Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nollet schuift model voor toekomstig België naar voren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181511)

Amon_Re 7 januari 2013 13:21

Nollet schuift model voor toekomstig België naar voren

Het is duidelijk dat men in verkiezingsmodus zit, ook Ecolo! doet zijn zegje met een nieuwe structuur voor België:

Citaat:

"Ik stel voor van een leeg blad te vertrekken en een België op te bouwen dat uit vier componenten bestaat op territoriale basis: Wallonië, Vlaanderen, Brussel en de Duitstalige kantons", legt Nollet uit. De groene kopman in de Waalse regering voegt eraan toe dat de banden tussen de vier gewesten zouden worden gedefinieerd "volgens een 'verklaring van onderlinge afhankelijkheid'".
Ok zich heb ik er geen probleem mee om vanaf een nieuw leeg blad te beginnen, in tegendeel, een nieuwe staatsstructuur met directe democratie & BROV zou direct mijn steun krijgen, maar ik heb mijn twijfels over zijn oprechtheid na het lezen van dit zinnetje:

Citaat:

"In het territoriaal model dat ik voorstel, moet elke entiteit één of meerdere geprivilegieerde partners kiezen. Wallonië en Brussel zouden bijvoorbeeld samen bevoegdheden kunnen uitoefenen die ze in gemeenschappelijk akkoord hebben vastgelegd"
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...aar-voren.aspx

Boduo 7 januari 2013 13:24

Negeren.

vrijevlaming 7 januari 2013 13:29

trololo!

wel goed om te zien dat de paniek er bij iedereen wel goed ingeschoten is :lol:

missie volbracht, nu de duimschroeven nog wat verder aandraaien

Amon_Re 7 januari 2013 13:31

Ik denk dat ze in de federale al voorbij de duimschroeven zijn zelle, daar zijn ze al toe aan tepelklemmen :lol:

gertc 7 januari 2013 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6487556)
In het territoriaal model dat ik voorstel, moet elke entiteit één of meerdere geprivilegieerde partners kiezen. Wallonië en Brussel zouden bijvoorbeeld samen

Vreemd zinnetje, inderdaad. 4 entiteiten, en verplicht samen werken met minstens 1 partner. Wallonië en Brussel samen, dus moeten Vlaanderen en het Duitstalige gewest ook samen werken. Ofwel werkt Wallonië ook samen met het Duitstalige gewest, en krijgt Vlaanderen een sanctie omdat het geen geprivilegieerde partner heeft?

De schoofzak 7 januari 2013 16:14

Als hij echt wil, kan hij het nog ingewikkelder maken, denk ik.

Djeezes, wat is er nu simpeler dan elk zijn eigen boontjes doppen; en wat solidariteit bijvoorbeeld zoals de EU solidair is met achtergebleven streken (tot en met onze Kempen !!) ?

.

Jacob Van Artevelde 7 januari 2013 16:43

In dat voorstel lijkt het of Brussel een volwaardig gewest wordt.

De Vlaamse gemeenschap zou dus de kruciale bevoegheid om onderwijs in Brussel te organiseren verliezen. Kortom het NL-onderwijs zou een stille dood kunnen sterven door een algehele uitlevering aan de Francité.

Het FDF zou zich geen beter voorstel kunnen wensen.

vlijmscherp 7 januari 2013 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6487838)

De Vlaamse gemeenschap zou dus de kruciale bevoegheid om onderwijs in Brussel te organiseren verliezen. Kortom het NL-onderwijs zou een stille dood kunnen sterven door een algehele uitlevering aan de Francité.

Brussel is al een volwaardig gewest hoor, door deze laatste staatshervorming.

Doomy 7 januari 2013 17:57

Citaat:

"Ik stel voor van een leeg blad te vertrekken en een België op te bouwen dat uit vier componenten bestaat op territoriale basis: Wallonië, Vlaanderen, Brussel en de Duitstalige kantons", legt Nollet uit. De groene kopman in de Waalse regering voegt eraan toe dat de banden tussen de vier gewesten zouden worden gedefinieerd "volgens een 'verklaring van onderlinge afhankelijkheid'".
Voor mijn part mogen het 12 provinciale deelstaten worden: de 5 huidige Vlaamse provincies, de 5 huidige Waalse provincies, Brussel, en Duitstalig België. Als de bevolking van sommige provincies dit wenst kunnen ze bij referendum beslissen om samen te smelten tot een grotere provincie (bijvoorbeeld de Vlaamse Ruit).

peter1962 7 januari 2013 18:11

Citaat:

