Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kan er ook iemand buiten het conclaaf paus worden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=183006)

Max van Dietschland 11 februari 2013 20:42

Kan er ook iemand buiten het conclaaf paus worden ?

Stel dat het conclaaf er niet uitgeraakt, wie er de volgende paus wordt, kunnen zij dan iemand van buiten het conclaaf, desnoods een gewone priester tot paus benoemen of moet dat altijd een stemgerechtigde kardinaal zijn.

Het zou niet slecht zijn moest de kerk eens een jonge en radicale paus kiezen. De leeftijd van de meeste stemgerechtigde kardinalen ligt meestal een stuk boven de 60 jaar.

quercus 11 februari 2013 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6533392)
Stel dat het conclaaf er niet uitgeraakt, wie er de volgende paus wordt, kunnen zij dan iemand van buiten het conclaaf, desnoods een gewone priester tot paus benoemen of moet dat altijd een stemgerechtigde kardinaal zijn.

Het zou niet slecht zijn moest de kerk eens een jonge en radicale paus kiezen. De leeftijd van de meeste stemgerechtigde kardinalen ligt meestal een stuk boven de 60 jaar.

Geen zin om uw kandidatuur te stellen? :-D

E. Migrant 11 februari 2013 21:19

Citaat:

Misschien wordt het tijd om eens iemand van buiten het christendom tot paus te verkiezen. Aan die bende mietjes en mohammedanenvriendjes heb je toch geen reet. ^_^

cookie monster 11 februari 2013 21:20

Waarom geen verkiezingen houden ??
Verkiezingscampagne , TV debatten , ....
Laat AL de gelovige de leider kiezen , democratisch !!
Of enkel verkiezingen voor de vaticaniërs met een officiëel vaticaans I.D. !!

Maar ....

CLAESSENS Joris 11 februari 2013 21:29

De verkiezing van een nieuwe Paus gebeurt volgens strikte regels.
Maar bij mijn weten is het geen vereiste om bij de kiezers te horen om Paus te kunnen worden.
Indien deze groep 'uitverkorenen' beslist dat iemand van buiten de hoogste kringen Paus wordt dan is dat zo.
Of het zijn van Christen een vereiste is? Ik neem aan van wel. Je kan moeilijk aangesteld worden als herder die het woord van God vertegenwoordigt wanneer je stelt niet in God te geloven wel?

Van waar trouwens die waanzinnige vraag?
Je gaat al op je achterpoten staan wanneer men stelt dat iemand die niet door het volk verkozen is bestuurlijke taken zou mogen hebben maar je vindt wel dat de Christenen zich maar zouden moeten laten besturen door een niet Christen?
Twintig maten en 30 gewichten zijn voor sommigen nog niet genoeg...

lombas 11 februari 2013 21:31

Citaat:

Nee, niet als we de laatste zevenhonderd jaar beschouwen.

Citaat:

Oei, geen chance dan. Slechts vijf leden van het College zijn jonger dan zestig... Twee ervan zijn Aziaten, twee Duitsers en een Nederlander - weinig kans dus.

cookie monster 11 februari 2013 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6533463)
De verkiezing van een nieuwe Paus gebeurt volgens strikte regels.
Maar bij mijn weten is het geen vereiste om bij de kiezers te horen om Paus te kunnen worden.

Wat ik bedoel:
Dat ze de kardinalen "ten toonstellen" , en de gelovige kunnen daaruit kiezen !!

lombas 11 februari 2013 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6533502)
Wat ik bedoel:
Dat ze de kardinalen "ten toonstellen" , en de gelovige kunnen daaruit kiezen !!

De kiezers zijn echter wél strikt beperkt tot de kardinalen.

Max van Dietschland 11 februari 2013 22:02

Er zijn talloze katholieke christenen buiten het conclaaf.

De kardinalen van het conclaaf blijven de paus kiezen, daar is geen discussie over, maar het zou niet slecht zijn moesten de kardinalen ook iemand anders kunnen kiezen. Uiteraard moet die persoon lid zijn van de katholieke kerk en van het mannelijk geslacht zijn. Daar is ook geen discussie over.

