Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zijn de Franstaligen te onverschillig tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184211)

Everytime 12 maart 2013 23:30

Zijn de Franstaligen te onverschillig tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt?

Het Vlaams-Nationalisme is hier als iets serieus beschouwd maar voor de Franstaligen is het nog steeds als een grap of als "iets politieks" ("de bevolking heeft niets tegen België") beschouwd. Is dat ook niet uw indruk?

Eberhard Leclerc 13 maart 2013 00:17

Franstaligen kúnnen onverschillig zijn. Hun hoofdidentiteit is immers de Franse. De Belgische is voor de meesten een sub-identiteit.

Bad Attila 13 maart 2013 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6564859)
Franstaligen kúnnen onverschillig zijn. Hun hoofdidentiteit is immers de Franse. De Belgische is voor de meesten een sub-identiteit.

Mijn eerste lach van de dag is een feit. :lol:

abramis brama 13 maart 2013 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6564930)
Mijn eerste lach van de dag is een feit. :lol:

't Is nochtans een feit dat de Walen alleszins een indruk wekken dat ze in de eerste plaats "les Francophones" zijn, en pas in tweede instantie "des belges". Wie bijvoorbeeld de lezersrubrieken van Waalse kranten eens doorstruint, kan niet anders dan dat zien.
Lachwekkend is dat dus niet. U bent blijkbaar een erg vrolijke jongen. ;-)

Travis66 13 maart 2013 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6564832)
Het Vlaams-Nationalisme is hier als iets serieus beschouwd maar voor de Franstaligen is het nog steeds als een grap of als "iets politieks" ("de bevolking heeft niets tegen België") beschouwd. Is dat ook niet uw indruk?

Dan ben ik eerder franstalig dan "van hier". Ik vind dat namelijk ook, en ik vermoed velen met mij.

Another Jack 13 maart 2013 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6564859)

Ik leer hier elke dag bij.

Bad Attila 13 maart 2013 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6564932)
't Is nochtans een feit dat de Walen alleszins een indruk wekken dat ze in de eerste plaats "les Francophones" zijn, en pas in tweede instantie "des belges". Wie bijvoorbeeld de lezersrubrieken van Waalse kranten eens doorstruint, kan niet anders dan dat zien.

Er is een verschil tussen "Franstalig" en "Frans", hè. ;-)

vlijmscherp 13 maart 2013 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6564952)
Er is een verschil tussen "Franstalig" en "Frans", hè. ;-)

idd, ze voelen zich niet "Frans" maar wel "Franstalig" eerder dan Belg trouwens. ze behoren tot de grote Franse cultuur en daar zijn ze trots op. Dat ze ook Belg zijn, onderscheidt hun van de Fransen waarmee ze een rare relatie mee hebben. Enerzijds kijken ze op naar alles wat Frans is, ze volgen de Franse media, ze weten meer over de Franse politiek dan over de Belgische (laat staan de Vlaamse), gaan bijna exlusief naar Frankrijk op reis, supporteren voor alle Franse nationale ploegen en kennen alle bekende Fransen. Maar anderzijds voelen ze zich "les petits Belges" die niet volledig worden gewaardoord door de grote broer. Ze voelen zich de underdog en zullen zich meestal als "Belg" benoemen in Frankrijk, met hun accent kunnen ze trouwens niet anders.

Brakelaar 13 maart 2013 08:41

zouden we niet beter spreken van 'walen' in plaats van franstaligen...men spreekt ons ook altijd aan als Vlamingen...

vlijmscherp 13 maart 2013 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6564978)
zouden we niet beter spreken van 'walen' in plaats van franstaligen...men spreekt ons ook altijd aan als Vlamingen...

of we zouden ons als Nederlandstaligen moeten benoemen.

SDG 13 maart 2013 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6564978)

Dat is een keuze die we beiden zélf maken. Zij willen liever Franstalig genoemd worden; hier verkiest men eerder Vlaming genoemd te worden dan 'Nederlandstalige', vaak ook omwille van de associatie met Nederland(ers) die dat laatste inhoudt en waar een deel van de mensen in Vlaanderen het nog steeds ergens moeilijk mee heeft.

quercus 13 maart 2013 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6564932)

Dat komt omdat de francofone dikkenekken uit de Beulemansstad zeker niet willen gezegd hebben dat ze "Walen" zijn. Anderzijds is er vanuit Wallonië ook weinig sympathie voor de ouwe onwelriekende cocotte "Bruxelles". Het zogezegde "WalloBrux" is schone schijn, vooral opgezet door de Beulemansen om Vlaanderen te kloten.

