Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ford Genk: stemming voor niks... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181584)

lollysticky 9 januari 2013 00:17

Ford Genk: stemming voor niks...
 
Citaat:

Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat er vandaag zoals gepland auto's of onderdelen zullen gemaakt worden bij Ford Genk of de toeleveranciers. Op een druk bijgewoonde meeting hebben militanten van de vakbonden bij de toeleveranciers opgeroepen om 's ochtends de toegang te blokkeren. In dat geval zal ook Ford niet kunnen opstarten.

Bij de bekendmaking van de uitslag van de stemming over het hervatten van de productie hadden de neen-stemmers al duidelijk laten weten dat ze zich niet zomaar bij de beslissing van de meerderheid zouden neerleggen. Nu voegen ze de daad bij het woord: blokkeer de toegang tot de vier fabrieken, luidde het devies.

url: http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobe...lokkeren.dhtml

wat brengt zo'n stemming dan nog op?

CLAESSENS Joris 9 januari 2013 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 6489881)
wat brengt zo'n stemming dan nog op?

Het bewijs dat de deelnemers voor bijna 50% antidemocratisch zijn.

Nebur 9 januari 2013 00:43


demonen 9 januari 2013 01:26

Wij (toelevering, vaste nacht) moesten vanavond als eersten gaan werken maar het stakingspicket liet ons niet door dus zijn wij naar huis gegaan.
Wat is de situatie :
- men heeft de mensen werkzekerheid beloofd t&m 2020. De toeleveringsbedrijven hebben in totaal reeds 40 miljoen Euro geïnvesteerd in de ombouw naar de nieuwe modellen.
- 6 weken later, donderslag bij heldere hemel beslist men de fabriek te sluiten waardoor 11.000 mensen werkloos worden (Ford en toelevering).
- Bij Ford zijn de meesten 50 of ouder - brugpensioen op 50 jaar wordt bijna zeker afgedwongen (de Luikse staalarbeiders hebben dit ook gekregen in juli -wet speciaal aangepast door Di Rupo). Enkele honderden Ford-arbeiders zijn jonger dan 50 en krijgen een dikke premie.
- Aan de andere kant heb je de toeleveringsbedrijven - jonge mensen, veel allochtonen.
Zij vrezen, terecht, dat ze niets of heel weinig gaan krijgen (Ford heeft geen verplichtingen tov de toelevering).
- De laatste 4 jaren waren er veel economische werkloosheidsdagen en in 2012 toppunt met meer dan 100 dopdagen. Op deze dagen betaalt men bij de belastingsaanslag naar gelang de gezinssituatie en aftrek tot 3.000 Euro terug. Vele mensen komen niet rond (hun gemiddeld uurloon ligt ongeveer 5 Euro lager dan de Ford).
-Hierdoor zijn er zeer velen in financiele problemen gekomen (het loonbeslag ligt, houdt U vast, boven de 50%!).
Men wenst nu 40 opeenvolgende dagen te werken (40.000 wagens of ongeveer 1/3 van vorig jaar en wetende dat de verkoop ingestort is - men kan ervanuit gaan dat er dan de rest vh jaar niet veel auto's meer gemaakt worden, men denkt daarom dat Ford veel vroeger gaat sluiten dan eind 2014).
Men krijgt indien men dat hoge aantal bereikt (en dat is zeer zwaar) een premie van 40% waarvan het grootste gedeelte naar Di Rupo gaat.
- Ondertussen start het sociaal overleg op maar de toelevering zit daar niet bij betrokken want Ford heeft geen zaken met ons. Nadat de bonden en Ford eruit zijn (kan lang duren) beginnen pas de onderhandelingen ts de vakbonden vd toeleveringsbedrijven met hun respect. werkgever. De toeleveringsbedrijven bestaan 13 j (lage anciënniteit en veel lagere lonen en veel minder kapitaalkrachtige werkgever).
U voelt het dus aankomen...
Wat is het probleem dus : men krijgt de mensen vd toelevering niet meer gemotiveerd omdat ze weten dat de nest gaat sluiten, geen of zeer lage premies dus wettelijke vooropzeg gaan krijgen, er nog weinig gewerkt gaat worden en de mensen elkaar opfokken en zieker en zieker maken.
Dit kan enkel opgelost worden indien er snel een sociaal plan afgesloten wordt waarbij iedereen, ook de mensen vd toelevering een fatsoenlijke gouden handdruk krijgen.Dan heeft men duidelijkheid en weet men waar men aan toe is.

