Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Flaminganten versus Nederlands koningshuis? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182514)

De Brabander 30 januari 2013 11:14

Flaminganten versus Nederlands koningshuis?

Hoe staan flaminganten tegenover het Nederlands koningshuis? Aangezien ze zich als republikeinen voordoen moeten ze die monarchie toch haten of vergis ik mij?

vlijmscherp 30 januari 2013 11:26

waarom moeten wij haten?

quercus 30 januari 2013 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6517351)
Hoe staan flaminganten tegenover het Nederlands koningshuis? Aangezien ze zich als republikeinen voordoen moeten ze die monarchie toch haten of vergis ik mij?

Principieel ben ik vierkant tegen de monarchie. Ik moet wel erkennen dat ik de wijze van optreden van de Nederlandse monarchie een heel stuk dragelijker vind dan die van de franstalige von Sachsen-Coburg familie uit Brussel.

SDG 30 januari 2013 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6517377)
waarom moeten wij haten?

Sommige mensen geraken nu eenmaal niet verder dan denken in stereotypen.

Koenraad Noël 30 januari 2013 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6517385)
Principieel ben ik vierkant tegen de monarchie. Ik moet wel erkennen dat ik de wijze van optreden van de Nederlandse monarchie een heel stuk dragelijker vind dan die van de franstalige von Sachsen-Coburg familie uit Brussel.

Kleine toevoeging, die naam is afgeschaft zoals die ook in het VK afgeschaft werd. Ze zijn nu gewoon "van België".

Liederik 30 januari 2013 11:40

Citaat:

Flaminganten is niet hetzelfde als republikeinen. Er zijn er veel, maar de begrippen zijn niet synoniem. Zoals je heel goed weet, stokertje.

Txiki 30 januari 2013 11:46

Citaat:

Haten is niet het juiste woord om de houding uit te drukken. Maar ik begrijp wel wat u bedoelt: het zou niet meer dan consequent zijn om ook die Nederlandse monarchie te verwerpen als republikein.

Dat doe ik dan ook.

Txiki 30 januari 2013 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6517396)
Flaminganten is niet hetzelfde als republikeinen. Er zijn er veel, maar de begrippen zijn niet synoniem. Zoals je heel goed weet, stokertje.

Dat is juist. Evenwel zijn veel flaminganten wel republikein tegenover het Belgische koningshuis en komen ze klaar als ze iets vernemen over het Nederlandse koningshuis.

Ja, sommigen vinden het zelfs hemelse klanken om een koningin Nederlands te horen spreken of trekken een oranje regenjasje aan. Terwijl ze verklaren dat de monarchie afgeschaft zou moeten worden. Vreemde vogels, hoor.

Travis66 30 januari 2013 11:56

Citaat:

Het nederlandse koningshuis luistert beter naar zijn baas dan het onze.
Het onze moet nog wat macht afgenomen worden. Gezien de erfopvolging is het moeilijk om een koning te ontslaan als die zijn boekje te buiten gaat. Dus mogen we de onze wat bewegingsvrijheid afnemen, zodat hij niet in de fout kan gaan.

giserke 30 januari 2013 11:58

Als je nu toch zou moeten kiezen, tussen een bende randdebielen in laken, en Maxima en co heb ik rap gekozen.

Txiki 30 januari 2013 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6517433)
Als je nu toch zou moeten kiezen, tussen een bende randdebielen in laken, en Maxima en co heb ik rap gekozen.

Waarom zou je moeten kiezen? Waarom de ene erfopvolging inruilen voor de andere?

giserke 30 januari 2013 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6517435)
Waarom zou je moeten kiezen? Waarom de ene erfopvolging inruilen voor de andere?

Ik heb nu niet echt mijn opmerking als vrijblijvend geformuleerd dacht ik?

"Als je nu toch zou moeten kiezen,"

Liederik 30 januari 2013 12:18

Citaat:

Het zou de moeite zijn na te gaan welke de werkelijke erfgenamen zijn van de graven van Vlaanderen.

Koenraad Noël 30 januari 2013 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6517451)
Het zou de moeite zijn na te gaan welke de werkelijke erfgenamen zijn van de graven van Vlaanderen.

Habsburg-Lotharingen, uiteraard. De laatste graaf van Vlaanderen was Keizer Frans II van het Heilige Roomse Rijk, die daarna Keizer Frans I van Oostenrijk werd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_v...rg-Lotharingen

Liederik 30 januari 2013 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6517465)
Habsburg-Lotharingen, uiteraard. De laatste graaf van Vlaanderen was Keizer Frans II van het Heilige Roomse Rijk, die daarna Keizer Frans I van Oostenrijk werd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_v...rg-Lotharingen

Ik was het spoor kwijtgeraakt in Spanje ergens.

Misschien moeten we hem de kroon geven.

Of speuren of het huis Van Vlaanderen nog geen afstammelingen in mannelijke lijn heeft, bastaarden inbegrepen. Onwaarschijnlijk.

Koenraad Noël 30 januari 2013 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6517529)
Ik was het spoor kwijtgeraakt in Spanje ergens.

De Spaanse koning claimt de titel, maar dan enkel als Spaanse koning, wegens de Spaanse Successieoorlog.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6517529)
Misschien moeten we hem de kroon geven.

Astrid lijkt nu en dan wat populairer te zijn. Zij is met een Habsburger getrouwd.

Karl, de 'erfgenaam', zou natuurlijk wél de Orde van het Gulden Vlies met zich meebrengen. Erg prestigieus, en in ons land gesticht. België heeft die nog willen opslorpen na WOI.

quercus 30 januari 2013 13:48

Citaat:

Trouwens, wat wil dat vervelend Brabandertje hier komen kwekken over onze houding t.a.v. de Oranje-monarchie? De Nederlanders vinden die familie prima en dat is hun goed recht. De Vlamingen zouden slechts met een vraag daaromtrent kunnen geconfronteerd worden indien het zou tot een Nederlands-Vlaamse Confederatie komen. In dat geval vinden we er wel iets op. De deelstaat Nederland kan in dat geval rustig zijn Monarchie behouden en de deelstaat Vlaanderen blijft een republiek. Moet kunnen!

D'ARTOIS 30 januari 2013 14:14

2

DebianFox 30 januari 2013 14:46

Citaat:

Het Nederlands Koningshuis lijkt me politiek neutraal en bovendien spreken ze Nederlands. De Argentijnse Maxima was er in ieder geval snel mee weg. Ik ben ervan overtuigd dat het leeuwendeel van de Nederlanders hun Koningshuis wenst te behouden. Uiteraard ben ik ook een republikein, maar Nederland kan gerust als koninkrijk een confederatie vormen met de Vlaamse republiek.

lombas 30 januari 2013 14:54

Als flamingant geloof ik in het zelfbeschikkingsrecht en laat ik mij dus niet uit over andermans staatsstructuur.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be