Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fyra is als een trein van de Aldi. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180614)

Derk de Tweede 12 december 2012 14:46

Fyra is als een trein van de Aldi.
 
Citaat:

De Fyra is (of V250) eigenlijk een hogesnelheidstrein van de Aldi. Als je een zo goedkoop mogelijke trein bestelt, dan krijg je die ook.'

Dat stelt de woordvoerder van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus, Kees Smilde, woensdag in Belgische media. Hij reageert op de aanhoudende problemen met de gloednieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

Sinds de start zondag kampt de Fyra met technische storingen en andere perikelen, die leiden tot uitval en soms forse vertragingen. Ook woensdag, voor de vierde achtereenvolgende dag, was het raak. De trein van 7.41 uur uit Amsterdam kon niet verder rijden dan Rotterdam, meldde een woordvoerder van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, die meedoet aan Fyra.

De Fyra is gebouwd door de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat is volgens de Vlaamse krant De Morgen een producent met een erg twijfelachtige reputatie. Het concern is ook berucht om zijn late leveringen, wat de NS en de NMBS aan den lijve ondervonden met de Fyra.

AnsaldoBreda bleek bij de aanbesteding goedkoper dan de grote drie: Bombardier, Alstom en Siemens. ,,We hebben toen bewust voor een uitdager gekozen'', aldus een topman van NMBS Europe, Michel Jadot, in De Morgen.
Waarom geen ICE of TGV, nu zitten NS en NMBS opgescheept met een wanproduct.

Rollercoaster 12 december 2012 14:56

Elaba, den Aldi is ne goeie winkel zulle !

Derk de Tweede 12 december 2012 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6454489)
Elaba, den Aldi is ne goeie winkel zulle !

Ik heb daar voor mijn neefje een plastieken trein gekocht, die het wel doet!


vlijmscherp 12 december 2012 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6454489)
Elaba, den Aldi is ne goeie winkel zulle !

2

ik vind dit een belediging voor Aldi.

andy.v 12 december 2012 16:38

So what? Dan moeten we geen kaartjes meer kopen. Gewoon met maaltijdcheques betalen :)

Hypochonder 12 december 2012 16:42

Citaat:

AnsaldoBreda bleek bij de aanbesteding goedkoper dan de grote drie: Bombardier, Alstom en Siemens. ,,We hebben toen bewust voor een uitdager gekozen'', aldus een topman van NMBS Europe, Michel Jadot, in De Morgen.
AnsaldoBreda zal waarschijnlijk ook de dikste enveloppen gepresenteerd hebben. Een Italiaanse firma? Doet me sterk aan die andere Italiaanse firma Agusta denken. De politiek benoemde bestuurders van de NMBS zullen wel weer goed gegraaid hebben...

Scorpio 12 december 2012 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6454600)
AnsaldoBreda zal waarschijnlijk ook de dikste enveloppen gepresenteerd hebben. Een Italiaanse firma? Doet me sterk aan die andere Italiaanse firma Agusta denken. De politiek benoemde bestuurders van de NMBS zullen wel weer goed gegraaid hebben...

Dit soort aanbestedingen gebeurt volledig openbaar. Alle procedures zijn openbaar, de voorwaarden en de prijzen zijn openbaar tot op de eurocent. Vanaf het moment dat er in dit soort dossiers zelfs nog maar een vermoeden bestaat van fraude zullen de concurrenten geen seconde twijfelen om de gunning aan te vechten. dat is hier niet gebeurd, een teken dat er waarschijnlijk niks onwettelijks plaatsgevonden heeft. De NMBS-bestuurders hebben in dit dossier trouwens niet bepaald veel te zeggen gehad. Van de 19 treinstellen die besteld zijn zijn er drie door de NMBS gekocht, de 16 anderen door NS. Het waren kennelijk ook vooral de Nederlanders die opteerden voor AnsaldoBreda. Naar wat ik hoor was de NMBS eerder voorstander van Alstom (die van de TGV).

Trouwens, reken er maar op dat AnsaldoBreda aan dit contract al een hoop geld verloren heeft, en er zal nog meer volgen.

kelt 12 december 2012 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6454472)
Waarom geen ICE of TGV, nu zitten NS en NMBS opgescheept met een wanproduct.

Het blijft verbazen dat op een traject dat op geen enkele manier te vergelijken is met de Tibetaanse hoogvlakte,de Canadese wildernis of de Rockies,Het Fyra-traject dus,die stomme trein niet wil rijden......

