Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Elektronische identiteitskaart viermaal duurder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18242)

Philips Inc. 26 juli 2004 13:19

Elektronische identiteitskaart viermaal duurder

07:28:53

BRUSSEL - Het afhalen van een elektronische identiteitskaart wordt fors duurder. De gemeenten, die de komende maanden met de verdeling van de kaarten starten, vragen voor de nieuwe kaart tussen 10 en 15 euro. De huidige kaart kost 5 tot 7 euro. Dat meldt de krant De Tijd.

Bovendien moet de nieuwe kaart om de vijf jaar hernieuwd worden, terwijl dat voor de bestaande kaart om de tien jaar was. Dat maakt dat de kaart gemiddeld vier keer zo duur wordt.

De federale overheid vraagt aan de gemeenten een maakvergoeding van 10 euro per kaart. Voor de oude kaarten was dat 4 euro. De gemeenten beslissen zelf hoeveel ze aan de burgers doorrekenen. Nu al hebben verschillende steden en gemeenten, waaronder Gent, laten weten dat ze 15 euro zullen vragen. De prijsbepaling valt onder de gemeentelijke autonomie.

Tegen eind 2009 moet elke Belg een elektronische identiteitskaart op zak hebben. In elf proefgemeenten werden al 55.000 elektronische identiteitskaarten uitgedeeld. De komende maanden beginnen de overige 578 gemeenten met de verdeling van de kaarten.

www.destandaard.be

De moderne welvaartstaat kost ook de gewone man geld, precies.
26/07/2004 - belga - kum

fernand 26 juli 2004 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
07:28:53

BRUSSEL - Het afhalen van een elektronische identiteitskaart wordt fors duurder. De gemeenten, die de komende maanden met de verdeling van de kaarten starten, vragen voor de nieuwe kaart tussen 10 en 15 euro. De huidige kaart kost 5 tot 7 euro. Dat meldt de krant De Tijd.

Bovendien moet de nieuwe kaart om de vijf jaar hernieuwd worden, terwijl dat voor de bestaande kaart om de tien jaar was. Dat maakt dat de kaart gemiddeld vier keer zo duur wordt.

De federale overheid vraagt aan de gemeenten een maakvergoeding van 10 euro per kaart. Voor de oude kaarten was dat 4 euro. De gemeenten beslissen zelf hoeveel ze aan de burgers doorrekenen. Nu al hebben verschillende steden en gemeenten, waaronder Gent, laten weten dat ze 15 euro zullen vragen. De prijsbepaling valt onder de gemeentelijke autonomie.

Tegen eind 2009 moet elke Belg een elektronische identiteitskaart op zak hebben. In elf proefgemeenten werden al 55.000 elektronische identiteitskaarten uitgedeeld. De komende maanden beginnen de overige 578 gemeenten met de verdeling van de kaarten.

www.destandaard.be

De moderne welvaartstaat kost ook de gewone man geld, precies.

26/07/2004 - belga - kum

Er is een parlementaire vraag gesteld over de INKOOPprijs van zo een kaart door de federale. Tot nu toe wachten we nog steeds op een antwoord!
In de gemeenteraad van Evergem, heeft het Vlaams Blok deze electroniche kaart omschreven als een regelrechte diefstal.

11 € inplaats van 5€ is een verhoging van 100%. en 5 jaar inplaats van 10 jaar is nog daarbovenop een verhoging van 100% dat is 400% verhoging!
Wij gaan er vanuit dat de federale hier terug een verdoken belasting oplegt! Zoals met de nummerborden. De kassa rinkelde! Niets te zien met verkeersveiligheid, enkel kassa!

Tegendradigaard 26 juli 2004 13:48

En zeggen dat mijnen ouden pas nog maar een jaar oud is en geldig tot 2013. Nu zal ik dus voor 2009 weeral mogen betalen...

Ik pleit voor de afschaffing van de IK. En voor dat ge begint te lachen, er zijn zelfs in de EU nog van die landen waar men geen IK heeft.

Herr Flick 26 juli 2004 13:51

Het is gewoon al fundamenteel fout dat je moet betalen voor iets dat verplicht is.

Tegendradigaard 26 juli 2004 13:54

Ofwel schaffen we de Ik af voor binnenlands verbruik ofwel gratis maken.
Gratis .... ??
Waar is de Steve Stevaert as ge hem nodig hebt....

Griffin 26 juli 2004 14:00

Waarom zou een electronische ID kaart minder lang geldig moeten zijn dan een goeie ouwe? Veranderen onze vingerafdrukken zo snel??? Iemand enig idee?

