Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Geen beloofde land meer voor Spaanse en Portugese werklozen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182863)

Txiki 8 februari 2013 08:20

Geen beloofde land meer voor Spaanse en Portugese werklozen?

Wat lees ik vandaag?

Citaat:

'Zwitserland wil de miserie van Europa niet langer binnenhalen', zo heeft de Franse krant Les Echos bericht.
Dat is de eerste zin van het artikel daarover in De Standaard.

http://www.standaard.be/artikel/deta...rd=zwitserland

Effe kijken bij Les Echos dan maar:
Citaat:

La Suisse pourrait limiter l'arrivée d'Européens sur son sol
La Suisse ne veut plus accueillir la misère de l'Europe.
http://www.lesechos.fr/economie-poli...sol-535123.php

Mogen wij nu nog naar Zwitserland op vakantie gaan?

D'ARTOIS 8 februari 2013 11:31

De Spanjolen moeten maar eens naar hun eigen prijzen kijken.

Drie weken liggeld in een dubieuze marina kostte 1100 Euro.

Ik lig in een betere haven met gelijkluideende accomodatie voor 77 Euro/maand.

Valt me nog mee dat deze mensen het land binnenmochten.

Bolleke Wol 8 februari 2013 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6529053)
Wat lees ik vandaag?

Dat is de eerste zin van het artikel daarover in De Standaard.

http://www.standaard.be/artikel/deta...rd=zwitserland

Effe kijken bij Les Echos dan maar:

http://www.lesechos.fr/economie-poli...sol-535123.php

Zwitserland heeft eigenlijk gelijk als het niet wil opdraaien voor de problemen die de €U veroorzaakt. Degenen die de Spaanse en Portugese werkloosheid moeten aanpakken zijn Spanje en Portugal zelf. Onder andere door de eurocraten en de bankiers het land uit te zetten.

eno2 8 februari 2013 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6529393)
Zwitserland heeft eigenlijk gelijk als het niet wil opdraaien voor de problemen die de €U veroorzaakt. Degenen die de Spaanse en Portugese werkloosheid moeten aanpakken zijn Spanje en Portugal zelf. Onder andere door de eurocraten en de bankiers het land uit te zetten.

:rofl:

Bolleke Wol 8 februari 2013 14:31

Ik kan me voorstellen dat eurofascisten hard lachen wanneer ze kritiek krijgen. Momenteel wanen ze zichzelf onsterfelijk in hun hoge ivoren toren waar de star spangled blue wappert.

Kodo Kodo 8 februari 2013 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6529411)
:rofl:

Gelukkig ben jij er nog hè, tweo1. De man die hier al ongeveer twee jaar een draad heeft waarin zonneklaar wordt dat de crisis afgelopen is.

Zonder jou waren we vermoedelijk helemaal niet op het idee gekomen dat de EU goed bezig is. De heer K. Kodo komt overigens zelfs mét jou niet op het idee.

Zwitser 8 februari 2013 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6529053)

Natuurlijk mag dat nog steeds.

Wat er aan de hand is, is het volgende:

- Er bestaat al langer vrij verkeer van personen tussen de EU en Zwitserland. Dat betekent dat EU burgers zonder problemen in Zwitserland werk mogen komen zoeken. Vinden ze werk dan krijgen ze automatisch een verblijfsvergunning.
- Veel Spanjaarden en Portugezen maken hier momenteel gebruik van.
- Het zijn echter vooral Duitsers die komen, zo'n 70000 per jaar op dit moment. Opvallend is dat Grieken juist niet komen.

In principe hebben die immigranten geen recht op sociale voorzieningen. Daarvoor moet je eerst een tijdje werken, en je mag maar maximaal 6 maanden naar werk zoeken. Vind je niks, dan ga je maar terug.

In die 6 maanden moet je voor jezelf zorgen. En daar zit het probleem. Vele van die werkzoekenden zijn niet bepaald rijk. En huisvesting is duur in Zwitserland. Velen zoeken dus opvang in tehuizen voor daklozen en dat begint wel voor problemen te zorgen.

Nu zit er in de verdragen die Zwitserland met de individuele EU lidstaten afgesloten heeft wel een clausule dat ze tijdelijk het vrij verkeer van personen kunnen opschorten als er plots een grote toestroom komt. En daar wordt inderdaad op dit moment over gepraat. Vooral onder de vorm van parlementaire vragen uit bepaalde hoeken...

Echter dit:
Citaat:

Paradoxaal genoeg zouden niet alleen de Portugezen zwaar getroffen worden door de maatregel. Er werken immers ook veel hoogopgeleide Duitsers in het buurland. Ze vormen de grootste groep buitenlanders.

