Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fiscale amnestie in de praktijk !!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18406)

predator 31 juli 2004 14:07

Fiscale amnestie in de praktijk !!!

Beste forumgenoten,
(& speciaal voor Dies & @alpha)

1. Verantwoording.

Als uitloper van de "thread" : 'Islam Bank' raakte ik in een theoretische discussie verwikkeld met enkele heren over 'Wat is Sparen'. Theorie interesseert me slechts in zoverre dat het een repercutie kan hebben op praktische problemen. Om over sparen te kunnen spreken moet je het óók doen. Al doende leert men ... : ervaring is hét; theorie ...

Opgelet dit is een persoonlijke mening maar ... die ondersteund is een praktische bewijs ...

2. Waarom sparen in 't buitenland.

Ik ga niet alle redenen opsommen. Drie ervan zijn :

1. Om fiscale redenen of erfenisredenen ...

2 Zwart "zwart" geld ...

3. (Vroeger) Zéér belangrijk was dus de werkelijke schrik voor de zwakke prestaties van ons Belgisch frankje t.o.v. van de sterkere gulden, mark en dollar.

De hoofdreden, zowel voor Jan-met-de-Pet als het finacieel welstellender indivudu is :

als Vlaming, van welke gezindheid ook, wordt je veelal geboren met een : 'Baksteen in je maag'.

De meesten "onze" kopen inderdaad een huis (of appartement) en om de lening af te betalen, moeten we in onze jonge jaren de broeksband een beetje aansnoeren. Dit minder consumeren = sparen (per definitie) wordt echter een gewoonte. Ook ná de afbetaling blijft men sparen, de macht der gewoonte ! Er komt echter een bijkomende bekommernis bij kijken : "'ge' denkt toch niet zéker, dat die knoeiers in Brussel van mijn geld gaan profiteren" is een veel gehoorde opmerking en we beginnen te sparen in de "couponnetjeslanden" : Luxemburg, Nederland, ... Hongarije ...

3. Fiscale amnestie.

Ik meen dat deze EBA (Eénmalig Bevrijdende Aangifte) niet meer moet toegelicht worden.

Wat in de vorige alinea werd verteld weet onze regering ook en ze beoogden een superspaarpot �* la Belgacom "binnen te halen" én onze begroting ...

De ezels vergaten echter hun eigen ambteneren bij te scholen; toen deze EBA-wetten werden goedgekeerd was bij Financiën minder dan 1 (één) % van het personeel op de hoogte van de "eerste" modaliteiten ervan en trouwens de effectieve inning was reeds toegewezen aan de Banken.

4. Banken ... : sociale instellingen.

€ 17,5 miljoen reeds ontvangen van de beoogde € 800 miljoen ... véélzeggend !

Niet verwonderlijk !

Ziehier MIJN ervaring met de fiscale amnesie :

Uiteraard heb ik geld in het buitenland o.a. in Nederland.
Mijn vrouw had echter schrik van mogelijke "gevolgen (boetes)" ... "vrouwen ... oh Hemelse Vader ...".

Allez dan maar !

2 telefoons naar Nederland en 1 naar België én een bezoek aan een bank van dezelfde familie, dezelfde naam zélfs maar dan onder Belgisch Recht, in Antwerpen en de fondsen waren onderweg. Kosten ? Ja ! Voor de overdracht Nederland-België rekent men € 15 aan pér fonds, welk ook de geldelijke waarde ervan mag zijn. Bij 20 fondsen loopt dit op ! Vrek ! Gek is wel dat die kosten integraal in België, door de bank met juist dezélfde naam, worden terugbetaald; de telefoonkosten ook ... moet er geen zand zijn ...

Dit systeem werkt vanaf € 35.000 en zéker vanaf €50.000.

5. Eigenlijk terug naar het buitenland !

Enkele dagen geleden ontvingen we dan volgende brief (afgekort, maar inhoudelijk NIETS gewijzigd) :

U bezit vandaag Nederlandse fondsen in uw beleggingsportefeuille. Door de recente wetswijziging inzake beurstaksen heeft u de mogelijkheid om hieruit zowel fiscaal al financieel voordeel te halen !

