Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Argentijnen ontvluchten consumptiedwang in ecodorpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=183491)

Blue Sky 24 februari 2013 19:49

Argentijnen ontvluchten consumptiedwang in ecodorpen

In Argentiniƫ schieten de ecodorpen als paddenstoelen uit de grond. De bewoners zoeken een alternatief voor het ongebreidelde consumeren.

...

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...codorpen.dhtml

eno2 24 februari 2013 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6547772)
In Argentiniƫ schieten de ecodorpen als paddenstoelen uit de grond. De bewoners zoeken een alternatief voor het ongebreidelde consumeren.

...

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...codorpen.dhtml

Interessante tendens. Zelf haat ik steden en leef in een dorp van 1000 in de bergen in de natuur. Met alle comfort, weliswaar. Nuclea van een paar tientallen zijn wat klein als leefgemeenschap. Dat is vragen om moeilijkheden.

Frankenstein 24 februari 2013 23:07

Zelf heb ik om de nabij een jaar in de jungle van Suriname tussen de negers geleefd, dit zonder stromend water en elektra. An sich een leuk leventje voor even, waar het niet dat de bekrompenheid en hebberigheid van mijn medebewoners mij knettergek kon krijgen.

Blue Sky 25 februari 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 6548089)
Zelf heb ik om de nabij een jaar in de jungle van Suriname tussen de negers geleefd, dit zonder stromend water en elektra. An sich een leuk leventje voor even, waar het niet dat de bekrompenheid en hebberigheid van mijn medebewoners mij knettergek kon krijgen.

Het hoeft geen terugkeer te zijn naar een primitief leven, wel een leven waarbij men zoveel mogelijk in harmonie met de natuur probeert te leven en zo een klein mogelijke voetafdruk probeert te realiseren door gebruik van kennis, behoorlijk wat denkwerk en moderne, milieuvriendelijke technologieƫn. Kortom er komt behoorlijk wat ingenieurswerk bij kijken. De ervaring van primitieve stammen zoals u beschrijft kan daarbij zeker nuttig zijn.

giserke 25 februari 2013 10:14

Dat lijkt me wel wat.
In Uruguay zijn er al 10-tallen jaren eco dorpen.

HannahPres 4 maart 2013 07:37

Zelf heb ik om de nabij een jaar in de jungle van Suriname tussen de negers geleefd, dit zonder stromend water en elektra.

maddox 4 maart 2013 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HannahPres (Bericht 6555974)
Zelf heb ik om de nabij een jaar in de jungle van Suriname tussen de negers geleefd, dit zonder stromend water en elektra.

En was uw douche gisteren lekker warm?

zonbron 4 maart 2013 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6555981)
En was uw douche gisteren lekker warm?

Minsten eentje van deze, een pompje en een generator of het is wat mij betreft een NO GO.

maddox 4 maart 2013 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6555986)
Minsten eentje van deze, een pompje en een generator of het is wat mij betreft een NO GO.

Toen ging het idee van geen stromend water overboord.

En het maken van een roestvast stalen zonneboiler is echt wel het meest milieuvriendelijke dat je kan doen.

giserke 4 maart 2013 09:17

Wij hebben dat, de warmteopbrengst is bedroevend.

zonbron 4 maart 2013 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6556034)
Wij hebben dat, de warmteopbrengst is bedroevend.

In bushes and woestijn werkt dat ding opmerkelijk goed.

zonbron 4 maart 2013 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6555994)
Toen ging het idee van geen stromend water overboord.

En het maken van een roestvast stalen zonneboiler is echt wel het meest milieuvriendelijke dat je kan doen.

In de (armere) zonnige landen hoeft dat dus niet roestvrij te zijn. Ze zijn niet zodanig kieskeurig (goedkoop). En het heeft een mooie opbrengst... warm warm! ;-)

edit : ik hoop niet dat U dacht dat ik een watermeloen was, groen aan de buitenkant en rood vanbinnen. Wanneer het mij zint snel ik mij naar eco-gebieden van mijn keuze in een comfortabele 4x4, diesel natuurlijk. I like the power! ;-)

In dit geval is deze vorm van warmwateropwekking weldegelijk veel rentabeler dan mbv elektriciteit. 't is trouwens Q ---> Q zonder enige transformatie dus, minimum loss...

Stingray 4 maart 2013 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 6548089)

Als je je buren hier bekijkt, kan ik me daar wel al iets bij voorstellen.

Mahalingam 4 maart 2013 15:00

Die warm water collectoren werken heel goed in warme streken. Maar om bij 39 in de schaduw te gaan warm douchen? Ik niet.
Geef mij maar een mandi-bak met een gayong.

Wel is het zo dat haar wassen beter gaat met warm water.

Frankenstein 4 maart 2013 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6556037)
In bushes and woestijn werkt dat ding opmerkelijk goed.

idd bv heb je een aluminium dak, laat daar water over stromen, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

Nml binnen wordt de temperatuur aangenaam en het water dat je opvangt is lekker warm tot heet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be