Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Ring (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182756)

Voltian 5 februari 2013 14:50

De Ring
 
Na de Lange Oosterweeltunnel, komt De Ring aan de beurt.

Het is nog even wachten op de MER en kostenbatenanalyse, maar het blijkt dat het ook voor de ring weer een dure bedoening zal worden die niet de reistijdwinsten brengen die de investering verantwoorden

http://www.standaard.be/artikel/deta...30204_00457706

Wat vinden we daarvan?...

vlijmscherp 5 februari 2013 14:51

ik zou een verdubbeling geen goede zaak vinden. Je gaat effectief gewoon meer volk lokken.

decentralisatie en telewerk zijn de middelen.

Johan Bollen 5 februari 2013 15:13

Kan men geen grote grote ring maken beter? Veel verkeer moet eigenlijk gewoon niet in Brussel zijn, maar moeten daar toch verplicht in de file gaan staan op de grote ring en autostrades rond Brussel.

Vrijheideerst 5 februari 2013 15:14

Kilometers fietssnelweg kost geen geld en zal door miljoenen fietsers gebruikt worden, uiteraard.

Groen, of hoe onze voorgestelde oplossingen nog erger zijn dan wat er op tafel ligt.

vlijmscherp 5 februari 2013 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6525514)
Kilometers fietssnelweg kost geen geld en zal door miljoen fietsers gebruikt worden, uiteraard.

Groen, of hoe onze voorgestelde oplossingen nog erger zijn dan wat er op tafel ligt.

fietspaden gaat niets oplossen.

Beter openbaar vervoer wel. Zorg ervoor dat alle treinen aankomen aan de buitenkanten van Brussel: Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Brussel-Luxemburg, Brussel-West. En van daaruit vertrekken er trams, metro's en bussen om iedereen naar zijn werk te brengen.

en nog beter: er moet minder volk naar Brussel komen, decentraliseer de overheidsdiensten, zorg voor meer telewerk.

Vrijheideerst 5 februari 2013 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6525518)
fietspaden gaat niets oplossen.

Beter openbaar vervoer wel. Zorg ervoor dat alle treinen aankomen aan de buitenkanten van Brussel: Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Brussel-Luxemburg, Brussel-West. En van daaruit vertrekken er trams, metro's en bussen om iedereen naar zijn werk te brengen.

en nog beter: er moet minder volk naar Brussel komen, decentraliseer de overheidsdiensten, zorg voor meer telewerk.

De Brusselse regering zorgt er al voor dat er minder volk naar Brussel komt, mede dankzij slippendrager De Lulle.

Johan Bollen 5 februari 2013 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6525514)
Kilometers fietssnelweg kost geen geld en zal door miljoenen fietsers gebruikt worden, uiteraard.

Lijkt me nog niet zo'n slecht idee een tweewieler-rijvak, indien goed uitgebouwd. Die auto's nemen veel plaats in en dat zit dan vol met meestal slechts 1 persoon. Efficiënt is dat allesbehalve. Ik ken mensen die beslist hebben zich een moto aan te schaffen om aan de files te ontsnappen.

morte-vivante 5 februari 2013 15:21

veel volk passeert de ring dat er niet moet zijn, maar gewoon op doorweg is van Oost naar West.

Leg een verbinding Leuven-Mechelen-ErgensTussenBxlGent aan, en dat verkeer moet er al niet meer zijn.

Verder, verbetering OV? Hoe? Door die gedrochten van tramverbindingen van Heist-Op-Den-Berg naar Bxl aan te leggen, en dan de bestaande zeer-frequente busverbindingen af te schaffen?

morte-vivante 5 februari 2013 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6525518)
en nog beter: er moet minder volk naar Brussel komen, decentraliseer de overheidsdiensten, zorg voor meer telewerk.

²

Vrijheideerst 5 februari 2013 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6525523)
Lijkt me nog niet zo'n slecht idee een tweewieler-rijvak, indien goed uitgebouwd. Die auto's nemen veel plaats in en dat zit dan vol met meestal slechts 1 persoon. Efficiënt is dat allesbehalve. Ik ken mensen die beslist hebben zich een moto aan te schaffen om aan de files te ontsnappen.

In een goed mobiliteitsbeleid krijgen alle vormen van vervoer evenveel aandacht. De treinen trekken op niets, dus probeer dat eerst eens op te lossen, misschien zal er dan vanzelf minder met die "kankerauto's" worden gereden.

Blue Sky 5 februari 2013 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6525530)
In een goed mobiliteitsbeleid krijgen alle vormen van vervoer evenveel aandacht. De treinen trekken op niets, dus probeer dat eerst eens op te lossen, misschien zal er dan vanzelf minder met die "kankerauto's" worden gereden.

Dat denk ik niet want de auto is mijn vrijheid! Veel mensen zijn verslaafd aan de auto als junkies aan drugs. Hét grote probleem is bovendien dat mensen zelf geen last hebben van hun autogebruik, maar ze daar andere mensen in de maatschappij mee opzadelen. Waarom zou men dan het autogebruik minderen?

