Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grootste containerschip ter wereld aangekomen in Zeebrugge (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180799)

lamenielachen 17 december 2012 14:13

Grootste containerschip ter wereld aangekomen in Zeebrugge
 
Duidelijk dat Zeebrugge moet gepromoot worden of nog niet?
Het wordt tijd dat er een aansluiting via de binnevaart komt, een aansluiting die naam waardig uiteraard.
Momenteel stikt Zeebrugge in zijn aansluitingen naar het binnenland.
Waar zijn die politiekers met gezond verstand en economisch begrip?
Of gaan we wachten tot Rotterdam en Vlissingen tot voor onze kust komen te liggen met hun havens?
Wakker worden daar in Brussel ..........

Schelfie 17 december 2012 14:16

Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.

giserke 17 december 2012 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6459728)
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.

Tot ze eens uw tuin onderwater zetten.

Schelfie 17 december 2012 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6459749)
Tot ze eens uw tuin onderwater zetten.

Mijn tuin ligt niet in de buurt van een haven. En sorry, maar lintbebouwing is echt niet meer van vandaag.

lamenielachen 17 december 2012 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6459728)
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.

Is een feit, maar ik denk dat de grootste anti lobby in Antwerpen zit ..........
Die "bootjes" zullen sowieso blijven komen is het bij ons niet is het bij de buren.
Wij krijgen dan niet de baten maar de doorvoer of enkel de lasten.
Die laatste hier kwam van Rotterdam naar Le Havre en en passant even in Zeebrugge wat af en op zetten.
Naar Antwerpen even heen en terug met zo een mastodont is een ander verhaal, vooral veel duurder, risicovoller en het duurt veel langer.
Dan hoef je als reder niet lang na te denken.
De Ollanders hebben dat reeds lang door, hun laatse nieuwe haven ligt zo goed als op zee, zoals Zeebrugge.

westdiep 17 december 2012 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 6459726)
Duidelijk dat Zeebrugge moet gepromoot worden of nog niet?
Het wordt tijd dat er een aansluiting via de binnevaart komt, een aansluiting die naam waardig uiteraard.
Momenteel stikt Zeebrugge in zijn aansluitingen naar het binnenland.
Waar zijn die politiekers met gezond verstand en economisch begrip?
Of gaan we wachten tot Rotterdam en Vlissingen tot voor onze kust komen te liggen met hun havens?
Wakker worden daar in Brussel ..........

Juist een vraagje,

Waar gaan die binnenvaart dan op ontsloten worden?
Bergop varen is vrij moeilijk en dan gaan ze waarschijnlijk �* la Belge ontsluiting vinden via Gent of Antwerpen.

Ik betwijfel sterk of het nog goedkoper is via binnenvaart.
Je hoeft niet per se te kiezen voor zo een mastodont als in antwerpen wil geraken, maar om eventjes te stoppen in zeebrugge kan het wel, de kleine mastodonten kunnen dan gewoon doorvaren.

Een tweede argument is dat de uitdieping van het schipdonkkanaal een ramp is voor de waterhuishouding in dat gebied. Het volume water dat onttrokken wordt uit de omgeving is gigantisch.

mvg,

Schelfie 17 december 2012 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 6459793)
Is een feit, maar ik denk dat de grootste anti lobby in Antwerpen zit ..........
Die "bootjes" zullen sowieso blijven komen is het bij ons niet is het bij de buren.
Wij krijgen dan niet de baten maar de doorvoer of enkel de lasten.
Die laatste hier kwam van Rotterdam naar Le Havre en en passant even in Zeebrugge wat af en op zetten.
Naar Antwerpen even heen en terug met zo een mastodont is een ander verhaal, vooral veel duurder, risicovoller en het duurt veel langer.
Dan hoef je als reder niet lang na te denken.
De Ollanders hebben dat reeds lang door, hun laatse nieuwe haven ligt zo goed als op zee, zoals Zeebrugge.

