Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Is er een draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181431)

ViveLaBelgique 4 januari 2013 17:57

Is er een draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Volgens Ben Weyts is er geen draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Wat vindt U ervan ?

quercus 4 januari 2013 18:36

Wij vinden dat het ons eigenlijk vrij onverschillig laat, zolang de eigen beleidsbevoegdheid voor Vlaanderen maar zo groot mogelijk wordt. Lukt dat met een staatshervorming in confederale/doorgedreven federale zin, o.k., op voorwaarde dat er dan meteen ook een responsabilizering van de deelstaten mee gepaard gaat. En dat bovendien het federaal niveau slechts de beleidsbevoegdheid zal krijgen die de deelstaten zelf beslissen. En daar zal voor de francofoontjes het schoentje beginnen wringen! Want ze zijn er doodsbang voor. Dus zullen ze pogen het zoveel mogelijk af te remmen of te saboteren. De reactie van de Vlamingen daarop zal ons vanzelf naar de optie van onafhankelijkheid brengen.

ViveLaBelgique 4 januari 2013 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6483521)
Wij vinden dat het ons eigenlijk vrij onverschillig laat, zolang de eigen beleidsbevoegdheid voor Vlaanderen maar zo groot mogelijk wordt. Lukt dat met een staatshervorming in confederale/doorgedreven federale zin, o.k., op voorwaarde dat er dan meteen ook een responsabilizering van de deelstaten mee gepaard gaat.

Je weet niet wat je wil, wat je hierna vertelt staat haaks op het bovenstaande:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6483521)
En dat bovendien het federaal niveau slechts de beleidsbevoegdheid zal krijgen die de deelstaten zelf beslissen. En daar zal voor de francofoontjes het schoentje beginnen wringen! Want ze zijn er doodsbang voor. Dus zullen ze pogen het zoveel mogelijk af te remmen of te saboteren. De reactie van de Vlamingen daarop zal ons vanzelf naar de optie van onafhankelijkheid brengen.

kizzy 4 januari 2013 18:57

Het laat mij helemaal niet onverschillig; volgens mij zijn we al ruim 180 jaar klaar voor onafhankelijkheid. Het zijn alleen de tegenstanders die er al even lang in slagen om de welwillenden te doen twijfelen en zo steeds de onafhankelijkheid te ontwijken. Hun achterliggende gedachte is echt niet omdat ze zo op de Vlamingen gesteld zijn of om ONS te behoeden voor eventuele problemen/nadelen die zouden voortvloeien uit die onafhankelijkheid, maar wel om zichzelf ervoor te behoeden.

Wees maar zeker dat wanneer de dag zou komen dat er niet langer geld van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel zou vloeien maar andersom ze niet gauw genoeg de splitsing van vehikel België en onafhankelijkheid zouden uitroepen onder het motto: 'Dit wilden jullie toch al zolang, niet?'

De schoofzak 4 januari 2013 19:03

Kijk naar de verhoudingen van de partijen in de kamer en senaat, en je weet het.

Kijk naar de peilingen of de verwachtingen, en je weet het.

Kijk naar de schrik van de oude machtspartijen; kijk hoeveel ze het over ons hebben; kijk wat ze er voor over hebben om ons te bespreken en trachten belachelijk of zwart te maken .... en het begint te dagen ...

Petit �* petit, l'oiseau fait son nid.

.

ViveLaBelgique 4 januari 2013 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kizzy (Bericht 6483561)
Het laat mij helemaal niet onverschillig; volgens mij zijn we al ruim 180 jaar klaar voor onafhankelijkheid.

Die 'we' waarover je het hebt is blijkbaar te marginaal om een draagvlak te betekenen.

Vigilante VL 4 januari 2013 19:13

Wevermans zegt dat Vlaanderen er niet klaar voor is. Wel Bart De Streber, als Vlaanderen dat nu niet is, dan zal het dat nooit zijn.

