Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Europa en de Turken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182740)

andev 5 februari 2013 11:10

Europa en de Turken

http://www.standaard.be/krant/tekst/...30204_00457391

Citaat:

BRUSSEL - ‘Als jullie er ons niet bij willen, zeg het dan openlijk.' De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan krijgt het op de heupen van de Europese Unie en zegt dat hij naar alternatieven uitkijkt.

Een oprechte uitdrukking van de groeiende Turkse frustratie over de Europese Unie. Dat is volgens Joost Lagendijk, ex-Europarlementslid voor de groenen en nu columnist voor de Turkse krant Zaman , de betekenis van de ferme taal die Recep Tayyip *Erdogan dit weekend richting Brussel sprak.

‘De laatste twee jaar liggen de onderhandelingen over de toe*treding tot de EU stil, net nu Turkije zich zelfverzekerd voelt door de economische groei. Bij veel Turken leeft het gevoel dat de EU hen aan het lijntje houdt. Men heeft er stilaan genoeg van.'
Inderdaad een lang aanslepende zaak en niet zonder reden!
Hopelijk hebben onze Europese leiders eindelijk het lef om klaar en duidelijk te stellen dat we de Turken niet bij Europa hoeven! Ze horen en passen er duidelijk niet bij! We hoeven maar naar de Turkse gemeenschappen te kijken in ons en de omringende landen, wel ze blijven wel degelijk een aparte gemeenschap vormen, op wat uitzonderingen na. En ze vormen een kleine tijdbom vanwege hun islam die op elk ogenblik kan opflakkeren en voor een hoop miserie en ruzie zorgen.
Zo maar eventjes 75 miljoen Turken die mee hun zegje te doen hebben in onze landen: hoe halen sommigen het in hun hoofd??? Ze hebben ons al hun gezegende multicul in onze maag gesplitst, ze hoeven er echt de kers op de taart niet aan toe te voegen! De Turken zijn economisch nu zo goed als welstellend? Wel, wij zijn dat ook maar wij laten niet al onze sukkels en werklozen naar ginder vertrekken op de kosten van hun burgers!
Zoals zij wel doen in onze richting. En straks nog een paar miljoen erbij als ze bij Europa zouden horen...
Nog meer werklozen en islamisering invoeren:zijn we gek?

Snerror 5 februari 2013 11:22

Klopt. Ze passen er niet bij, noch geografisch, noch cultureel.

Universalia 5 februari 2013 11:35

Wat jaartjes geleden, vraag mij niet welke uitzending dat het was of welke zender, kwam er een Turkse man aan het woord en die wist te vertellen dat:

Laat ze er nooit bij de Turken bij de Europese gemeenschap want je weet nog niet waar je voorstaat dan ...

De brave man is een paar dagen daarna ergens ten velde teruggevonden ... dood.

:|

Vrijheideerst 5 februari 2013 11:39

Er zijn heel veel Turken die niet bij de EU willen. Daarbij, Erdogan onderhoudt goede contacten met bvb Iran.

Kom dus niet uit de lucht vallen.

D'ARTOIS 5 februari 2013 14:58

Met een instabiel religieus element (Erdogan is bepaaldelijk geen Ataturk) en de weg van de fundamentalitische Islam steeds meer (politiek) zoekende, kan het met de welvaart van Turkije redelijk snel gebeurd zijn.

Erdogan is een politieke fundamentalist met een zeer grote achterban in het nog onontwikkelde Turkije.
Misschien dat het ooit tot een splitsing zal komen, met/zonder geweld want er zijn uiteraard legio ondernemers in Turkije die de koers van Erdogan als een pure zelfmoordmissie beschouwen.

Erdogan zorgt ervoor dat de Islam gedoseerd weer terug wordt ingevoerd. Desalniettemin is zijn toonzetting overduidelijk. Hij wil de scheiding van Islam en staat ongedaan maken, wellicht betaald met de oliegelden uit de zandbakken.

Vrijheideerst 5 februari 2013 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 6525491)
Met een instabiel religieus element (Erdogan is bepaaldelijk geen Ataturk) en de weg van de fundamentalitische Islam steeds meer (politiek) zoekende, kan het met de welvaart van Turkije redelijk snel gebeurd zijn.

Erdogan is een politieke fundamentalist met een zeer grote achterban in het nog onontwikkelde Turkije.
Misschien dat het ooit tot een splitsing zal komen, met/zonder geweld want er zijn uiteraard legio ondernemers in Turkije die de koers van Erdogan als een pure zelfmoordmissie beschouwen.

Erdogan zorgt ervoor dat de Islam gedoseerd weer terug wordt ingevoerd. Desalniettemin is zijn toonzetting overduidelijk. Hij wil de scheiding van Islam en staat ongedaan maken, wellicht betaald met de oliegelden uit de zandbakken.