Dat lijkt inderdaad de enige en echte bedoeling van Nollet zijn voorstel te zijn. Koppel dat dan nog aan een verplichte samenwerking met één ander gewest (wallonie) en de cirkel is rond.

djimi 7 januari 2013 18:24

Ik heb eigenlijk nooit durven te hopen dat er ooit ergens wel eens een écologist het begrip 'territorium' zou ontdekken, maar tegelijkertijd altijd wel verwacht dat - mocht zulks onverhoopt tóch het geval zijn - hij/zij er onmiddellijk in zou slagen het netjes in zijn/haar kraampje te doen passen :twisted:

djimi 7 januari 2013 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6487556)
... geen probleem mee om vanaf een nieuw leeg blad te beginnen, in tegendeel, een nieuwe staatsstructuur met directe democratie & BROV zou direct mijn steun krijgen...

idem.

De vraag is: hoe léég mag een leeg blad in België zijn?

De schoofzak 7 januari 2013 18:40

Citaat:

Zelfs een volwaardig gewest heeft geen enkele bevoegdheid voor gemeenschapszaken.
Je kent het verschil blijkbaar niet.

Bovendien, en dat is het belangrijkste: zonder Vlaams geld kan de francofonie haar eigen onderwijs niet organiseren.

.

peter1962 7 januari 2013 18:47

Nollet wou gewoon even aan iedereen laten weten dat hij nog leeft. Verder heeft zijn idee niet echt een lawine van felecitaties op gang gebracht.

Garry 7 januari 2013 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6487637)
Vreemd zinnetje, inderdaad. 4 entiteiten, en verplicht samen werken met minstens 1 partner. Wallonië en Brussel samen, dus moeten Vlaanderen en het Duitstalige gewest ook samen werken. Ofwel werkt Wallonië ook samen met het Duitstalige gewest, en krijgt Vlaanderen een sanctie omdat het geen geprivilegieerde partner heeft?

Laat Vlaanderen dan maar met Nederland en Frans Vlaanderen samenwerken hé. Oh,... euuuu dat was niet de bedoeling zeker? Ja,... dat hij het dan eens wat beter uitlegt hé.

Garry 7 januari 2013 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6488043)
Nollet wou gewoon even aan iedereen laten weten dat hij nog leeft. Verder heeft zijn idee niet echt een lawine van felecitaties op gang gebracht.

Hoe zou het ook kunnen. Wat hij wil is dat wat iedere Waal wil. Brussel bij Wallonië, punt uit.

Jacob Van Artevelde 7 januari 2013 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6487841)
Brussel is al een volwaardig gewest hoor, door deze laatste staatshervorming.

Wat maakt Brussel tot een volwaardiger gewest door deze laatste staatshervorming?

peter1962 7 januari 2013 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6488278)
Wat maakt Brussel tot een volwaardiger gewest door deze laatste staatshervorming?

Dat vraag ik mij ook af...

Jacob Van Artevelde 7 januari 2013 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6488032)
Zelfs een volwaardig gewest heeft geen enkele bevoegdheid voor gemeenschapszaken.
Je kent het verschil blijkbaar niet.

Ja, het volwaardige Vlaams gewest is idd. niet in Vlaanderen bevoegd voor gemeenschapszaken; dat is de Vlaamse Gemeenschap.
Maar voor (meer dan ?) 90 % is dat hetzelfde.:roll:

Het essentiële verschil dat ik echter wel meen te zien is dat de twee gemeenschappen in Brussel hun gemeenschapsbevoegdheden kunnen uitoefenen in tegenstelling tot in Vlaanderen en in Wallonië.
Zolang de gemeenschappen bestaan kan Vlaanderen dus mee Brussel besturen, om nu effe FDF-taal te gebruiken.
De gemeenschappen zijn dus de Franstaligen een doorn in het oog.
Mijn punt: in het voorstel van Nollet zijn er waarschijnlijk geen gemeenschappen. Konkreet: Exit Vlaanderen in BXL.

De facto zou men dus kunnen stellen dat Brussel pas echt een volwaardig derde gewest is als de gemeenschapsbevoegdheden worden uitgeoefend door de Gewesten en de Gemeenschappen dus worden afgeschaft. Dat is het wat ik hiervoor bedoelde in #7.

Citaat:

Bovendien, en dat is het belangrijkste: zonder Vlaams geld kan de francofonie haar eigen onderwijs niet organiseren.
In de plaats dat Vlaams geld naar NL-onderwijs zou gaan.:evil:
De Vlaamse Gemeenschap als financierder van de verfransing in Brussel...8O

matthias999 7 januari 2013 22:07

Zou de taalgrens dan ook weer opgeschoven worden naar het Noorden?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be