Binnenkort zal de NMBS overnemen en,in onderaanneming van Fyra,enkele van die heel oude geelgroene dieselboemeltjes en groene "seventies" wagonnetjes inzetten.Het heeft ook zijn charmes...:twisted:

Derk de Tweede 12 december 2012 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6454702)
Dit soort aanbestedingen gebeurt volledig openbaar. Alle procedures zijn openbaar, de voorwaarden en de prijzen zijn openbaar tot op de eurocent. Vanaf het moment dat er in dit soort dossiers zelfs nog maar een vermoeden bestaat van fraude zullen de concurrenten geen seconde twijfelen om de gunning aan te vechten. dat is hier niet gebeurd, een teken dat er waarschijnlijk niks onwettelijks plaatsgevonden heeft. De NMBS-bestuurders hebben in dit dossier trouwens niet bepaald veel te zeggen gehad. Van de 19 treinstellen die besteld zijn zijn er drie door de NMBS gekocht, de 16 anderen door NS. Het waren kennelijk ook vooral de Nederlanders die opteerden voor AnsaldoBreda. Naar wat ik hoor was de NMBS eerder voorstander van Alstom (die van de TGV).

Trouwens, reken er maar op dat AnsaldoBreda aan dit contract al een hoop geld verloren heeft, en er zal nog meer volgen.


Citaat:

BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra.

Dit bevestigde een NMBS-woordvoerder woensdag. De top is ontboden om tekst en uitleg te geven over de technische problemen waarmee de verbinding tussen Brussel en Amsterdam kampt. \
De top van de NMBS maakt zich grote zorgen. De Fyra kreeg inmiddels al de bijnaam Aldi-trein, omdat voor het goedkoopste materieel werd gekozen.

De NMBS, de kleinere partner in het Fyraproject, wijst erop dat de technische mankementen zich voordoen bij Fyratreinstellen van de NS. Bovendien is NS-dochter NS Hispeed verantwoordelijk voor het technische beheer van de hele Fyravloot. ''We willen gewoon weten wat er scheelt, ook om tot een oplossing te komen'', aldus de zegsman.
In verband met de perikelen, die gepaard gaan met uitval van treinen en forse vertragingen, pleit de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus voor terugkeer van de afgeschafte Beneluxtreinen. Woensdag is amper één op de vier Fyra's die in Amsterdam vertrok, aangekomen op zijn eindbestemming Brussel-Zuid, klaagde de organisatie tegen het Belgische persbureau Belga.
Burgemeester
De burgemeester van het Belgische Beringen verwijt de NS discriminatie omdat alleen studenten uit Nederland korting genieten.
Op aandringen van een student uit zijn gemeente die in Delft studeert, diende hij een klacht in bij de Europese Commissie.
''Dit is niet het Europa waar wij van dromen'', aldus de christendemocratische burgemeester Marcel Mondelaers woensdag over de ongelijke behandeling. Hij vindt dat elke student, uit binnen- of buitenland, recht heeft op de reductie.
De burgervader verwijst naar de NMBS, die geen onderscheid maakt. Volgens Mondelaers druist de regeling van de NS in tegen de Europese verdragen.
Discriminatie
De Europese Commissie in Brussel wil nog niet op de klacht reageren. Een woordvoerder ziet echter overeenkomsten met de Oostenrijkse situatie. Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg tikte Oostenrijk onlangs op de vingers voor discriminatie van studenten op grond van hun nationaliteit. In het alpenland geldt een korting in het openbaar vervoer in de regel alleen voor studenten van wie de familie in Oostenrijk woont.
Volgens Europese verdragen hebben EU-studenten die elders in de EU studeren, dezelfde rechten op voordelen als binnenlandse studenten. Uitsluitend studentenbeurzen en -leningen zijn daarvan uitgezonderd. Reducties voor het openbaar vervoer vallen niet onder die uitzonderingen, benadrukt de commissie.
Reactie NS
De NS voelt zich niet aangesproken ''Ons valt niets te verwijten. Het gaat om een regeling die door de Nederlandse overheid is opgesteld en waar alle vervoerders aan meedoen'' , zei een woordvoerster in een reactie.

Allemaal ellende dus.
De NS kent een rijke *kuch* traditie als het gaat om bestellingen van locomotieven en treinstellen.

Zucht 12 december 2012 18:41

1 Bijlage(n)
Het is nog veel erger dan gedacht. Alleen kleine, geblokte passagiers worden toegelaten op die trein. Rijzige mannen en vrouwen mogen er niet op. 8O

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...nstappen.dhtml

groene flamingant 12 december 2012 18:43

Citaat:

Deense treinen van AnsaldoBreda allen buiten dienst


zondag 20 november 2011


De treinen die de Deense spoorwegen (DSB) bij treinfabrikant AnsaldoBreda heeft laten maken, zijn per direct uit de reizigersdienst gehaald. Aanleiding: twee incidenten waarbij treinstellen van de fabrikant niet tijdig voor rood sein stopte. Het zijn de zoveelste problemen waarmee de DSB dankzij AnsaldoBreda mee te maken heeft.

