![]() |
aiaiai.....alweer een probleemhelikopter?
Belgie heeft geen "geluk" gehad met de aankoop van militaire helikopters.....
De A109 van Agusta,waarvan er nog tientallen exemplaren in dienst zijn bij de strijdkrachten heeft nooit echt voldaan.Te licht als aanvalshelikopter(het afschieten van mitrailleurs en anti-tankraketten houdt een zeker risico in voor zowel het doel als de schutter :roll: ) ,te weinig robuust als "manusje van alles"voor ruige omstandigheden(zoals er bvb in Afghanistan te vinden zijn),en eigenlijk zelfs wat te klein als ambulance-helikopter (zoals er nu 2 in Mali ingezet worden).....Bovendien mag het buiten niet te veel spoken .Bovendien kun je met "onze" versies niks op zee beginnenJammer in een strijdmacht waar "multifunctionaliteit" de enige oplossing is voor dalende defenstiebudgetten.De A109 is bijlange geen slechte helikopter,maar mocht nooit een "militair livrei" dragen..... En zo moeten de Belgische strijdkrachten nog steeds zwaar leunen op de "oudjes",zijnde de Sikorsky's en de Allouettes... Het zou allemaal verbeteren met de NH90.Belgie deed nu eens niks "speciaals",geen "steekpenningen",geen "speciale bezuinigingsvraagjes",maar gewoon "meesurfen" met vele andere "militaire klanten" wereldwijd....Eindelijk zouden we eens een helikopter hebben zoals iedereen elders..... Het NH90 project heeft ook alweer enkele jaren vertraging,en nu bubbelen "berichtjes" naar boven die zouden doen twijfelen of de NH90 wel een oplossing zal zijn,of alweer een nieuw militair probleem..... Er zijn amper nog centen beschikbaar voor de strijdkrachten,en een nieuwe sof,een soort "militaire vliegende Fyra" is echt onaanvaardbaar. In Polen en Rusland kun je serieus geupdate versies bestellen van de legendarische Mil-Mi 17 helikopterfamilie.Ze zien er niet uit,eerder als een bestelbusje met wat schroeven aan,maar ze werken,altijd,overal en alle omstandigheden! :| |
Fyra-heli's :cheer:
Belgie op z'n best ... |
Citaat:
|
Citaat:
Het is daarvoor niet "politiek" genoeg .. |
Citaat:
De A-109 is eigenlijk best geschikt voor licht transport, verkenning, verbindingstaken en opleiding. Men had veel beter de AW-101 aangekocht voor transport, SAR en CSAR en daarnaast nog de EC665 voor antitank en aanvalsondersteuning. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be