Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182466)

Gun 29 januari 2013 10:22

Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel
 
De Lijn koestert plannen om een sneltramverbinding aan te leggen tussen Ninove en Brussel, dit is niet nieuw maar wordt nu wel concreet.

De consultatie voor de opmaak van een milieu-effectenrapport is in november 2012 gebeurd. Over de mogelijke tracés voor in totaal vier potentiële tramlijnen is nog geen beslissing genomen zeggen De Lijn en minister Crevits.

Maar wat denk u van deze plannen?

Start publieke consultatie voor onderzoek naar vier potentiële tramverbindingen

Eerste stap gezet voor tramlijn naar Brussel

Zin in wat onzin op een hoopje?

Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel

Gamla 29 januari 2013 16:45

Als Ninove nog meer vreemdelingen op rooftocht wil doet het er goed aan om te ijveren voor de onmiddellijke uitvoering van dit sinistere plan dat in werkelijkheid niets met mobiliteit te maken heeft.

De zoveelste schurkenstreek van een volksvijandig regime!

Gun 29 januari 2013 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 6516560)
Als Ninove nog meer vreemdelingen op rooftocht wil doet het er goed aan om te ijveren voor de onmiddellijke uitvoering van dit sinistere plan dat in werkelijkheid niets met mobiliteit te maken heeft.

De zoveelste schurkenstreek van een volksvijandig regime!

²

lombas 29 januari 2013 20:22

Ik denk dat elke gemeente in de brede rand rond Brussel er alle belang bij heeft om zulke tramlijn niet te aanvaarden.

Voltian 30 januari 2013 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6516794)
Ik denk dat elke gemeente in de brede rand rond Brussel er alle belang bij heeft om zulke tramlijn niet te aanvaarden.

waarom?

morte-vivante 30 januari 2013 09:09

Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

edit: de openbare kennisgevingsronde is ondertussen afgelopen

Citaat:

Vanaf 12 november 2012 tot 11 januari 2013 kan iedereen de dossiers inkijken op de website
Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren

fox 30 januari 2013 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 6517238)
waarom?

Omdat je dan de tumor die Brussel is alle kansen heeft om via die lijn uit te breiden.

Voltian 30 januari 2013 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6517350)
Omdat je dan de tumor die Brussel is alle kansen heeft om via die lijn uit te breiden.

ow, is Brussel een tumor dan?...

Zonder uitsrpaak te doen over de zin en onzin van het project, het hoofddoel van het project lijkt me toch vooral de reistijd van de rand naar de stad te verbeteren?

Soit

groentje 30 januari 2013 12:54

Tja, sommigen geloven nog altijd dat stedelijk krapuul uitsluitend met den tram durft te komen. En dat alleen stedelijk krapuul naar de rand wil.

Gun 30 januari 2013 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6517241)
Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

edit: de openbare kennisgevingsronde is ondertussen afgelopen

Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren

morte-vivante,

Je hebt gelijk, het stond echter op de agenda van de gemeenteraad van de gemeente waar ik woon en daar is (gelukkig) maar één lijn van toepassing ;-)

Kan bij deze onmiddellijk uitgebreid worden

Gun 30 januari 2013 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 6517354)
ow, is Brussel een tumor dan?...

Zonder uitsrpaak te doen over de zin en onzin van het project, het hoofddoel van het project lijkt me toch vooral de reistijd van de rand naar de stad te verbeteren?

Soit

Voltian,

Het is steeds een mes dat langs twee kanten snijdt

Gewoon ter info, op basis van een aantal babbels op verschillende plaatsen met mensen van verschillende leeftijden de afgelopen dagen is (een groot deel van) de buik van de bevolking zeker geen voorstander van dit tramproject

Redenen:
Te directe link met Brussel met instroom van:
  • Franstaligen
  • Criminaliteit
  • ...

Fllexibiliteit
  • Kinderen op school droppen en weer oppikken
  • Winkelen tijdens woon-werk traject
  • Verbindingen in Brussel zelf
  • ...

Mogelijk Ninoofse steenweg van 4 naar 2 rijstroken crëeert
  • Capaciteitsprobleem
  • Flessenhals richting Ninoofse steenweg
  • Verhoging sluipverkeer
  • ...

