Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ACV vakbond bepaalt de prijs van het openbaar vervoer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182214)

circe 23 januari 2013 20:26

ACV vakbond bepaalt de prijs van het openbaar vervoer?
 
Dit is nieuw voor me.
Is het de christelijke vakbond die bepaalt wat de prijs van De Lijn zal zijn, en of gepensioneerden nu al of niet gratis mogen rijden?

Ik zou alvast de controle op zwartrijden eerst verhogen, op de lijn waar ik het meeste op rijd, zie ik nooit controle en zie ik evenmin mensen met een ticket. (Per drie ritten ontwaar ik misschien één blanke persoon van middelbare leeftijd die zo vriendelijk is zijn ticketje te ontwaarden, blijkbaar heeft de rest van de tram een abonnement?).

http://www.vandaag.be/binnenland/115...5plussers.html
Citaat:

ACV overweegt hogere tarieven en afschaffing gratis vervoer voor 65-plussers
vind ik leukartikel delen
6 reactiesvandaag, 15:07
Om de ontvangsten bij De Lijn te verhogen, is het voor de christelijke vakbond ACV bespreekbaar om de tarieven te verhogen bovenop de index en om het gratis vervoer voor 65-plussers, mits sociale correcties, af te schaffen. Dat heeft Jan Coolbrandt, nationaal secretaris ACV-Openbare Diensten, aan Belga gezegd.


Vorige week trok ACOD-topman Karel Stessens aan de alarmbel. De Vlaamse regering moest volgens hem dringend knopen doorhakken rond het verwachte inkomstenplan bij De Lijn. Hoe langer de regering wacht, hoe moeilijker het voor De Lijn wordt op bepaalde doelstellingen te halen. Stessens vreesde ook dat het personeel de dupe zou kunnen worden van de politieke besluiteloosheid.

Sp.a weigert
Sp.a wil niet dat er geraakt wordt aan het gratis vervoer voor 65-plussers om zo de ontvangsten bij De Lijn op te krikken. "Dat is niet conform het regeerakkoord", zegt Vlaams parlementslid Jan Roegiers aan Belga. Sp.a is wel bereid te praten over een "ruime indexering" van de tarieven.

Roegiers reageert daarmee op uitspraken van ACV-vakbondsman Jan Coolbrandt. Die had woensdag laten verstaan dat het voor de christelijke vakbond bespreekbaar is om de tarieven te verhogen bovenop de index en om het gratis vervoer voor 65-plussers, mits sociale correcties, af te schaffen.

Anderstalige reclame
Volgens Roegiers zijn er andere mogelijkheden om de ontvangsten bij De Lijn te verhogen. "We denken aan hogere reclame-inkomsten, bijvoorbeeld door het toelaten van anderstalige reclame. Daarnaast kan de strijd tegen zwartrijders worden opgedreven. Ook het aanrekenen van een éénmalige kost voor de MOBIB-kaart (de elektronische chipkaart, nvdr) is voor ons bespreekbaar", legt Roegiers uit.

Daarnaast wil de sp.a ook een "ruime indexering" toelaten. Het gaat dan om een indexering waarbij ook rekening gehouden wordt met een aantal gestegen kosten zoals de brandstofkosten. "Maar daar bovenop nog een tariefverhoging doorvoeren kan voor ons niet. De voorbije jaren is gesnoeid in het aanbod en is de kwaliteit van de dienstverlening gedaald. De mensen dan meer laten betalen voor een slechtere dienstverlening kan echt niet", aldus Roegiers
Wanneer mogen gepensioneerden de vakbonden gaan verkiezen? of wacht, nee, die worden niet verkozen zeker hé?

De schoofzak 23 januari 2013 20:35

Het ACV bepaalde mede de prijs van een Arcopar-aandeel ... en dat niet in het minst via hun acv-gekende politiekers.

Maar toch zijn zij klein bier, maar echt klein bier, vergeleken met de vrienden van Di Rupo.

.

Perzik 23 januari 2013 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6509325)
Dit is nieuw voor me.
Is het de christelijke vakbond die bepaalt wat de prijs van De Lijn zal zijn, en of gepensioneerden nu al of niet gratis mogen rijden?

