![]() |
ACV vakbond bepaalt de prijs van het openbaar vervoer?
Dit is nieuw voor me.
Is het de christelijke vakbond die bepaalt wat de prijs van De Lijn zal zijn, en of gepensioneerden nu al of niet gratis mogen rijden? Ik zou alvast de controle op zwartrijden eerst verhogen, op de lijn waar ik het meeste op rijd, zie ik nooit controle en zie ik evenmin mensen met een ticket. (Per drie ritten ontwaar ik misschien één blanke persoon van middelbare leeftijd die zo vriendelijk is zijn ticketje te ontwaarden, blijkbaar heeft de rest van de tram een abonnement?). http://www.vandaag.be/binnenland/115...5plussers.html Citaat:
|
Het ACV bepaalde mede de prijs van een Arcopar-aandeel ... en dat niet in het minst via hun acv-gekende politiekers.
Maar toch zijn zij klein bier, maar echt klein bier, vergeleken met de vrienden van Di Rupo. . |
Citaat:
|
Ik heb nog nooit controle gehad op een tram in Antwerpen. En ik neem die wel vrij vaak.
Doordat er amper controles zijn, creëer je als overheid ook automatisch een sfeer, waarin mensen die wel ontwaarden of een abonnement hebben, zich gaan afvragen of zij de enige zijn die zich aan de regels houden of niet. Als ik de bus neem, waar ik wel al paar keer controle heb gehad, dan merk ik dat na de controle de mensen altijd hoor zeggen: "dit zouden ze meer moeten doen". Je weet dan ineens wie er parasiteert op de dienstverlening, en je stimuleert de mensen daardoor juist om meer te betalen. Mijn inziens zijn bepaalde abonnementen van de lijn gewoon te goedkoop. Bejaarden reizen gratis, omnio abonnement voor maar 32 euro per jaar. De lijn zorgt enerzijds voor basismobiliteit voor iedereen in de samenleving, maar door te hard te focussen op lage tarieven voor bepaalde groepen, hebben ze niet genoeg inkomsten, waardoor ze niet de investeringen kunnen doen die zouden zorgen dat de lijn ook aangenaam is en zo mensen kan overtuigen om de auto thuis te laten... Daardoor is de frequentie te laag en is het materieel soms te verouderd. (het is niet aangeraden om in de zomer in kostuum een bus of PCC-tram te nemen vooraleer je moet werken) |
Gratis rijden voor ouwe rijkjes is ergerlijk overbodig
|
Voor een povere tweehonderddertig (?) euro per jaar, waarvan dan nog eens een flink gedeelte wordt terugbetaald door mijn werkgever, rijd ik graag geabonneerd op tram, bus en premetro door heel Vlaanderen.
Ik denk dat vele 65+'ers toch geen enkele moeite hiermee kunnen hebben. |
Ik reed bus tussen De Haan en Gent regelmatig omdat dat voor mij gratis was.
Nou, twee en een half uur bussen enkele richting ipv nog geen uur met bus-trein , dat was toch geen pretje. |
Citaat:
Wel, ik vind dat eenieder, hoe rijk ook, die evenveel of meer dan die arbeider betaald heeft, ook mag genieten van gratis vervoer. Niet alleen op de bus/tram maar ook op de binnenlandse trein. Met die correctie: met mag er gerust 50 euro per jaar voor vragen, voor die vrijgeleide. Of met een systeem als Oyster in Londen: toch betalen per gereden traject/zone/kilometer. Kwestie van het beste principe van allemaal ("de vervuiler betaalt") in ere te houden. Maar voor bejaarden dan een evenredige korting. Blijf ik nog wel in mijn maag zitten met de discriminatie: woon je in een klein dorpje, op enige afstand van de dorpskern, dan ben je quasi niks met dat gratis vervoer. . |
Citaat:
Volgens cijfers van De Lijn die ik me herinner is meer dan 90 % van de gecontroleerde gebruikers in orde met hun vervoersbewijzen. Niet genoeg maar er betaalt dus wel meer dan een enkeling op de tram. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken zelfs (bejaarde) mensen die liever twee blokjes omlopen en daar een andere tram nemen om zo tram 24 te kunnen vermijden. 't is maar een onveiligheidsGEVOEL nietwaar. |
Citaat:
|
Citaat:
Op de kusttram is er héél weinig controle !!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be