Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Gitaar en het a akkoord (https://forum.politics.be/showthread.php?t=183931)

Travis66 6 maart 2013 09:08

Gitaar en het a akkoord

Ik ben mezelf aan het leren gitaar spelen. Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn, zeggen ze, want je kan bijna alles spelen met drie akkoorden. Of toch faken :)

Dus oefen ik me te pletter op het D, E en A akkoord. Hier en daar er eens een C of een G bijpakkend.

Anyway, ik wordt stapelgek van dat A akkoord. Ik heb grote handen en geen sierlijke vingertjes. Als ik een A akkoord wil pakken, zitten er altijd vingers in de weg.
Tot ik merkte dat ik het A akkoord probleemloos kan pakken met gewoon 1 vinger, mijn ringvinger. Zuiver en razendsnel.

Enige nadelen aan verbonden?

vrijevlaming 6 maart 2013 09:51

eu, dat uw hoge E snaar niet vrij zal klinken?

BigF 6 maart 2013 09:52

Door het A akkoord met je ringvinger te pakken heb je wel meer kans dat je de onderste E snaar mee gaat pakken of gaat dempen en dat is niet de bedoeling bij een A akkoord. Die onderste snaar zou open moeten blijven.

Misschien is de A voor jou beter te pakken als barre op de 5de fret?

In principe maakt het niet uit hoe of waar je je A pakt. Zolang je ze maar tegoei laat klinken.

En het feit dat het moeilijk is om met dikkere vingers een bepaald akkoord te pakken zou je niet mogen tegenhouden om toch te blijven oefenen. Uiteindelijk lukt het wel maar het kan even duren.

Tip: kijk op websites (of software) waar en hoe je bepaalde akkoorden kan pakken. Je kan dan kiezen welke manier voor jou de gemakkelijkste is. Dit is zo'n handige site waar je naast alle akkoorden ook toonladders ed kan opzoeken.

Ik heb bv een tijdje gespeeld door alle akkoorden enkel op de 4 onderste snaren te pakken. Heel leuk en leerzaam en je krijgt weer een heel ander geluid.

Maar de gouden tip voor beginnende gitaristen is: sluit P.be en ga spelen!!

vrijevlaming 6 maart 2013 09:57

begin gewoon te spelen op een zessnarige bas. Plaats genoeg voor dikke vingers :lol:

BigF 6 maart 2013 10:10

Of koop dit handige toestelletje om wat dunnere vingers te krijgen.

Travis66 6 maart 2013 10:17

@BigF en Vrijevlaming. Mijn hoge E blijft zuiver hoor, mijn vingers plooien leuk, toch iets dat ik heb :)

Maar jullie zien geen problemen naar de toekomst toe bij het switchen?

Travis66 6 maart 2013 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6558170)
Of koop dit handige toestelletje om wat dunnere vingers te krijgen.

:)

BigF 6 maart 2013 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6558173)
@BigF en Vrijevlaming. Mijn hoge E blijft zuiver hoor, mijn vingers plooien leuk, toch iets dat ik heb :)

Maar jullie zien geen problemen naar de toekomst toe bij het switchen?

Netjes. Ik kan dat niet.
En voor de toekomst voorzie ik op dat vlak niet echt problemen. Je pakt je A met je ringvinger dus je wijsvinger en middelvinger zijn op dat moment vrij en dus snel in stelling te brengen voor het volgende akkoord.

Liederik 6 maart 2013 10:25

Ik heb een gitaar gekregen van m'n schoonbroer die naar Nieuw-Zeeland vertrok en geen plaats had voor het ding.

En een leerboek voor beginners van een andere schoonbroer met vingerzettingen en simpele akkoorden.

Maar ik ben even handig als een amoebe en ik kan geen noten lezen (behalve dat ik het verschil ken tussen een volle noot en een halve en een kwart enzovoort; met steeltje en vlagjes erop enzo).

Hoe beginnen? Vingerzettingen oefenen eerst? Ik deed dat al eens maar ik was ongeveer twee minuten bezig per akkoord. En hoe hoog of laag zet je je vingers? En druk je die snaren gewoon op de steel of iets zachter?

Ik zal eens op youtube moeten zien; enige video's die aan te raden zijn? Het enige wat ik wel al goed doe is de gitaar vastnemen met de steel naar boven.

Universalia 6 maart 2013 10:26

Citaat:

Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn ...
Dacht ik eerst ook maar gitaar spelen is niet echt zo eenvoudig als het lijkt.