Ik zou alvast de controle op zwartrijden eerst verhogen, op de lijn waar ik het meeste op rijd, zie ik nooit controle en zie ik evenmin mensen met een ticket. (Per drie ritten ontwaar ik misschien één blanke persoon van middelbare leeftijd die zo vriendelijk is zijn ticketje te ontwaarden, blijkbaar heeft de rest van de tram een abonnement?).

http://www.vandaag.be/binnenland/115...5plussers.html


Wanneer mogen gepensioneerden de vakbonden gaan verkiezen? of wacht, nee, die worden niet verkozen zeker hé?

De meeste mensen zullen wel een abbonement hebben. Ikzelf betaal altijd per sms

babipanggang 23 januari 2013 22:05

Ik heb nog nooit controle gehad op een tram in Antwerpen. En ik neem die wel vrij vaak.
Doordat er amper controles zijn, creëer je als overheid ook automatisch een sfeer, waarin mensen die wel ontwaarden of een abonnement hebben, zich gaan afvragen of zij de enige zijn die zich aan de regels houden of niet. Als ik de bus neem, waar ik wel al paar keer controle heb gehad, dan merk ik dat na de controle de mensen altijd hoor zeggen: "dit zouden ze meer moeten doen". Je weet dan ineens wie er parasiteert op de dienstverlening, en je stimuleert de mensen daardoor juist om meer te betalen.

Mijn inziens zijn bepaalde abonnementen van de lijn gewoon te goedkoop. Bejaarden reizen gratis, omnio abonnement voor maar 32 euro per jaar.

De lijn zorgt enerzijds voor basismobiliteit voor iedereen in de samenleving, maar door te hard te focussen op lage tarieven voor bepaalde groepen, hebben ze niet genoeg inkomsten, waardoor ze niet de investeringen kunnen doen die zouden zorgen dat de lijn ook aangenaam is en zo mensen kan overtuigen om de auto thuis te laten... Daardoor is de frequentie te laag en is het materieel soms te verouderd. (het is niet aangeraden om in de zomer in kostuum een bus of PCC-tram te nemen vooraleer je moet werken)

eno2 23 januari 2013 22:27

Gratis rijden voor ouwe rijkjes is ergerlijk overbodig

lombas 23 januari 2013 22:30

Voor een povere tweehonderddertig (?) euro per jaar, waarvan dan nog eens een flink gedeelte wordt terugbetaald door mijn werkgever, rijd ik graag geabonneerd op tram, bus en premetro door heel Vlaanderen.

Ik denk dat vele 65+'ers toch geen enkele moeite hiermee kunnen hebben.

eno2 23 januari 2013 22:59

Ik reed bus tussen De Haan en Gent regelmatig omdat dat voor mij gratis was.

Nou, twee en een half uur bussen enkele richting ipv nog geen uur met bus-trein , dat was toch geen pretje.

De schoofzak 24 januari 2013 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6509438)
Gratis rijden voor ouwe rijkjes is ergerlijk overbodig

Hoeveel belastingen zou een ongeschoolde arbeider over gans zijn loopbaan te samen geteld, betaald hebben als hij met pensioen gaat ?

Wel, ik vind dat eenieder, hoe rijk ook, die evenveel of meer dan die arbeider betaald heeft, ook mag genieten van gratis vervoer. Niet alleen op de bus/tram maar ook op de binnenlandse trein.

Met die correctie: met mag er gerust 50 euro per jaar voor vragen, voor die vrijgeleide.
Of met een systeem als Oyster in Londen: toch betalen per gereden traject/zone/kilometer. Kwestie van het beste principe van allemaal ("de vervuiler betaalt") in ere te houden. Maar voor bejaarden dan een evenredige korting.


Blijf ik nog wel in mijn maag zitten met de discriminatie: woon je in een klein dorpje, op enige afstand van de dorpskern, dan ben je quasi niks met dat gratis vervoer.

.

schaduw 24 januari 2013 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6509325)
Dit is nieuw voor me.
Is het de christelijke vakbond die bepaalt wat de prijs van De Lijn zal zijn, en of gepensioneerden nu al of niet gratis mogen rijden?