Ik denk eerder aan repressieve maatregelen. Auto's weren op bepaalde plaatsen en fiscale maatregelen om o.a. te vermijden dat mensen op de meest irrealistische afstanden van hun woonst gaan werken.

Tegelijkertijd moet men dan alternatieven aanreiken, flexibeler en moderner gaan werken ( van thuis werken, andere uren, andere plaatsen, enz ).

morte-vivante 5 februari 2013 21:33

gij wilt dus dat de verstedelijkte ruit tussen gent-antwerpen-brussel nog een beetje meer volgebouwd wordt?

Vrijheideerst 10 februari 2013 18:15

Waar zeg ik dat?

From_Vlaanderen 10 februari 2013 21:36

Ik wil de ring van Antwerpen helemaal rond en ook wil ik 15 rijvakken.

Jan van den Berghe 10 februari 2013 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6525518)
fietspaden gaat niets oplossen.

Wel als je de bedrijven ook financiële impulsen geeft, waardoor het aantrekkelijk wordt dat hun werknemers met een elektrische fiets (Duits type 500W - 35 km/u) naar het werk kunnen komen.

brother paul 11 februari 2013 10:40

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 6525484)
Na de Lange Oosterweeltunnel, komt De Ring aan de beurt.

Het is nog even wachten op de MER en kostenbatenanalyse, maar het blijkt dat het ook voor de ring weer een dure bedoening zal worden die niet de reistijdwinsten brengen die de investering verantwoorden

http://www.standaard.be/artikel/deta...30204_00457706

Wat vinden we daarvan?...

Beste Voltian ik heb een kaartje getekend wat ik denk dat er zou moeten bestaan. Gewoon altijd een ALTERNATIEF aanleggen waar er file staat. Als je dus van Gent komt, in je mag dan kiezen ik sta in de file of ik neem de shortcut naar Mechelen.. Je komt in mechelen en kan terug kiezen ik sta in de file naar brussel ring, of ik neem de shortcut richting Leuven/Tienen. En je kunt dus zonder de ring te nemen die shortcut maken. De 'superring' zou zowel bij Antwerpen als bij Brussel moeten bestaan. Hij moet dus beginnen waar de file gewoonlijk staat. Dus vanaf je File hebt daar overweeg je specifiek een shortcutring te bouwen.

Wat is de bedoeling van zo'n shortcuts ? Het doel van de shortcut is er gewoon van uitgaan, waar de staart van de file gewoonlijk begint, is er in principe een behoefte aan meer wegdek. Dit meer wegdek zijn allemaal mensen die via hun GPS aangeraden worden om die weg te volgen als meest efficiente route... Terwijl die route last heeft van verkeerscongestie.. Die congestie is het bewijs dat mensen bereid zijn vanaf daar een half uur in de file te staan en dit nog altijd als hun meest efficiente route beschouwen.
Dit tijdsverlies is in principe het tijdsverlies die ze realiseren als ze de omweg nemen.
ALs alle verkeer die de RING gebruikt om van Leuven naar Mechelen, van Mechelen naar Aalst of van Aalst naar Ninove te rijden niet meer op de ring zit, ga je de ring massaal ontlasten. Door die schortcut of schunts zorg je dat het centrumeffect van de ring van Brussel verdwijnt, en dat er altijd een snel alternatief beschikbaar is. Gezien we nu allemaal met GPS met RDS informatie beginnen te rijden, zal die informatie ervoor zorgen dat de files van Aalst-Brussel Mechelen-Brussel en Leuven-Brussel massaal vermeden worden door alle bestuurders die in feite brussel niet nodig hebben maar bvb gewoon op de autostrade van Oostende naar Luik rijden, of van Aalst naar Mechelen willen rijden of gelijk welke combinatie die nu allemaal noodzakelijkerwijs naar de ring gaat. Je verbindt 6 autostrades met elkaar, net zoals de ring doet, maar op een grotere diameter niveau, zodat het autostradenetwerk net zoals een 'netwerk op INternet' permanent een alternatief heeft die niet congesteert als het ware.

Ik ken de statistieken niet, maar stel dat dit 40% van het verkeer op de ring is, dan is dit al een serieuze ontlasting van de ring.. en moet je geen poot veranderen aan de ring, maar bouw je gewoon een superring.

Het leunt aan bij de mecano gedachte van Antwerpen.
Natuurlijk in uw economische studies zul jjij weer gaan bewijzen dat de files niet opgelost moeten worden omdat het niet rendabel is.

Nu volgens mij heeft die oplossing een grotere sterkte
1° ze is goedkoper te realiseren omdat landbouwgrond goedkoper is dan de grond rond de ring
2° ze is minder belastend voor het verkeer, omdat het een extra capaciteit is die ontstaat, dus je moet de ring niet permanent congesteren om de file op te lossen
3° ze is meer rendabel, omdat ze toelaat dat mensen die nu noodgedwongen als 'passant' de ring nemen een alternatief krijgen die niet congesteert.
Het rendement is dus de 'tijdswinst van die burger 1 die niet meer in de file moet staan +filetijdswinst voor een andere burgers die naar brussel moeten +de afstandstijdwinst voor burger 1' en kan in principe op die manier dubbel/driedubbel cijferen...