Tot hiertoe vind ik dat de welvaart in Turkijë nog niet zo slecht is. En Erdogan is nog niet eens de meest radikale, zoek de Saadet Partisi maar 'ns op, ooit nog gesticht door Necmettin Erbakan.

Johan Bollen 5 februari 2013 15:38

Turkije is een goede energiehub voor Europa. Ik was er vroeger niet echt voorstander van, nu heb ik er geen bezwaar meer tegen als Turkije erbij wil (toch niet bij de neoliberale entiteit die de EU geworden is). Alhoewel het ook weer niet perse hoeft. Ik vraag me wel af of Turkije daar nog veel zin voor heeft.

En hebben Duitsland en Frankrijk niet reeds 'njet' gezegd?

Grootste bezwaar lijkt me de Koerden te zijn. Europa zou beter eisen dat dat probleem definitief opgelost dient te zijn.

Daarnaast heeft Turkije een probleem met de persvrijheid en met het recht op een eerlijk proces. Dat dient ook eerst opgelost te worden, voordat die mentaliteit zich in andere Europese landen nestelt.

De islam...Ik denk dat Europa niet vanuit angst moet handelen. Turkije kan verwesteren. Dat voorbeeld geeft dan weer betere banden met een meer seculier midden oosten. Laten we de radicale Islam stoppen uit Saoudi Arabië. Turkije kan daarbij helpen.

parcifal 5 februari 2013 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6525552)
Grootste bezwaar lijkt me de Koerden te zijn. Europa zou beter eisen dat dat probleem definitief opgelost dient te zijn.

om Cyprus niet te vergeten, waarvan een deel nog altijd door een turks invasieleger bezet wordt.

Turkije is geen land dat in de EU thuishoort, niet nu, niet binnen 50 jaar.

Johan Bollen 5 februari 2013 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6525558)
om Cyprus niet te vergeten, waarvan een deel nog altijd door een turks invasieleger bezet wordt.

Turkije is geen land dat in de EU thuishoort, niet nu, niet binnen 50 jaar.

Misschien heb je gelijk. Maar wat is de EU nog tegenwoordig? Bijzonder teleurstellend ondemocratisch gedrocht m.i.

D'ARTOIS 5 februari 2013 15:58

Momenteel is het nog best wel goed. Logisch als je ziet dat Turkije een goede technische ontwikkeling heeft doorgemaakt en dat loonkosten nog niet een derde zijn van de rest van de EU.
Ondernemrskosten zijn eveneens stukken en stukken lager dus kan Turkije voorlopig nog wel even mee.
Het zal daarom zelf zich nooit binnen de EU begeven want het zal in een jaar of twee tijd een enorme terugval krijgen door de fenomenaal gestegen kosten, door de EU meegebracht.
Zelfmoord dus.

fbpolitics 6 februari 2013 01:13

Het is maar de enkeling, geen probleem, niets te zien, doorlopen aub... :roll:

Jan van den Berghe 6 februari 2013 07:51

Citaat:

Turkije is een goede energiehub voor Europa. Ik was er vroeger niet echt voorstander van, nu heb ik er geen bezwaar meer tegen als Turkije erbij wil (toch niet bij de neoliberale entiteit die de EU geworden is).

Turkije is niet Europees. Alleen al daarom hoort het er niet bij.

Kaal 6 februari 2013 14:16

Citaat:

En hebben Duitsland en Frankrijk niet reeds 'njet' gezegd?

Neen, of toch niet openlijk. Wegens niet durven.

Stingray 6 februari 2013 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 6525177)
Klopt. Ze passen er niet bij, noch geografisch, noch cultureel.

X2. Dat ze zich aansluiten bij de Arabische liga of zo.

CLAESSENS Joris 6 februari 2013 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6525562)
Misschien heb je gelijk. Maar wat is de EU nog tegenwoordig? Bijzonder teleurstellend ondemocratisch gedrocht m.i.

Dat lijkt mij niet direct een reden om deelnemers toe te laten die aan een redelijk tempo en bewust meer en meer naar een sharia bestuurd land evolueren.
Laten we wel wezen, het streven van Ata Turk wordt meer en meer onderuit gehaald en zelfs openlijk afgewezen door wat in Turkije het beleid bepaalt en uitmaakt.

En niet alleen daar. Minder besproken en bij een aantal politieke Europese groepen ook als geldig toekomstig kandidaat gezien Tunesië gaat de evolutie in dezelfde richting.
En de lijst van andere 'mogelijkheden' is lang in het oog van die groepen...

Dat hoort dan ook bij hun ideaalbeeld van een verenigde wereld waar iedereen in peis en vree leeft ongeacht religie of afkomst.
Utopie zou hier een betere uitdrukking zijn volgens mij...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be