... opsomming kosten ...

U kan deze onnodige kosten echter vermijden ... door uw Nederlandse fondsen ... te beleggen in fondsen van Luxemburgs recht, dus feitelijke belegging in Luxemburg, tegen een éénmalig all-in tarief van 1,47%.

...

Door uw Nederlandse fondsen te "switchen" naar Luxemburgs recht, realiseert u ná één jaar dus een profijt van 1,92% tot 3,22% (bij verkoop). Bovendien vallen de jaarlijkse terugkerende taksen op dividenden én bewaarloon definitief weg. Dit maakt de éénmalige kost van 1,47% voor de omzetting duidelijk meer dan waard.

Aarzel dus niet langer !

6. Besluit !

....

(Notaris) Leterme, laat je oprispingen tegen die fiscale amnestie maar betijen. Je kunt er alléén maar galstenen van krijgen. Ze doen je toch in de doekjes.
En zéggen dat ons Ministerie van Financiën de inhoud van dergelijke brieven in extenso dan, kent ...

@lpha 31 juli 2004 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door predator
Beste forumgenoten,
(& speciaal voor Dies & @alpha)

Zelden viel me zoveel eer te beurt, mijn tenen krullen ervan ;-)

Citaat:

minder consumeren = sparen (per definitie)

Hierover zijn we het dan eindelijk eens.

Dat brengt me meteen op het idee om het probleem in de topic "Islambanking" wiskundig op te lossen met stelsels van 2 vergelijkingen:

Minder consumeren = sparen
Consumptie uitstellen = sparen

Na eliminatie volgt dan:

Minder consumeren = Consumptie uitstellen

Voila, probleem wiskundig bewezen en opgelost! ;-)

Bob 31 juli 2004 15:13

Citaat:

2 telefoons naar Nederland en 1 naar België én een bezoek aan een bank van dezelfde familie, dezelfde naam zélfs maar dan onder Belgisch Recht, in Antwerpen en de fondsen waren onderweg. Kosten ? Ja ! Voor de overdracht Nederland-België rekent men € 15 aan pér fonds, welk ook de geldelijke waarde ervan mag zijn. Bij 20 fondsen loopt dit op ! Vrek ! Gek is wel dat die kosten integraal in België, door de bank met juist dezélfde naam, worden terugbetaald; de telefoonkosten ook ... moet er geen zand zijn ...

Overboekingen van portefeuilles worden in nederland courant terugbetaald, nog straffer, deze kosten worden door de banken zelf onderling geregeld. Nu, over het algemeen zijn deze kosten in nederland nogal laag gehouden (5 �* 15 euro per lijn staat mij voor, tegen een 50 euro per lijn in belgie of luxemburg).
Belgische banken schermen zich trouwens veel te veel af (hoge kosten voor overboeking, selfbanking ipv terminals in den muur, reklame op het randje af, zelfs over het randje...).

De schoofzak 31 juli 2004 17:56

Citaat:

Ziehier MIJN ervaring met de fiscale amnesie :

..

Meesterlijke verspreking

predator 31 juli 2004 21:42

@lpha schreef :

Citaat:

Zelden viel me zoveel eer te beurt, mijn tenen krullen ervan
Vóór je je tenen laat krullen lees dan post 119 - geloof ik - van die Islam Bank.

Sparen is véél meer dan alleen maar consumptie uitstellen @alpha.

Het begint nog altijd niet te dagen ...

Hoe was het met je wiskunde op school ? ...

Je weet toch ... och ...

predator 31 juli 2004 21:53

De schoofzak schreef :

Citaat:

Meesterlijke verspreking
Schoofzak, ik dacht eerst te schrijven :

-we dronken een glas,
-plasten ne plas,
-en alles bleef zoals het was.

Maar ... dat is niet helemaaal juist, want als je het handig laat spelen door de sociale instelling "de bank" heb je plots nog meer winst ... En volledig wettelijk nu ...

@lpha 1 augustus 2004 19:16

Citaat:

Hoe was het met je wiskunde op school ? ...

Ni te slech ni, dankie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be