CLAESSENS Joris 9 januari 2013 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6489962)
Wij (toelevering, vaste nacht) moesten vanavond als eersten gaan werken maar het stakingspicket liet ons niet door dus zijn wij naar huis gegaan.
Wat is de situatie :
- men heeft de mensen werkzekerheid beloofd t&m 2020. De toeleveringsbedrijven hebben in totaal reeds 40 miljoen Euro geïnvesteerd in de ombouw naar de nieuwe modellen.
- 6 weken later, donderslag bij heldere hemel beslist men de fabriek te sluiten waardoor 11.000 mensen werkloos worden (Ford en toelevering).
- Bij Ford zijn de meesten 50 of ouder - brugpensioen op 50 jaar wordt bijna zeker afgedwongen (de Luikse staalarbeiders hebben dit ook gekregen in juli -wet speciaal aangepast door Di Rupo). Enkele honderden Ford-arbeiders zijn jonger dan 50 en krijgen een dikke premie.
- Aan de andere kant heb je de toeleveringsbedrijven - jonge mensen, veel allochtonen.
Zij vrezen, terecht, dat ze niets of heel weinig gaan krijgen (Ford heeft geen verplichtingen tov de toelevering).
- De laatste 4 jaren waren er veel economische werkloosheidsdagen en in 2012 toppunt met meer dan 100 dopdagen. Op deze dagen betaalt men bij de belastingsaanslag naar gelang de gezinssituatie en aftrek tot 3.000 Euro terug. Vele mensen komen niet rond (hun gemiddeld uurloon ligt ongeveer 5 Euro lager dan de Ford).
-Hierdoor zijn er zeer velen in financiele problemen gekomen (het loonbeslag ligt, houdt U vast, boven de 50%!).
Men wenst nu 40 opeenvolgende dagen te werken (40.000 wagens of ongeveer 1/3 van vorig jaar en wetende dat de verkoop ingestort is - men kan ervanuit gaan dat er dan de rest vh jaar niet veel auto's meer gemaakt worden, men denkt daarom dat Ford veel vroeger gaat sluiten dan eind 2014).
Men krijgt indien men dat hoge aantal bereikt (en dat is zeer zwaar) een premie van 40% waarvan het grootste gedeelte naar Di Rupo gaat.
- Ondertussen start het sociaal overleg op maar de toelevering zit daar niet bij betrokken want Ford heeft geen zaken met ons. Nadat de bonden en Ford eruit zijn (kan lang duren) beginnen pas de onderhandelingen ts de vakbonden vd toeleveringsbedrijven met hun respect. werkgever. De toeleveringsbedrijven bestaan 13 j (lage anciënniteit en veel lagere lonen en veel minder kapitaalkrachtige werkgever).
U voelt het dus aankomen...
Wat is het probleem dus : men krijgt de mensen vd toelevering niet meer gemotiveerd omdat ze weten dat de nest gaat sluiten, geen of zeer lage premies dus wettelijke vooropzeg gaan krijgen, er nog weinig gewerkt gaat worden en de mensen elkaar opfokken en zieker en zieker maken.
Dit kan enkel opgelost worden indien er snel een sociaal plan afgesloten wordt waarbij iedereen, ook de mensen vd toelevering een fatsoenlijke gouden handdruk krijgen.Dan heeft men duidelijkheid en weet men waar men aan toe is.

Dat is al heel wat interesanter dan de opening van deze topic.

Met alle respect, ik denk niet dat jullie veel gaan halen.
En wel om de volgende reden, dit scenario is niet nieuw.
Zowel bij Ford als bij de toeleveringsbedrijven weten ze ondertussen zeer goed hoe de vakbonden te werk gaan. En zij spelen daar op in...
Men verwacht dit soort, ondertussen maar al te voorspelbare, reacties en gaat er dus om te beginnen genadeloos met de botte bijl in. Veel harder dan ze verwachten vol te kunnen houden.
En zie... daar komen de vakbonden en de harde acties! Die zullen dit varkentje eens even wassen!
Resultaat, bedrijven gaan beetje bij beetje toegevingen doen tot de vakbonden genoeg reclame voor zichzelf hebben kunnen maken en jullie...
Jullie krijgen uiteindelijk waarschijnlijk nog minder dan de bedrijven bij aanvang ingeschat hebben als maximum afkoopsom.
Want bij de vakbond weten ze ook dat dit eigenlijk een onderhandeling is met vooraf in stilzwijgen georchestreerde afspraken.
Wie weet haalt één van jullie vakbondsmensen er nog een extraatje uit en mag zij of hij binnenkort minister spelen...

