Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Staatshoofd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181235)

Nebur 30 december 2012 12:48

Staatshoofd

Laat ons hier dan maar eens een zinvolle poll horen waarbij men meer kan kiezen dan alleen maar welke rol de koning mag spelen.

Het gaat hier dus over welk staatshoofd ge het liefst hebt. Ge kunt bijvoorbeeld het liefst een president hebben, maar een ceremonieel koningschap als tussenstap zien. Stem in dat geval voor president.

fonne 30 december 2012 12:58

In een onafhankelijk Vlaanderen is er niet een president en een eerste minister nodig. Zoiets kunnen alleen grootmachten zoals Ierland zich veroorloven.
;-)

schaduw 30 december 2012 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6477315)
In een onafhankelijk Vlaanderen is er niet een president en een eerste minister nodig. Zoiets kunnen alleen grootmachten zoals Ierland zich veroorloven.
;-)

Inderdaad, Bart De Wever is genoeg. :-D

Robinus V 30 december 2012 13:47

Mijn voorkeur staat er niet tussen.

Op zich vind ik dit onderwerp tijdverlies, maar als er dan toch een keuze gemaakt moet worden, dan kies ik voor het volgende:

Een koning moet niet vervangen worden door een president. Bij een president verlies je de lange termijn zonder nieuwe voordelen.

Wel kan een meerkoppig staatshoofd een goed alternatief zijn. Voor communicatie met conservatieve landen stellen we een conservatiever lid van een regeringspartij aan. Voor de progressieve landen een progressiever lid van een regeringspartij. Enzovoort. Die kunnen elk bij die specifieke contactpersoon de beslissingen van de regering het best verdedigen.

Jij krijgt binnenlands dan ook niet het verkeerde beeld dat de partij van de enige regeringsleider alles voor het zeggen zou hebben.

Als het om de koning door een eenkoppige president te vervangen is, dan stem ik gewoon voor de koning, om geen tijd te verliezen aan een omschakeling omwille van wat symbolisch gezwam dat niets met efficiëntie te maken heeft.

Vigilante VL 30 december 2012 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6477386)

Op zich vind ik dit onderwerp tijdverlies, maar als er dan toch een keuze gemaakt moet worden, dan kies ik voor het volgende:

Een koning moet niet vervangen worden door een president. Bij een president verlies je de lange termijn zonder nieuwe voordelen.

Wel kan een meerkoppig staatshoofd een goed alternatief zijn. Voor communicatie met conservatieve landen stellen we een conservatiever lid van een regeringspartij aan. Voor de progressieve landen een progressiever lid van een regeringspartij. Enzovoort. Die kunnen elk bij die specifieke contactpersoon de beslissingen van de regering het best verdedigen.

Jij krijgt binnenlands dan ook niet het verkeerde beeld dat de partij van de enige regeringsleider alles voor het zeggen zou hebben.

Als het om de koning door een eenkoppige president te vervangen is, dan stem ik gewoon voor de koning, om geen tijd te verliezen aan een omschakeling omwille van wat symbolisch gezwam dat niets met efficiëntie te maken heeft.

Ze zouden je graag zien komen in de Wetstraat, want dat impliceert natuurlijk dat er nog een paar mandaten bijkomen i.p.v. dat er bezuinigd wordt.

Geheel bijkomstig is dan de totale verwarring bij de burger, die nu al afhaakt bij een systeem dat (als je een beetje moeite doet) je zonder probleem doorziet.

Uw discours is trouwens dat van elke culturele marxist, waarbij het uitgangspunt is dat iedereen dikke vriendjes met elkaar wordt, zolang je maar alles mooi verdeelt. Utopie natuurlijk.

Amon_Re 30 december 2012 15:10

Citaat:

Dictator?

Robinus V 30 december 2012 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6477538)
Dictator?

Nee. Ik ben niet zo voor het verheerlijken en vertrouwen van één persoon zoals de aanbidders van De Wever.

Amon_Re 30 december 2012 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6477568)
Nee. Ik ben niet zo voor het verheerlijken en vertrouwen van één persoon zoals de aanbidders van De Wever.

Tuurlijk jongen, tuurlijk.

reservespeler 12 april 2020 07:15

Citaat:

Dat die Lul uit Laken een lange termijnvisie heeft, dat hebben we gemerkt.

Xenophon 12 april 2020 09:48

Citaat:

Dictator?

Vlaamse republiek met uiteraard een door de Vlaming verkozen president.

Xenophon 12 april 2020 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9295695)
Dat die Lul uit Laken een lange termijnvisie heeft, dat hebben we gemerkt.

Inderdaad, het bestendigen van hun macht.

ViveLaBelgique 12 april 2020 10:05

De enquête is niet onpartijdig. Ik wens alle macht absoluut zonder scheiding der machten over te dragen aan het Huis van België.

Democratie gaat nooit het belang van een volk of een natie dienen, een monarch wel.

Dadeemelee 12 april 2020 10:09

Er zijn er hier echt die uit verveling necromancer worden. :-P

ViveLaBelgique 12 april 2020 10:11

Citaat:

Ons staatshoofd mag geen januskop zijn wat waarden betreft. De monarch bepaalt of hij conservatieve of progressieve waarden uitdraagt. Hij kan naar eigen dunken zijn waarden flexibel hanteren. Het volk en de buitenlandse mogendheden kunnen geen invloed uitoefenen op de waarden van de monarch en hoe hij deze oplegt, afdwingt en tracht wereldwijd uit te dragen.

Het besluit van de Koning is wet.

ViveLaBelgique 12 april 2020 10:15

Citaat:

Dictator?

Een enquête lanceren over staatshoofd zonder de optie dictator betoont geen interesse voor de mening van de bevraagden maar vertelt veel over de democratische indoctrinatie van de bevrager.

daiwa 12 april 2020 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9295862)
Hij kan naar eigen dunken zijn waarden flexibel hanteren. .

Dat hebben we gezien toen de vorige koning de bevolking kwam wijzen op de waarden en normen van een gezin maar zélf naast de pot piste.

Tavek 12 april 2020 12:11

De uitvoerende macht bij de Koning en zijn regering, zoals het nu gestipuleerd wordt. Wel zou ik meer macht willen zien voor de Koning bij de samenstelling van de regering, i.e. hij benoemt en kiest ze, op basis van een regeerakkoord dat steun kan krijgen in het parlement. De voorzitters moeten aan macht inboeten, want nu zijn zij de baronnen die het land regeren.

DewareJakob 12 april 2020 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9295858)
De enquête is niet onpartijdig. Ik wens alle macht absoluut zonder scheiding der machten over te dragen aan het Huis van België.

Democratie gaat nooit het belang van een volk of een natie dienen, een monarch wel.

Dat hebben we gezien.:lol:

DewareJakob 12 april 2020 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9296016)
Dat hebben we gezien toen de vorige koning de bevolking kwam wijzen op de waarden en normen van een gezin maar zélf naast de pot piste.

En te laf om het toe te geven.

DewareJakob 12 april 2020 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9296030)
De uitvoerende macht bij de Koning en zijn regering, zoals het nu gestipuleerd wordt. Wel zou ik meer macht willen zien voor de Koning bij de samenstelling van de regering, i.e. hij benoemt en kiest ze, op basis van een regeerakkoord dat steun kan krijgen in het parlement. De voorzitters moeten aan macht inboeten, want nu zijn zij de baronnen die het land regeren.

Ge meent het. Meer macht aan iemand die door geboorte staatshoofd is.:roll::roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be