Voltian 12 februari 2013 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6532549)
Beste Voltian ik heb een kaartje getekend wat ik denk dat er zou moeten bestaan. Gewoon altijd een ALTERNATIEF aanleggen waar er file staat. Als je dus van Gent komt, in je mag dan kiezen ik sta in de file of ik neem de shortcut naar Mechelen.. Je komt in mechelen en kan terug kiezen ik sta in de file naar brussel ring, of ik neem de shortcut richting Leuven/Tienen. En je kunt dus zonder de ring te nemen die shortcut maken. De 'superring' zou zowel bij Antwerpen als bij Brussel moeten bestaan. Hij moet dus beginnen waar de file gewoonlijk staat. Dus vanaf je File hebt daar overweeg je specifiek een shortcutring te bouwen.

Wat is de bedoeling van zo'n shortcuts ? Het doel van de shortcut is er gewoon van uitgaan, waar de staart van de file gewoonlijk begint, is er in principe een behoefte aan meer wegdek. Dit meer wegdek zijn allemaal mensen die via hun GPS aangeraden worden om die weg te volgen als meest efficiente route... Terwijl die route last heeft van verkeerscongestie.. Die congestie is het bewijs dat mensen bereid zijn vanaf daar een half uur in de file te staan en dit nog altijd als hun meest efficiente route beschouwen.
Dit tijdsverlies is in principe het tijdsverlies die ze realiseren als ze de omweg nemen.
ALs alle verkeer die de RING gebruikt om van Leuven naar Mechelen, van Mechelen naar Aalst of van Aalst naar Ninove te rijden niet meer op de ring zit, ga je de ring massaal ontlasten. Door die schortcut of schunts zorg je dat het centrumeffect van de ring van Brussel verdwijnt, en dat er altijd een snel alternatief beschikbaar is. Gezien we nu allemaal met GPS met RDS informatie beginnen te rijden, zal die informatie ervoor zorgen dat de files van Aalst-Brussel Mechelen-Brussel en Leuven-Brussel massaal vermeden worden door alle bestuurders die in feite brussel niet nodig hebben maar bvb gewoon op de autostrade van Oostende naar Luik rijden, of van Aalst naar Mechelen willen rijden of gelijk welke combinatie die nu allemaal noodzakelijkerwijs naar de ring gaat. Je verbindt 6 autostrades met elkaar, net zoals de ring doet, maar op een grotere diameter niveau, zodat het autostradenetwerk net zoals een 'netwerk op INternet' permanent een alternatief heeft die niet congesteert als het ware.

Ik ken de statistieken niet, maar stel dat dit 40% van het verkeer op de ring is, dan is dit al een serieuze ontlasting van de ring.. en moet je geen poot veranderen aan de ring, maar bouw je gewoon een superring.

Het leunt aan bij de mecano gedachte van Antwerpen.
Natuurlijk in uw economische studies zul jjij weer gaan bewijzen dat de files niet opgelost moeten worden omdat het niet rendabel is.

Nu volgens mij heeft die oplossing een grotere sterkte
1° ze is goedkoper te realiseren omdat landbouwgrond goedkoper is dan de grond rond de ring
2° ze is minder belastend voor het verkeer, omdat het een extra capaciteit is die ontstaat, dus je moet de ring niet permanent congesteren om de file op te lossen
3° ze is meer rendabel, omdat ze toelaat dat mensen die nu noodgedwongen als 'passant' de ring nemen een alternatief krijgen die niet congesteert.
Het rendement is dus de 'tijdswinst van die burger 1 die niet meer in de file moet staan +filetijdswinst voor een andere burgers die naar brussel moeten +de afstandstijdwinst voor burger 1' en kan in principe op die manier dubbel/driedubbel cijferen...

Dat kan een optie zijn; ik zou toch wel wat voorzichtig zijn met de aanname dat het goedkoper zou zijn. Nieuwe autoweg aanleggen is gewoon heel erg duur...

nu, alles wat je daar zegt is in principe meetbaar: in welke mate de oplossing file verhelpt, hoeveel het kost,...

Dus ja, een keer berekenen zou ik zeggen; geef maar door aan het ministerie (of weet ik veel wie) dat men dit scenario ook beschouwen en grondig doorrekenen :)

Scherven A. Mok 12 februari 2013 11:19

my preciouzzzzzzzssss mer autooozzzsssssss


brother paul 12 februari 2013 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6534132)
my preciouzzzzzzzssss mer autooozzzsssssss


ho, ik weet eigenlijk niet vanwaar die groene mantra om te denken dat auto's gaan verdwijnen ? Ze gaan veranderen naar 1 liter wagens, maar verdwijnen gaan ze netjes niet volgens mij..


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be