![]() |
Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel
De Lijn koestert plannen om een sneltramverbinding aan te leggen tussen Ninove en Brussel, dit is niet nieuw maar wordt nu wel concreet.
De consultatie voor de opmaak van een milieu-effectenrapport is in november 2012 gebeurd. Over de mogelijke tracés voor in totaal vier potentiële tramlijnen is nog geen beslissing genomen zeggen De Lijn en minister Crevits. Maar wat denk u van deze plannen? Start publieke consultatie voor onderzoek naar vier potentiële tramverbindingen Eerste stap gezet voor tramlijn naar Brussel Zin in wat onzin op een hoopje? Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel |
Als Ninove nog meer vreemdelingen op rooftocht wil doet het er goed aan om te ijveren voor de onmiddellijke uitvoering van dit sinistere plan dat in werkelijkheid niets met mobiliteit te maken heeft.
De zoveelste schurkenstreek van een volksvijandig regime! |
Citaat:
|
Ik denk dat elke gemeente in de brede rand rond Brussel er alle belang bij heeft om zulke tramlijn niet te aanvaarden.
|
Citaat:
|
Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?
Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel edit: de openbare kennisgevingsronde is ondertussen afgelopen Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zonder uitsrpaak te doen over de zin en onzin van het project, het hoofddoel van het project lijkt me toch vooral de reistijd van de rand naar de stad te verbeteren? Soit |
Tja, sommigen geloven nog altijd dat stedelijk krapuul uitsluitend met den tram durft te komen. En dat alleen stedelijk krapuul naar de rand wil.
|
Citaat:
Je hebt gelijk, het stond echter op de agenda van de gemeenteraad van de gemeente waar ik woon en daar is (gelukkig) maar één lijn van toepassing ;-) Kan bij deze onmiddellijk uitgebreid worden |
Citaat:
Het is steeds een mes dat langs twee kanten snijdt Gewoon ter info, op basis van een aantal babbels op verschillende plaatsen met mensen van verschillende leeftijden de afgelopen dagen is (een groot deel van) de buik van de bevolking zeker geen voorstander van dit tramproject Redenen: Te directe link met Brussel met instroom van:
Fllexibiliteit
Mogelijk Ninoofse steenweg van 4 naar 2 rijstroken crëeert
Kosten:
Referentie
- Educatie van de burger (gebruik, snelheid, planning, ...) - Kwaliteit en logische indeling van de autosnelwegen - Interventiesnelheid van de veiligheidsdiensten in geval van ongevallen - ... En op de vraag: “Indien men wenst dat er in Brussel een belangrijke Vlaamse aanwezigheid ( Vlaamse ambtenaren) blijft, hoe kunnen deze ambtenaren vlot(ter) in Brussel geraken?”
- Verfransing - Onteigeningen - Gebruik van belastingsgeld - ... Want dat zijn ze (bijna) allemaal
|
Citaat:
|
Citaat:
dat is net iets waar nu werk van gemaakt moet worden Al vind ik de investering in het maken van die analyse al weggesmeten geld |
Maar Brusselaars komen sowieso al, hoor. Daarvoor hebben ze die tram niet nodig. En daar zitten veel Frans- en anderstaligen bij, ja. Het kan ook moeilijk anders, met de Brusselse bevolkingssamenstelling, ook al gaan de meeste Franstaligen eerder richting Braine-Le-Comte, Edingen, etc.