Everytime 13 maart 2013 12:14

Ik had het niet over het gevoel die ze hebben maar over de onverschilligheid tegenover de Vlaamse gevoeligheden. In Vlaanderen voel ik een zeker verwerp/afkeer van meer en meer Vlamingen tegenover de Franstaligen maar ik merk tegelijkertijd dat de Franstaligen daarmee helemaal geen rekening nemen. "Hebben ze Franstaligen niet graag, is dit hun probleem en niet het ons" is de boodschap. Franstaligen bezoeken Vlaanderen zoals ze steden van Frankrijk, Italië, Spanje, enz.....bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken. En ik denk dat dit meer en meer Vlamingen stoort. Er zijn zeker en vast Vlamingen die in hun hoofd denken "Maar wat komen Franstaligen nog in Vlaanderen doen?" maar ze zeggen niets.

Eberhard Leclerc 13 maart 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6565237)
In Vlaanderen voel ik een zeker verwerp/afkeer van meer en meer Vlamingen tegenover de Franstaligen ....

Kennelijk valt je iets op.

Citaat:

Ik had het niet over het gevoel die ze hebben maar over de onverschilligheid tegenover de Vlaamse gevoeligheden....

Jouw post is juist een bewijs dat je hier niet onverschillig tegenover staat...

vlijmscherp 13 maart 2013 12:24

Citaat:

Ik had het niet over het gevoel die ze hebben maar over de onverschilligheid tegenover de Vlaamse gevoeligheden. In Vlaanderen voel ik een zeker verwerp/afkeer van meer en meer Vlamingen tegenover de Franstaligen maar ik merk tegelijkertijd dat de Franstaligen daarmee helemaal geen rekening nemen. "Hebben ze Franstaligen niet graag, is dit hun probleem en niet het ons" is de boodschap. Franstaligen bezoeken Vlaanderen zoals ze steden van Frankrijk, Italië, Spanje, enz.....bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken. En ik denk dat dit meer en meer Vlamingen stoort. Er zijn zeker en vast Vlamingen die in hun hoofd denken "Maar wat komen Franstaligen nog in Vlaanderen doen?" maar ze zeggen niets.

vanwaar jouw gevoel komt, weet ik niet, maar het is compleet fout. het gaat helemaal niet over Franstaligen die Vlaanderen bezoeken, laat staan dat het gaat dat de Vlamingen de Franstaligen niet graag zouden hebben.

neen, het gaat over de Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en die weigeren om 1 woord Nederlands te spreken en die eisen dat ofwel Vlaanderen zich aanpast aan hun ofwel dat zij extra rechten krijgen, zowel op bestuurlijk vlak als op gerechtelijk vlak. Het feit dat ze dat nog krijgen ook van de traditionele partijen valt uiteraard niet bij alle Nederlandstaligen in goede aard.

Daarnaast gaat het over de constatatie dat België helemaal niet goed werkt doordat er nu eenmaal grote verschillen bestaan op sociaal-economisch vlak tussen de verschillende regio's en grote verschillen bestaan tussen de gemeenschappen hoe de problemen op te lossen.

Everytime 13 maart 2013 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6565253)
vanwaar jouw gevoel komt, weet ik niet, maar het is compleet fout. het gaat helemaal niet over Franstaligen die Vlaanderen bezoeken, laat staan dat het gaat dat de Vlamingen de Franstaligen niet graag zouden hebben.

neen, het gaat over de Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en die weigeren om 1 woord Nederlands te spreken en die eisen dat ofwel Vlaanderen zich aanpast aan hun ofwel dat zij extra rechten krijgen, zowel op bestuurlijk vlak als op gerechtelijk vlak. Het feit dat ze dat nog krijgen ook van de traditionele partijen valt uiteraard niet bij alle Nederlandstaligen in goede aard.

Daarnaast gaat het over de constatatie dat België helemaal niet goed werkt doordat er nu eenmaal grote verschillen bestaan op sociaal-economisch vlak tussen de verschillende regio's en grote verschillen bestaan tussen de gemeenschappen hoe de problemen op te lossen.

Ik denk dat het dieper dan dat is.....................

Everytime 13 maart 2013 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6565245)
Kennelijk valt je iets op.

Jouw post is juist een bewijs dat je hier niet onverschillig tegenover staat...

Ik wil begrijpen, dat is alles.

Eberhard Leclerc 13 maart 2013 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6565264)
Ik wil begrijpen, dat is alles.

En door te willen begrijpen, ben je dus niet onverschillig.

vlijmscherp 13 maart 2013 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6565263)
Ik denk dat het dieper dan dat is.....................

waarom denk je dat?

De Brabander 13 maart 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6564983)
of we zouden ons als Nederlandstaligen moeten benoemen.

Dat zou inderdaad al wat intelligenter zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be