Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   nva:naast lokale verankering ook internationale (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182418)

De schoofzak 28 januari 2013 08:37

nva:naast lokale verankering ook internationale

De wind zit in de zeilen !

De nva is echt bezig op alle fronten.

Punt van discussie: het is op Europees vlak mogelijk om samen te werken voor links- en voor rechts-gezinde regionalistische partijen.
Maar is dit mogelijk in Vlaanderen? Of blijft het bij ons gescheld, met verwijzingen naar meer dan 50 jaar geleden ?

titel: Baskische prijs voor Bart De Wever
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...30127_00447934

Citaat:

De N-VA wil verschillende regionalistische partijen op basis van een manifest laten samenwerken. In Bilbao ontving voorzitter Bart De Wever alvast de prestigieuze Sabino Arana-prijs.

‘Fantastico.' Juan Maria Atutxa, voorzitter van de Sabino Arana Fundazoia, maakt met gekruiste handen een zegegebaar. Bart De Wever sprak tijdens een persconferentie met alle laureaten van de gelijknamige prijs uitsluitend Baskisch. Zelfs de Engelse tolk, enkel het Spaans machtig, moest passen. ‘Blijkbaar moet ik enkel de r nog wat meer laten rollen', reageert De Wever laconiek.

Vakantiewerk in Baskenland

Twintig jaar geleden deed De Wever vakantiewerk in een cultureel centrum in het Baskenland. Naast ettelijke anekdotes hield hij er ook de kennis van de ontvoogdingsstrijd aan over. Sabino Arana was eind 19de eeuw de grondlegger van dat Baskische nationalisme. In zijn kort dankwoord verwees De Wever naar legendarische Volksunievoormannen zoals Walter Luyten en Willy Kuijpers die jarenlang goede contacten met de Basken onderhielden.

Met de prijs wilde de stichting, gelieerd met de Baskische Nationalistische Partij (PNV), de N-VA-voorman eren voor de ‘strijd waarmee hij België transformeert in een confederale staat en Vlaanderen wil doen uitgroeien tot een volwaardig lid van de Europese Unie'. De Baskische nationalisten zijn bijzonder begeesterd door de opgang van hun Vlaamse geestesgenoten.

Enkele weken geleden moest Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) de volksvertegenwoordigers nog aanmoedigen om aanwezig te zijn bij de uitreiking van de gouden erepenning aan verdienstelijke Vlamingen. Gisteren zat het statige Arriaga-theater in Bilbao tijdens de ceremonie eivol. Naast De Wever werden bijvoorbeeld ook vrouwelijke olympiërs, een multinational en een kunstenares geëerd voor de manier waarop ze het Baskenland doen schitteren.

In de marge voerde De Wever, samen met fractieleider in de Kamer Jan Jambon die de internationale relaties behartigt, gesprekken met diverse politieke verantwoordelijken uit het Baskenland en Catalonië. De twee Spaanse regio's hebben een sterke onafhankelijkheidsbeweging met elkaar gemeen. Algemeen wordt verwacht dat Catalonië in 2014 een referendum over onafhankelijkheid organiseert. De onderhandelingen daarover tussen de diverse separatistische partijen zitten in een laatste fase.

Geen revolutie, wel evolutie

‘De komende jaren zullen cruciaal worden', antwoordde De Wever op de vraag van een Baskische journalist. ‘Ik geloof niet in een revolutie, wel in evolutie.' Volgens de N-VA voorzitter blijft de rol van Europa fundamenteel. ‘Ik geloof niet dat landen zoals Catalonië onafhankelijk willen worden als ze op Europees vlak niet met elkaar kunnen samenwerken. Een sterkere Unie maakte de weg vrij voor nieuwe onafhankelijke staten. Zo niet, zie ik de toekomst somber in.'

Tegen 9 mei, de Dag van Europa, wil de N-VA op basis van een manifest verschillende regionalistische partijen laten samenwerken. PNV-voorzitter Andoni Ortuzar en de speciaal overgekomen Catalaanse nationalisten (CDC) reageerden enthousiast. In het Europees Parlement zitten al deze partijen door omstandigheden in verschillende fracties.

Zo verzeilde de CDC in de Alde-groep, onder leiding van Guy Verhofstadt (Open VLD). Marc Gafarot (CDC) vertelde met afgrijzen hoe de liberaal een ‘zachte motie' over autonomie had getorpedeerd. De Wever grijnsde begripvol.

Schotse nationalisten

Identiteit en burgerschap moeten de sleutelwoorden worden van dat manifest. De ‘statenloze naties' willen zich inclusief en democratisch opstellen, met veel aandacht voor de socio-economische context.

De drie partijen verwachten dat op termijn ook de Schotse nationalisten zullen aansluiten. Maar sedert Schotland eveneens afstevent op een referendum in 2014 voert SNP-voorzitter Alex Salmond internationaal een erg voorzichtige koers.