Het drama voor de Deense spoorwegen houd maar niet op. De 83 treinen (type IC4) die de maatschappij in 2000 bij AnsaldoBreda bestelde, hadden allemaal in 2006 in de reizigersdienst moeten zijn. Maar, inmiddels 5 jaar later, zijn nog steeds niet alle treinen geleverd. Eerder dit jaar (mei), waren er weliswaar 42 treinen geleverd, maar vanwege technische problemen waren er slechts 9 in dienst. Door nieuwe problemen zijn nu alle stellen uiit de reizigersdienst genomen.

Problemen
De veiligheidsproblemen zijn de zoveelste problemen met de IC4 treinstellen. Eerder waren er al problemen met de motoren, deuren, toiletten, ventilatiesystemen, verwarming en de computertechnologie. Maar. de nieuwe incidenten zijn voor DSB de druppel. Het gaat om incidenten waarbij de trein niet voor het rode, maar een paar meter achter het rode sein stopt. DSB is bezorgd over de fouten. "Veiligheid gaat voor alles", zegt een woordvoerder van het spoorbedrijf in de Deense media. Daarom heeft het bedrijf besloten alle treinen per direct uit de reizigersdienst te nemen.

Annuleren
Het liefst zou de DSB de order annuleren, maar dat ligt lastig. Vanwege de late levering en de daarmee gepaarde problemen heeft de spoorwegmaatschappij in 2009 een korting van ongeveer vijftig procent weten te krijgen. Het resterende bedrag, circa 2,5 miljard kronen, is al aan AnsaldoBreda betaald, zo melden Deense media. Als de DSB de order nu zou cancellen, zou de fabrikant dat bedrag waarschijnlijk niet terug willen betalen.

Zitplaatsen
DSB zit dan ook met de kwestie met de handen in het haar. Doordat de IC4 treinstellen uit dienst zijn genomen, heeft de DSB ook te maken met zitplaatsproblemen. Om de IC4 treinen te vervnagen, zijn er namelijk andere treinen ingekort.
De overheid denkt inmiddels na om de niet geëlektrificeerde spoorlijnen alsnog te elektrificeren. Dan zou het dieselmaterieel van AnsaldoBreda niet meer nodig zijn. Maar, ook als de spoorlijnen allemaal worden geëlektrificeerd, zal dat jaren kosten. ook dan is er dus een tijdelijke oplossing nodig.

Nederland
Het is te hopen dat het drema van de Deense Spoorwegen zich niet herhaald bij NS. Want ook NS wacht al jaren op treinen van fabrikant AnsaldoBreda. Het gaat om 19 treinstellen voor de hogesnelheidslijn, de V250. Die treinen hadden in 2007 op de HSL-Zuid moeten verschijnen. Maar het is nog altijd wachten op de officiële overdracht. Waarschijnlijk zal deze volgende maand plaats vinden. Maar wanneer de treinen dan ook echt in de reizigersdienst kunnen, is nog onbekend.

Lichtpuntje
Toch is er één lichtpuntje. Volgens deskundigen in de Deense media zijn de problemen bij AnsaldoBreda te wijten aan onervarenheid bij het maken van dieselmaterieel. In Nederland gaat het niet om diesel, maar om elektrisch materieel. Daarmee heeft AnsaldoBreda meer ervaring. Voor de Italiaanse spoorwegen maakte AnsaldoBreda met Fiat al eens de hogesnelheidstrein ETR500




Goed materieel blijkbaar, daar bij AnsaldoBreda

kelt 12 december 2012 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 6454790)
Goed materieel blijkbaar, daar bij AnsaldoBreda

Nochtans geen klein firmaatje...op de website zie je dat ze een ganse familie van spoorvervoermiddelen,van hoge-snelheidstreinen tot trams bouwen en wereldwijd leveren.Bovendien is het bedrijf onderdeel van finmeccanica.....In Italie kan er weinig "technisch" gebeuren of die jongens zitten er bij....

Misschien is dat hun "businessmodel",middelmatig materiaal in een mooi jasje(Italian Design) verkopen aan lokale vervoersmaatschappijtjes...

3 op 4 "gelanceerde" fyra-treinen komen niet aan in de eindbestemming,nochtans liggen de recentste gevallen van struikroverij in de benelux ,of oorlogshandelingen, al een tijdje achter ons...