Kosten:
  • De Lijn krijgt nu bijna € 1 miljard per jaar van het belastingsgeld van de burger voor haar werking
  • Onteigeningen snijden soms zwaar voor de eigenaar en worden betaald door datzelfde belastingsgeld
  • ...

Referentie
  • Het file probleem rond Brussel is niets in vergelijking met steden ten zuiden (FR) en ten noorder (NL) van België
  • Een aantal maatregelen die investeringsgewijs een minuscuul impact hebben kunnen een aanzienlijk deel van de files vermijden
- Synchronisatie van verkeerslichten (in DE als vanzelfsprekend)
- Educatie van de burger (gebruik, snelheid, planning, ...)
- Kwaliteit en logische indeling van de autosnelwegen
- Interventiesnelheid van de veiligheidsdiensten in geval van ongevallen
- ...

En op de vraag: “Indien men wenst dat er in Brussel een belangrijke Vlaamse aanwezigheid ( Vlaamse ambtenaren) blijft, hoe kunnen deze ambtenaren vlot(ter) in Brussel geraken?”
  • Het aantal Vlaamse ambenaren is heel beperkt tegenover het aantal mensen dat vreest voor:
- Criminaliteit
- Verfransing
- Onteigeningen
- Gebruik van belastingsgeld
- ...
Want dat zijn ze (bijna) allemaal
  • Men noopt geen € 10-tallen miljarden, want dat gaat het kosten, en men kan ook onmogelijk de investering verdedigen om Vlaamse abtenaren aan het werk te houden in Brussel
  • Indien het om vlot verkeer van en naar Brussel gaat, zoals eerder gemeld, investeringen met een veel kleinere impact kunnen als heel wat problemen van de baan helpen

Voltian 30 januari 2013 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 6518023)
Voltian,

Het is steeds een mes dat langs twee kanten snijdt

Gewoon ter info, op basis van een aantal babbels op verschillende plaatsen met mensen van verschillende leeftijden de afgelopen dagen is (een groot deel van) de buik van de bevolking zeker geen voorstander van dit tramproject

Redenen:
Te directe link met Brussel met instroom van:
  • Franstaligen
  • Criminaliteit
  • ...

Fllexibiliteit
  • Kinderen op school droppen en weer oppikken
  • Winkelen tijdens woon-werk traject
  • Verbindingen in Brussel zelf
  • ...

Mogelijk Ninoofse steenweg van 4 naar 2 rijstroken crëeert
  • Capaciteitsprobleem
  • Flessenhals richting Ninoofse steenweg
  • Verhoging sluipverkeer
  • ...

Kosten:
  • De Lijn krijgt nu bijna € 1 miljard per jaar van het belastingsgeld van de burger voor haar werking
  • Onteigeningen snijden soms zwaar voor de eigenaar en worden betaald door datzelfde belastingsgeld
  • ...

Referentie
  • Het file probleem rond Brussel is niets in vergelijking met steden ten zuiden (FR) en ten noorder (NL) van België
  • Een aantal maatregelen die investeringsgewijs een minuscuul impact hebben kunnen een aanzienlijk deel van de files vermijden
- Synchronisatie van verkeerslichten (in DE als vanzelfsprekend)
- Educatie van de burger (gebruik, snelheid, planning, ...)
- Kwaliteit en logische indeling van de autosnelwegen
- Interventiesnelheid van de veiligheidsdiensten in geval van ongevallen
- ...

En op de vraag: “Indien men wenst dat er in Brussel een belangrijke Vlaamse aanwezigheid ( Vlaamse ambtenaren) blijft, hoe kunnen deze ambtenaren vlot(ter) in Brussel geraken?”
  • Het aantal Vlaamse ambenaren is heel beperkt tegenover het aantal mensen dat vreest voor:
- Criminaliteit
- Verfransing
- Onteigeningen
- Gebruik van belastingsgeld
- ...
Want dat zijn ze (bijna) allemaal
  • Men noopt geen € 10-tallen miljarden, want dat gaat het kosten, en men kan ook onmogelijk de investering verdedigen om Vlaamse abtenaren aan het werk te houden in Brussel
  • Indien het om vlot verkeer van en naar Brussel gaat, zoals eerder gemeld, investeringen met een veel kleinere impact kunnen als heel wat problemen van de baan helpen

voorwaar!, een heuse kosten-batenanalyse! :)

