Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Automobilisten kosten iedere Belg jaarlijks 950 euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181156)

Blue Sky 27 december 2012 18:13

Automobilisten kosten iedere Belg jaarlijks 950 euro
 
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...950-euro.dhtml

Ook als u geen auto hebt.

Micele 27 december 2012 18:32

Dat is veel minder als ik dacht, andere vervoermiddelen (zoals OV) voor zover men ze kan vergelijken, "kosten" wslk véél meer. Dit voor de gemiddelde inwoner.

Nu nog de baten, even wat korter zoeken bij de originele link.

http://www.michael-cramer.eu/eu-verk...osten-des-aut/
07.12.2012
Externe Kosten des Autoverkehrs in der EU-27
Studie der TU Dresden im Auftrag der Grünen im Europäischen Parlament
--------------------------------------------------------------------------------

originele pdf (8,3 Mb):
http://www.michael-cramer.eu/uploads..._der_EU-27.pdf

niets van baten te vinden op het eerste zicht, spijtig.
Tja, "Groenen" willen wslk niet dat daar naar gezocht wordt.

Of toch een beetje in de algemene link:
Citaat:

Die Nutzung von Autos ist ein wichtiger Bestandteil des täglichen Lebens in der EU und es ist klar, dass sie den Nutzern große Vorteile bringt. Mit der Automobilität sind natürlich auch Kosten verbunden: offensichtliche Kosten wie Ausgaben für den Bau und die Instandhaltung von Straßen, Brücken und Parkplätzen und weniger offensichtliche Kosten wie die Kosten, die sich aus Lärm und Umweltverschmutzung, Unfällen und dem durch Treibhausgasemissionen bedingten Klimawandel ergeben. Obwohl die Autonutzer Steuern und Abgaben bezahlen, bleibt ein großer Teil der Gesamtkosten ungedeckt.
Natuurlijk zorgt de autoindustrie voor redelijk veel werk, incl. de toeleveranciers.

Men spreekt altijd van 1 op 7 van alle werknemers werkt vóór en in de autoindustrie (in Duitsland).

In Belgie wslk iets minder. De sluiting van Ford in Genk zou bvb een negatieve imact hebben van 10 % op de economie in de streek. Soit, auto´s worden toch gekocht, al wordt ooit eens - wie weet - in West_EU geen enkele auto gemaakt... Mss zijn de Groenen dan blij. :roll:

Men kan van die honderdduizenden werknemers in de EU moeilijk werklozen, euhm ambtenaren en-of zelfstandigen maken hé. ;-)

Dus dat de benutter er (enkel) zelf groot voordeel van heeft is tekort door de bocht en te weinig nuancerend.

Micele 27 december 2012 19:06

"embleem" vergeten in de link :-P:

Micele 27 december 2012 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6473452)

Ook als je geen fiets hebt, of daar nooit rijdt met de fiets, straf.

Uit dezelfde krant, enkele links verder:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ntwerpen.dhtml

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt bijna 1,9 miljoen vrij voor de verdere aanleg van twee fietssnelwegen in de provincie Antwerpen.

Minister Crevits maakt nu 1,5 miljoen euro vrij voor de aanleg van een stuk fietsweg in Mechelen (van de Caputsteenstraat tot aan het station Nekkerspoel).

Daarnaast maakt Crevits ruim 350.000 euro vrij voor het wegwerken van twee missing links op de fietssnelweg tussen Antwerpen en Essen (26 kilometer). Het gaat om delen van de fietssnelweg tussen Ekeren en Kapellen en in Kalmthout.

"Fietsers" betalen geen verzekering en geen fietsbelastingen dacht ik.
Mss iets voor een studie in opdracht van "de Groenen". :-P

Luister anders eens naar Professor Gust Bauwens (UAntwerpen), die is er korter bij (zonet op één-nieuws).

Blue Sky 27 december 2012 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6473535)
Ook als je geen fiets hebt, of daar nooit rijdt met de fiets, straf.

Uit dezelfde krant, enkele links verder:

"Fietsers" betalen geen verzekering en geen fietsbelastingen dacht ik.
Mss iets voor een studie in opdracht van "de Groenen". :-P

Luister anders eens naar Professor Gust Bauwens (UAntwerpen), die is er korter bij (zonet op één-nieuws).

Dat komt natuurlijk omdat iedereen de mogelijkheid heeft om met de fiets te rijden, gezien de aankoop ervan peanuts is in vergelijking met een auto en het gebruik ervan eveneens spotgoedkoop is. Bovendien is fietsen niet alleen goed voor jezelf, maar ook de maatschappij vaart er wel bij doordat je met de fiets geen lawaai produceert, je geen vervuiling ( en bijhorende ziekten als kankers bij mensen ) veroorzaakt en je ook geen mensen / dieren zal doodrijden. Kortom de maatschappij wint erbij en fietsers betalen zichzelf op die manier terug. Bovendien is het ook zo dat de meeste fietsers tevens een auto hebben en dus reeds wegentaks betalen.

Ik hoop dat deze uitleg alles wat duidelijker maakt voor u en wens u alvast prettige feestdagen!

Micele 27 december 2012 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6473696)
Dat komt natuurlijk omdat iedereen de mogelijkheid heeft om met de fiets te rijden, gezien de aankoop ervan peanuts is in vergelijking met een auto en het gebruik ervan eveneens spotgoedkoop is. Bovendien is fietsen niet alleen goed voor jezelf, maar ook de maatschappij vaart er wel bij doordat je met de fiets geen lawaai produceert, je geen vervuiling ( en bijhorende ziekten als kankers bij mensen ) veroorzaakt en je ook geen mensen / dieren zal doodrijden. Kortom de maatschappij wint erbij en fietsers betalen zichzelf op die manier terug. Bovendien is het ook zo dat de meeste fietsers tevens een auto hebben en dus reeds wegentaks betalen.

Ik hoop dat deze uitleg alles wat duidelijker maakt voor u en wens u alvast prettige feestdagen!

Alvast ook prettige feestdagen. :-)

quasi elk jaar 11 miljard kosten en wslk 111 miljard baten is ook niet slecht hé. :-P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be