Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Wat is er nog over van een oud BUB-plan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18407)

Groot Bakkes 31 juli 2004 14:46

Wat is er nog over van een oud BUB-plan?

Zoals menig forummer die hier reeds een tijdje verblijft wel weet, had "HANS1" AKA Hans Van de Cauter, BUB-voorzitter het ambitieuze plan om België te verengelsen. Hij vond dit nuttig. Zo wou hij onder andere alle overheidsinstellingen onderling én naar de burger in het Engels laten communiceren. Hij zag hier tevens een oplossing in voor de communautaire twisten die Belgiê op zijn grondvesten doen daveren.
Ik spreek nu over enkele maanden gelden. Nu vraag ik mij af: wat is er verder van gekomen? Waarom geeft de BUB niet het goede voorbeeld door zijn webstek in het Engels aan te bieden?

Pelgrim 31 juli 2004 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Zoals menig forummer die hier reeds een tijdje verblijft wel weet, had "HANS1" AKA Hans Van de Cauter, BUB-voorzitter het ambitieuze plan om België te verengelsen. Hij vond dit nuttig. Zo wou hij onder andere alle overheidsinstellingen onderling én naar de burger in het Engels laten communiceren. Hij zag hier tevens een oplossing in voor de communautaire twisten die Belgiê op zijn grondvesten doen daveren.
Ik spreek nu over enkele maanden gelden. Nu vraag ik mij af: wat is er verder van gekomen? Waarom geeft de BUB niet het goede voorbeeld door zijn webstek in het Engels aan te bieden?

Als Hans1 dat werkelijk gezegd heeft is hij krankzinnig.

Patriot! 31 juli 2004 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als Hans1 dat werkelijk gezegd heeft is hij krankzinnig.

Natuurlijk heeft hij dat niet gezegd. Hans heeft gezegd, als persoonlijk standpunt, dat het misschien nuttig zou zijn om het Engels als bijkomende vierde landstaal aan te leren.

zorroaster 31 juli 2004 18:33

Uw voorzitter heeft wel veel van die dwaze "persoonlijke" standpunten...
Moet een voorzitter zijn programma niet consequent verdedigen in plaats van voortdurend nieuwigheden uit zijn mouw te schudden waar de partij zich van moet distantiëeren?

Janssen 31 juli 2004 20:33

laat die zotskap maar zijn vrijheid van meningsuiting doen. Elke nieuwe onnozeliteit en Vlaanderens onafhankelijkheid is weer enkele dagen dichterbij.

Jan van den Berghe 31 juli 2004 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Natuurlijk heeft hij dat niet gezegd. Hans heeft gezegd, als persoonlijk standpunt, dat het misschien nuttig zou zijn om het Engels als bijkomende vierde landstaal aan te leren.

Hans I de Grote heeft dat weldegelijk gezegd: hij meende dat het beter was om alle communautaire problemen te vermijden dat het Engels als ambtelijke taal werd ingevoerd.

Rr00ttt 31 juli 2004 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hans I de Grote heeft dat weldegelijk gezegd: hij meende dat het beter was om alle communautaire problemen te vermijden dat het Engels als ambtelijke taal werd ingevoerd.

Boh, ik zou er persoonlijk niet zo'n probleem met hebben. Verengelsen valt alleszins te prefereren boven verfransen :)

De communautaire problemen zouden daar m.i. wel niet door opgelost woprden tenzij het in combinatie gaat met een herinvoeren van de unitaire belgische staat, maar dan zou het logischer zijn om het nederlands overal op te leggen aangezien de meerderheid van de bevolking dit al kent en het in veel gevallen eerder om een 'hervernederlandsen' zal gaan :)

Pelgrim 1 augustus 2004 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Boh, ik zou er persoonlijk niet zo'n probleem met hebben. Verengelsen valt alleszins te prefereren boven verfransen :)

Pest of cholera, 't blijft hetzelfde.

Foundation 1 augustus 2004 16:17

Ik vind het niet erg dat mijn onderwijs op de universiteit grotendeels Engelstalig is. Als ik mijn boeken moet kopen en ik kan kiezen tussen een boek van 30 euro in het Engels en hetzelfde boek van 100 euro in het Nederlands vertaald, dan is mijn keuze zeer snel gemaakt.

Tiger777 1 augustus 2004 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik vind het niet erg dat mijn onderwijs op de universiteit grotendeels Engelstalig is. Als ik mijn boeken moet kopen en ik kan kiezen tussen een boek van 30 euro in het Engels en hetzelfde boek van 100 euro in het Nederlands vertaald, dan is mijn keuze zeer snel gemaakt.

Feit, maar dat een cursus ENKEL en ALLEEN in het Engels GEGEVEN wordt is totaal verkeerd. Wij mogen onze taal niet zomaar wegcijferen tov het Engels. Trouwens, Engels is niet de taal van de toekomst hoor, Chinees is dat. Ik denk dat iedereen die nu aan de unif zit, zal stomen als iemand zegt dat alle cursussen in het Chinees moeten. Taal is eigen aan een cultuur, het is een eigenheid die niet zomaar begraven kan en mag worden!

Hans1 1 augustus 2004 19:14

De huidige evolutie is juist het bewijs dat cultuur veel meer is dan één taal.

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De huidige evolutie is juist het bewijs dat cultuur veel meer is dan één taal.

Heeft er dan ooit iemand beweerd dat cultuur alleen de taal uitmaakt? Taal is een cultuurvormend en -dragend element en is een deel van de cultuur van een volk, maar is heus niet het enige.

Misschien kunt u in het vervolg uw bijdragen wat inhoudelijker maken: dat zou een inhoudelijke discussie alvast mogelijk maken.

