Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn
(Bericht 6517430)
Het is door te doen dat men leert.
|
Puur wetenschappelijk gezien maakt het misschien niet uit of het onderzoek slaagt of faalt, ook al betekent het misschien een verlies van tijd en 1 miljard euro aan middelen, maar er wordt een vooringenomenheid de samenleving ingedrukt. Er wordt namelijk niet gesteld dat ze gaan onderzoeken OF gedrag en emoties in de hersenen ontstaan, er wordt gesteld dat ze gaan onderzoeken HOE het zo is, alsof het al duidelijk is dat het zo is, terwijl veel neurologen het daar niet mee eens zijn.
Het onderzoek is gebaseerd op de contentieuze aannames van een ex-student psychiatrie die ontevreden was met het totale gebrek aan hersenonderzoek bij het stellen van psychiatrische diagnosen.
Het gevolg van het onderzoek en de belofte die het uitdraagt is dat de psychiatrie weer 10 jaar kan doorgroeien met de waan dat ze ooit in de toekomst bewijs zullen hebben voor psychiatrische diagnosen.
Ik vind dat niet eerlijk. Laat de psychiatrie in hun eigen tijd en met eigen middelen onderzoeken of zij een causaal verband kunnen ontdekken tussen hersenstructuren- en processen en menselijke emoties en gedrag. Dat moeten andere onderzoekers nu ook.
De psychiatrie krijgt miljarden euro's aan subsidie terwijl andere ideeën worden verdrukt. De Nederlandse voedingsonderzoeker Lidy Pelsser moest bijvoorbeeld bijna 10 jaar schooien voor fondsen voor haar onderzoek naar de relatie tussen voeding en ADHD en haar onderzoek kon uiteindelijk pas bekostigd worden met een gift van een anonieme privédonor.
Het onderzoek is gepubliceerd in The Lancet en bewees dat 78% van de kinderen met de diagnose ADHD kan worden verlost van de diagnose met een goedkoop te reproduceren dieet en bijbehorend dagritme en structuur. Voor het kind een verschil tussen een leven lang behandeling met psychiatrische hersenmedicatie of een leven als een gezond kind met aangepaste/gezonde voeding en opvoeding.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GO7360AER
Ik wil en kan als leek in geen geval oordelen wie de beste ideeën heeft, maar het is niet eerlijk om de psychiatrie voor te trekken.
Er zijn vele duizenden wetenschappers met hele goede ideeën die veel beter zouden kunnen zijn dan het idee van de psychiatrie. Die verdienen een gelijke kans. Daarom vind ik de subsidie voor een psychiatrie-gemotiveerd onderzoek oneerlijk.
Hierbij een citaat om te illustreren hoe het voor de 'overige' wetenschappers is. Het gaat om ophef over het feit dat de psychiatrie al 25 jaar miljarden dollars aan gemeenschapsgeld heeft opgemaakt aan genetisch onderzoek en letterlijk
0 resultaten heeft behaald, maar desondanks steeds harder ermee door blijft gaan.
Citaat:
“De reden dat deze nieuwste studie geen bewijs voor een gen vond is omdat zulke genen niet bestaan,” zegt Jay Joseph, auteur van “The Missing Gene: Psychiatry, Heredity, and the Fruitless Search for Genes.”
“Meer dan 25 jaar heeft de psychiatrie gezocht naar een schizofrenie gen” zegt hij. ”Ze blijven falen.”
“Onderzoek heeft nog nooit een link tussen genen en schizofrenie aangetoond” zegt Mary Boyle, emeritus hoogleraar klinische psychologie aan de University of East Londen. “Er is ongelooflijk veel tijd en geld gespendeerd. Desondanks is er helemaal niets uit voortgekomen. Indien psychiaters door willen gaan met dit type onderzoek dan wens ik ze succes. Maar mijn verontrusting is dat ze veel belastinggeld ontvangen voor hun onderzoek.”
|