Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Republiek Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182272)

Max van Dietschland 24 januari 2013 20:47

Republiek Vlaanderen
 
Republiek Vlaanderen

In deze topic zal ik eens een poging doen om een realistisch voorbeeld te geven hoe een Vlaamse republiek er zou kunnen uitzien.

Grondgebied:
De republiek Vlaanderen zou bestaan uit huidige Vlaamse gewest + het Brusselse gewest. Brussel wordt de hoofdstad van Vlaanderen EN de hoofdstad van Wallonië. Er zal dus een gezamenlijk bestuur komt van Brussel-Hoofdstad. Dat betekent dat de helft van de zetels in de Brusselse gemeenteraad voor Wallonië is en dat de andere helft voor Vlaanderen is. Het het stadsbestuur moet de steun krijgen van de helft + 1 van de Vlaamse zetels en de helft +1 van de Waalse zetels. Ook het schepencollege moet bestaan uit de helft Vlamingen en de helft Walen. Brussel wordt verdeeld in districten net zoals Antwerpen waar dezelfde regels gelden als de gemeenteraad. Randgemeenten zoals Anderlecht en Molenbeek worden districten binnen Brussel-Hoofdstad. Het Brusselse gewest verdwijnt.

Vlaanderen zal bestaan uit 4 provincies:
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant (bestaande uit de huidige provincies Vlaams Brabant en Antwerpen) en Limburg.

Om kosten te besparen komt er een fusie tussen de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant. De toekomstige provincie Vlaams Brabant sluit dan ook veel beter aan bij het Vlaamse deel van het historische hertogdom Brabant.

De steden Brussel en Antwerpen behoren niet tot een provincie. De burgemeesters rapporteren rechtstreeks aan de Vlaamse regering (en Brussel ook aan de Waalse regering). Deze steden bestaan ook uit districten waardoor ze in feite een mini provincie zijn.

Er zal een heropwaardering komen van de provincies in de toekomstige Vlaamse republiek. Ze krijgen meer taken toegewezen die nu op gemeentelijk niveau of in intercommunales liggen.

Bestuur
Er zijn dus 3 bestuursniveaus:

Gemeentelijk niveau: waarbij Antwerpen en Brussel bestaan uit districtsraden, geleid door een burgemeester

Provinciaal niveau geleid door een gouverneur.

Vlaams niveau geleid door een minister president.

Het staatshoofd van de republiek Vlaanderen zal ook regeringsleider zijn. Het staatshoofd wordt diegene met het grootste aantal voorkeurstemmen van de grootste partij in het Vlaams Parlement.

Het Vlaams parlement zal bestaan uit 125 zetels.

40 zetels worden verkozen door een ‘’nationale’’ Vlaamse kieskring. (Brusselaars zullen moeten kiezen of ze willen stemmen voor de Vlaamse regering of voor de Waalse regering).

85 zetels worden verkozen volgens 4 provinciale kieskringen + aparte kieskringen voor stad Antwerpen en stad Brussel.

De mensen krijgen dus twee stembiljetten. Het ene stembiljet is voor politici die kandideren voor een uitvoerend mandaat. Dus zij zijn kandidaat minister of minister-president. Deze mensen kandideren op de nationale kieslijst.
Mensen die enkel kandideren voor parlementslid kunnen zich stellen op de provinciale kieslijst.

Om de verkleutering van de politiek tegen te houden zullen kandidaten op de nationale kieslijsten onderworpen worden aan grondige mondelinge en schriftelijke examens door de Vlaamse commissie. De Vlaamse ministers zullen uitsluitend komen uit de verkozenen. Dus gedaan met een Ingrid Lieten of een Philippe Muytters. Ministers zullen zich dus altijd eerst kandidaat moeten stellen en voorafgaand moeten slagen voor de examens willen ze dus op de lijst komen. Voor kandidaat parlementsleden zijn de selectieproeven een stuk gemakkelijker.