Kunnen ze niet slimmer zijn, en zoals in Rotterdam Zeebrugge gebruiken inderdaad als een verlengstuk van de Antwerpse haven?

gertc 17 december 2012 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6460205)
Kunnen ze niet slimmer zijn, en zoals in Rotterdam Zeebrugge gebruiken inderdaad als een verlengstuk van de Antwerpse haven?

Uiteraard weet zowat iedereen dat dat voor Vlaanderen een betere oplossing zou zijn. En als ik me niet vergis was dat eigenlijk ook zo'n beetje de bedoeling toen Zeebrugge aangelegd werd. Maar zowel in Zeebrugge als in Antwerpen (en Gent niet te vergeten) zitten een paar ego's die niet samen door 1 deur kunnen.

gertc 17 december 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westdiep (Bericht 6460178)
Juist een vraagje,

Waar gaan die binnenvaart dan op ontsloten worden?
Bergop varen is vrij moeilijk en dan gaan ze waarschijnlijk �* la Belge ontsluiting vinden via Gent of Antwerpen.

Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?

Schelfie 17 december 2012 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6460215)
Uiteraard weet zowat iedereen dat dat voor Vlaanderen een betere oplossing zou zijn. En als ik me niet vergis was dat eigenlijk ook zo'n beetje de bedoeling toen Zeebrugge aangelegd werd. Maar zowel in Zeebrugge als in Antwerpen (en Gent niet te vergeten) zitten een paar ego's die niet samen door 1 deur kunnen.

om dat vlak moeten wij de Nederlanders toch benijden. Zij kijken tenminste ver vooruit in de toekomst.

westdiep 17 december 2012 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6460218)
Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?

Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.

Boduo 18 december 2012 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westdiep (Bericht 6460340)
Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.

Deze mastodont van 400 m lang en een diepgang van 16,5 m meert in 25' aan in Zeebrugge. Zelfs wanneer de Schelde uitgediept is, zou deze reus meer dan 6 h héén + 6h terug nodig hebben vanaf Vlissingen...
De goederen die werden gelost waren 500 grote containers en er werd een veelvoud geladen + een aantal "kleine" containers.
Een aantal hiervan kwamen in Zeebrugge met binnenvaarders maar het merendeel met vrachtwagens.
Niet alle containers moeten naar A'pen of Gent hoor ! Kijk eens naar de nummerplaten van de trucks die ze komen halen...
Een maatschappij als als CMA CGM weet goed wat ze doet als ze kiest voor Zeebrugge, Rotterdam & Le Havre.

westdiep 19 december 2012 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6461669)
Deze mastodont van 400 m lang en een diepgang van 16,5 m meert in 25' aan in Zeebrugge. Zelfs wanneer de Schelde uitgediept is, zou deze reus meer dan 6 h héén + 6h terug nodig hebben vanaf Vlissingen...
De goederen die werden gelost waren 500 grote containers en er werd een veelvoud geladen + een aantal "kleine" containers.
Een aantal hiervan kwamen in Zeebrugge met binnenvaarders maar het merendeel met vrachtwagens.
Niet alle containers moeten naar A'pen of Gent hoor ! Kijk eens naar de nummerplaten van de trucks die ze komen halen...
Een maatschappij als als CMA CGM weet goed wat ze doet als ze kiest voor Zeebrugge, Rotterdam & Le Havre.