Ik zou alvast de controle op zwartrijden eerst verhogen, op de lijn waar ik het meeste op rijd, zie ik nooit controle en zie ik evenmin mensen met een ticket. (Per drie ritten ontwaar ik misschien één blanke persoon van middelbare leeftijd die zo vriendelijk is zijn ticketje te ontwaarden, blijkbaar heeft de rest van de tram een abonnement?).

http://www.vandaag.be/binnenland/115...5plussers.html


Wanneer mogen gepensioneerden de vakbonden gaan verkiezen? of wacht, nee, die worden niet verkozen zeker hé?


Volgens cijfers van De Lijn die ik me herinner is meer dan 90 % van de gecontroleerde gebruikers in orde met hun vervoersbewijzen. Niet genoeg maar er betaalt dus wel meer dan een enkeling op de tram.

babipanggang 24 januari 2013 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 6509653)
Volgens cijfers van De Lijn die ik me herinner is meer dan 90 % van de gecontroleerde gebruikers in orde met hun vervoersbewijzen. Niet genoeg maar er betaalt dus wel meer dan een enkeling op de tram.

Het was laatst nog in het nieuws dat ze hier in Antwerpen niet op elke lijn durven/mogen controleren, en dat het net op die plaatsen zal zijn dat er meer nood aan is. Je kan dus bepaalde cijfers positiever maken, door enkel bepaalde lijnen te controleren waarvan je weet dat er minder zwartrijders zijn...

backfire 24 januari 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6509438)
Gratis rijden voor ouwe rijkjes is ergerlijk overbodig

Oude rijken nemen het openbare vervoer niet.

eno2 24 januari 2013 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 6509714)
Oude rijken nemen het openbare vervoer niet.

Behalve dat de kusttram en de tram barstensvol ouwetjes zit

Karel Martel B 24 januari 2013 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 6509653)
Volgens cijfers van De Lijn die ik me herinner is meer dan 90 % van de gecontroleerde gebruikers in orde met hun vervoersbewijzen.

Ze kiezen dan ook de trajecten en tijdstippen waarop ze controleren zorgvuldig om dit getal zo hoog mogelijk te houden.

circe 24 januari 2013 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babipanggang (Bericht 6509685)
Het was laatst nog in het nieuws dat ze hier in Antwerpen niet op elke lijn durven/mogen controleren, en dat het net op die plaatsen zal zijn dat er meer nood aan is. Je kan dus bepaalde cijfers positiever maken, door enkel bepaalde lijnen te controleren waarvan je weet dat er minder zwartrijders zijn...

Ik zou op lijn 24 en op lijn 3 vanaf Astrid ook niet durven controleren zonder een of twee potige bodyguards.

Ik ken zelfs (bejaarde) mensen die liever twee blokjes omlopen en daar een andere tram nemen om zo tram 24 te kunnen vermijden. 't is maar een onveiligheidsGEVOEL nietwaar.

Boduo 24 januari 2013 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6509438)
Gratis rijden voor ouwe rijkjes is ergerlijk overbodig

Ouwe rijkjes rijden met hun wagen of met een taxi.

Boduo 24 januari 2013 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6509781)
Behalve dat de kusttram en de tram barstensvol ouwetjes zit

Niet altijd hé !
Op de kusttram is er héél weinig controle !!!

Boduo 24 januari 2013 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6509829)
Ze kiezen dan ook de trajecten en tijdstippen waarop ze controleren zorgvuldig om dit getal zo hoog mogelijk te houden.

vwal�*: we zijn er weer: met statistieken is het zoals met bikini's

Boduo 24 januari 2013 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6509325)
Dit is nieuw voor me.
Is het de christelijke vakbond die bepaalt wat de prijs van De Lijn zal zijn, en of gepensioneerden nu al of niet gratis mogen rijden?

Ik zou alvast de controle op zwartrijden eerst verhogen, op de lijn waar ik het meeste op rijd, zie ik nooit controle en zie ik evenmin mensen met een ticket. (Per drie ritten ontwaar ik misschien één blanke persoon van middelbare leeftijd die zo vriendelijk is zijn ticketje te ontwaarden, blijkbaar heeft de rest van de tram een abonnement?).

http://www.vandaag.be/binnenland/115...5plussers.html


Wanneer mogen gepensioneerden de vakbonden gaan verkiezen? of wacht, nee, die worden niet verkozen zeker hé?

Coolbrandt zal het ABVV op z'n weg tégen komen...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be