De regeringsvorming:
Om eindeloze formaties te voorkomen moet er een regering zijn binnen de 150 dagen na de verkiezingen, zoniet wordt de Vlaamse Raad automatisch ontbonden en komen binnen de 50 dagen nieuwe verkiezingen.
Eens alle zetels zijn toegekend, heeft de grootste partij voor maximum 100 dagen het initiatiefrecht. Indien de grootste partij geen meerderheid heeft en niemand wil samen met die partij regeren, dan kan de grootste partij al eerder het initiatiefrecht doorgeven aan de Vlaamse commissie. De Vlaamse commissie heeft een hele reeks middelen om een crisis op te lossen. Zowieso komt ze aan zet na 150 dagen. De grootste partij mag kiezen met wie ze in zee gaat. Ze moet wel een inhoudelijke inspanning doen om de andere partij aan boord te krijgen. Indien de andere partijen allemaal samen doen tegen de grootste kunnen zij door de Vlaamse commissie besanctioneerd worden. Indien ze doordrijven tot 150 dagen na de verkiezingen en de grootste partij heeft redelijke voorstellen gedaan dan komen er nieuwe verkiezingen zonder de tegenwerkende partijen. Zij moeten dan een legislatuur overslaan. Indien de grootste partij echter weinig of geen inspanningen doet om tot een regering te komen, kan de Vlaamse commissie besluiten dat alle partijen mogen deelnemen aan de nieuwe verkiezingen. Ook een afspiegelingscollege onder leiding van de grootste partij is een mogelijkheid.

De Vlaamse commissie:
Zij speelt dus een erg belangrijke rol bij de regeringsvorming en bij bevoegdheidsconflicten. Zij heeft een bemiddelende rol maar kan ook beslissingen opleggen. Zij kan ook beslissingen van de regering of parlement vernietigen als ze ongrondwettelijk zijn.

De Vlaamse commissie bestaat uit 15 leden buiten de politiek:

De voorzitter is de aartsbisschop van Mechelen-Brussel: dus het hoofd van de katholieke kerk in Vlaanderen.

De katholieke kerk krijgt nog 2 zetels.
De rechterlijke macht krijgt 3 zetels.
Het Vlaamse Wacht (het reguliere leger) krijgt ook 3 zetels.
De Dietsche Militie (orde en veiligheidsdienst) krijgt 2 zetels.
De vakbonden krijgen twee zetels (voor de twee grootste vakbonden).
De werkgeversorganisaties krijgen ook twee zetels.

Later meer over provincie en gemeente...

Munglik 24 januari 2013 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510732)
Republiek Vlaanderen

In deze topic zal ik eens een poging doen om een realistisch voorbeeld te geven hoe een Vlaamse republiek er zou kunnen uitzien.

Grondgebied:
De republiek Vlaanderen zou bestaan uit huidige Vlaamse gewest + het Brusselse gewest. Brussel wordt de hoofdstad van Vlaanderen EN de hoofdstad van Wallonië. Er zal dus een gezamenlijk bestuur komt van Brussel-Hoofdstad. Dat betekent dat de helft van de zetels in de Brusselse gemeenteraad voor Wallonië is en dat de andere helft voor Vlaanderen is. Het het stadsbestuur moet de steun krijgen van de helft + 1 van de Vlaamse zetels en de helft +1 van de Waalse zetels. Ook het schepencollege moet bestaan uit de helft Vlamingen en de helft Walen. Brussel wordt verdeeld in districten net zoals Antwerpen waar dezelfde regels gelden als de gemeenteraad. Randgemeenten zoals Anderlecht en Molenbeek worden districten binnen Brussel-Hoofdstad. Het Brusselse gewest verdwijnt.

Vlaanderen zal bestaan uit 4 provincies:
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant (bestaande uit de huidige provincies Vlaams Brabant en Antwerpen) en Limburg.

