Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   terug naar benzine (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180830)

brother paul 18 december 2012 10:45

terug naar benzine
 
http://www.standaard.be/artikel/deta...21217_00405866

voila een goeie fiskaliteit stuurt de consument zoals het hoort
nu nog naar hybride aardgas platform bewegen..

Micele 18 december 2012 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6460795)
http://www.standaard.be/artikel/deta...21217_00405866

voila een goeie fiskaliteit stuurt de consument zoals het hoort
nu nog naar hybride aardgas platform bewegen..

Idd, zo langzaam maar zeker komt er beweging in het "dieselgedrag" van de "modale weggebruiker".

Ook enkele politiekers hebben het eindelijk begrepen (uit de link):
Citaat:

‘Het doet mij plezier dat met die nieuwe regelgeving ook het gedrag is gewijzigd', zegt de minister. ‘Dat er meer benzinewagens rondrijden, is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Stikstofoxide en fijn stof zijn in Vlaanderen een groter probleem dan de CO 2-uitstoot.'
btw we rijden al 3 maanden met een 105 PK downsizing TSI-benzine rond, wat een "verademing" tov die laatste diesel.

Verbruik gemiddeld totnutoe 6,5/100 km (boordcomputer) wel 80 % over en langs gechicaneerd Belgisch verbruiksverhogende wegen dito meubilair...

In Duitsland (weekje bij familie) gaf de boordcomputer dikwijls onder 6 l/100 km aan over alle trips, alhoewel we daar op gewone wegen (Vmax 100 kmh) gemiddeld vlotter=sneller reden. De Duitse streek waar we reden is nochtans dichtbevolkter als waar we meestal in Belgie reden.

Als ze nu in Belgie al die onnodige weg-rommel/wegmeubilair zou "opruimen" zouden onze 6 miljoen personenwagens nog ca 10 % minder vervuilen.

Maar ik maak me geen illusies en ben al blij als er niet meer wegrommel bijkomt... omdat ze geen geld meer hebben... en ook geen geld voor die rommel op te ruimen...:oops:

Henri1 18 december 2012 18:19

Diesel is en blijft goedkoper dan benzine en hybride.

Micele 18 december 2012 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6461584)
Diesel is en blijft goedkoper dan benzine en hybride.

Als je genoeg kms per jaar rijdt moet je erbij zeggen (natuurlijk totaalplaatje over alle jaren nemen)

Blue Sky 18 december 2012 21:52

Benzine of diesel = kiezen tussen cholera en de pest. Beide zijn rijdende gifbommen.
Best is dan ook nog altijd het autogebruik vermijden en dat is net het heikele punt in Belgicistan; het buitensporige en idiote gebruik van degene die zich koning van de weg waant.

Als er toch moet gekozen worden kies je best in functies van de verplaatsingen die je maakt.
Doe je veel autostrade en veel kilometers is diesel eerder aangewezen door zijn zuinigheid.
Doe je weinig kilometers en veel korte verplaatsingen is het beter te kiezen voor een benzine.

Bij de laatste groep kozen mensen tot nog toe te veel voor dieselvoertuigen, maar door een aangepaste fiscaliteit lijkt daar nu een kentering in te komen.

Zwitser 19 december 2012 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6460922)
Als ze nu in Belgie al die onnodige weg-rommel/wegmeubilair zou "opruimen" zouden onze 6 miljoen personenwagens nog ca 10 % minder vervuilen.

En vooral al die huizen langs de wegen eens afbreken...

Jan van den Berghe 19 december 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6460922)
IDe Duitse streek waar we reden is nochtans dichtbevolkter als waar we meestal in Belgie reden.

Dat is een schijnelement, daar niet de bevolkingsdichtheid daarop een invloed heeft, maar wel de wijze waarop de stedebouw geordend werd en wordt. In Vlaanderen zitten we opgescheept met een lintbebouwing waar we u tegen kunnen zeggen. Het zorgt voor veel kopzorgen. Daar waar je in Duitsland (alsook Nederland) door de vrije natuur van het ene dorp naar het andere kunt rijden, word je in Vlaanderen in veel gevallen geconfronteerd met een ellenlange sliert aan huizen. Vooral langs de grote(re) wegen. De openbare ruimte slibt dicht, met alle gevolgen van dien voor onze mobiliteit.

Jan van den Berghe 19 december 2012 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6461584)
Diesel is en blijft goedkoper dan benzine en hybride.

Dat is een algemene stelling die niet opgaat. Wie slechts tienduizend kilometers of minder doet op jaarbasis, is veel goedkoper uit met een benzine. En dat is zeker het geval als je hoofdzakelijk veel korte verplaatsingen doet.

Hypochonder 19 december 2012 09:09

Het is positief maar het toont vooral aan wat voor kuddegeest er in ons land leeft. Het moet er eerst met allerlei maatregelen ingestampt worden eer de meerderheid snapt wat beter is voor hun.

brother paul 19 december 2012 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6462329)
Het is positief maar het toont vooral aan wat voor kuddegeest er in ons land leeft. Het moet er eerst met allerlei maatregelen ingestampt worden eer de meerderheid snapt wat beter is voor hun.

mr is ambtenaar zeker, de schuld ligt altijd bij de burger ?

Kijk elke burger is egoist en kijkt naar zijn portmonnee
hij heeft ook RECHT op EGOIST zijn... om eens een lekker controversiele uitspraak te doen
Vanuit dat egoisme, kun je alleen maar vaststellen als de fiskaliteit verkeerd stuurt, heeft de burger als gevolg van de fiskaliteit de verkeerde beslissing genomen

Nu; moet je altijd voorzichtig zijn met fiskaliteit en het 'veranderen' van concurrentie tussen technieken... Heeft het zin dat u als overheid zich inmengt tussen het verbruik van een auto, en de kostprijs van de diesel versus de benzine ? Volgens mij mag de overheid liefst zo weinig mogelijk die keuze verstoren...

