![]() |
Gelijktijdige verkiezingen
Al in de aanloop naar de verkiezingen van 13 juni stelde de sp.a voor om de federale verkiezingen in de toekomst terug gelijktijdig te organiseren met de verkiezingen voor o.a. het Vlaams parlement.
Toen kreeg hij echter nog maar weinig bijval. De VLD stelt nu echter hetzelfde voor, en ook in andere partijen gaan er meer en meer stemmen op om af te stappen van gescheiden verkiezingen. Citaat:
Wat mij betreft horen gescheiden verkiezigen bij een federaal systeem. Echter: belgië is een rare situatie. Ons land is veel te klein om van een echt federalisme te kunnen spreken in die zin dat hier maar weinig mensen eigenlijk het onderscheid tussen beleidsniveaus maken. In de VS bijv. ligt dat heel anders... en dat heeft al veel te maken met de grootte van het land volgens mij. Natuurlijk is het wel zo dat als de verkiezingen terug samen doet vallen de burger nog veel minder het onderscheid zal maken, maar de vraag is: "is het wel nodig dat de burger alle bevoegdheidsniveaus kent en daar rekening mee houdt in het stemhokje?". Volgens mij niet. Ik ben dus gewonnen voor samenvallende verkiezingen. |
Ik ben er zeer hard op tegen dat verkiezingen zouden samenvallen. Als burger heb je nu al haast niets te zeggen en dan zou je nog minder de gelegenheid krijgen om je mening te uiten.
En vergis je toch niet, er zijn maar twee redenen waarom politici die terug willen doen samenvallen: 1. dan moeten ze nog minder rekening houden met die vervelende kiezers, als het aan hen lag was eens om de 50 jaar stemmen ook al genoeg en 2. dan kan men communautaire problemen gemakkelijker blijven negeren, wat zéker niet in het belang van Vlaanderen is. |
Om van 4 jaar naar 5 jaar te gaan ,moeten ze daarvoor de grondwet veranderen?
|
Ik denk ook dat het vooral uit eigen belang is dat men de verkiezingen wil samenvoegen.
Zoals eerder gezegd en als je weet dat het blok telkens stijgt bij 'iedere' verkiezing. Ja, dan kunnen de 'correcte' beter zo weinig mogelijk de burger aan het woord laten. |
Citaat:
Ik hoorde ook nog op het nieuws dat dit komt om in de toekomst van die 'superstoelendansen' te vermijden. Da's dan wel heel zwakke uitleg om die wissels goed te praten, want dit is toch al langer ter discussie. Wisselen doen ze toch als het tactisch beter uitkomt. Ajha, dan is er nog maar 1 zwarte zondag om de zoveel jaar ipv 3 zwarte zondagen, goed bekeken van die mannen. :mrgreen: |
Citaat:
Ze zouden al veel kunnen oplossen door te stellen dat iedereen die zetelt in een federaal parlement bijv. zich geen kandidaat mag stellen voor het Vlaams parlement. Dan zou je "federale" en "vlaamse" politici krijgen. Nu hebben we gewoon politici. En dan is het normaal dat de partijen de populairste koppen bij elke verkiezing uitspelen en dat er enorme regeringswissels zijn. Elke partij maakt zich daar trouwens schuldig aan... |
Gescheiden verkiezingen zijn voor mij een absolute must.
Als onze politici zelf al eens beginnen met duidelijk op 1 niveau op te komen ipv op alle lijsten te gaan staan en dan tussendoor nog eens over te lopen. Het is duidelijk dat het hun eigen fout is als sommige mensen de hele boel niet meer begrijpen. Het gaat inderdaad om eigenbelang, want die verkiezingen kosten toch zo veel, etc... etc... Het ergste vind ik dat zelfs voor Cd&V dit een optie lijkt te zijn... Rest ons enkel nog de N-VA, a.u.b hou dit tegen. Voor je eigen bestwil, voor Vlaanderen. |
Citaat:
|
Prima, alle verkiezingen laten samenvallen (behalve dan de gemeenteraad) is een goed idee. Het bespaart vele onnodige kieskosten, vervelende kiesshows op TV, het is milieuvriendelijk (minder bomen moeten omgehakt worden om papier te drukken) en de kiezer wordt minder verveeld door de vele kiesperiodes en gaat minder proteststemmen geven (aan we weten wel wie) en bewuster gaan kiezen op lange termijn.
Nu nog de kiesPLICHT afschaffen en Kees is Klaar ;) |
[font=Verdana]Volgens mij is het manier om de macht van de regionale regeringen te breken. Ze willen voorkomen dat, zoals nu, er een andere regering in de regio's is dan op federaal niveau. Het probleem met de stoelendans. Wie een ministerportefeuille heeft in één of andere regering kan gedurende de periode dat die regering bestaat niet in een andere regering zetelen. Bvb. Bert Anciaux zou niet in de Vlaamse regering kunnen zetelen zolang de federale regering niet gevallen is of er geen nieuwe verkiezingen geweest zijn.. Idem voor Fientje Moerman Frank Van Den Broecke en alle andere die hun federale ministerportefeuille geruild hebben voor een Vlaamse.[/font]
|
Citaat:
|
Citaat:
het argument van types als de Wael slaat nergens op (in de prive, gaan de managers ook rouleren na een zekere tijd) , wel die zijn NIET verkozen , hebben buiten aan hun eigen TOTAAL geen verantwoordelijkheid af te leggen en zijn NIET verantwoordelijk voor de staat maar voor een prive bedrijf ! zit me eerlijk gezegd wreed tegen ! mandaat aanvaarden ? JA ? WEL ZIT DE RIT DAN VERDEKKE UIT !!! kan de kiezer ook objectief oordelen of je uw job goed gedaan hebt of niet... |
Vier jaar zou te kort zijn om behoorlijk bestuurswerk te kunnen leveren.