Hoeveel keer zagen we dit scenario al?

daiwa 9 januari 2013 02:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6489889)
Het bewijs dat de deelnemers voor bijna 50% antidemocratisch zijn.

Op een druk bijgewoonde meeting hebben militanten van de vakbonden.

Zegt genoeg zeker?

Gamla 9 januari 2013 03:58

Sedert de sluiting van de koolmijnen is het sympathiseren met ontslagen werknemers een verplicht nummer geworden. Solidair met dit en solidair met dat. Ik zal zelf wel bepalen met wie ik 'solidair' wil zijn. Dat gebleir ook altijd.

demonen 9 januari 2013 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6489992)
Dat is al heel wat interesanter dan de opening van deze topic.

Met alle respect, ik denk niet dat jullie veel gaan halen.
En wel om de volgende reden, dit scenario is niet nieuw.
Zowel bij Ford als bij de toeleveringsbedrijven weten ze ondertussen zeer goed hoe de vakbonden te werk gaan. En zij spelen daar op in...
Men verwacht dit soort, ondertussen maar al te voorspelbare, reacties en gaat er dus om te beginnen genadeloos met de botte bijl in. Veel harder dan ze verwachten vol te kunnen houden.
En zie... daar komen de vakbonden en de harde acties! Die zullen dit varkentje eens even wassen!
Resultaat, bedrijven gaan beetje bij beetje toegevingen doen tot de vakbonden genoeg reclame voor zichzelf hebben kunnen maken en jullie...
Jullie krijgen uiteindelijk waarschijnlijk nog minder dan de bedrijven bij aanvang ingeschat hebben als maximum afkoopsom.
Want bij de vakbond weten ze ook dat dit eigenlijk een onderhandeling is met vooraf in stilzwijgen georchestreerde afspraken.
Wie weet haalt één van jullie vakbondsmensen er nog een extraatje uit en mag zij of hij binnenkort minister spelen...

Hoeveel keer zagen we dit scenario al?

Deze actie wordt niet gedragen door de vakbonden en ook niet door de meeste mensen vd toelevering. De meesten willen werken omdat ze financieel in de problemen zitten. De oproerkraaiers zijn ondertussen zelf opgestapt uit de vakbonden of eruit gegooid. Het gaat over ongeveer 50 mensen. De overigen zijn mensen vd PVDA die daar niet werken en die de zaak komen ophitsen. Die vertellen tegen de mensen oa dat ze recht hebben op loon tot 2020 en dat ze dat zeker gaan krijgen als ze actie voeren. Vele mensensen vd toelevering zijn laaggeschoold en/of radeloos (huis af te betalen, pas gehuwd, kinderen, ....) en die trappen daarin.

demonen 9 januari 2013 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 6490015)
Op een druk bijgewoonde meeting hebben militanten van de vakbonden.

Zegt genoeg zeker?

Dit klopt dus niet.
Het gaat over 50 oproerkraaiers en ongeveer 200 PVDA-leden die niets met Ford of toelevering te maken hebben (lees BUITENSTAANDERS) die DAGELIJKS aan de picketten de mensen komen ophitsen!

Txiki 9 januari 2013 07:48

Wie trapt er nu in een "belofte van werkzekerheid tot 2020"???

demonen 9 januari 2013 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6490074)
Wie trapt er nu in een "belofte van werkzekerheid tot 2020"???

Dit werd op papier bevestigd door Ford Europe en mondeling bevestigd door Ford Amerika in Detroit.

Another Jack 9 januari 2013 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6490078)
Dit werd op papier bevestigd door Ford Europe en mondeling bevestigd door Ford Amerika in Detroit.

Om het met een boutade te zeggen:
"Wie gelooft die mensen nog?"

Boduo 9 januari 2013 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6490074)
Wie trapt er nu in een "belofte van werkzekerheid tot 2020"???

Het plan v.d. werkgevers is gelukt: verdeel en heers.
De mensen v.d. toeleveringsbedrijven hebben de sleutel in handen. (Werd daar gestemd over staken-niet staken ?)
Zoals het er nu uit ziet, rollen er vandaag weinig of geen auto's buiten.

demonen 9 januari 2013 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6490081)
Het plan v.d. werkgevers is gelukt: verdeel en heers.
De mensen v.d. toeleveringsbedrijven hebben de sleutel in handen. (Werd daar gestemd over staken-niet staken ?)
Zoals het er nu uit ziet, rollen er vandaag weinig of geen auto's buiten.

