Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Mag je een stichting oprichten enkel voor niet-godsdiensten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181701)

BonBon 11 januari 2013 10:06

Mag je een stichting oprichten enkel voor niet-godsdiensten

Koningin Fabbe heeft blijkbaar volledig conform de wet een stichting opgericht en het geld moet exclusief verdeeld worden naar Katholieke initiatieven, mag je ook zoiets oprichten die net niet-godsdienstig is of ben je dan racist?

Amon_Re 11 januari 2013 22:21

Je mag niet discrimineren op basis van religie, dus neen, dat mag niet.

flatliner 11 januari 2013 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6494527)

Maar definieer eens, op basis van religie,

iedere godsdienst discrimineerd al uit definitie, omdat ze zichzelf al als "uitverkoren" beschouwen. Omdat ze in hun godsdienst hun god als de enige en beste beschouwen.

cookie monster 11 januari 2013 22:35

Ik zou niet weten wat het probleem is , dus ja , gewoon doen !!

BonBon 11 januari 2013 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6494548)
Ik zou niet weten wat het probleem is , dus ja , gewoon doen !!

Omdat je discrimineert natuurlijk, enkel godsdiensten mogen hier discrimineren en omdat atheïsme geen godsdienst is mag ik niet hetzelfde doen. In het geval met een stichting ook, denk ik toch.

BonBon 11 januari 2013 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6494527)

Die stichting van Fabbe doet het wel, het geld moet naar Christelijke doelen gaan. Dat is discrimineren op basis van religie.

Als ik dan (hypothetisch) hetzelfde wil doen voor niet-godsdienstige doelen dan mag het niet?

Discriminerende wetten hier zeg. :-(

Amon_Re 11 januari 2013 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6494590)
Die stichting van Fabbe doet het wel, het geld moet naar Christelijke doelen gaan. Dat is discrimineren op basis van religie.

Als ik dan (hypothetisch) hetzelfde wil doen voor niet-godsdienstige doelen dan mag het niet?

Yup. Religies mogen discrimineren. Al de rest niet.

Robinus V 12 januari 2013 02:30

Veel geruchten hier.

Kan iemand me het wetsvoorstel tonen waaruit zou blijken dat je geen stichting mag oprichten die geld door stort naar niet-godsdienstige initiatieven?

Het lijkt me een groot onzingehalte te hebben.

Garry 12 januari 2013 02:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6494590)

Stel dat ik de loto win. Ik heb het geld niet echt meer nodig en steek het in een stichtingwelke een groot auto-museum opricht. Dan is dat toch geen discriminatie omdat andere musea daar geen cent van oogsten?

cookie monster 13 januari 2013 05:08

Da' noemen ze een investering ;)

Amon_Re 13 januari 2013 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6494936)
Stel dat ik de loto win. Ik heb het geld niet echt meer nodig en steek het in een stichtingwelke een groot auto-museum opricht. Dan is dat toch geen discriminatie omdat andere musea daar geen cent van oogsten?

Uiteraard niet, maar als je een stichting opricht die enkel musea steunt waarvan de eigenaars atheïsten zijn dan discrimineer je wel.

giserke 13 januari 2013 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6493377)
Koningin Fabbe heeft blijkbaar volledig conform de wet een stichting opgericht en het geld moet exclusief verdeeld worden naar Katholieke initiatieven, mag je ook zoiets oprichten die net niet-godsdienstig is of ben je dan racist?

Je mag zoiets oprichten voor vrijzinnige initiatieven. Dit mag.

giserke 13 januari 2013 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6494586)
Omdat je discrimineert natuurlijk, enkel godsdiensten mogen hier discrimineren en omdat atheïsme geen godsdienst is mag ik niet hetzelfde doen. In het geval met een stichting ook, denk ik toch.

Neen niet waar. Je meot wel specivieren volgens de VZW wet naar waar gelden gaan.

giserke 13 januari 2013 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6496298)
Uiteraard niet, maar als je een stichting opricht die enkel musea steunt waarvan de eigenaars atheïsten zijn dan discrimineer je wel.

Niet waar, iedere burger is vrij giften aan een religie te geven naar keuze.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be