Ze weten potverdekke nog niet eens wanneer ze het land binnekomen, er verblijven of zich er organiseren! Maar nu gaan ze wel trachten het afreizen controleren? Hoe ver gaat deze BS nu in feite reeds?
- De kans dat een aanslag in Nederland zal plaatsvinden is reëel
- Aanslagen vinden plaats in andere, met Nederland vergelijkbare landen
- Radicalisering en rekrutering vinden op aanzienlijke schaal plaats
- Nederland wordt geregeld genoemd in verklaringen van serieus te nemen terroristische netwerken
De inlichtingendienst AIVD gaat extra mensen en middelen inzetten om jihadreizigers te detecteren. Ook de politie gaat meer aandacht geven aan het inwinnen van informatie. (*** Nu pas ?)
In 2009 werd het dreigingsniveau na een verhoging in 2008 door Al-Qaeda, juist weer verlaagd van ‘substantieel’ naar ‘beperkt’. Nederland was toen minder in beeld bij internationale jihadistische organisaties als ‘voorkeursdoelwit’.
In Nederland gaat het om tegen de honderd personen die de afgelopen tijd zijn vertrokken naar diverse landen in Afrika en het Midden-Oosten, met name naar Syrië. In heel Europa gaat het om honderden mensen. Veel van hen sluiten zich aan bij jihadistische strijdgroepen.
Jihadreizigers doen in oorlogsgebieden zoals Syrië, kennis en strijdervaring op en kunnen een dreiging vormen tegen westerse doelen. Ook bestaat het risico dat zij anderen uit Nederland aansporen hetzelfde te gaan doen. Deze Jihadreizigers kunnen zeer radicaal, getraumatiseerd en in hoge mate geweldsbereid terugkeren naar Nederland, waarna zij hier een bedreiging vormen.
Daarnaast heeft het prille democratiseringsproces in Noord-Afrika en het Midden-Oosten ruimte gegeven aan Jihadistische netwerken. De veiligheidsorganisaties in deze landen zijn niet langer bij machte om weerstand te bieden tegen deze organisaties, of zij willen dit niet. Jihadistische organisaties kunnen zich hier eenvoudig vestigen. Sommige van deze groepen hebben westerse doelen op het oog, soms ook in Europa.
De combinatie van deze zorgelijke ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het dreigingsniveau is verhoogd. De minister ven Veiligheid en Justitie, De AIVD en politie werken samen met andere westerse landen om de veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk in te dammen. De Nederlandse contraterrorismestrategie 2011-2015 biedt hiervoor de basis. De inlichtingendiensten zetten extra mensen en middelen in om jihadreizigers te detecteren. Ook de politie is alert en heeft de systematische inwinning van informatie vanuit de regionale eenheden versterkt. Daarnaast is de signalering vanuit de gemeente en haar lokale partners cruciaal.
Hoe lang nog zal de brave Europese burger deze laksheid van onze overheden tov deze Jihadisten en andere extreem Islamitische terroristische cellen nog blijven tolereren?
Hopelijk is de dag nabij dat alle verantwoordelijke beleidsmakers die hun steentje hebben bijgedragen aan de huidige algemene onveiligheid en terrorismedreiging op Europees grondgebied en jawel, ook de chaos in Libie en Syrie
'op het matje geroepen worden'. That will be the day! :evil:
Maar die uit Nederland afkomstige Jihadisten moeten zich geen zorgen maken, waarschijnlijk krijgen ze, als ze tot in Belgie geraken, een FREE PASS...
Inzake Nederland : Wat houdt de Nederlandse contraterrorismestrategie 2011-2015 in?
Den Haag, 19 april 2011
Hierbij bied ik u aan de «Nationale Contraterrorismestrategie 2011–2015».1 Het document presenteert de belangrijkste strategische keuzes voor de komende vijf jaar, op basis van een pijlerstructuur. De strategische keuzes vormen de basis voor toekomstige CT-maatregelen.
1.
Aanleiding
Op 28 januari jl. ontving uw Kamer het rapport «Antiterrorismemaatregelen in Nederland in het eerste decennium van de 21e eeuw» (kamerstuk 29 754, nr. 199). Dit rapport gaf uitvoering aan de aanbevelingen van de commissie-Suyver over de evaluatie van het Nederlandse antiterrorisme-beleid. Eén van de aanbevelingen van het rapport was het opstellen van een nationale contraterrorismestrategie, waarmee een samenhangende aanpak van terrorisme verder wordt bevorderd.
Een tweede aanleiding is brede behoefte bij de verschillende actoren die op CT-gebied actief zijn om de maatregelen die zijn getroffen in het kader van terrorismebestrijding sinds de aanslagen van 9/11 in 2001, de aanslagen in Madrid op 11 maart 2004 en de oprichting van de NCTb in 2005, in hun onderlinge samenhang weer te geven. Dit draagt bij aan overzicht, inzicht en begrip.