Zucht 12 december 2012 18:49

Citaat:

De veiligheidsproblemen zijn de zoveelste problemen met de IC4 treinstellen. Eerder waren er al problemen met de motoren, deuren, toiletten, ventilatiesystemen, verwarming en de computertechnologie.
...
Toch is er één lichtpuntje. Volgens deskundigen in de Deense media zijn de problemen bij AnsaldoBreda te wijten aan onervarenheid bij het maken van dieselmaterieel. In Nederland gaat het niet om diesel, maar om elektrisch materieel. Daarmee heeft AnsaldoBreda meer ervaring.
Ja dieseltoiletten, dieseldeuren-en-ventilatiesystemen en zeker die dieselcomputertechnologie is erg ingewikkeld vergeleken met de electrische variant.

cookie monster 12 december 2012 19:06

http://www.youtube.com/watch?v=1UQolfyxbOk

Derk de Tweede 12 december 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6454835)

De goeie ouwe tijd met Benelux hondekoppen.

http://www.youtube.com/watch?v=5pnl1JNhQEw

Vigilante VL 12 december 2012 22:40

Met de wagen sta je op een kleine twee uur in Amsterdam.

't Is maar dat je het weet...

Ik die doodskist krijgen ze mij niet. En op die vuile Irisbussen nog minder.

Wat een fucking losers.. Elke fucking keer laten die mongolen zich rollen met goedkope brol en bedrijven zonder ervaring ter zake. Het zou allemaal best grappig zijn, moesten wij het gelach niet hoeven te betalen.

lombas 12 december 2012 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6454600)
AnsaldoBreda zal waarschijnlijk ook de dikste enveloppen gepresenteerd hebben. Een Italiaanse firma? Doet me sterk aan die andere Italiaanse firma Agusta denken. De politiek benoemde bestuurders van de NMBS zullen wel weer goed gegraaid hebben...

Je zit er niet ver af: het moederbedrijf van Ansaldo (Finmeccanica) bezit namelijk eveneens... Agusta.

;-)

Pittig detail: de huidige CEO van Finmeccanica was in de jaren negentig directeur Verkoop bij Agusta, de huidige CFO was een hoge pief bij de Italiaanse spoorwegen.

;-)

Nu, Bombardier en Ansaldo doen zeer graag zaken samen op het vlak van hogesnelheidstreinen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa_1000

lombas 12 december 2012 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL (Bericht 6455090)
Met de wagen sta je op een kleine twee uur in Amsterdam.

't Is maar dat je het weet...

Ik die doodskist krijgen ze mij niet. En op die vuile Irisbussen nog minder.

Wat een fucking losers.. Elke fucking keer laten die mongolen zich rollen met goedkope brol en bedrijven zonder ervaring ter zake. Het zou allemaal best grappig zijn, moesten wij het gelach niet hoeven te betalen.

Naast het feit dat de trein een van de veiligste vervoersmiddelen is, sta je met de trein dus op anderhalf uur van Antwerpen in Amsterdam. Ik zie een auto het nog niet meteen van centrum tot centrum doen.

Het notoire filegebied van de Randstad dient dan ook even onder de loep worden genomen, net als de parkeermogelijkheden in de binnenrand...

En NSHighspeed is een private onderneming binnen een conglomeraat NS-NMBS en dient met de Fyra dus juist het binnenpompen van belastingsgeld te verminderen.

Derk de Tweede 13 december 2012 16:21


freespirit 13 december 2012 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6455108)
Naast het feit dat de trein een van de veiligste vervoersmiddelen is, sta je met de trein dus op anderhalf uur van Antwerpen in Amsterdam. Ik zie een auto het nog niet meteen van centrum tot centrum doen.

Het notoire filegebied van de Randstad dient dan ook even onder de loep worden genomen, net als de parkeermogelijkheden in de binnenrand...

En NSHighspeed is een private onderneming binnen een conglomeraat NS-NMBS en dient met de Fyra dus juist het binnenpompen van belastingsgeld te verminderen.

Probleem is gewoonweg dat de trein momenteel (bijna) niet rijdt. En met de auto ben je meestal wel ongeveer van 'deur tot deur', als je bestemming in Amsterdam niet in de buurt van het station is, komt daar nog makkelijk een half uur of zelfs een uur reistijd bij. En bij de Belgische opstapplaats evenzeer, tenzij je in het station of er vlak naast zou wonen waar die dekselse Fyra stopt. En dan zwijg ik nog over de tijd die je kwijt bent met het wachten op verbindingen en al helemaal als die Fyra zelf nog eens vertragingen zou hebben, wat dus momenteel meer regel dan uitzondering blijkt te zijn.

By the way, de reistijd tussen Brussel-Amsterdam is overgens 2 uur en 1 minuut.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be