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

En deze Judas verraadde zijn eigen taal voor een bord linzen...

Hans1 1 augustus 2004 19:34

Citaat:

Heeft er dan ooit iemand beweerd dat cultuur alleen de taal uitmaakt? Taal is een cultuurvormend en -dragend element en is een deel van de cultuur van een volk, maar is heus niet het enige.

Misschien kunt u in het vervolg uw bijdragen wat inhoudelijker maken: dat zou een inhoudelijke discussie alvast mogelijk maken.

De inhoud was nochtans duidelijk: een cultuur hangt niet vast aan één taal. Zo hangt de Belgische cultuur samen met Nederlands, Frans, een vleugje Duits en invloed van Engels en andere talen. Cultuur draait ook om gebruiken, geschiedenis, sociologie, wetten etc. Een land hoeft niet samen te vallen met een taal. In Europa zijn maar twee absoluut ééntalige landen: Ijsland en Portugal.

Dat werd reeds uitvoerig uiteengezet, maar de de Heer Vandenberghe begrijpt alleen wat hij wil begrijpen.

Hans1 1 augustus 2004 19:39

Citaat:

Maar, Vandenberghe, toch. Wie spreekt hier nu over verraad? Het gaat hier gewoon om het kweken van meertaligheid, iets wat absoluut noodzakelijk is in deze moderne wereld. En om goed meertalig te zijn, heb je dagelijkse praktijk nodig, dus kan je maar beter ook leren in die taal. Als je er dan nog eens geld mee bespaart, dan is dat goed meegenomen !

U leeft echt nog in de 19de eeuw, hoor ! Ik vrees dat de toekomst er niet zal uitzien zoals u dat wel zou willen.

Foundation 1 augustus 2004 19:51

Citaat:

Ik spreek nog steeds perfect Nederlands, uitstekend Engels en best aardig Frans. ik studeer om opgeleid te worden, en ik kies zelf waar en in welke taal. Ik krijg sommige cursussen in het Engels en ik vind dat niet erg, ik kom naar de universiteit om opgeleid te worden en dat gaat mij even goed af in die taal.

Als ik in het Chinees had willen leren, was ik wel in Sjanghai gaan studeren of zo. Als ik alleen het Nederlands had gewild, dan had ik eerst stevig moeten werken voor geld voor alle vertalingen - dat kost geld, en tenzij ge een gratis-beleid gaat voeren in uw onafhankelijke Vlaanderen, gaat dat er niet aan verhelpen.

Foundation 1 augustus 2004 19:53

Tenzij dhr. Vandenberghe mij uiteraard op kosten wil jagen en het studeren voor nog veel minder mensen mogelijk wil maken - enkel de rijksten dan misschien? ...

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 21:00

Citaat:

De inhoud was nochtans duidelijk: een cultuur hangt niet vast aan één taal. Zo hangt de Belgische cultuur samen met Nederlands, Frans, een vleugje Duits en invloed van Engels en andere talen. Cultuur draait ook om gebruiken, geschiedenis, sociologie, wetten etc.

Natuurlijk draait cultuur rond al die elementen (al altijd dat gesteld trouwens), maar ook rond taal. Taal eruit lichten als niet belangrijk voor een cultuur is echter wat jullie doen.

Er bestaat geen Belgische cultuur. Dat is al duidelijk op het vlak van literatuur: er is geen Belgische literatuur, er is wel de Vlaams-Nederlandse literatuur en de Waals-Franse.

Wel bestaat er zoiets als een belgitude, een bepaalde houding tegenover de overheid waarbij men de staat als de vijand beschouwt en zoveel mogelijk eruit moet persen. Dat hebben Walen en Vlamingen inderdaad met elkaar gemeen. Niet echt een teken van cultuur.

Yann 1 augustus 2004 21:04

Het is natuurlijk makkelijk om denkpistes uit hun context te rukken. Maw een totaal overbodige en idiote topic. Zal ik daarentegen eens 70 topics openen over het VB?

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 21:10

Citaat:

Maar, Vandenberghe, toch. Wie spreekt hier nu over verraad? Het gaat hier gewoon om het kweken van meertaligheid, iets wat absoluut noodzakelijk is in deze moderne wereld. En om goed meertalig te zijn, heb je dagelijkse praktijk nodig, dus kan je maar beter ook leren in die taal. Als je er dan nog eens geld mee bespaart, dan is dat goed meegenomen !

U leeft echt nog in de 19de eeuw, hoor ! Ik vrees dat de toekomst er niet zal uitzien zoals u dat wel zou willen.

Hahaha. Dat laatste is toch wel schitterend! Alsof ik eentalig zou zijn...

Als onderwijzer weet ik wel dat het een basisrecht is dat een volk onderwijs van laag tot hoog mag en moet kunnen genieten in haar taal. Voor dit basisrecht heeft men gestreden. Voor dit basisrecht wordt in een aantal landen nog altijd gestreden. In Oostenrijk ijvert de Sloveense minderheid al vele jaren voor hoger onderwijs in het Sloveens, alhoewel iedereen weet dat dit veel meer zal kosten dan gewoon aansluiten bij het Duitstalig hoger onderwijs. Nu, met de toetreding van Slovenië tot de EU kan men veel gemakkelijker de grens over. Probleem is daar nu gedeeltelijk opgelost. Feit is wel dat mensen ervoor strijden.

Wil je onderwijs in een andere taal volgen, dan staat u dat gerust vrij. Dat is een individueel recht waarmee men echter geen afbreuk moet doen aan het algemeen basisrecht. Zo eenvoudig is dat. Allerlei uitwisselingsprojecten en de EU maken het trouwens gemakkelijk in een ander land te studeren. Zo simpel is het nu eenmaal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be