Om kosten te besparen komt er een fusie tussen de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant. De toekomstige provincie Vlaams Brabant sluit dan ook veel beter aan bij het Vlaamse deel van het historische hertogdom Brabant.

De steden Brussel en Antwerpen behoren niet tot een provincie. De burgemeesters rapporteren rechtstreeks aan de Vlaamse regering (en Brussel ook aan de Waalse regering). Deze steden bestaan ook uit districten waardoor ze in feite een mini provincie zijn.

Er zal een heropwaardering komen van de provincies in de toekomstige Vlaamse republiek. Ze krijgen meer taken toegewezen die nu op gemeentelijk niveau of in intercommunales liggen.

Bestuur
Er zijn dus 3 bestuursniveaus:

Gemeentelijk niveau: waarbij Antwerpen en Brussel bestaan uit districtsraden, geleid door een burgemeester

Provinciaal niveau geleid door een gouverneur.

Vlaams niveau geleid door een minister president.

Het staatshoofd van de republiek Vlaanderen zal ook regeringsleider zijn. Het staatshoofd wordt diegene met het grootste aantal voorkeurstemmen van de grootste partij in het Vlaams Parlement.

Het Vlaams parlement zal bestaan uit 125 zetels.

40 zetels worden verkozen door een ‘’nationale’’ Vlaamse kieskring. (Brusselaars zullen moeten kiezen of ze willen stemmen voor de Vlaamse regering of voor de Waalse regering).

85 zetels worden verkozen volgens 4 provinciale kieskringen + aparte kieskringen voor stad Antwerpen en stad Brussel.

De mensen krijgen dus twee stembiljetten. Het ene stembiljet is voor politici die kandideren voor een uitvoerend mandaat. Dus zij zijn kandidaat minister of minister-president. Deze mensen kandideren op de nationale kieslijst.
Mensen die enkel kandideren voor parlementslid kunnen zich stellen op de provinciale kieslijst.

Om de verkleutering van de politiek tegen te houden zullen kandidaten op de nationale kieslijsten onderworpen worden aan grondige mondelinge en schriftelijke examens door de Vlaamse commissie. De Vlaamse ministers zullen uitsluitend komen uit de verkozenen. Dus gedaan met een Ingrid Lieten of een Philippe Muytters. Ministers zullen zich dus altijd eerst kandidaat moeten stellen en voorafgaand moeten slagen voor de examens willen ze dus op de lijst komen. Voor kandidaat parlementsleden zijn de selectieproeven een stuk gemakkelijker.

De regeringsvorming:
Om eindeloze formaties te voorkomen moet er een regering zijn binnen de 150 dagen na de verkiezingen, zoniet wordt de Vlaamse Raad automatisch ontbonden en komen binnen de 50 dagen nieuwe verkiezingen.
Eens alle zetels zijn toegekend, heeft de grootste partij voor maximum 100 dagen het initiatiefrecht. Indien de grootste partij geen meerderheid heeft en niemand wil samen met die partij regeren, dan kan de grootste partij al eerder het initiatiefrecht doorgeven aan de Vlaamse commissie. De Vlaamse commissie heeft een hele reeks middelen om een crisis op te lossen. Zowieso komt ze aan zet na 150 dagen. De grootste partij mag kiezen met wie ze in zee gaat. Ze moet wel een inhoudelijke inspanning doen om de andere partij aan boord te krijgen. Indien de andere partijen allemaal samen doen tegen de grootste kunnen zij door de Vlaamse commissie besanctioneerd worden. Indien ze doordrijven tot 150 dagen na de verkiezingen en de grootste partij heeft redelijke voorstellen gedaan dan komen er nieuwe verkiezingen zonder de tegenwerkende partijen. Zij moeten dan een legislatuur overslaan. Indien de grootste partij echter weinig of geen inspanningen doet om tot een regering te komen, kan de Vlaamse commissie besluiten dat alle partijen mogen deelnemen aan de nieuwe verkiezingen. Ook een afspiegelingscollege onder leiding van de grootste partij is een mogelijkheid.