En als Zwitserland hen wel makkelijker toelaat, is dat discriminatie. Het is met andere woorden het de hele EU moeilijker maken of niet.
Dat klopt volgens mij niet. Zwitserland heeft geen verdrag met de EU, maar met elke EU lidstaat afzonderlijk. Dus kunnen ze ook het vrij verkeer per lidstaat afzonderlijk tijdelijk opschorten. En of dat discriminatie is, natuurlijk is dat discriminatie. En dan. T'is niet alsof dat verboden is.
België discrimineert ook tussen burgers van verschillende landen als het om immigratie gaat.
(En de grootste groep buitenlanders in Zwitserland zijn nog steeds de Italianen...)

Txiki 8 februari 2013 17:44

Ja ja, dat is allemaal zo. Ik zeg niet dat we van de Zwitsers niet welkom zouden zijn, he. Ik vraag of we nog op vakantie mogen gaan... van de types zoals een papa Michel enzo. Remember Oostenrijk.

Kallikles 8 februari 2013 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6529393)

Jaja, in Zwitserland hebben ze geen bankiers. :lol:

Bolleke Wol 8 februari 2013 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6529645)
Jaja, in Zwitserland hebben ze geen bankiers. :lol:

Eigen bankiers eerst (op de guillotine)! :)

Zwitser 9 februari 2013 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6529625)
Ja ja, dat is allemaal zo. Ik zeg niet dat we van de Zwitsers niet welkom zouden zijn, he. Ik vraag of we nog op vakantie mogen gaan... van de types zoals een papa Michel enzo. Remember Oostenrijk.

Heb jij je ooit door papa Michel laten voorschrijven waar je op vakantie mag gaan?

Zwitser 9 februari 2013 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6529676)

De meeste van de toplui in de Zwitserse banken zijn ook buitenlanders...

Txiki 9 februari 2013 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6530413)
Heb jij je ooit door papa Michel laten voorschrijven waar je op vakantie mag gaan?

Daarover gaat het niet, Zwitser. Miljaar zeg, sommigen moet je echt ALLES uitleggen...

Kallikles 11 februari 2013 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6529676)

Je bent tegen bankiers, maar je staat wel achter het bankiersland bij uitstek Zwitserland... Ik zou zo zeggen: plak er nog wat populistische praat bij over de "EU-Sovjet" en we zijn helemaal thuis.

giserke 11 februari 2013 11:30

Als we ze nu eens allemaal op een boot zetten, en laten zinken op de oceaan?

Txiki 11 februari 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6532612)
Als we ze nu eens allemaal op een boot zetten, en laten zinken op de oceaan?

Of in't meer van Genève.

jogo 11 februari 2013 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6530794)
Daarover gaat het niet, Zwitser. Miljaar zeg, sommigen moet je echt ALLES uitleggen...

Door dat beklag slaagt ge er toch maar weer in om rond de gevraagde uitleg heen te fietsen.

Txiki 11 februari 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 6532707)
Door dat beklag slaagt ge er toch maar weer in om rond de gevraagde uitleg heen te fietsen.

Het antwoord is toch zo evident: nee, uiteraard niet. :roll:

Daar gaat het ook niet over. Djiez, het was maar een verwijzing naar papa Michel zijn uitlatingen over Oostenrijk destijds met Haider.

Bolleke Wol 11 februari 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6532602)
Je bent tegen bankiers, maar je staat wel achter het bankiersland bij uitstek Zwitserland... Ik zou zo zeggen: plak er nog wat populistische praat bij over de "EU-Sovjet" en we zijn helemaal thuis.

Het Zwitserse volk bestaat niet alleen uit bankiers. En ik ben ook niet geplaatst om de Zwitsers de wet te dicteren, daar hebben ze namelijk eigen politieke systemen voor die wel een pak democratischer zijn dan in de rest van €uropa.

En mij zal je nooit over de EU-sovjet horen spreken. Tenzij dan als hypothetische denkpiste voor een Confederatie van Europese Radenrepublieken :mrgreen:

Kallikles 11 februari 2013 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6532756)
Het Zwitserse volk bestaat niet alleen uit bankiers. En ik ben ook niet geplaatst om de Zwitsers de wet te dicteren, daar hebben ze namelijk eigen politieke systemen voor die wel een pak democratischer zijn dan in de rest van €uropa.

Het kapitalisme is een mundiaal systeem. Als je tegen kapitalisme wil zijn in Vlaanderen, moet je ook tegen kapitalisme in Zwitserland zijn. Kapitalistische landen zullen altijd militair interveniëren om alle alternatieve experimenten te beeindigen.

Citaat:

En mij zal je nooit over de EU-sovjet horen spreken. Tenzij dan als hypothetische denkpiste voor een Confederatie van Europese Radenrepublieken :mrgreen:
Er is binnen neoliberaal rechts een erg hypocriete dubbele houding van enerzijds achter de knuppel van de Europese Commissie te gaan schuilen als het erop aankomt het neoliberaal beleid op te leggen aan de burgers en van anderzijds met wat populistische praat te komen over een "EU-Sovjet" die nog niet rechts genoeg zou zijn.

De N-VA is heel sterk in deze dupliciteit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be