Over het feit dat in Nederland zo'n kaart niet is verplicht: staar u niet blind op dat feit. Om naar het buitenland te gaan, inclusief landen uit de EU zijn Nederlanders wél verplicht om een paspoort aan te schaffen, en de prijzen daarvoor zijn ook niet mis.

Griffin 26 juli 2004 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ofwel schaffen we de Ik af voor binnenlands verbruik ofwel gratis maken.
Gratis .... ??
Waar is de Steve Stevaert as ge hem nodig hebt....

Iedereen betaalt al mee aan die ID kaart omdat die verplicht is voor iedereen, het "gratis" van Steve is het "betalen" van iedereen voor iets. Moeilijk om dat hier dan nog in te voeren, tenzij je die € 10,- of meer toevoegt aan de belastingen.

fernand 26 juli 2004 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Waarom zou een electronische ID kaart minder lang geldig moeten zijn dan een goeie ouwe? Veranderen onze vingerafdrukken zo snel??? Iemand enig idee?

Over het feit dat in Nederland zo'n kaart niet is verplicht: staar u niet blind op dat feit. Om naar het buitenland te gaan, inclusief landen uit de EU zijn Nederlanders wél verplicht om een paspoort aan te schaffen, en de prijzen daarvoor zijn ook niet mis.

Voor in PASPOORT in België moet ge ook nog betalen hoor!

tabufferkwa 26 juli 2004 14:15

In gans de EU komt er een IK. Het zal natuurlijk weer op de lijst van de belgische moppen komen wanneer uitlekt dat de normen voor de EU IK anders zijn dan voor de belgische :-)

Dat de prijs te hoog ligt is toch niet te verwonderen. Ga maar eens opzoeken welke bedrijven er achter zitten en dan kun je el denken elke partij achter de kaart zat en vooral waarom die bedrijven het contract gekregen hebben.

Trouwens de productie van de eerste kaarten is met ontzagelijke vertraging. Vorig jaar moesten er al 80.000 geproduceerd zijn.... en ze zijn nog maar aan 55.000 en niemand wil die nieuwe want ze dienen toch nog tot praktisch niets.

Zelfs de politie kan ze niet lezen als je gecheckt wordt. Ook nog een belgische grap bij te voegen in de lijst.

Black Girlke 26 juli 2004 14:23

OCMW is er ook nog, die betaal mijn bijdrage voor de zorgverzekering zelfs 8)

10 euro in plaats 25 euro

Cyperken 26 juli 2004 14:25

:roll:

Black Girlke 26 juli 2004 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
:roll:

ja , tis toch iets he

Herr Flick 26 juli 2004 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Omdat technologie vlug verouderd, ze achter 14 dagen al een methode zullen vinden om die kaart te kraaken

Omdat die smartcards ook rapper verslijten...

Hoe lang gaat een gemiddelde bankkaart mee, ...

Griffin 26 juli 2004 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Omdat technologie vlug verouderd, ze achter 14 dagen al een methode zullen vinden om die kaart te kraaken

Omdat die smartcards ook rapper verslijten...

Hoe lang gaat een gemiddelde bankkaart mee, ...

Een bankkaart kost volgens mij geen € 10,- of vergis ik mij? Ze zullen zoiets toch wel op een deftige manier kunnen maken en beveiligingen combineren tussen electronica en ouwerwetse beveiligingen?

De schoofzak 26 juli 2004 14:59

Sollicitatie als woordvoerder bij de bevoegde minister.

Op basis van wat ik als leek hierna opsom, uit mijn duim gezogen op twee minuten, zou ik niet uw woordvoerder worden? 100.000 euro per jaar en een middenklas-leasingwagen, mijn schoofzak dagelijks gevuld met een maaltijdcheck, dank u.

Zouden er voordelen zitten aan het gebruik van zo'n komputer-paske?
Kollektieve en/of individuele voordelen?

Zou fiskale of sociale fraude makkelijker opgespoord kunnen worden?
Zou immigratie gemakkelijk gekontroleerd kunnen worden?
Zou de administratie er vlotter of efficiënter mee werken?
Zou als kompensatie daarvan dan de gewone belastingen met een gelijkwaardig bedrag kunnen minderen?

Philips Inc. 26 juli 2004 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
OCMW is er ook nog, die betaal mijn bijdrage voor de zorgverzekering zelfs 8)

10 euro in plaats 25 euro

:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be