De Vlaamse commissie:
Zij speelt dus een erg belangrijke rol bij de regeringsvorming en bij bevoegdheidsconflicten. Zij heeft een bemiddelende rol maar kan ook beslissingen opleggen. Zij kan ook beslissingen van de regering of parlement vernietigen als ze ongrondwettelijk zijn.

De Vlaamse commissie bestaat uit 15 leden buiten de politiek:

De voorzitter is de aartsbisschop van Mechelen-Brussel: dus het hoofd van de katholieke kerk in Vlaanderen.

De katholieke kerk krijgt nog 2 zetels.
De rechterlijke macht krijgt 3 zetels.
Het Vlaamse Wacht (het reguliere leger) krijgt ook 3 zetels.
De Dietsche Militie (orde en veiligheidsdienst) krijgt 2 zetels.
De vakbonden krijgen twee zetels (voor de twee grootste vakbonden).
De werkgeversorganisaties krijgen ook twee zetels.


Later meer over provincie en gemeente...

U legt de hoogste macht van het land in handen van een onverkozen commissie ???

Eberhard Leclerc 24 januari 2013 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510732)
De katholieke kerk krijgt nog 2 zetels.
...

Goh, waar kinderverkrachten allemaal niet goed voor is.

Krijgt GOD zelf ook nog een zeteltje ergens?

lombas 24 januari 2013 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510732)
een realistisch voorbeeld

(...)

Brussel wordt de hoofdstad van Vlaanderen EN de hoofdstad van Wallonië.

Ze hebben dat nog eens ergens geprobeerd, die idee. Waar was dat nou weer?

Max van Dietschland 24 januari 2013 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6510759)
U legt de hoogste macht van het land in handen van een onverkozen commissie ???

Neen, het Vlaams Parlement is het hoogste macht en is verkozen, zij maken de wetten. Enkel bij zaken in strijd met de grondwet, bij bevoegdheidsconflicten, bij conflicten bij regeringsvorming, heb je een scheidsrechter van buiten de politiek. Dat is toch geen slechte zaak ?

Max van Dietschland 24 januari 2013 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6510779)
Ze hebben dat nog eens ergens geprobeerd, die idee. Waar was dat nou weer?

Dat weet ik niet zeg het mij maar ?

Trouwens ik sta niet alleen met dat idee, ook Bart Dewever is dat idee niet ongenegen.

Een eenzijdig Vlaamse hoofdstad Brussel is niet echt realistisch, tenzij je er oorlog wil om voeren.

Max van Dietschland 24 januari 2013 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6510765)
Goh, waar kinderverkrachten allemaal niet goed voor is.

Krijgt GOD zelf ook nog een zeteltje ergens?

De heilige katholieke Kerk krijgt als maatschappelijke factor het belang die ze verdient, net zoals het leger en het gerecht.

Shadowke 24 januari 2013 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510786)
Dat weet ik niet zeg het mij maar ?

Trouwens ik sta niet alleen met dat idee, ook Bart Dewever is dat idee niet ongenegen.

Een eenzijdig Vlaamse hoofdstad Brussel is niet echt realistisch, tenzij je er oorlog wil om voeren.

al gehoord van het volkerenrecht?
en de hoofdstad van la Wallonie is Namen.

lombas 24 januari 2013 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510786)
Dat weet ik niet zeg het mij maar ?

Jeruzalem.

Munglik 24 januari 2013 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510783)
Neen, het Vlaams Parlement is het hoogste macht en is verkozen, zij maken de wetten. Enkel bij zaken in strijd met de grondwet, bij bevoegdheidsconflicten, bij conflicten bij regeringsvorming, heb je een scheidsrechter van buiten de politiek. Dat is toch geen slechte zaak ?

