Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Monarchie afschaffen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181302)

Scherven A. Mok 2 januari 2013 07:51

Monarchie afschaffen ?

Voor eens en altijd : schaffen we de monarchie af ?

Distel 2 januari 2013 08:48

Uiteraard. Het afschaffen van deze nutteloze, geldverslindende, middeleeuwse instelling die boogt op discriminatie op basis van afkomst (erfrecht) is een van de noodzakelijke stappen naar democratie.

circe 2 januari 2013 08:54

Heel die familie is totaal nutteloos en leven gewoon van onze uitkering.

Ik zie geen enkele, maar dan ook geen enkele meerwaarde.

Of moeten we nu echt nog geloven dat "Iek wiel koningk word" deuren opent op handelsmissies?

hurricane 2 januari 2013 09:33

Zeker weten. Indien men dan toch persé een Europa wil, heeft een monarchie totaal geen reden van bestaan meer. Kost alleen maar handenvol geld.

quercus 2 januari 2013 10:02

Uiteraard! Daarmee zal een zoveelste bewijs geleverd worden dat la Belgique een steeds minder leefbare staat is. Deze 1830-creatie is erfelijk belast. Dat deze Sachsen-Coburg monarchie hier nog steeds vegeteert is niet toe te schrijven aan een buitengewone koningsliefde vanwege de Vlamingen. Wel aan het feit dat de Belgische francofonie er het middel in ziet om het staatsbestel in zijn huidige (voor hen zeer voordelige) vorm te behouden en elke grondige wijziging te verhinderen. De monarchie en de grendelgrondwet vormen samen de bij uitstek geschikte instrumenten waarmee de Brussels-Waalse francofonie het beleid in dit land steeds maar opnieuw kan ombuigen in de richting die hen het meest bevalt. Ondanks een andere sociaal-economische beleidsvoorkeur van een grote meerderheid van Vlamingen. De spanning die dergelijk contrast veroorzaakt heeft evenwel serieuze barsten in la Belgique doen ontstaan. Het openscheuren is niet ver meer af.

Brakelaar 2 januari 2013 10:09

afschaffen die handel,we kunnen ze missen als kiespijn!!

maddox 2 januari 2013 10:22

Van mij mag die familie zichzelf de monarchie der Belgen blijven noemen, maar dan op eigen kosten. Ik moet ook betalen voor mijn hobby.

Jantje 2 januari 2013 10:47

Weinig nee stemmen zo te zien. Niemand wil die instelling behouden.

tschoon verdiep 2 januari 2013 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6480255)
Weinig nee stemmen zo te zien. Niemand wil die instelling behouden.

Neen alleen de Story lezers

eno2 2 januari 2013 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6480169)
Voor eens en altijd : schaffen we de monarchie af ?

Ja, maar hoe?

d2012 2 januari 2013 12:10

Ik ben geroerd door alle goede voornemens hier op politics.be. Een communistische quasi-unanieme score! We hebben dus een punt van overeenkomst gevonden tussen iedereen hier. Het begin van vrede :twisted:

Happy NY!

djimi 2 januari 2013 12:25

Wat in landen als Denemarken, Noorwegen of Zweden blijkbaar zo goed als probleemloos kan bestaan - een door vrijwel niemand gecontesteerde 'constitutionele monarchie' als politiek systeem - had zelfs in "België" ingang kunnen vinden.

De 'dynastie' die zich op de Belgische troon mocht installeren, heeft er evenwel blijkbaar véél voor over om het republikeinse gedachtegoed vruchtbare bodem en wijde verspreiding te doen vinden alsmede diepe wortels te laten schieten.

Ik wens 'onze' dynastie bij dit nobele streven alvast héél véél succes toe!

Amon_Re 2 januari 2013 12:54

De (korte) lijst van NEEN stemmers is redelijk voorspelbaar

Vette Pois(s)on 2 januari 2013 13:10

En de adelstand en lintjesgedoe mag ook integraal mee afgeschaft worden.

Koenraad Noël 2 januari 2013 13:15

Vive le roi!

eno2 2 januari 2013 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6480455)
Vive le roi!

Le quoi?

Koenraad Noël 2 januari 2013 13:19

Uiteraard ben ik wel voor een vermindering van de dotaties en een hogere standaard voor het koningshuis. Strengere opvoeding in waarden en fatsoen. Daartegenover plaatsen we wel vrije meningsuiting voor het koningshuis.

Nietzsche 2 januari 2013 13:20

Waarom zou men dat moeten afschaffen?

Tja, het is ouderwets, maar wat maakt dat uit?

Nietzsche 2 januari 2013 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6480462)
Uiteraard ben ik wel voor een vermindering van de dotaties en een hogere standaard voor het koningshuis. Strengere opvoeding in waarden en fatsoen. Daartegenover plaatsen we wel vrije meningsuiting voor het koningshuis.

+ 1

Distel 2 januari 2013 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6480463)
Waarom zou men dat moeten afschaffen?

Tja, het is ouderwets, maar wat maakt dat uit?

- Duur
- Discriminatie op basis van afkomst
- Ondemocratisch
- Nutteloos
- Ongeoorloofd partijdig

De vraag is dus: waarom zou men dat moeten behouden?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be