Inderdaad,
Als die goederen niet via antwerpen moeten gaan is het een mooi alternatief, dat moet ondersteund worden.
Alleen heb ik mijn twijfels dat het uitdiepen van het schipdonkkanaal de juiste oplossing is. Kleinere schepen kunnen ook via Gent en Schelde naar Zeebrugge en denk dat het niet zo heel veel tijd verloren is dan via het schipdonkkanaal.
25 min naar Zeebrugge is vrij sportief, maar het scheelt wel een pak uren tov antwerpen.

mvg,

Boduo 19 december 2012 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westdiep (Bericht 6462176)
Inderdaad,
Als die goederen niet via antwerpen moeten gaan is het een mooi alternatief, dat moet ondersteund worden.
Alleen heb ik mijn twijfels dat het uitdiepen van het schipdonkkanaal de juiste oplossing is. Kleinere schepen kunnen ook via Gent en Schelde naar Zeebrugge en denk dat het niet zo heel veel tijd verloren is dan via het schipdonkkanaal.
25 min naar Zeebrugge is vrij sportief, maar het scheelt wel een pak uren tov antwerpen.

mvg,

Uitdiepen v.h. schipdonkkanaal + al de rest !!! Er is geen geld daarvoor, dus...
Die kleinere schepen kunnen meestal 36 containers vervoeren. Zet eens 36 vrachtwagens achter elkaar...Vooral de Bruggelingen zijn ferm geambeteerd wanneer ze om de haverklap voor hun "bruggen" staan te koekeloeren.
25' om aan te meren in Zeebrugge is fantastisch !!! CMA CGM waardeert dat. Het zijn mercantielen.

Boduo 20 december 2012 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westdiep (Bericht 6460340)
Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.

De doeltreffendheid van Zeebrugge is (alweer) bewezen.
Tegen dat de Schelde uitgediept is, zijn de nieuwe mastodonten nóg langer.
D�*�*r wringt het schoentje: met zo'n reus maneuvreren tussen de zandbanken v.d. Schelde is niet voor doetjes.
Tip: lees eens "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.

Schelfie 20 december 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6465338)
De doeltreffendheid van Zeebrugge is (alweer) bewezen.
Tegen dat de Schelde uitgediept is, zijn de nieuwe mastodonten nóg langer.
D�*�*r wringt het schoentje: met zo'n reus maneuvreren tussen de zandbanken v.d. Schelde is niet voor doetjes.
Tip: lees eens "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.

Net daarom! Vergeet Antwerpen voor de grote Post - Panamareuzen, en focus je voor die mastodonten je op Zeebrugge. Men moet eens leren in dit land dan de haven van Antwerpen niet de enige is, en op langere termijn voor sommige rederijen niet rendabel genoeg is.

Boduo 21 december 2012 14:12

Ter herhaling: tip voor al de mensen die begaan zijn met deze & aanverwante zaken: lees het pocketboekje "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.
Zeer boeiend en realistisch !

Jan van den Berghe 21 december 2012 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6459728)
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.

Er zijn weinig economische redenen om het Schipdonkkanaal te verbreden. De verdere uitbouw van de vaart langs de Zeeschelde en van het spoorwegverkeer is veel interessanter.

Schelfie 21 december 2012 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6465861)
Er zijn weinig economische redenen om het Schipdonkkanaal te verbreden. De verdere uitbouw van de vaart langs de Zeeschelde en van het spoorwegverkeer is veel interessanter.

Ik ben dan ook niet zozeer bezig over het Schipdonkkanaal maar over het algemeen.

erwin boydens 21 december 2012 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6460218)
Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?

Is waar. Maar waarom zou je dan niet vanuit Zeebrugge direkt via estuaire vaart het binneland bedienen? Je kunt direkt gelijk welk kanaal op. Verbreding van schipdonkkanaal gaat enkel tot Gent en mits grote investeringen en vernieling van een mooie streek. Even snel zonder schipdonk-project en kosten en lasten gaat het via die estuaire vaart.

Ik denk persoonlijk dat de enigen die baat hebben bij Schipdonk-project de betonboeren en projectontwikkelaars zijn.
Economisch en kosten-baten heeft het geen zin. Ze hebben echter wel een sterke lobby en veel invloed in Belgie. En Antwerpse haven ziet dat liever ook niet gebeuren. Ook veel invloed en macht.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be