De commissie moet kandidaten eerst goedkeuren:

Citaat:

Om de verkleutering van de politiek tegen te houden zullen kandidaten op de nationale kieslijsten onderworpen worden aan grondige mondelinge en schriftelijke examens door de Vlaamse commissie.
Ze kunnen partijen uitsluiten uit de verkiezingen.

Citaat:

n na de verkiezingen en de grootste partij heeft redelijke voorstellen gedaan dan komen er nieuwe verkiezingen zonder de tegenwerkende partijen. Zij moeten dan een legislatuur overslaan. Indien de grootste partij echter weinig of geen inspanningen doet om tot een regering te komen, kan de Vlaamse commissie besluiten dat alle partijen mogen deelnemen aan de nieuwe verkiezingen. Ook een afspiegelingscollege onder leiding van de grootste partij is een mogelijkheid.
Ze is de rechterlijke macht maar kan ook beslissingen opleggen:

Citaat:

Zij speelt dus een erg belangrijke rol bij de regeringsvorming en bij bevoegdheidsconflicten. Zij heeft een bemiddelende rol maar kan ook beslissingen opleggen. Zij kan ook beslissingen van de regering of parlement vernietigen als ze ongrondwettelijk zijn.
Het leger (uitvoerende macht) maakt er deel van uit.
De voorzitter is aangesteld door het Vaticaan.
Citaat:

De voorzitter is de aartsbisschop van Mechelen-Brussel: dus het hoofd van de katholieke kerk in Vlaanderen.

De katholieke kerk krijgt nog 2 zetels.
De rechterlijke macht krijgt 3 zetels.
Het Vlaamse Wacht (het reguliere leger) krijgt ook 3 zetels.
De Dietsche Militie (orde en veiligheidsdienst) krijgt 2 zetels.
De vakbonden krijgen twee zetels (voor de twee grootste vakbonden).
De werkgeversorganisaties krijgen ook twee zetels.
Hoe kan je ooit zo'n commissie controleren?
Ze kan wetten afkeuren zoveel ze wil (tegenover wie moet ze bewijzen dat wetten ongrondwettelijk zijn), het leger en de veiligheidsdienst kan je er ook al niet tegen inzetten en je kan ze niet eens electoraal bestraffen.

Adrian M 24 januari 2013 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510788)
De heilige katholieke Kerk krijgt als maatschappelijke factor het belang die ze verdient, net zoals het leger en het gerecht.

Arm zal de heillige katholieke kerk in België er niet van worden, zelfs al loopt de kerk totaal leeg.
Als ik het goed begrepen heb krijgt de kerk in België op basis van historische afspraken geld per inwoner, niet per ingeschreven gelovige.

Gaat dit alleen op voor de RK kerk? Of krijgt de protestantse kerk in België, dan wel andere richtingen, ook op deze basis geld?

Wel een bak als je atheist bent, betaal je alsnog mee aan het instant houden van de kerk.
Grappig, zelfs een Islamiet en een Jood betalen mee aan de chistelijke kerk :lol:

ZION 25 januari 2013 00:32

Is er in Westvleteren nog logies mogelijk? 't is voor Max.

cookie monster 25 januari 2013 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510788)
De heilige katholieke Kerk krijgt als maatschappelijke factor het belang die ze verdient, net zoals het leger en het gerecht.

IK ben ABSOLUUT pro scheiding kerk (instituut) , geloof & staat !!!!

Max van Dietschland 25 januari 2013 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6510871)
De commissie moet kandidaten eerst goedkeuren:

Er komt een examen waar de algemene kennis (oa de taal !!!) van de kandidaten wordt getest. Ook moeten de kandidaten een uiteenzetting geven waar ze voor staan. Wie enkel kandidaat parlementslid is, krijgt een veel gemakkelijkere selectieproef dan diegene die kandidaat minister is. Toch logisch ?


Ze kunnen partijen uitsluiten uit de verkiezingen.