De verkeersdruk stijgt daardoor ook in Vlaams-Brabant. Ondanks de 4 rijvakken zijn er nu al momenten dat het stropt. Tenzij je er een snelweg van wil maken (be my guest, in plaats van 2 rijvakken tot trambedding ombouwen, 6 rijvakken door het momenteel nog landelijke Pajottenland trekken), zal je best iets doen om de bereikbaarheid van Brussel te waarborgen. Niet alleen voor die paar tienduizend ambtenaren, maar ook voor de talloze Vlamingen die in de privé werken... maar wel in Brussel. Nog meer auto's, dat kan Brussel niet aan, en ook het Pajottenland zou er weinig plezier aan beleven. Een beter georganiseerd openbaar vervoer, dus. Zo'n sneltram is misschien niet perfect, maar geeft tenminste wel een waardig alternatief om de auto te laten staan, ook voor mensen die zich wél een auto kunnen permitteren. |
Citaat:
De algemene stemming tijdens die beide sessies was werkelijk uiterst negatief. De reacties op het plan waren vooral ongeloof dat er zo een plan sowieso bestaat en de oproep aan het gemeentebestuur er alles aan te doen om te zorgen dat die tramlijn er vooral nooit komt. De argumenten hadden niets te maken met Brussel als een probleem, wel met de overtuiging dat de beperkte vraag naar zo een tramverbinding in geen verhouding staat tot de hoge kosten van het project en de schade die de doortocht in de gemeente aanricht. De Lijn biedt vandaag al een enorm aanbod aan openbaar vervoer vanuit onze gemeente naar Brussel. De algemeen gedeelde mening is dat die bussen nagenoeg leeg vertrekken en nagenoeg leeg terugkeren (wat ik vandaag trouwens in de praktijk tijdens de avondspits zeer duidelijk heb kunnen vaststellen - 6 bussen met in totaal 3 passagiers). Volgens het gemeentebestuur wil de provincie de tramlijnen op basis van de idee dat de mensen een bus als een "minderwaardig" vervoermiddel beschouwen, en die dus niet nemen, terwijl de mensen een tram als een "hoogwaardig" vervoermiddel zouden zien en dus wel de tram zouden gebruiken. |
Maar waarom is de sfeer zo negatief? Goed openbaar vervoer is kernversterkend (en dus noodzakelijk als de open ruimte open moet blijven), comfortabel en snel. De bus is dat niet, een (snel)tram kan dat wel zijn. Een bus loopt zich vast in de file, zeker als er geen busbanen zijn, een tram ondervindt geen hinder van het andere verkeer. Een elektrische tram is ook stiller dan een dieselbus, en vervuilt minder.
De grootste stommiteit was om de oude buurttrams ooit af te breken. Nu weten de mensen gewoon niet meer wat zo'n tram betekent, en onbekend is onbemind. Overigens, waar een "performante" buslijn werd vervangen door een lightrail, zoals tussen Enschede en Gronau, nam het aantal reizigers telkens spectaculair toe, tot een verdrievoudiging in het eerste jaar... |
Citaat:
Een van de redenen waarom het OV zo weinig gebruikt wordt in Vlaanderen is omdat het een lage "mind share" heeft. Mensen zijn zich te weinig van het aanbod bewust, omdat als een bus eenmaal vertrokken is er niks is dat ergens in het landschap laat zien dat die bus er is. Als je wil dat OV als meer vanzelfsprekend gezien wordt, dat mensen als ze ergens heen moeten niet automatisch aan de auto denken dan moet het OV een hogere mind share hebben, het moet mogelijk zijn om je mentale omgevingskaart aan het OV net te hangen. En dat bereik je met infrastructuur. Vandaar dat we bijvoorbeeld in Frankrijk zien dat de herintroductie van trams tot een behoorlijke toename van het OV gebruik voert, en dat niet alleen op de trams. |
Citaat:
Indien men vanaf morgen helicopters aanbiedt in plaats van taxi gaat ook het aantal gebruikers toemenen, echter de kost ervan ... en voor hellicopters heeft men geen investeringvan van miljarden € belastingsgeld nodig om een spoorlijn aan te leggen. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De congestie kost ons land jaarlijks talloze miljarden. Het is dan ook een project waar eens een deftige kosten-baten analyse gemaakt dient te worden. Persoonlijk denk ik dat de tram naar Heist-op-den-Berg dringerder is, want aan die kant zijn de files veel groter. |
Citaat:
Enschede-Gronau vormt eigenlijk een stadskern. Iets anders dan de dunbevolkte rand van Brussel doorkruisen met een tram naar de "buiten"wijken als Ninove. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be