![]() |
Le flamand? Un "patois maladie de la gorge" (Will Kré-koire)
Ik volg de Franstalige media in dit land al jaren op de voet. En al jaren bemerk ik één grote constante: vanaf het ogenblik dat er in de Franstalige media gesproken wordt over het leren van het Nederlands, zijn onze beminde Waalse "landgenoten" niet meer in te houden. Ik kan het niet anders omschrijven dan pure haat en afkeer voor onze taal en cultuur. Waarom zouden zij, als aanhangers van la Grande Francophonie, ons boerendialect moeten leren? Het gaat er echt niet in.
Het is dan ook geen toeval dat het Nederlands in Wallonie niet verplicht is. Het volk wil dit gewoon niet. Sommigen zullen nu zeggen dat ik veralgemeen, maar je kan het zelf nagaan. De overgrote meerderheid van de reacties ligt in deze lijn. Deze reactie illustreert het perfect. Gevonden op de site van de Waalse krant La Province. Geniet u even mee. Aan deze mensen schenkt Vlaanderen dus jaarlijks tussen de 6 en 11 miljard euro: Citaat:
|
Ik leer elke dag bij, vanaf nu vertegenwoordigt een zekere Kré-koire Will alle Walen.
|
Als zijn punt is dat het nuttiger is om Engels of Spaans te leren, ok.
Duits en Frans daarentegen zijn niet even global. In ons secundair is Duits verplicht, naast Frans en Engels. Ik zou een vierde taal verplichten, maar de keuze bieden tussen enkele interessante talen, zoals Duits, Chinees of Spaans. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier de mening (volledig in lijn met la pensée unique francophone in dit land) van iemand die wél op een bepaald moment "de Walen" vertegenwoordigde. Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberghe in zijn boek 'Oser être Wallon!': 'Notre identité première est donc française (...) dans le recours �* un outil culturel unique, incomparablement supérieur �* celui que constitue la langue néerlandaise.'
Als een minister-president de Franse cultuur "oneindig superieur" vindt aan de Nederlandstalige, dan moet je natuurlijk niet schrikken dat het volk een afkeer krijgt van het Nederlands. |
Citaat:
|
Citaat:
Let wel ik heb geen probleem dat ooit correct streektaal gebruikt wordt. In tegendeel. Maar dat afschuwelijk Brabants tussentaaltje, dat ze als 'niet officieel standaardtaal' opvoeren trekt nergens op. |
Citaat:
De Franstaligen in dit land moeten van ons eigenlijk niks weten. Ze zijn enkel en alleen "gehecht" aan Belgie omdat dit hen financieel voordeel oplevert. Enkel kippen zonder kop die dit niet inzien. |
Voor wanneer de dag waarop het de Vlamingen geen bal meer kan schelen wat de Walen doen, zeggen of willen? *zucht*
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Benieuwd of ze nog zo hoog van de toren blazen als we de geldkraan die jaarlijks van Noord naar Zuid vloeid dichtdraaien.:-)
|
Citaat:
Over de rest van de Franse respectievelijk de Nederlandse - of zo u wil: Nederlandstalige - cultuur spreekt de man zich NIET uit. Het lijkt me desondanks weinig waarschijnlijk dat zijn waardering van de laatstgenoemde cultuur fundamenteel zou verschillen van zijn waardering van het binnen deze cultuur gebruikte 'unieke' 'culturele gereedschap/werktuig'. Vermeldt De Heer Ex-Minister-President Van Wallonië Van Cauwenberghe, Jean-Claude in zijn boek toevallig ook WAAROM - t.t.z. op grond van welke al dan niet onvergelijkbaar superieure pakweg wetenschappelijke argumenten - hij het 'unieke' 'culturele gereedschap/werktuig' dat we kennen als het Frans zo 'onvergelijkbaar superieur' vindt, of gooit hij er maar zo'n beetje met z'n ongetwijfeld onvergelijkbaar superieure en uniek culturele petje naar? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Niet meer, niet minder. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be