Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gazet van Antwerpen ontslaat rechtse hoofdredacteur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18424)

Black Girlke 1 augustus 2004 14:33

Gazet van Antwerpen ontslaat rechtse hoofdredacteur

Gazet van Antwerpen ontslaat hoofdredacteur
09:19:25

BRUSSEL - Luc Van Loon (62), de hoofdredacteur van de Gazet van Antwerpen, is zaterdag onverwachts ontslagen. Dat meldt Het Nieuwsblad op Zondag. Van Loon en zijn werkgever, Concentra, weigeren elk commentaar.

Normaal zou Van Loon nog tot eind dit jaar aan het roer blijven van de Antwerpse krant. Naar verluidt boterde het al langer niet meer tussen de hoofdredacteur en de Concentra-directie. Die laatste verweet Van Loon een te conservatieve en oubollige koers te varen.

Hans1 1 augustus 2004 14:59

Niet slecht. De Vlaams Blok-koers van de GVA was inderdaad een probleem.

Ik juich deze beslissing toe !

Hopelijk wordt de krant nu wat verdraagzamer en objectiever, want soms had je de indruk dat de inhoud door Filip Dewinter werd gedicteerd !

Rr00ttt 1 augustus 2004 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Niet slecht. De Vlaams Blok-koers van de GVA was inderdaad een probleem.

Ik juich deze beslissing toe !

Hopelijk wordt de krant nu wat verdraagzamer en objectiever, want soms had je de indruk dat de inhoud door Filip Dewinter werd gedicteerd !

Eeuh sorry maar 1. ik vond de GvA niet de spreekbuis vh VB, alhoewel ze wel objectiever waren dan de meeste andere kranten. en 2. zelfs als dat zo zou zijn, dan nog kan je moeilijk ontkennen dat de andere media voor het overgrote deel zeer anti-VB waren, in een democratische media is het niet meer dan normaal dat ook VB standpunten af en toe becommentarieerd worden zonder dat de haat ervan afdruipt bij de schrijver...

Foundation 1 augustus 2004 16:20

maar zonder dat het applaus ervan afdruipt bij de schrijver mag het ook, en dat was reeds lang niet meer het geval bij de gva. De continue aanvallen tegen het "establishment" waren niet meer om aan te lezen...

Koenraad Maesschalck 1 augustus 2004 16:42

:lol:

Zolang Opus Dei een redelijke invloed blijft hebben in de aandeelhouders van de GvA, zal aan die koers die tot de betere van Vlaanderen behoort, niet veel veranderen hoor.
De GvA is en blijft het meest rechtse en Vlaamse dagblad, tot spijt van wie het benijdt.... 8)

gm10 1 augustus 2004 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
09:19:25

BRUSSEL - Luc Van Loon (62), de hoofdredacteur van de Gazet van Antwerpen, is zaterdag onverwachts ontslagen. Dat meldt Het Nieuwsblad op Zondag. Van Loon en zijn werkgever, Concentra, weigeren elk commentaar.

Normaal zou Van Loon nog tot eind dit jaar aan het roer blijven van de Antwerpse krant. Naar verluidt boterde het al langer niet meer tussen de hoofdredacteur en de Concentra-directie. Die laatste verweet Van Loon een te conservatieve en oubollige koers te varen.

mooi mooi mooi!!!

solidarnosc 1 augustus 2004 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10
mooi mooi mooi!!!

Net alsof we in Vlaanderen een linkse krant hebben, enfin economisch links op de breuklijk arbeid-kapitaal. Dat ''progressief'' gezever in de Morgen noem ik niet links. Om de poen is het te doen. Volgens mij zal er inhoudelijk niet al te veel veranderen alleen zullen ze het ''imago'' een beetje aanpassen om de krant beter en duidelijker in de markt te ''positioneren''.

Bob 1 augustus 2004 17:31

Citaat:

mooi mooi mooi!!!

Zal mij toch nog moeten gaan aboneren op het Pallieterke.

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
maar zonder dat het applaus ervan afdruipt bij de schrijver mag het ook, en dat was reeds lang niet meer het geval bij de gva. De continue aanvallen tegen het "establishment" waren niet meer om aan te lezen...

Begrijp ik het dus goed dat volgens u een krant het "establishment" niet mag aanvallen? Dat een krant netjes en gedwee moet zijn?

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke

Morgen vraag ik de stopzetting van mijn abonnement op de Frut. Blijkbaar mag rechts geen stem hebben in de media volgens de politiek correcten en sommige machten in dit land.

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 17:36

Citaat:

mooi mooi mooi!!!

Wat is daar "mooi, mooi, mooi" aan? Heeft een krant volgens u niet het recht een rechts profiel te hebben? Allemaal eenheidsworst in Vlaanderen? Allemaal linkse en links-georiënteerde kranten?

Koenraad Maesschalck 1 augustus 2004 17:38

Er is eigenlijk inderdaad geen echte opiniepers meer. Laat ons zeggen dat de GvA nog de meest rechtse en Vlaamsgezinde krant was na de zielige teloorgang van De Standaard. Omwille van de eerder aangehaalde invloed van Opus Dei bij de GvA zal dat accentverschil wellicht nog verder duren.

Door de allesoverheersende macht van de poen enerzijds en de intellectuele leegheid van de officiële "duiders", opiniemakers, "intellectuelen",... anderzijds is men inderdaad geëvolueerd naar een grijze massapers waar men ethisch zich zo links mogelijk profileert en economisch centrum tot centrum-rechts is. Omwille van inkomsten, aandelen in de lezers- en reclamemarkt,... is men bang om dissidente stemmen een volwaardige kans te geven.

