![]() |
Laatste Congoboot niet naar Vlaanderen, Antwerpen opnieuw te arm….
Elisabethville-Leopoldville-Charlesville wat een geschiedenis voor de haven van Antwerpen en de CMB.
En toch heeft Vlaanderen de centen niet om dit erfstuk naar haar eigen haven terug te brengen. Antwerpen zorgt dus binnen het Vlaamse gewest op niet voldoende opbrengsten om dit te kunnen betalen. De bootville deden vroeger Teneriffe-Lobito-Boma-Matadi aan en ik was erbij. Fantastische ervaring. Uitgaven gaan wel naar West-Vlaanderen in alle soorten openbare werken of naar autonome haven en gemeentebedrijven die hun boetes verschenken. Zaak Huts - DP World & PSA De boot gaat naar Litouwen om daar gesloopt te worden. Arm Antwerpen die al de “Mercator” naar keizerland Oostende liet gaan. Hopelijk kan Bart De Wever hier nog iets aan veranderen en verder ook meer krachtdadicht optreden als het over Antwerpse belangen gaat. Bart, toon ons de “kracht van de verandering”. http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...86233-3086.art |
Spijtig an sich, maar er is geen enkele reden om dit schip uitgezonderd in digitale vorm bij te houden.
Als combinatie passagiers/vrachtvaarder is het geen uitzonderlijk modelleke uit haar periode. Het enige wat in haar voordeel spreekt is de robuste bouw zoals we van de Cockerill scheepswerven gewoon waren. En voor de zeevaartschool, er zijn veel interessantere schepen voor opleiding. Dit schip heeft gedurende decennia niks anders gedaan dan blijven liggen, zonder enige modernisatie van enig nautisch gereedschap. Wat gaan onze paar zeelui in spee nog kunnen leren van dit schip? Restauratie van verouderde technologie? Dekschrobben en roestbikken is de job voor zeelui die werken voor een kommeke rijst en 2 cent per dag. |
Ook het zeemanshuis is weg van het "beschermde" erfgoed
Citaat:
Misschien had het wel kunnen dienen als "zeemanshuis" dat Antwerpen ook al niet meer heeft. |
Citaat:
Er was nog geen grootschalig luchttransport van passagiers. Citaat:
En hoeveel behoefte is er nog voor een zeemanshuis? Nu schepen net lang genoeg in de haven blijven om mechanisch gelosten geladen te worden, en dan maken dat ze naar de volgende haven sjeezen. |
Keizer Mercator
Citaat:
|
We kunnen hem verkopen aan Le Soir, die gingen toch de Vlaams Nationalisten op een boot zetten?
|
Citaat:
Maar als we puur over kosten gaan spreken, ik vrees dat het een dure hobby is, zo'n ship onderhouden, speciaal in zout water. Daar komt de entré voor de bezoekers niet van in de buurt. Maar ik zie een optie. Laat ons wat geld afswaffellen van de dotaties aan ons koningshuis om dit te onderhouden. Wedden dat daar meer mensen voor te vinden zijn dan het geld aan de Belgische tak van de Saksen Coburgers te geven? |
President van Vlaanderen, wie?
Citaat:
Gaan wij dan weeral niet besparen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Ook de Russische duikboot in Zeebrugge is een attractie voor jong & oud. |
Citaat:
Niet deze boot maar de Albertville denk ik. |
Een schip van de Congovaart kan ook veel bezoekers aantrekken, maar blijkbaar is dat te Belgisch voor de Vlaams-nationale regering. Misschien is er nog een kans indien het schip in de jaren 30 was gebouwd. Naar het schijnt worden flaminganten geil van die periode.
|
Citaat:
D�*�*r nu geld in pompen ? Er zijn andere zaken die véél belangrijker zijn. |
Zoals schepenen van "Vlaamse" zaken ofzo?
|
Congoboot, Mercator ...
Had het niet leuker geweest in Antwerpen dat men de gedempte zuiderdokken had opengelaten en er een leuke jachthaven van gemaakt had en ook de Mercator en andere schepen een volwaardige plaats gegeven te hebben daar.
De gedempte zuiderdokken omringd met prachtige (lees dure) lofts, zijn er nu al wel, zouden dat deel van Antwerpen nog veel meer opwaarderen of is dat Utopia? :oops: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be