Nu die keuze wordt continu verstoord, niet omwille van een wijze overheid die wil beslissen wat het beste is voor het milieu, maar een overheid die geld wil hebben en die teveel marxistisch redeneert. De redenering dat de rijke meer moet betalen lijkt keer voor keer intellectuele schaamte aangepraat populair te zijn. Daarom kun je moeilijk zeggen dat de beslissing om bvb duurdere 'hybride' voortuigen meer te belasten een goeie beslissing is. Het komt vooral tot uiting als je u afvraagt, waarom duurdere (met veel veiligheidsgadgets voorziene) voortuigen uit het verkeer worden belast ??? Dus de overheid heeft zelfs bloed aan zijn handen;

maddox 19 december 2012 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6461920)
Als er toch moet gekozen worden kies je best in functies van de verplaatsingen die je maakt.
Doe je veel autostrade en veel kilometers is diesel eerder aangewezen door zijn zuinigheid.
Doe je weinig kilometers en veel korte verplaatsingen is het beter te kiezen voor een benzine.

komen.

Hangt er van af, als de verplaatsingen kort zijn ,met redelijke tussenpauzes, dan is electrisch ook te overwegen. Helaas zijn electrische wagens nog steeds reteduur in verhouding tot het gebruiksgemak.

Maikel Joosten 19 december 2012 11:11

Mijn vader rijdt al 13 jaar met benzine en beklaagt zich die beslissing tot op de dag van vandaag niet. Je betaalt meer aan de pomp maar voor het aantal kilometers die wij maken per jaar en per geheel maken een diesel de moeite niet.

We zijn van plan in februari-maart 2013 van plan een nieuwe wagen te kopen. We hebben drie opties: de Citroen berlingo, de Ford C-MAX of de Dacia Duster. Alleen de Duster zou interessant zijn om als diesel aan te kopen. De dieselmotor kost 1000 euro duurder in aankoop maar dat verdien je terug omdat om een of andere reden je minder wegenbelasting en inschrijving moet betalen op tegenover de benzine versie.

brother paul 19 december 2012 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten (Bericht 6462459)
Mijn vader rijdt al 13 jaar met benzine en beklaagt zich die beslissing tot op de dag van vandaag niet. Je betaalt meer aan de pomp maar voor het aantal kilometers die wij maken per jaar en per geheel maken een diesel de moeite niet.

We zijn van plan in februari-maart 2013 van plan een nieuwe wagen te kopen. We hebben drie opties: de Citroen berlingo, de Ford C-MAX of de Dacia Duster. Alleen de Duster zou interessant zijn om als diesel aan te kopen. De dieselmotor kost 1000 euro duurder in aankoop maar dat verdien je terug omdat om een of andere reden je minder wegenbelasting en inschrijving moet betalen op tegenover de benzine versie.

ik rij al heel mijn leven met diesels en beklaag dat ook niet:

kijk ze verbruiken ietske minder; zeg maar het scheelt toch altijd wel een halve tot hele liter

ze zijn veel robuuster omdat ze gewoonweg lager in toerental draaien en daarom 30-50% langer meegaan (2000 toeren op de snelweg is bvb normaal, terwijl benzine daar 3000 toeren doet)

en je kunt thuis tanken... en supergoekdoop diesel inslaan, ik rij bvb nog aan 80cent. Dus ik moet nooit omrijden om te tanken... en vertrek altijd met een volle tank...

als egoist (uiteraard elk mens is per definitie egoistisch als het op zijn centen aankomt) heb ik gewoon ook daar mijn beslissing geoptimaliseerd.

vrijevlaming 19 december 2012 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6462630)
daar 3000 toeren doet)

en je kunt thuis tanken... en supergoekdoop diesel inslaan, ik rij bvb nog aan 80cent. Dus ik moet nooit omrijden om te tanken... en vertrek altijd met een volle tank...

.

aha, rode mazout ja?

Allemaal de schuld van n-va zeg ik u

brother paul 19 december 2012 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6462652)
aha, rode mazout ja?

Allemaal de schuld van n-va zeg ik u

bane witte, ik tank 3000liter als het sop goedkoop staat

vrijevlaming 19 december 2012 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6462757)
bane witte, ik tank 3000liter als het sop goedkoop staat

aha, maar goed ook, of ik wist u te vinden, stadsgenoot!

brother paul 19 december 2012 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6462768)
aha, maar goed ook, of ik wist u te vinden, stadsgenoot!

ah mr is voorstander van stassi praktijken ?

Maikel Joosten 19 december 2012 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6462788)
ah mr is voorstander van stassi praktijken ?

Maar neen, hij kan gewoon niet tegen mensen die op rooie rijden. Ik ook niet trouwens.

brother paul 19 december 2012 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten (Bericht 6462830)
Maar neen, hij kan gewoon niet tegen mensen die op rooie rijden. Ik ook niet trouwens.

hmm zelfs al zou ik dat doen, dan nog heb je als burger niet het recht om stassi praktijke uit te oefenen ?

vrijevlaming 19 december 2012 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6462855)
hmm zelfs al zou ik dat doen, dan nog heb je als burger niet het recht om stassi praktijke uit te oefenen ?

wie weet heeft van een misdaad moet die aangeven hé.

En stassi, zoals in Stassigem ;-)

Die wijk die zich zo graag deelgemeente zou noemen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be