Het is te vergelijken met de programma's van de politieke partijen die -met uitzondering van dat van het Vlaams Blok- perfect voor elkaar inwisselbaar zijn.

In feite zijn we aan het evolueren naar een geruisloze dictatuur van het liberalisme op economisch en ethisch vlak, waarbij niemand aan het liberale credo mag twijfelen op straffe van processen, gedachtenpolitie, "berufsverbot",... De bevolking merkt de evolutie niet of nauwelijks op wegens versuft door het geldgewin.

Bob 1 augustus 2004 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Begrijp ik het dus goed dat volgens u een krant het "establishment" niet mag aanvallen? Dat een krant netjes en gedwee moet zijn?

Een krant, waarvan één der madammen van de concentratop tot barones gebombardeerd is, mag dit blijkbaar niet.

gm10 1 augustus 2004 17:44

Citaat:

Morgen vraag ik de stopzetting van mijn abonnement op de Frut. Blijkbaar mag rechts geen stem hebben in de media volgens de politiek correcten en sommige machten in dit land.

blijkbaar mag een krant al geen redacteur meer ontslaan als men niet tevreden is met zijn/haar werk

gm10 1 augustus 2004 17:47

Citaat:

Wat is daar "mooi, mooi, mooi" aan? Heeft een krant volgens u niet het recht een rechts profiel te hebben? Allemaal eenheidsworst in Vlaanderen? Allemaal linkse en links-georiënteerde kranten?

ik dacht dat deze bepaalde krant redelijk rechts is? als de journalist nog te rechts is volgens de krant, wil dit zeggen dat de lezers de persoon in kwestie te rechts vinden

en dat vind ik heel erg mooi, mr van den berghe

solidarnosc 1 augustus 2004 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Er is eigenlijk inderdaad geen echte opiniepers meer. Laat ons zeggen dat de GvA nog de meest rechtse en Vlaamsgezinde krant was na de zielige teloorgang van De Standaard. Omwille van de eerder aangehaalde invloed van Opus Dei bij de GvA zal dat accentverschil wellicht nog verder duren.

Door de allesoverheersende macht van de poen enerzijds en de intellectuele leegheid van de officiële "duiders", opiniemakers, "intellectuelen",... anderzijds is men inderdaad geëvolueerd naar een grijze massapers waar men ethisch zich zo links mogelijk profileert en economisch centrum tot centrum-rechts is. Omwille van inkomsten, aandelen in de lezers- en reclamemarkt,... is men bang om dissidente stemmen een volwaardige kans te geven.

Het is te vergelijken met de programma's van de politieke partijen die -met uitzondering van dat van het Vlaams Blok- perfect voor elkaar inwisselbaar zijn.

In feite zijn we aan het evolueren naar een geruisloze dictatuur van het liberalisme op economisch en ethisch vlak, waarbij niemand aan het liberale credo mag twijfelen op straffe van processen, gedachtenpolitie, "berufsverbot",... De bevolking merkt de evolutie niet of nauwelijks op wegens versuft door het geldgewin.

Het programma waarmee het Blok naar de kiezer is gegaan verschilt nauwelijks 5% van het programma van de andere partijen. (Ik heb het hier nu even niet over de manier van campagne en oppositie voeren, imago etc...) Een programma zegt uiteraard niet altijd alles over het karakter van de partij. Enfin we zullen zien wat er straks in het nieuwe programma van het Blok staat, niet dat dit op zich zoveel verschil zou uitmaken. ;-)

Nu volgens mij (als ik me niet vergis) hebben de meeste andere kranten recent hun kranten aangepast (vormgeving en look etc...) en heeft de GVA dat nog niet gedaan waardoor ze onder druk komen om dat nu ook te doen. Als er qua inhoud nauwelijks nog verschil is dan gaan mensen uiteraard op andere dingen beginnen letten (of kopen überhaupt geen krant meer.) En net zoals een wasproduct om de zoveel maanden een nieuwe verpakking nodig heeft is dat wellicht ook het geval voor een gazet.

Bob 1 augustus 2004 17:57

Citaat:

ik dacht dat deze bepaalde krant redelijk rechts is? als de journalist nog te rechts is volgens de krant, wil dit zeggen dat de lezers de persoon in kwestie te rechts vinden

en dat vind ik heel erg mooi, mr van den berghe

Denk dat het minder met links - rechts te maken heeft, maar wel met belgie - vlaanderen. Waarom geen kat een kat noemen.

Bob 1 augustus 2004 17:59

Citaat:

blijkbaar mag een krant al geen redacteur meer ontslaan als men niet tevreden is met zijn/haar werk

Men zal dan wel niet tevreden geweest zijn met zijn gedachtengoed. Nu, ne lezer heeft nog veel meer recht om zijn krant op te zeggen. Is veel eenvoudiger, en veel minder aan sociale wetten onderhevig.

gm10 1 augustus 2004 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Denk dat het minder met links - rechts te maken heeft, maar wel met belgie - vlaanderen. Waarom geen kat een kat noemen.

ik wil best, maar ik snap niet waarover je het hebt :oops:

Jan van den Berghe 1 augustus 2004 18:01

Citaat:

Dat mag zeker, maar als lezer hoef ik niet geabonneerd zijn op een krant waarvan de beheerders een goede, rechtse redacteur ontslaan. Ik wil immers een krant van rechtse, conservatieve signatuur.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be