Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De boeddhaïsering van Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184389)

Buitenwipper 16 maart 2013 17:38

De boeddhaïsering van Europa

Pijlsnel neemt het aantal boeddhisten flink toe in Europa.

Bent u al een boeddhist?
Wenst u er een te worden?

Indien niet, waarom niet?

zeddie 16 maart 2013 17:40

Thank you, Jesus, for introducing me to the Buddha...

smiley 16 maart 2013 17:42

Er is niks mis met boedhisme

eno2 16 maart 2013 18:28

Ik beoefen het Zen-boeddisme

Scherven A. Mok 17 maart 2013 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6569248)
Ik beoefen het Zen-boeddisme

Je hebt wel nog veel werk voor de boeg op het vlak van onthechting eh. :-D

eno2 17 maart 2013 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6569883)
Je hebt wel nog veel werk voor de boeg op het vlak van onthechting eh. :-D

Alles is volbracht

Libro 17 maart 2013 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6569149)
Pijlsnel neemt het aantal boeddhisten flink toe in Europa.

Bent u al een boeddhist?
Wenst u er een te worden?

Indien niet, waarom niet?

Volgens één of andere reliwijzer ben ik een geboren boeddhist. Die site verwart boeddhisme met flegma denk ik. BTW, vanwaar deze draad?

Koenraad Noël 22 maart 2013 22:21

Ik zou in elk geval geen Tibetaans boeddhist worden. De Dalai Lama is net zoals de nieuwe paus een poser.

Ik voel verder weinig voor het boeddhisme. Niets trekt me ertoe aan.

lombas 22 maart 2013 22:30

Ik vind het taoïsme net iets aangenamer en verwestersbaarder dan het boeddhisme.

marjan 26 maart 2013 23:56

Boeddhisten zijn vredevolle mensen, boeddhaïsering is dus geen enkel probleem, in tegenstelling tot islamisering..dat leidt tot intolerantie ten aanzien van niet-moslims en in sommige landen zelfs tot geweld op andersgelovigen en het vernietigen van hun gebedshuizen...

Kerk West-Java vernield voor ogen van gelovigen
maandag 25 maart 2013
Nederlands Dagblad

De leden van een Indonesische kerk in Taman Sari, West-Java, zitten zonder kerkgebouw. De autoriteiten van het regentschap Bekasi, waaronder Taman Sari valt, stuurden donderdag bulldozers om het gebouw te vernielen, laat het Nederlands Dagblad weten. Dat gebeurde voor de ogen van de gemeenteleden, die waren bijeengekomen om voor het behoud van hun kerk te bidden. Islamieten die de christenen voor 'ongelovigen' uitscholden, vuurden de slopers aan.

eno2 27 maart 2013 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6576505)
Ik vind het taoïsme net iets aangenamer en verwestersbaarder dan het boeddhisme.

Waarom gebeurt het dan niet? Taoïsme heeft geen enkele impact in het westen. (Als godsdienst is het onbelangrijk)

respublica 27 maart 2013 09:54

Net zoals de meeste Oosterse godsdiensten legt het boeddhisme de nadruk op ons innerlijke gevoelsleven, en niet op (dogmatische) waarheden over de wereld. De Westerse mens is echter in de eerste plaats geïnteresseerd in wat WAAR is, niet in wat goed voelt; dat is een belangrijke erfenis van het christendom. De Romeinse en Germaanse polytheïstische godsdiensten bijvoorbeeld kenden gewoon totaal geen theologie, geen dogma. En was het christendom weliswaar zeer dogmatisch, dan was er ook altijd de opvatting dat ook in de Griekse filosofen en het 'boek van de Natuur' (dat is, de natuurlijke wereld), veel waarheden over God gevonden konden worden. Uit die relatieve openheid en zoektocht naar het ware zouden later de natuurwetenschappen ontstaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be