaken!), zegt aan Franstaligen die in Vl�*�*nderen wonen: "trek u niks aan van Vlaanderen, we zullen u wel brieven sturen in het Frans!".

D�*t is Belgie, anno 2003.

Patriot! 31 januari 2003 19:29

Citaat:

Jaar na jaar, maand na maand gaat de verfransing van Vlaanderen verder. Vooral in Vlaams-Brabant, in de gemeenten rond Brussel, neemt de verfransing sterk toe.

Hier een kaartje met het aantal Franstaligen per Vlaamse gemeente
Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?

Zeno! 31 januari 2003 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:

Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?

Doet u maar alsof of bezit u ècht niet meer hersencellen? :x

Jongens toch! Natùùrlijk wil ik geen deportaties of gevangenisstraffen!

Ik wil gewoon dat mensen die besluiten in Vlaanderen te komen wonen (niemand wordt toch verplicht!?) accepteren dat ze in een Nederlandstalig gebied leven en dat ALLE communicatie met de plaatselijke overheden in het Nederlands gebeurt.
Is dat te veel gevraagd misschien?

- De Vlamingen die in Wallonie wonen eisen toch ook niet al hun papieren in het Nederlands?

PS: Mag ik concluderen dat de belgicisten geen enkel probleem hebben met de verfransing van Vlaanderen? Dat is dan genoteerd!

N-VA 31 januari 2003 19:40

Dat heb je goed gezegd, Zeno! De verfransing in Vlaams Brabant is een gevaar voor Vlaanderen en zolang België blijft bestaan gaat dit door.

Een goede reden dus om België te splitsen.

N-VA 31 januari 2003 19:45

Ik vraag mij ook af wat Doomy hierover te zeggen heeft, hij pleit toch voor streektalen. Als België nog lang blijft bestaan zijn er van streektalen geen sprake meer.. Dan is alles in het Frans. :evil:

Je zou dus beter pleiten voor je streektalen (dialecten) binnen een onafhankelijk Vlaanderen. :D

Tjolder 31 januari 2003 23:00

Sint-Genesius-Rode 56% Franstalig.

De natte droom Brussel verbonden met Wallonië komt steeds dichterbij. :cry:

Dimitri 31 januari 2003 23:02

Waar komen die cijfers eigenlijk vandaan, Zeno? Het is toch verboden taaltellingen te doen in België?

Bruno* 31 januari 2003 23:44

Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.

Stefanie 31 januari 2003 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

:?: :?: :?: 8O 8O 8O Wat voor onzin is dit???!!! Waarom zouden er sterke en zwakke talen zijn?

Dimitri 1 februari 2003 00:15

Citaat:

Tacitus, ben jij toevallig een Franstalige Vlaming? :roll:

Stefanie 1 februari 2003 00:36

Wel, van mij mogen die Walen gerust achterovervallen van trots omdat ze Franstalig zijn, maar van 'n triomf is er wat mij betreft geen sprake. Een andere taal is niet sterker of niet beter dan het Nederlands, dus waarom Frans gaan praten? Trouwens, in Brussel hebben ze nu radio contact in 't Arabisch en een jumpticket. Arabische en Engelse triomf dus in de hoofdstad.

N-VA 1 februari 2003 00:46

Tacticus: als je dat over het Arabisch of het Turks had gezegd kon je worden veroordeeld wegens rascime. Jij bent gewoon een ordinaire Vlaminghater. Een franskiljon! :evil:

Ik ben beschaamd in uw plaats. :oops:

N-VA 1 februari 2003 00:49

Dimitri: ik had al die indruk maar nu ben ik het zeker, ofwel is tacticus van adel, ofwel heeft hij Waalse roots, of iets dergelijks.

Maar waar is zijn verstand naar toe?? :?:

Tantist 1 februari 2003 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:

Hahaha!!! Zaaalig... De BUB al na 1 posting zo in de hoek gedreven dat ze weer moeten dreigen met Die Deutsche Endlösung ;-)

Het extremisme en simplisme van de BUB is grenzeloos. Ik denk dat ik heimelijk op ze ga stemmen, opdat ze niet zouden verdwijnen zoals andere politieke poppenkastfiguren als BANAAN, ROSSEM,... :lol:

Bruno* 1 februari 2003 01:08

Citaat:

Tacticus: als je dat over het Arabisch of het Turks had gezegd kon je worden veroordeeld wegens rascime. Jij bent gewoon een ordinaire Vlaminghater. Een franskiljon!

Ik ben beschaamd in uw plaats.
En als de flaminganten in '68 hadden gezet 'JUDEN RAUS'. Wat dan?

Tantist 1 februari 2003 01:09

Citaat:

Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Een compleet racistische en imperialistische wet uiteraard. Nu, dat de BUB deze kenmerken vertoont is niet vreemd, kijk maar eens naar het kaartje dat bij zijn signatuur zit (al die fotookes getuigen overigens van eenzelfde mate van emobullshit en zelfverheerlijking als de blauwvoeterie en de kerelsromantiek aan Vlaamse zijde; nochtans een frequent beschuldiging van de BUB aan de Vlamingen).

Afin ja, tout court: BUB'ers hanteren een gevaarlijke vorm van een imperialistisch nationalisme en mogen dus gerust als extremisten beschouwd worden...

Bruno* 1 februari 2003 01:11

Citaat:

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.

Een compleet racistische en imperialistische wet uiteraard. Nu, dat de BUB deze kenmerken vertoont is niet vreemd, kijk maar eens naar het kaartje dat bij zijn signatuur zit (al die fotookes getuigen overigens van eenzelfde mate van emobullshit en zelfverheerlijking als de blauwvoeterie en de kerelsromantiek aan Vlaamse zijde; nochtans een frequent beschuldiging van de BUB aan de Vlamingen).

Afin ja, tout court: BUB'ers hanteren een gevaarlijke vorm van een imperialistisch nationalisme en mogen dus gerust als extremisten beschouwd worden...
Ik had het over talen, niet over mensen, cf Latijn, prachtige taal en zelfs die is verdwenen. Hoe kent u trouwens mijn naam??

Tantist 1 februari 2003 01:33

Citaat:

Citaat:

Ik had het over talen, niet over mensen, cf Latijn, prachtige taal en zelfs die is verdwenen. Hoe kent u trouwens mijn naam??

De wet van Bismarck gaat over TALEN... QED (ook mooi Latijn overigens ;-) )

Bruno* 1 februari 2003 01:35

Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.

Bruno* 1 februari 2003 01:37

Nog aan toevoegen: De theorie is juist, maar daarom sta ik nog niet op mijn stoel van vreugde te dansen. Spijtig, maar het is zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be