Is het daarom dat de helft van de ministers er zelfs niet in slaagt om vier jaar uit te doen ? Elk jaar willen ze wel iets veranderen aan de kiesreglementering. Het valt niet op dat het steeds in hun eigen (zeer kortzichtige) voordeel lijkt uit te spelen. |
Als je een uurtje alles eens goed bekijkt dan ben je zo weer mee met de ministers en bevoegdheden, maar ja, een uurtje is veel gevraagd hé tegenwoordig ... ;-)
De gewone man kan niet meer mee? De gewone man is te lui of te stom om een paar namen en bevoegdheden van buiten te leren? Dan is het idd erg gesteld met de democratie ... :twisted: De mensen moeten maar eens een inspanning doen ... maar ja ... het is zo saai en we gaan toch niet tegen onze goesting iets doen zeker, we werken al tegen onze goesting ... :-) |
Ik ben er vierkant tegen dat men nu op zo'n totaal onbehouwen wijze de verkiezingen gaat proberen te laten samenvallen. Normaliter kan dat een eerste maal gebeuren in 2023, maar ge ziet het van hier afkomen dat de politici van vandaag de dag tot zolang gaan wachten. Gevolg: uitzonderingswetten, grondwetswijzigingen, .. en de politiek kan weer eens een half jaarke met zichzelf bezig zijn.
Moerman moet trouwens veel zeggen: als ze vindt dat 4 jaar niet genoeg is, waarom verandert ze dan van job na 1 jaar? Omdat ze alles al had uitgevoerd zeker... Het argument dat België niet kan vergeleken worden met de USA vind ik op zijn zachtst gezegd raar: als een bevolking daar kan rekening houden met city-state-nation (3 niveaus), waarom zou een Belg dat niet kunnen? Maar neen: eerst vliegen onze politici van niveau naar niveau, en dan komen ze zagen dat de burger niet meer weet waar iedereen actief is... Ja zeg... Houden dus, die gescheiden verkiezingen ! |
Die stoelendans is niet de schuld van de bevolking. Dat is de schuld van de politici zelf, dus dat heeft er niks mee te maken.
Hoe meer verkiezingen hoe liever ik het heb. Want anders dan houden ze helemaal geen rekening met de mening van de burger. Het door mekaar haspelen van de bevoegdheden niet duidelijk voor de kiezers ? Daar heeft de kiezer geen schuld aan, dat is ook de eigen schuld van de politieke kaste zelf. Met andere woorden omwillen van hun eigen stommiteiten en fouten willen ze er gewoon voor zorgen dat ze een jaar langer geen rekening moeten houden met de kiezer. Dat en dat alleen is hun bekommernis. En dat noemt zich dan zelf democratisch... zum kotsen ja. |
Het gaat bijna louter om hun postjes, om te kunnen ingrijpen op andere beleidsniveaus, het lamleggen van de regio-parlementen...
De burger zou het niet snappen. Oké, er zijn veel burgers die de moeite niet doen om het te snappen, maar dat is het aan de politici om ze in te lichten en politiek 'aantrekkelijk' te maken. De oplossing is niet om het simplistisch in hun carrièreplanning te integreren. |
Ze willen gewoon een jaartje langer zeker zijn van hun goedbetaalde job he...
Trouwens in de VS heeft een president ook maar 4 jaar de tijd om er iets van te maken he... |
Verkiezingen samenvoegen?
Verkiezingen samenvoegen?
De traditionele partijen hebben hun kater van 13 juni nog altijd niet verteerd. En wat doe je als je het spel niet kan winnen? Dan verander je toch gewoon de regels. Dat hebben ze -u zal het zich herinneren- eerder ook al gedaan. Zo kwamen er grote provinciale kieskringen, zodat men de grote kopstukken (en de mediavriendjes) voluit kon uitspelen. En er kwam een fameuze kiesdrempel. Een drempel die de groenen op 18 mei vorig jaar fataal werd ... Maar de hervorming van de kieswet leverde niet het beoogde resultaat op. Het Vlaams Blok bleef groeien. En bovendien kreeg de federale paarse meerderheid plots een andere meerderheid tegenover zich in het Vlaams Parlement. Daar moet in dit land wel heibel van komen. Zodoende hoor je dezer dagen steeds meer pleidooien om alle verkiezingen opnieuw te laten samenvallen. Want, 'de mensen gaan niet graag zo dikwijls naar de stembus' klinkt het. Of: 'de mensen snappen het niet meer', 'ze kunnen er niet meer aan uit'. Dat is natuurlijk niet de schuld van de kiezers, maar wel van de partijstrategen zélf en van de kopstukken die 'jobhoppen', van het ene parlement naar het andere en van de ene regering naar de andere. Het pleidooi om er weer superverkiezingen van te maken heeft weinig te maken met de bekommernis om 'de mensen' of een beter beleid, maar alles met de jobzekerheid van de politici en de politieke strategie van de traditionele partijen. Paul Geudens schreef daarover een verhelderend commentaarstuk in Gazet van Antwerpen. "Het principe van gescheiden verkiezingen blijft beter overeind. Zoniet loopt de Vlaamse regering binnen de kortste keren weer aan het handje van de federale eerste minister." Maar wellicht is dat ook de bedoeling ... (op aanvraag van ingenious) |
Eigenlijk is dat nog goed ook. Laat ze maar doen, want volgende verkiezingen haalt het blok ruim 30% en móet men ze simpelweg laten meeregeren. Als dat dan onmiddelijk op beide niveaus is, voor mij niet gelaten! :lol:
Wat een bochten, wat een sprongen, en het haalt allemaal niks uit. Prachtig toch. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be