![]() |
2014: Hoe zou het resultaat eruit zien na invoeren federale kieskring?
Ik vraag me af hoe het er zou uitzien moest men ietswat democratische verkiezingen invoeren in België. Zouden Vlaamse partijen stemmen krijgen uit Wallonië? Zouden de Franstalige partijen geliefd zijn in Vlaanderen?
|
Het zou alleszins een beter beeld geven... met 60% vlamingen die eindelijk hun meerderheid kunnen gebruiken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn idee is dat de partijen op zich totaal niet kunnen scoren, maar een individuele scorende politicus dat is wel mogelijk. Het zal echter bij theorie blijven aangezien we niet meer zullen kunnen stemmen voor de senaat. |
Citaat:
voor de Kamer is het nu al jaren dat er per provincie wordt gestemd, vroeger zelf per arrondissement. maw, er is geen enkele politicus die over gans Vlaanderen kan verkozen geraken, je blijft je stemmen halen in je provincie. Ik als Oost-Vlaming kan niet op De Wever stemmen in 2014. ik veronderstel dat dit ook in met een federale kieskring zo zou zijn. Ook Di Rupo zou enkel kunnen opkomen in Henegouwen en niet in Luik of West-Vlaanderen. |
Voor de Europese verkiezingen zou een 'zuivere' federale kieskring relatief gemakkelijk te organiseren zijn, en wellicht ook relatief gemakkelijk aan 'het volk' te verkopen.
Mij blijft het alleszins verbazen dat niet méér vaderlandslievende "Belgen" zich daar bezig mee houden. |
Citaat:
Ik denk dat het duidelijker beeld van de wensen van de bevolking zou aangeven dat separatisten slechts een kleine democratische minderheid vormen in België. |
Citaat:
trouwens, jij bent ook dan voorstander van het afschaffen van belangenconflicten, pariteiten ed. Wie gaat dat dan uitleggen aan de Franstaligen, jij? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be