Ofwel is hij te bang, ofwel heeft hij er eigenlijk gewoon geen zin in. Dat is het enige wat je daar als gewone sterveling uit kunt opmaken.

ViveLaBelgique 4 januari 2013 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6483573)
Kijk naar de verhoudingen van de partijen in de kamer en senaat, en je weet het.

Wat ?

Citaat:

Kijk naar de peilingen of de verwachtingen, en je weet het.

Wat ?

Citaat:

Kijk naar de schrik van de oude machtspartijen; kijk hoeveel ze het over ons hebben; kijk wat ze er voor over hebben om ons te bespreken en trachten belachelijk of zwart te maken .... en het begint te dagen ...

Petit �* petit, l'oiseau fait son nid.

.

Schrik voor wat ?

kizzy 4 januari 2013 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique;6483s591
Die 'we' waarover je het hebt is blijkbaar te marginaal om een draagvlak te betekenen.

Nee; die staat die staat voor diegenen die WEL over gezond verstand beschikken en inzien dat Vlaanderen en de Vlamingen al héél lang klaar zijn voor een onafhankelijke, democratische Staat.

Koenraad Noël 4 januari 2013 19:26

Vlaanderen met of zonder Brussel? In Vlaanderen-zonder-brussel hebben we een significante minderheid, en in Brussel ... eh.

ViveLaBelgique 4 januari 2013 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kizzy (Bericht 6483598)
Nee; die staat die staat voor diegenen die WEL over gezond verstand beschikken en inzien dat Vlaanderen en de Vlamingen al héél lang klaar zijn voor een onafhankelijke, democratische Staat.

Als dat zo zou wezen dan waren de Vlaams Nationalisten ingegaan op Plan B dat meermaals door Elio Di Rupo werd voorgesteld.

Je kan beter de waarheid onder ogen zien. Jouw kleine groep radicalen is marginaal en gaat nooit een draagvlak in Vlaanderen kunnen creëren.

4x10E6 4 januari 2013 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6483473)
Volgens Ben Weyts is er geen draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Wat vindt U ervan ?

Ik weet dat als oud-voorzitter en stichtend lid van de Ben Weyts fanclub, beter niet niet zou vermelden, doch ik heb eerlijk gezegd hoegenaamd geen mening aangaande het feit dat Ben vindt dat er geen draagvlak is voor een onafhankelijk vlaanderen.

4x10E6 4 januari 2013 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL (Bericht 6483592)
Wevermans zegt dat Vlaanderen er niet klaar voor is. Wel Bart De Streber, als Vlaanderen dat nu niet is, dan zal het dat nooit zijn.

Ofwel is hij te bang, ofwel heeft hij er eigenlijk gewoon geen zin in. Dat is het enige wat je daar als gewone sterveling uit kunt opmaken.

Vanwaar die pudeur? Zeg het fier ende luit : Bart en Ben trekken hun kak in.

ViveLaBelgique 4 januari 2013 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6483611)
Ik weet dat als oud-voorzitter en stichtend lid van de Ben Weyts fanclub, beter niet niet zou vermelden, doch ik heb eerlijk gezegd hoegenaamd geen mening aangaande het feit dat Ben vindt dat er geen draagvlak is voor een onafhankelijk vlaanderen.

Geef dan Uw persoonlijke mening en niet deze als oud-voorzitter en stichtend lid van zijn fanclub.

kizzy 4 januari 2013 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6483608)
Als dat zo zou wezen dan waren de Vlaams Nationalisten ingegaan op Plan B dat meermaals door Elio Di Rupo werd voorgesteld.

Je kan beter de waarheid onder ogen zien. Jouw kleine groep radicalen is marginaal en gaat nooit een draagvlak in Vlaanderen kunnen creëren.

Dat u zich van de oude, steeds succesvolle truuk blijft bedienen verbaast me niet. Het werkte in het verleden, dus dat zal het nu ook wel blijven doen, niet?