Enkel wanneer er geen regering kon worden gevormd door sabotage van één van de partijen. Hiermee wordt de wil van de kiezer beschermd tegen politieke spelletjes.


JBM 25 januari 2013 09:11

Ik vind het alvast goed dat iemand de oefening eens maakt.
Nu de politieke partijen nog. Er is natuurlijk al heel wat gezegd en geschreven over onafhankelijkheid of confederalisme. Maar hoe dit concreet ingevuld zou moeten worden, daar vind je toch maar bitter weinig over terug.

Zwitser 25 januari 2013 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510732)
De regeringsvorming:

Waarom niet regeringsvorming op zijn Zwitsers? Bij geheime stemming in het Parlement worden gewoon 7 (of 9 of 11) personen verkozen, en die vormen de uitvoerende macht...
Daarmee is gegarandeerd dat er een regering is binnen een bepaalde termijn ...

Citaat:

De Vlaamse commissie bestaat uit 15 leden buiten de politiek:

De voorzitter is de aartsbisschop van Mechelen-Brussel: dus het hoofd van de katholieke kerk in Vlaanderen.
Waarom krijgt een organisatie die nog maar een kleine minderheid van de bevolking vertegenwoordigt zoveel macht?

Zwitser 25 januari 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6510788)
De heilige katholieke Kerk krijgt als maatschappelijke factor het belang die ze verdient, net zoals het leger en het gerecht.

Ik stel voor dat we een vrijwillige kerkbelasting invoeren, en dat de Katholieke Kerk een belang krijgt geheel evenredig aan het aantal kerkbelastingbetalers...

Adrian M 25 januari 2013 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6511202)
Ik stel voor dat we een vrijwillige kerkbelasting invoeren, en dat de Katholieke Kerk een belang krijgt geheel evenredig aan het aantal kerkbelastingbetalers...

Zoals in Duitsland?

Verzet tegen Duitse kerkbelasting groeit

Quote: FREIBURG - De bisschoppen in Duitsland voelen zich ongemakkelijk door groeiend verzet tegen de kerkbelasting. Enkelingen zijn erin geslaagd onder de belasting uit te komen en toch mee te doen in de kerk.

Ruim vijftien miljoen kerkelijke Duitsers moeten een heffing betalen op hun inkomstenbelasting, die wordt doorgesluisd naar de kerken. De kerkleden kunnen er simpel vanaf door bij het gemeentehuis een verklaring af te geven waarin staat dat ze uit de kerk treden.
Maar de katholieke kerk is streng: wie geen belasting betaalt, wordt direct geëxcommuniceerd en kan niet meer meedoen met de communie of een kerkelijk huwelijk aangaan.

Quote: Maar de Duitse bisschoppen zijn het daarmee fel oneens. 'Net zo min als je een beetje zwanger kunt zijn, kun je niet een beetje gelovig zijn', redeneren de bisschoppen, die miljarden euro's zouden mislopen als niemand meer kerkbelasting betaalt

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...g-groeit.dhtml


Of misschien zoals in Nederland?
In Nederland kent men geen kerkbelasting. De kerken moet dit zelf regelen, zoals elke andere willekeurige vereniging met leden.
Daarentegen geeft de staat dan weer wel subsidies voor het onderhoud van oude kerken (monumentenzorg).

Adrian M 25 januari 2013 10:23

Quote: De katholieke kerk krijgt nog 2 zetels.

Vraagstelling:
1, Hoe rijmt zich dit met scheiding tussen kerk en staat?
2. Waarom alleen voorbehouden aan de RK kerk?

Adrian M 25 januari 2013 10:30

Quote: Het staatshoofd van de republiek Vlaanderen zal ook regeringsleider zijn.

Dus het staatshoofd is zowel president als wel de premier van Vlaanderen?
Waarom niet gescheiden houden zoals bijvoorbeeld in Duitsland en ook andere landen?

Valt een regering heeft men nog steeds een staatshoofd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be