![]() |
Grootste containerschip ter wereld aangekomen in Zeebrugge
Duidelijk dat Zeebrugge moet gepromoot worden of nog niet?
Het wordt tijd dat er een aansluiting via de binnevaart komt, een aansluiting die naam waardig uiteraard. Momenteel stikt Zeebrugge in zijn aansluitingen naar het binnenland. Waar zijn die politiekers met gezond verstand en economisch begrip? Of gaan we wachten tot Rotterdam en Vlissingen tot voor onze kust komen te liggen met hun havens? Wakker worden daar in Brussel .......... |
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die "bootjes" zullen sowieso blijven komen is het bij ons niet is het bij de buren. Wij krijgen dan niet de baten maar de doorvoer of enkel de lasten. Die laatste hier kwam van Rotterdam naar Le Havre en en passant even in Zeebrugge wat af en op zetten. Naar Antwerpen even heen en terug met zo een mastodont is een ander verhaal, vooral veel duurder, risicovoller en het duurt veel langer. Dan hoef je als reder niet lang na te denken. De Ollanders hebben dat reeds lang door, hun laatse nieuwe haven ligt zo goed als op zee, zoals Zeebrugge. |
Citaat:
Waar gaan die binnenvaart dan op ontsloten worden? Bergop varen is vrij moeilijk en dan gaan ze waarschijnlijk �* la Belge ontsluiting vinden via Gent of Antwerpen. Ik betwijfel sterk of het nog goedkoper is via binnenvaart. Je hoeft niet per se te kiezen voor zo een mastodont als in antwerpen wil geraken, maar om eventjes te stoppen in zeebrugge kan het wel, de kleine mastodonten kunnen dan gewoon doorvaren. Een tweede argument is dat de uitdieping van het schipdonkkanaal een ramp is voor de waterhuishouding in dat gebied. Het volume water dat onttrokken wordt uit de omgeving is gigantisch. mvg, |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar of het goedkoper is, is een andere zaak. De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is. Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen. |
Citaat:
De goederen die werden gelost waren 500 grote containers en er werd een veelvoud geladen + een aantal "kleine" containers. Een aantal hiervan kwamen in Zeebrugge met binnenvaarders maar het merendeel met vrachtwagens. Niet alle containers moeten naar A'pen of Gent hoor ! Kijk eens naar de nummerplaten van de trucks die ze komen halen... Een maatschappij als als CMA CGM weet goed wat ze doet als ze kiest voor Zeebrugge, Rotterdam & Le Havre. |
Citaat:
Als die goederen niet via antwerpen moeten gaan is het een mooi alternatief, dat moet ondersteund worden. Alleen heb ik mijn twijfels dat het uitdiepen van het schipdonkkanaal de juiste oplossing is. Kleinere schepen kunnen ook via Gent en Schelde naar Zeebrugge en denk dat het niet zo heel veel tijd verloren is dan via het schipdonkkanaal. 25 min naar Zeebrugge is vrij sportief, maar het scheelt wel een pak uren tov antwerpen. mvg, |
Citaat:
Die kleinere schepen kunnen meestal 36 containers vervoeren. Zet eens 36 vrachtwagens achter elkaar...Vooral de Bruggelingen zijn ferm geambeteerd wanneer ze om de haverklap voor hun "bruggen" staan te koekeloeren. 25' om aan te meren in Zeebrugge is fantastisch !!! CMA CGM waardeert dat. Het zijn mercantielen. |
Citaat:
Tegen dat de Schelde uitgediept is, zijn de nieuwe mastodonten nóg langer. D�*�*r wringt het schoentje: met zo'n reus maneuvreren tussen de zandbanken v.d. Schelde is niet voor doetjes. Tip: lees eens "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods. |
Citaat:
|
Ter herhaling: tip voor al de mensen die begaan zijn met deze & aanverwante zaken: lees het pocketboekje "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.
Zeer boeiend en realistisch ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk persoonlijk dat de enigen die baat hebben bij Schipdonk-project de betonboeren en projectontwikkelaars zijn. Economisch en kosten-baten heeft het geen zin. Ze hebben echter wel een sterke lobby en veel invloed in Belgie. En Antwerpse haven ziet dat liever ook niet gebeuren. Ook veel invloed en macht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be