Alleen is dat nu net wat niet meer zo blijkt te zijn. In het verleden slaagde men erin om de doorsnee Vlaming onwetend en willoos onder de knoet te houden, maar vandaag de dag leeft er iets waardoor er meer en meer zelfbewustzijn ontstaat, gepaard gaande met de wil tot zelfbeschikkingsrecht én de durf om er openlijk voor uit te komen.

U zou verbaasd zijn mocht u weten hoeveel mensen uit mijn omgeving zich steeds meer openlijk uiten voor precies dat gedachtegoed waar zij mij vroeger scheef op aankeken - en waarvoor u blijkbaar de behoefte heeft denigrerend te doen over 'een kleine groep radicalen'.

Vlaamsgezind zijn is géén vies woord meer voor Jan met de Pet.

quercus 4 januari 2013 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6483555)
Je weet niet wat je wil, wat je hierna vertelt staat haaks op het bovenstaande:

Dat staat er volstrekt niet haaks op. De meerderheid van de Vlamingen wil een veel grotere eigen beleidsbevoegdheid en niet-onmiddellijk onafhankelijkheid. Maar de Belgische francofonie noemt dat al evenzeer "du séparatisme". M.a.w.. zij willen de huidige staatsstructuur laten zoals ze is. Wij niet. En als die francofonie dan blijft dwarslioggen, zal de optie voor volledige onafhankelijkheid in Vlaanderen aanzienlijk groter worden.

4x10E6 4 januari 2013 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6483652)
Dat staat er volstrekt niet haaks op. De meerderheid van de Vlamingen wil een veel grotere eigen beleidsbevoegdheid en niet-onmiddellijk onafhankelijkheid. Maar de Belgische francofonie noemt dat al evenzeer "du séparatisme". M.a.w.. zij willen de huidige staatsstructuur laten zoals ze is. Wij niet. En als die francofonie dan blijft dwarslioggen, zal de optie voor volledige onafhankelijkheid in Vlaanderen aanzienlijk groter worden.

euh .. wij? ik ook?

4x10E6 4 januari 2013 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6483622)
Geef dan Uw persoonlijke mening en niet deze als oud-voorzitter en stichtend lid van zijn fanclub.

tsja ..weet u en zeg zelf : wat is mijn eigen mening in verhouding tot die van een gigant als Ben Weyts ? maar aangezien u aandringt, ja ik denk dat er een draagvlak is voor de onafhankelijkheid van vlaanderen, net zoals ik er rotsvast van overtuigd ben dat er een draagvlak - weliswaar een ander - voor de onafhankelijkheid van pakweg Shiselweni en Bajanhongor.

Bolleke Wol 4 januari 2013 20:45

Dat was er in 1830 ook niet, dus waarom daarover zeuren?

ViveLaBelgique 4 januari 2013 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kizzy (Bericht 6483648)
Dat u zich van de oude, steeds succesvolle truuk blijft bedienen verbaast me niet. Het werkte in het verleden, dus dat zal het nu ook wel blijven doen, niet?

Welke truuk ? Waarom zou ik me überhaupt van een truuk bedienen ? Om wat te bereiken ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kizzy (Bericht 6483648)
Alleen is dat nu net wat niet meer zo blijkt te zijn. In het verleden slaagde men erin om de doorsnee Vlaming onwetend en willoos onder de knoet te houden, maar vandaag de dag leeft er iets waardoor er meer en meer zelfbewustzijn ontstaat, gepaard gaande met de wil tot zelfbeschikkingsrecht én de durf om er openlijk voor uit te komen.

U zou verbaasd zijn mocht u weten hoeveel mensen uit mijn omgeving zich steeds meer openlijk uiten voor precies dat gedachtegoed waar zij mij vroeger scheef op aankeken - en waarvoor u blijkbaar de behoefte heeft denigrerend te doen over 'een kleine groep radicalen'.

Vlaamsgezind zijn is géén vies woord meer voor Jan met de Pet.

Vlaamsgezind wil niet zeggen dat men voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be