Gun 31 januari 2013 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 6518142)
voorwaar!, een heuse kosten-batenanalyse! :)

:-D

dat is net iets waar nu werk van gemaakt moet worden

Al vind ik de investering in het maken van die analyse al weggesmeten geld

groentje 1 februari 2013 23:46

Maar Brusselaars komen sowieso al, hoor. Daarvoor hebben ze die tram niet nodig. En daar zitten veel Frans- en anderstaligen bij, ja. Het kan ook moeilijk anders, met de Brusselse bevolkingssamenstelling, ook al gaan de meeste Franstaligen eerder richting Braine-Le-Comte, Edingen, etc.
De verkeersdruk stijgt daardoor ook in Vlaams-Brabant. Ondanks de 4 rijvakken zijn er nu al momenten dat het stropt. Tenzij je er een snelweg van wil maken (be my guest, in plaats van 2 rijvakken tot trambedding ombouwen, 6 rijvakken door het momenteel nog landelijke Pajottenland trekken), zal je best iets doen om de bereikbaarheid van Brussel te waarborgen. Niet alleen voor die paar tienduizend ambtenaren, maar ook voor de talloze Vlamingen die in de privé werken... maar wel in Brussel.
Nog meer auto's, dat kan Brussel niet aan, en ook het Pajottenland zou er weinig plezier aan beleven. Een beter georganiseerd openbaar vervoer, dus. Zo'n sneltram is misschien niet perfect, maar geeft tenminste wel een waardig alternatief om de auto te laten staan, ook voor mensen die zich wél een auto kunnen permitteren.

PeterCC 2 februari 2013 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6517241)
Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren

Mijn gemeente op dat traject heeft wel een informatiesessie georganiseerd. Dat creëerde een overrompelende toeloop waardoor het gemeentebestuur zich verplicht zag om later op de avond een tweede sessie te organiseren.

De algemene stemming tijdens die beide sessies was werkelijk uiterst negatief. De reacties op het plan waren vooral ongeloof dat er zo een plan sowieso bestaat en de oproep aan het gemeentebestuur er alles aan te doen om te zorgen dat die tramlijn er vooral nooit komt.

De argumenten hadden niets te maken met Brussel als een probleem, wel met de overtuiging dat de beperkte vraag naar zo een tramverbinding in geen verhouding staat tot de hoge kosten van het project en de schade die de doortocht in de gemeente aanricht.

De Lijn biedt vandaag al een enorm aanbod aan openbaar vervoer vanuit onze gemeente naar Brussel. De algemeen gedeelde mening is dat die bussen nagenoeg leeg vertrekken en nagenoeg leeg terugkeren (wat ik vandaag trouwens in de praktijk tijdens de avondspits zeer duidelijk heb kunnen vaststellen - 6 bussen met in totaal 3 passagiers).

Volgens het gemeentebestuur wil de provincie de tramlijnen op basis van de idee dat de mensen een bus als een "minderwaardig" vervoermiddel beschouwen, en die dus niet nemen, terwijl de mensen een tram als een "hoogwaardig" vervoermiddel zouden zien en dus wel de tram zouden gebruiken.

groentje 2 februari 2013 00:31

Maar waarom is de sfeer zo negatief? Goed openbaar vervoer is kernversterkend (en dus noodzakelijk als de open ruimte open moet blijven), comfortabel en snel. De bus is dat niet, een (snel)tram kan dat wel zijn. Een bus loopt zich vast in de file, zeker als er geen busbanen zijn, een tram ondervindt geen hinder van het andere verkeer. Een elektrische tram is ook stiller dan een dieselbus, en vervuilt minder.
De grootste stommiteit was om de oude buurttrams ooit af te breken. Nu weten de mensen gewoon niet meer wat zo'n tram betekent, en onbekend is onbemind.
Overigens, waar een "performante" buslijn werd vervangen door een lightrail, zoals tussen Enschede en Gronau, nam het aantal reizigers telkens spectaculair toe, tot een verdrievoudiging in het eerste jaar...

Zwitser 2 februari 2013 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6520656)
Volgens het gemeentebestuur wil de provincie de tramlijnen op basis van de idee dat de mensen een bus als een "minderwaardig" vervoermiddel beschouwen, en die dus niet nemen, terwijl de mensen een tram als een "hoogwaardig" vervoermiddel zouden zien en dus wel de tram zouden gebruiken.