Txiki 28 januari 2013 08:49

:cheer: zeer goed :cheer:

Zeer goed van De Wever dat hij uitsluitend Baskisch gesproken heeft. Het gevolg zal wel geweest zijn dat een pak toehoorders van de PNV er geen bal van verstaan heeft. :lol:

subocaj 28 januari 2013 09:49

Europa met 27 al niet te doen, Europa met 70 wel?

vlijmscherp 28 januari 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514398)
:cheer: zeer goed :cheer:

Zeer goed van De Wever dat hij uitsluitend Baskisch gesproken heeft. Het gevolg zal wel geweest zijn dat een pak toehoorders van de PNV er geen bal van verstaan heeft. :lol:

jep, zelfs de tolk verstond er niets van, die sprak enkel Spaans/Engels.

Txiki 28 januari 2013 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6514451)
jep, zelfs de tolk verstond er niets van, die sprak enkel Spaans/Engels.

Tja, hadden ze mij maar moeten meenemen, he :roll:

Another Jack 28 januari 2013 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514463)

Tolken mogen zich nooit aanstellerig gedragen.
Vandaar...

vlijmscherp 28 januari 2013 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514463)

PNV, zijn die links of rechts?

Txiki 28 januari 2013 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6514466)
Tolken mogen zich nooit aanstellerig gedragen.
Vandaar...

:-D

Txiki 28 januari 2013 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6514468)
PNV, zijn die links of rechts?

Dat is de Baskische CD&V.

vlijmscherp 28 januari 2013 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514483)
Dat is de Baskische CD&V.

oei, dus is die prijs toch niet positief? ;-)

-Jo- 28 januari 2013 10:48

Zo lang de N-VA de EU niet in vraag stelt, is de N-VA voral op 1 front bezig: het bedriegen van de bevolking.

Txiki 28 januari 2013 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6514489)
oei, dus is die prijs toch niet positief? ;-)

Op diplomatiek vlak is die zeer positief. Over ideologie kunnen we verder discussiëren, maar de PNV negeren, is jezelf monddood maken. Omgekeerd zou het van de Basken dom zijn om hier CD&V te negeren.

Neen, internationaal gelden andere regels: daar moet je iedereen "te vriend" houden die je ooit kan nodig hebben. En dus doet de N-VA er goed aan de contacten met PNV te onderhouden.

Txiki 28 januari 2013 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6514491)
Zo lang de N-VA de EU niet in vraag stelt, is de N-VA voral op 1 front bezig: het bedriegen van de bevolking.

Je moet niet zo jaloers zijn.

vlijmscherp 28 januari 2013 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514501)
Op diplomatiek vlak is die zeer positief. Over ideologie kunnen we verder discussiëren, maar de PNV negeren, is jezelf monddood maken. Omgekeerd zou het van de Basken dom zijn om hier CD&V te negeren.

Neen, internationaal gelden andere regels: daar moet je iedereen "te vriend" houden die je ooit kan nodig hebben. En dus doet de N-VA er goed aan de contacten met PNV te onderhouden.

ja tuurlijk hoor.

Wel spijtig dat al die partijen versnipperd zijn in het Europees parlement. wat die Catalaanse nationalisten bij Verhofstadt (rabiaat anti-nationalist) versta ik niet goed.

Vrijheideerst 28 januari 2013 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514502)

Ik vraag me dan af hoe het NSA de bevolking zou vernietigen.

Txiki 28 januari 2013 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6514503)
ja tuurlijk hoor.

Wel spijtig dat al die partijen versnipperd zijn in het Europees parlement. wat die Catalaanse nationalisten bij Verhofstadt (rabiaat anti-nationalist) versta ik niet goed.

Dat is eigenlijk heel simpel het gevolg van het bestaan van verschillende Catalaanse partijen als dusdanig en van de werking en de statuten van de EVA.

Txiki 28 januari 2013 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6514506)
Ik vraag me dan af hoe het NSA de bevolking zou vernietigen.

Het NSA is een groep zonder enig gewicht of betekenis, de moeite niet om over bezig te zijn, laat staan er rekening mee te houden.

Vrijheideerst 28 januari 2013 11:04

Juist, Jo spreekt enkel in zijn naam.

De NVA moet na 2014 enkel nog met regionalistische/seperatistische partijen een EU fractie vormen. Die Groenen kunnen dan aansluiten bij SP, Die Linke & etc.

Txiki 28 januari 2013 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6514512)
Juist, Jo spreekt enkel in zijn naam.

De NVA moet na 2014 enkel nog met regionalistische/seperatistische partijen een EU fractie vormen. Die Groenen kunnen dan aansluiten bij SP, Die Linke & etc.

Dat is nog een erfenis van de VU.

-Jo- 28 januari 2013 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6514502)

Vooral niet inhoudelijk reageren. Ik kan best begrijpen dat N-VA'ers het daar wat moeilijk mee hebben maar toch...

Wie stelt dat Vlaanderen zelfs wanener het "onafhankelijk" is, een EU-lidstaat zal zijn, bedriegt de bevolking. Want je kan geen onafhankelijkheid bezitten en terzelfdertijd EU-lid zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be