Ik zie liever een wat jongere radicale bisschop met charisma, dan een oude wauwelende kardinaal.

Kwestie van opnieuw vuur in het geloof te krijgen.

Mijn bescheiden mening hierover.

Max van Dietschland 11 februari 2013 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6533509)
De kiezers zijn echter wél strikt beperkt tot de kardinalen.

Daar is geen discussie over, maar de kardinalen zouden wel een priester, bisschop of een aartsbisschop kunnen kiezen.

CLAESSENS Joris 11 februari 2013 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6533502)
Wat ik bedoel:

En dat is dus even inteligent als stellen, laten we de Generaals tentoon stellen en de soldaten laten kiezen wie hen moet leiden...

Wie zich tot een kerk (niet alleen de katholieke) bekent neemt alles wat daarbij hoort of... vormt een afscheuring.

Wie buiten de kerk staat heeft geen enkele zeggenschap over de interne werking.

Jammer voor wie het anders wil maar dat zijn nu eenmaal de feiten.
Ongeacht of je voor of tegen die kerk bent...

lombas 11 februari 2013 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6533539)
En dat is dus even inteligent als stellen, laten we de Generaals tentoon stellen en de soldaten laten kiezen wie hen moet leiden...

Wie zich tot een kerk (niet alleen de katholieke) bekent neemt alles wat daarbij hoort of... vormt een afscheuring.

Wie buiten de kerk staat heeft geen enkele zeggenschap over de interne werking.

Jammer voor wie het anders wil maar dat zijn nu eenmaal de feiten.
Ongeacht of je voor of tegen die kerk bent...

Er bestaan en bestonden legers waar de officieren gekozen worden door de soldaten, en er zijn redelijk wat christelijke denominaties waar de voorgangers gekozen worden door de geloofsgemeenschap (en ook de islam, bijvoorbeeld).

Met "intelligentie" heeft het dus weinig te maken. Het is eigen aan de katholieke kerk, maar dat is het dan ook zowat.

peter1962 11 februari 2013 22:40

Citaat:

Rudy Borremans zou een goede kandidaat zijn volgens jouw profiel

cookie monster 11 februari 2013 22:47

@ CLAESSENS Joris ,
in ALLE eerlijkheid:
eigenlijk kan die rkk & eenderwelk ander geloofsgeloof mij gestolen worden !!
Ik heb destijds de rkk verlaten (eind jaren 70 al) ,
dus ze zoeken het maar die vaticaniërs !!
Ik ga heus niet in de rij staan om de nieuwe paus te verwelkomen ,
zelfs al mocht die dan België ooit gaan bezoeken !!
Tentijde van JP II , ik heb daar zelfs een date voor afgewezen !!

-Jo- 11 februari 2013 23:18

Paus Lemmy I

Dan kunnen die kerken eindelijk eens voor iets nuttigs gebruikt worden: concerten.

giserke 12 februari 2013 00:02

Mijn kat Fidel I, is ook zeer bekwaam voor die functie.

E. Migrant 12 februari 2013 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6533599)
Rudy Borremans zou een goede kandidaat zijn volgens jouw profiel

Maar is die ook pedofiel?

giserke 12 februari 2013 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 6534000)
Maar is die ook pedofiel?

Daar gaan de kansen van mijn kat. :x

vlijmscherp 12 februari 2013 13:16

straks een zwarte paus?
http://www.nieuwsblad.be/article/det...30211_00466366

alhoewel, waren de vorige pausen ook al niet zwart volgens een bepaald forumlid hier?

Wiley E Coyote 12 februari 2013 14:08

Elke gedoopte katholieke man komt kerkjuridisch gesproken in aanmerking, op voorwaarde dat hij direct na het aannemen van de verkiezing tot bisschop wordt gewijd. In de praktijk komen enkel kardinalen van jonger dan 80 in aanmerking. De gehele procedure voor de pauskeuze is vastgelegd in de Apostolische Constitutie "Universi Dominici Gregis", zoals geammendered door de huidige paus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be