Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   rol van de Koning tijdens de formatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181231)

HOUZEE ! 30 december 2012 09:37

rol van de Koning tijdens de formatie

Ruim zes op de tien Vlamingen denkt dat Koning Albert II Bart De Wever viseerde in zijn kerstboodschap. Een ongeveer even groot gedeelte keurt de verwijzing naar de jaren dertig af. Meer dan de helft wil een koning zonder macht. Dat blijkt uit een peiling waarover de krant Het Laatste Nieuws vandaag bericht.

Uit de peiling, uitgevoerd door bureau AQRate bij 872 mensen die in Vlaanderen wonen, blijkt dat exact 65,7 procent denkt dat de vorst vooral N-VA viseerde. Precies 61,6 procent vindt het "eerder niet goed" tot "helemaal niet goed" dat de koning in zijn kerstboodschap verwees naar de jaren dertig. De afkeur is het grootst bij N-VA-kiezers (87,6 procent), terwijl een meerderheid van de sp.a-kiezers (51,9 procent) het "geheel terecht" vindt.

Van de ondervraagden wil 58,7 procent liefst dat Albert II geen rol meer speelt bij de formatie. De enige partij waarvan de meerderheid van de kiezers gewonnen is voor het tegendeel is het (republikeinse) Vlaams Belang.

Interessant om de enquête ook eens op dit forum over te doen !

Ik ben alvast tegen een louter ceremoniële rol, de Koning is juist de enige die boven alle communautaire tegenstellingen in dit land staat omdat hij niet behoort tot enig landsdeel: de Koning is geen 'Vlaming' of Waal maar Belg.

manta 30 december 2012 09:47

Neen (want ik wil absoluut géén koning meer) - en ik stem VB.
Dat maakt zo'n enquette vals, de keuze is enkel koning zoals het is of koning met protocolaire functie.

HOUZEE ! 30 december 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6477133)
Neen (want ik wil absoluut géén koning meer) - en ik stem VB.
Dat maakt zo'n enquette vals, de keuze is enkel koning zoals het is of koning met protocolaire functie.

U heeft dus geen mening?

manta 30 december 2012 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 6477140)
U heeft dus geen mening?

Mijn mening staat in mijn post want de mogelijke antwoorden bij de enquette geven die keuze niet.
Daarom zijn de cijfers van AQRate bij 872 mensen ook absoluut niet betrouwbaar. Ik vermoed dat ook mensen van andere partijen met dit keuzeprobleem zitten...

Boduo 30 december 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 6477130)
Ruim zes op de tien Vlamingen denkt dat Koning Albert II Bart De Wever viseerde in zijn kerstboodschap. Een ongeveer even groot gedeelte keurt de verwijzing naar de jaren dertig af. Meer dan de helft wil een koning zonder macht. Dat blijkt uit een peiling waarover de krant Het Laatste Nieuws vandaag bericht.

Uit de peiling, uitgevoerd door bureau AQRate bij 872 mensen die in Vlaanderen wonen, blijkt dat exact 65,7 procent denkt dat de vorst vooral N-VA viseerde. Precies 61,6 procent vindt het "eerder niet goed" tot "helemaal niet goed" dat de koning in zijn kerstboodschap verwees naar de jaren dertig. De afkeur is het grootst bij N-VA-kiezers (87,6 procent), terwijl een meerderheid van de sp.a-kiezers (51,9 procent) het "geheel terecht" vindt.

Van de ondervraagden wil 58,7 procent liefst dat Albert II geen rol meer speelt bij de formatie. De enige partij waarvan de meerderheid van de kiezers gewonnen is voor het tegendeel is het (republikeinse) Vlaams Belang.

Ik ben alvast tegen een louter ceremoniële rol, de Koning is juist de enige die boven alle communautaire tegenstellingen in dit land staat omdat hij niet behoort tot enig landsdeel: de Koning is geen 'Vlaming' of Waal maar Belg.

Een "enquête" onder 872 mensen: pfff.
Albert II staat NIET boven alle communautaire tegenstellingen.
D�*t heeft hij nu wel duidelijk getoond.

vlijmscherp 30 december 2012 10:11

Citaat:

voor mij liever een president, maar een koning met louter ceremoniële functies is ook al goed. De koning staat trouwens niet boven het communautaire, hij kiest consequent de Franstalige kant.

Distel 30 december 2012 10:18

De optie "ik wil geen koningshuis meer" ontbreekt. Waardeloze enquete.

d2012 30 december 2012 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6477164)
De optie "ik wil geen koningshuis meer" ontbreekt. Waardeloze enquete.

2

Ik mag nu eindelijk stemmen, en dan staat mijn keuze er niet tussen :twisted:

Effect 30 december 2012 10:40

Citaat:

Het is net deze fictie waardoor vlamingen een protocollaire koning willen. Onze koning is noch vlaming noch waal noch belg maar wel schoothondje van de PS.

Brakelaar 30 december 2012 10:42

een waardeloze enquête.

jogo 30 december 2012 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door d2012 (Bericht 6477171)
2

ik mis de keuze 'de kerstboodschap van de koning moet nog niets-zeggender worden'

MORPHEUS 30 december 2012 10:52

Russiche enquête.

U mag stemmen, maar in de gegeven keuzes is het zo geregeld dat u kiest dat Poetin moet blijven.

Hier ook, u mag stemmen maar de koning moet blijven.
Ik doe niet mee want mijn keuze staat er niet bij.

Hypochonder 30 december 2012 11:03

Totaal achterlijke, nutteloze enquête.

De schoofzak 30 december 2012 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door d2012 (Bericht 6477171)
2

3

en toch heb ik gestemd,
want ik stem op nva en ik ben geen voorstander van een ceremonieel kakhuis, ik ben voorstander om dat anti-spel in Laeken simpelweg op te doeken.

Spijtig dat we dus geen conclusies kunnen trekken voor wat betreft de mening van de forummers die gestemd hebben.

.

jogo 30 december 2012 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6477207)

en toch heb ik gestemd,

.

74,99 % is hier voor behoud van de monarchie met ceremoniele functie.

De schoofzak 30 december 2012 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 6477223)
74,99 % is hier voor behoud van de monarchie met ceremoniele functie.

Ja maar, met of zonder die verhoging met 300.000 eurots per jaar ?

Daar zit ruis op jong. Spijtig. Herbeginnen is de enige adequate actie die nog mogelijk is.

.

Amon_Re 30 december 2012 12:40

NEEN & ik stem N-VA. Ik heb NEEN gekozen omdat de optie "weg met de koning!" ontbrak....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be