2.
Doelstelling en inhoud
De doelstelling van de strategie is het verminderen van het risico op een terroristische aanslag en de vrees daarvoor, alsmede het beperken van de mogelijke schade na een eventuele aanslag. De Nederlandse contra-terrorisme-strategie 2011–2015 verbindt alle betrokken partijen in een gedeelde visie op een effectieve aanpak van terrorisme.
De grondslag van de nationale CT-strategie is de zogeheten «brede benadering», waarbij door een combinatie van preventieve en repressieve maatregelen de risico’s van terrorisme zo vroeg mogelijk worden onderkend en aangepakt. De bestrijding van terrorisme geschiedt altijd binnen de kaders van de rechtsstaat en met respect voor de fundamentele vrijheden van burgers.
De nationale CT strategie omvat 5 pijlers:
– Verwerven : het verzamelen en uitwisselen van informatie over mogelijke terroristische dreigingen en risico’s, als fundament voor huidige en toekomstige CT-maatregelen;
– Voorkomen : het beperken van de terroristische dreiging door het voorkomen van aanslagen en het tegengaan van gewelddadig extremisme in binnen- en buitenland; (*** Syrie ook?)
– Verdedigen : het beschermen van alle vitale objecten, diensten en personen;
– Voorbereiden : het anticiperen op een mogelijke terroristische aanslag en de gevolgen daarvan;
– Vervolgen : het opsporen en vervolgen van verdachten met terroristische motieven.
Op dit moment komt de terroristische dreiging voor Nederland overwegend vanuit jihadistische hoek. Andere vormen van ideologisch gemotiveerd extremisme worden ook goed in de gaten gehouden. Indien de inlichtingen- en veiligheidsdiensten daar de komende jaren aanleiding toe zien of als de maatschappelijke situatie daarom vraagt, zullen ook deze vormen van extremisme vanuit CT-perspectief worden aangepakt.
Voor de periode 2011–2015 kiest het kabinet voor de uitwerking van deze strategie in de volgende prioriteiten:
– In de aanpak van het internationaal jihadisme is de inzet gericht op het voorkomen en neutraliseren van verdere escalatie in de jihadistische strijdgebieden, het tegengaan van de verspreiding van jihadistische propaganda en het stimuleren van tegengeluiden.
( *** Is dat daadwerkelijk zo? , steunt het westen de Jihad tegen Syrie dan niet?)
– Om risico’s van migratie en reisbewegingen te beperken zet de overheid in op de verbetering van de grensbewaking en de migratieketen, een betere informatiepositie van gemeenten en inlichtingendiensten en een verhoging van het veiligheidsbewustzijn bij de medewerkers van betrokken diensten.
– Middels strategische samenwerking, het monitoren van ontwikkelingen en de ondersteuning van fundamenteel onderzoek streeft de overheid naar het optimaal omgaan met de kansen en bedreigingen die technologie en innovatie bieden. Ten aanzien van Internet en CBRN/E worden maatregelen getroffen in samenwerking met partners in binnen- en buitenland.
– De aanpak van geradicaliseerde eenlingen en het vergroten van
«security awareness & performance» vormen de speerpunten voor de doorontwikkeling van het stelsel Bewaken en Beveiligen.
3.
Uitwerking en evaluatie
Voor de uitwerking van de nationale CT strategie worden geen nieuwe besluitvormings- of overlegstructuren in het leven geroepen. De uitwerking vindt plaats in het eigen beleid van de betrokken instanties en organisaties. De NCTb vervult hierbij een coördinerende rol.
Over de voortgang op de vier prioritaire thema’s van de CT-strategie zal jaarlijks in de Voortgangsrapportage Terrorismebestrijding aan de Tweede Kamer worden gerapporteerd. In de geest van de aanbevelingen van de commissie Suyver zal het Nederlandse CT-beleid periodiek worden geëvalueerd. De eerstvolgende integrale evaluatie zal in 2015 plaatsvinden en vormt daarmee het vertrekpunt voor de volgende CT-strategie.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De bestrijding van terrorisme geschiedt altijd binnen de kaders van de rechtsstaat en met respect voor de fundamentele vrijheden van burgers...
Dankzij het moedwillig lakse beleid tov Jihadisten en de dubbele standaard die men in deze hanteert komen heden dus de fundamentele vrijheden van Europese burgers in het gedrang...
Natuurlijk was niets van dit alles te 'voorzien'. :twisted:
Hoe zou het in 'la Belgique' in elkaar zitten?
Maar goed, laat ons hopen dat ze daadwerkelijk deze 'Jihadisten' kunnen/willen stoppen, zoniet dreigt er duidelijk onheil voor iedereen.
Beef en sidder brave burger voor de terreur waarvoor uiteindelijk enkel en alleen onze beleidsmakers verantwoordelijk zijn.