Veel succ6

Speelde nog bij M. Jackson (This is it)

Citaat:

Het enige wat ik wel al goed doe is de gitaar vastnemen met de steel naar boven.
Dat had ik ook vrij snel onder de knie

Eens naar de muziek software kijken daar misschien?

vrijevlaming 6 maart 2013 10:32

iedere goede rockgitarist moet eerst leren hoe stijlvol een gitaar in brokken te slaan. Ik stel voor dat je daarmee begint :lol:

vrijevlaming 6 maart 2013 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6558192)

man toch, wat een blasfemie

BigF 6 maart 2013 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6558190)
Hoe beginnen? Vingerzettingen oefenen eerst? Ik deed dat al eens maar ik was ongeveer twee minuten bezig per akkoord. En hoe hoog of laag zet je je vingers? En druk je die snaren gewoon op de steel of iets zachter?

Laten we beginnen met de 'steel' van de gitaar vooraan de 'hals' te noemen. Je komt dan als gitarist (in spe) toch al iet geloofwaardiger over. ;-)

Terzake: ik geef beginners altijd de raad om zoveel mogelijk vingeroefeningen te doen, in combinatie met een goeie slagtechniek van de rechterhand. Omdat dat echter vrij snel gaat vervelen geef ik ook meestal de raad om toch ook direct enkele akkoorden te leren zodat je toch al iets kan spelen. Maar het belangrijkste blijven vingeroefeningen. Toch zeker in het begin.

Je drukt de snaar tegen net achter de fret aan. Niet op de fret, niet in't midden tussen twee frets. Nee, net achter de fret.
Hoe hard je moet drukken scheelt van gitaar tot gitaar. Simpel gezegd moet je net zo hard drukken tot het goed klinkt. Dat zou normaal niet te hard mogen zijn.

Citaat:

Ik zal eens op youtube moeten zien; enige video's die aan te raden zijn? Het enige wat ik wel al goed doe is de gitaar vastnemen met de steel hals naar boven.
Video's genoeg. De keus is enorm. Ik heb echter veel geleerd uit het boek "De gitaar" van R. Denyer. Schitterend boek voor zowel de beginner als die ietofwat gevorderde gitarist. Veel handiger dan de eindeloze zoektocht op internet naar de geschikte video's of handleidingen.
Te koop voor 20 euro bij Bol.
Beste aankoop die ik als gitarist ooit deed.

Travis66 6 maart 2013 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6558190)
Ik heb een gitaar gekregen van m'n schoonbroer die naar Nieuw-Zeeland vertrok en geen plaats had voor het ding.

En een leerboek voor beginners van een andere schoonbroer met vingerzettingen en simpele akkoorden.

Maar ik ben even handig als een amoebe en ik kan geen noten lezen (behalve dat ik het verschil ken tussen een volle noot en een halve en een kwart enzovoort; met steeltje en vlagjes erop enzo).

Ik zal eens op youtube moeten zien; enige video's die aan te raden zijn? Het enige wat ik wel al goed doe is de gitaar vastnemen met de steel naar boven.

Hoe hard je moet drukken is moeilijk te zeggen, en het veranderd naargelang je eelt groeit.
In het begin druk je vrij hard en is eht pijnlijk. na een week, misschien twee merk je al dat je minder pijn hebt en als bonus dat je minder hard moet drukken :)

Dit clipje was voor mij fantastisch om al vanaf het allerbegin iets herkenbaars te kunnen produceren:
http://www.youtube.com/watch?v=BKWYaUNPy5Q

met twee vingers aub :)

Volledige lessen, vrij gedetaileerd vindt je op www.justinguitar.com

Ooooh, en deze app is zo goed als onmisbaar geworden. Gstrings

Travis66 6 maart 2013 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maanmannetje (Bericht 6558238)
Ik sampel al die akkoorden om ze dan in Ableton te smijten en in stukjes te knippen , reverse, effects, ...

Veel te moeilijk voor een lefty guitaar spelen

Tof, maar dat doe je niet aan een kampvuur. Je mist het punt, je speelt geen gitaar omdat je van muziek houdt, je doet dat voor pussy :)

Vraag maar aan een willekeurige popster :)

(en dan nu de idealisten op mijn dak in 3,2,1...)

Txiki 6 maart 2013 11:15

:cheer: leve de muziekbeoefenaars :cheer:

vrijevlaming 6 maart 2013 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6558252)

http://www.youtube.com/watch?v=I-qMBS1frkM

vrijevlaming 6 maart 2013 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6558252)

http://www.youtube.com/watch?v=0SmT5wocFOU

mijn basgitaar

Travis66 6 maart 2013 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maanmannetje (Bericht 6558278)
Welcome to the future ...

Kan goed zijn dat de vooruitgang niet stilstaat. Maar ik herhaal, ik schakel pas over als ik het eerste natte broekje heb gezien dat daardoor werd veroorzaakt. Dit lijkt me eerder iets uit mannendromen :)

vrijevlaming 6 maart 2013 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maanmannetje (Bericht 6558277)
heb jij ook zo'n funky kapsel en goaty ?

neen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be