Ja, wij hebben ook moeten stemmen.
Er zal NIET gewerkt worden dus NUL auto's.

Boduo 9 januari 2013 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6490083)
Ja, wij hebben ook moeten stemmen.
Er zal NIET gewerkt worden dus NUL auto's.

Wat waren de uitslagen v.d. stemmingen bij de toeleveranciers ?

manta 9 januari 2013 08:15

Komen de toeleveringsbedrijven dan niet in extra problemen? Als die hun leveringen niet nakomen zijn het die bedrijven die de last krijgen.

Boduo 9 januari 2013 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6490088)
Komen de toeleveringsbedrijven dan niet in extra problemen? Als die hun leveringen niet nakomen zijn het die bedrijven die de last krijgen.

Die bedrijven zitten sowieso in de problemen.
De miserie is begonnen met Ford die zijn (schriftelijke) beloften NIET nakomt.
Er zullen vandaag waarschijnlijk géén auto's v.d. band rollen.

subocaj 9 januari 2013 09:23

Stem allen N-VA dan mogen werkgevers in de toekomst aangegane beloften en contracten in de prullenbak gooien.
Stakingsrecht ook de prullenbak in en Voka, VBO en Unizo zijn tevreden.
Het zwijg, werk hard, lang en flexibel, zoals ik als werkgever wil staat voor de deur.
Heb je klachten, daar is de deur.
En dat is allemaal de schuld van de PvdA, want die horen thuis in een cordon sanitair.
Die durven zelfs voorstellen dat wij als werkgevers met minder moeten toekomen.
Hoe durven ze.
Trouwens hoe durven die werknemers die hun kloten hier jaren hebben afgedraaid om mijn winsten veilig te stellen ook nog een sluitingspremie te vragen.
Een echte schande.

Boduo 9 januari 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6490123)
Stem allen N-VA dan mogen werkgevers in de toekomst aangegane beloften en contracten in de prullenbak gooien.
Stakingsrecht ook de prullenbak in en Voka, VBO en Unizo zijn tevreden.
Het zwijg, werk hard, lang en flexibel, zoals ik als werkgever wil staat voor de deur.
Heb je klachten, daar is de deur.
En dat is allemaal de schuld van de PvdA, want die horen thuis in een cordon sanitair.
Die durven zelfs voorstellen dat wij als werkgevers met minder moeten toekomen.
Hoe durven ze.
Een echte schande.

In het parlement durft men voorstellen dat de bedrijven óók fatsoenlijke belastingen betalen.
Een echte schande.

De schoofzak 9 januari 2013 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6490123)
Stem allen N-VA dan mogen werkgevers in de toekomst aangegane beloften en contracten in de prullenbak gooien.
Stakingsrecht ook de prullenbak in en Voka, VBO en Unizo zijn tevreden.
Het zwijg, werk hard, lang en flexibel, zoals ik als werkgever wil staat voor de deur.
Heb je klachten, daar is de deur.
En dat is allemaal de schuld van de PvdA, want die horen thuis in een cordon sanitair.
Die durven zelfs voorstellen dat wij als werkgevers met minder moeten toekomen.
Hoe durven ze.
Trouwens hoe durven die werknemers die hun kloten hier jaren hebben afgedraaid om mijn winsten veilig te stellen ook nog een sluitingspremie te vragen.
Een echte schande.

Stem allen pvda !
Dan beginnen ze met iedereen van Ford verder te laten werken, zodat auto's gemaakt worden die niet verkocht raken. Da's niet erg: laat ze maar roesten op de parking van het bedrijf. En de staat betaalt wel.
En omdat de staat dan verarmt, gaat men overschakelen op goedkopere auto's, gelijk de Lada.
Iedereen in de communistische monarchie b. die meer dan 1800 € verdient, wordt dan verplicht om zo'n lada te kopen. Of twee lada's, als ge een eigen huis hebt dat voor meer dan de helft afbetaald is.
Andere auto's mogen niet meer ingevoerd worden, tenzij ze uit ook communistische staten komen.
Positief vooral: oldtimers stijgen in waarde.

Wat mij betreft: van die pvda-boeren geen eieren.

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be