Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Deus ex machina in O.-Vlaanderen : de arrondissementscommissaris (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182155)

Anselmo 22 januari 2013 14:44

Deus ex machina in O.-Vlaanderen : de arrondissementscommissaris

Ongelooflijk !
Om de benoeming van de nieuwe gouverneur op de lange baan te kunnen schuiven gaat men een arrondissementscommissaris ! uit zijn winterslaap wekken.
Deze totaal vergeten en overbodige ambtenaar, die zowat 100.000 € per jaar kost en over een al even onnuttige adjunct beschikt, mag als Chinese vrijwilliger de gouverneursstoel gaan warm houden voor een O-VLD'er.
Deze arrondissementscommissarissen (wat een woord!) zijn een archaïsch overblijfsel uit Napoleontische tijden en het ambt bij uitstek om een aantal politieke creaturen een rustig en goedbetaald baantje te bezorgen. ( zie de benoeming van A.Martens, de dochter van...)
Niemand , ook niet op dit forum, die bovendien voor de vuist kan zeggen kan zeggen wat deze lui doen.

Heel dit theater wordt opgevoerd om de kandidaat van de N-VA een voet dwars te zetten.
Het zou me niet verwonderen , wanneer Briers binnenkort heel dit gedoe laat voor wat het is.
Dan kan de O-VLD triomferen.
Wat een mentaliteit heeft deze partij.
Werkelijk geen schaamte.
Rara, benieuwd welke partijkaart die Dejaegher heeft !
Citaat:

Walter Dejaegher wellicht tijdelijk gouverneur Oost-Vlaanderen

Als er vóór 1 februari geen opvolger aangeduid wordt voor Oost-Vlaams gouverneur André Denys, die met pensioen gaat, dan wordt vermoedelijk Walter Dejaegher waarnemend gouverneur. Dat is vernomen op het kabinet van de gouverneur.

Het is uiteindelijk de Vlaamse regering die daarover de knoop doorhakt, maar van de drie arrondissementscommissarissen in Oost-Vlaanderen heeft Dejaegher de meeste anciënniteit. De 58-jarige Dejaegher heeft André Denys de voorbije acht jaar ook altijd vervangen tijdens diens afwezigheid.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...aanderen.dhtml

Vlaanderen Boven 22 januari 2013 15:01

Ik wist zelfs niet dat zoiets bestond. Welke bevoegdheden heeft die man zoal? Supervisie van het gerecht?

Amon_Re 22 januari 2013 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6507867)
Ik wist zelfs niet dat zoiets bestond. Welke bevoegdheden heeft die man zoal? Supervisie van het gerecht?

Kranten lezen denk ik

Vrijheideerst 22 januari 2013 16:23

Koffie drinken.

Distel 22 januari 2013 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6507905)
Kranten lezen denk ik

Mèt koffie, weliswaar. Gelieve dit sleutelambt niet te onderwaarderen.

Distel 22 januari 2013 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6507918)
Koffie drinken.

Je was me voor ;-)

Geert C 22 januari 2013 16:29

Citaat:

Volgens de website van de provincie Oost-Vlaanderen is die man hoofd van de directie politiezaken en wapens, wat inhoudt:
- politiezaken: coördinatie, bestuurlijke politie, verkeersveiligheid, criminaliteitspreventie, administratief toezicht lokale politiezones en brandweer
- tijdelijke opslag van springstoffen
- burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering motorwedstrijden
- vertalingen van officiële administratieve documenten
- wapenvergunningen

Google is je vriend. ;-)

Txiki 22 januari 2013 23:09

Belachelijke VLD

omaplop 22 januari 2013 23:40

dus eigenlijk een beetje een dubbelganger van de goeverneur.(qua taken)

Jan van den Berghe 22 januari 2013 23:45

Citaat:

Hier staat het een en ander te lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrondissementscommissaris

Paultje 23 januari 2013 07:30

De gouverneur door het volk van de provincie laten kiezen amen en uit
Maar ja dat zou democratisch zijn nietwaar

Paultje 23 januari 2013 07:32

OVLD doet dit om zich in de kijker te plaatsen alleen denk ik dat dit averrechts gaat werken hopelijk zijn we van hen af in 2014 als ze de kiesdrempel niet meer halen

Amon_Re 23 januari 2013 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paultje (Bericht 6508458)
OVLD doet dit om zich in de kijker te plaatsen alleen denk ik dat dit averrechts gaat werken hopelijk zijn we van hen af in 2014 als ze de kiesdrempel niet meer halen

Die kerel blijkt OVLD'r te zijn....

De schoofzak 23 januari 2013 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paultje (Bericht 6508457)
De gouverneur door het volk van de provincie laten kiezen amen en uit
Maar ja dat zou democratisch zijn nietwaar

Helemaal juist is dat niet.

Bestudeer eens de verschillende staatsvormen binnen het democratisch spectrum.
Kijk eens naar de reden van bestaan van de Franse prefect.

Kijk eens naar Nederland, waar de burgemeester ... nooit verkozen is !! Hij of zij is in kikkerlandje een ambtenaar die benoemd wordt, zo ongeveer als onze gouverneur. Hun eerste en volgende schepen(en) (wethouder) is/zijn wel verkozenen.

Zelfs al is een staat zeer gedecentraliseerd ingericht qua bevoegdheden, er moet altijd een lokaal ingeplante bewaker van het hoger belang zijn.
Daarom is onze burgemeester ook niet alleen een lokaal bestuurder. Hij is tegelijk de bewaker van de wetten van de hogere instanties.
(dat het in Wallonië licht anders evolueert, heeft uitsluitend politiek-communautaire bedoelingen, gerelateerd aan de Vlaamse randgemeenten rond Brussel, zelfs al zou dit hardnekkig ontkend worden.)

.

De schoofzak 23 januari 2013 10:26

Als ik het goed begrepen heb, heeft de VLD geen probleem met Briers als gouverneur, maar wel met het feit dat de nva Briers voorstelt als partijloos.

En daarom wil de VLD de procedure veranderen, midden in de benoemingsprocedure die nu aan de gang is.

Het Vlaams spreekwoord zegt: tijdens de match moogt ge de spelregels niet wijzigen.

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be