Zo ongeveer overal in de wereld wordt dat ook bevestigt wanneer men een buslijn door een tramlijn vervangt. Het aantal reizigers neemt toe.

Een van de redenen waarom het OV zo weinig gebruikt wordt in Vlaanderen is omdat het een lage "mind share" heeft. Mensen zijn zich te weinig van het aanbod bewust, omdat als een bus eenmaal vertrokken is er niks is dat ergens in het landschap laat zien dat die bus er is.
Als je wil dat OV als meer vanzelfsprekend gezien wordt, dat mensen als ze ergens heen moeten niet automatisch aan de auto denken dan moet het OV een hogere mind share hebben, het moet mogelijk zijn om je mentale omgevingskaart aan het OV net te hangen. En dat bereik je met infrastructuur.
Vandaar dat we bijvoorbeeld in Frankrijk zien dat de herintroductie van trams tot een behoorlijke toename van het OV gebruik voert, en dat niet alleen op de trams.

Gun 2 februari 2013 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6520804)
Zo ongeveer overal in de wereld wordt dat ook bevestigt wanneer men een buslijn door een tramlijn vervangt. Het aantal reizigers neemt toe.

Maar wat betekent dat in economische impact?
Indien men vanaf morgen helicopters aanbiedt in plaats van taxi gaat ook het aantal gebruikers toemenen, echter de kost ervan ... en voor hellicopters heeft men geen investeringvan van miljarden € belastingsgeld nodig om een spoorlijn aan te leggen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6520804)
Een van de redenen waarom het OV zo weinig gebruikt wordt in Vlaanderen is omdat het een lage "mind share" heeft. Mensen zijn zich te weinig van het aanbod bewust, omdat als een bus eenmaal vertrokken is er niks is dat ergens in het landschap laat zien dat die bus er is.

Dus, het 'laten zien' van een tramlijn gaat die mind share volledig omzwaaien?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6520804)
Als je wil dat OV als meer vanzelfsprekend gezien wordt, dat mensen als ze ergens heen moeten niet automatisch aan de auto denken dan moet het OV een hogere mind share hebben, het moet mogelijk zijn om je mentale omgevingskaart aan het OV net te hangen. En dat bereik je met infrastructuur.

Met bijhorend 1000-den onteigeningen?

koe de poing 2 februari 2013 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje (Bericht 6517512)
Tja, sommigen geloven nog altijd dat stedelijk krapuul uitsluitend met den tram durft te komen. En dat alleen stedelijk krapuul naar de rand wil.

ik vraag me vooral af hoe dat stedelijk crapuul alle gestolen TV's en dergelijke op de tram terug naar huis gaat vervoerd krijgen.

De congestie kost ons land jaarlijks talloze miljarden. Het is dan ook een project waar eens een deftige kosten-baten analyse gemaakt dient te worden.

Persoonlijk denk ik dat de tram naar Heist-op-den-Berg dringerder is, want aan die kant zijn de files veel groter.

lombas 2 februari 2013 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje (Bericht 6520680)
Maar waarom is de sfeer zo negatief? Goed openbaar vervoer is kernversterkend (en dus noodzakelijk als de open ruimte open moet blijven), comfortabel en snel. De bus is dat niet, een (snel)tram kan dat wel zijn. Een bus loopt zich vast in de file, zeker als er geen busbanen zijn, een tram ondervindt geen hinder van het andere verkeer. Een elektrische tram is ook stiller dan een dieselbus, en vervuilt minder.
De grootste stommiteit was om de oude buurttrams ooit af te breken. Nu weten de mensen gewoon niet meer wat zo'n tram betekent, en onbekend is onbemind.
Overigens, waar een "performante" buslijn werd vervangen door een lightrail, zoals tussen Enschede en Gronau, nam het aantal reizigers telkens spectaculair toe, tot een verdrievoudiging in het eerste jaar...

Je hebt ook groene bussen? Je kunt ook, zoals je zelf aangeeft, investeren in buslijnen in plaats van een geheel poepduur tramnet?

Enschede-Gronau vormt eigenlijk een stadskern. Iets anders dan de dunbevolkte rand van Brussel doorkruisen met een tram naar de "buiten"wijken als Ninove.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be